Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#2300776
Justa,mijn duitse herder van net 1 jaar,lust absoluut geen groente,of het nu rauw is,of gekookt,gemarineerd in vlees of penssap,door wat zuivel etc.ze eet het niet.
Nu vraag ik me af of een menu zonder groente op den duur tot tekorten kan gaan lijden,en kan ik groente vervangen door iets anders,of maak ik me zorgen om niets? :-\
Door Lizzy
#2301002
Nou ja, mij ga je niet horen zeggen dat het niet voeren van groenten niks doet. Want dat zou betekenen dat ik er zelf niet in geloof en het voor Jan met de Korte Achternaam voer en dat is dus gewoon niet. Ik zie verschil in honden die wel en geen groenten eten. Maar, dood gaan ze er niet van natuurlijk. Een hond die geen groenten krijgt maar wel vers eet, eet nog altijd ontelbaar veel beter dan een hond die geen vers eet. Ik zou zelf aanvullen met Chlorella. Dat levert veel stofjes die ook in groenten zitten. En ruwvezel kan ze blijkbaar goed buiten. Eet ze gras buiten?
Door robbiekomvoor
#2301349
Nee,gras eet ze niet,alleen als ze wat misselijk is en het braken op wil wekken
Chlorella,er zijn zoveel merken en soorten,welke is goed en betaalbaar en welke dosering moet ik aanhouden?
Door robbiekomvoor
#2301633
pearlsofpassion schreef: Eet ze geen boekmaaginhoud?
Dat schijnen vele honden ontzettend lekker te vinden. MIsschien vind zij het dan nog te pruimen?  :)
Boekmaag heeft ze nog nooit gehad,ik heb vroeger wel eens boekmaag gevoerd aan mijn andere honden,maar nog niet aan Justa.
Ik zal eens op zoek gaan naar een bio boekmaag,bedankt voor je tip ;)
Door BAC
#2301788
Mijn vers voer Da zei op een lezing;
Het vlees van toen kan je niet meer vergelijken met het vlees van daag, toen rende het, zwom het, vloog het en vluchtte het nog, nu is dat niet meer het geval.
En dat kan je terugvinden in de voedingsstoffen die dat stukje vlees van toen nog wel bevatte en nu velen malen minder of anders.
Dus hij vond groente wel belangrijk, het vult de tekortten aan die het vlees tekort komt.
In het wild eten ze ook besjes, knollen en grassen. Dus het is geen overbodige luxe om ze dat te geven.
Weet het is wat meer werk, kost wat geld maar dan zit je wel op de goede weg.
Door robbiekomvoor
#2301836
Senta schreef: Mijn vers voer Da zei op een lezing;
Het vlees van toen kan je niet meer vergelijken met het vlees van daag, toen rende het, zwom het, vloog het en vluchtte het nog, nu is dat niet meer het geval.
En dat kan je terugvinden in de voedingsstoffen die dat stukje vlees van toen nog wel bevatte en nu velen malen minder of anders.
Dus hij vond groente wel belangrijk, het vult de tekortten aan die het vlees tekort komt.
In het wild eten ze ook besjes, knollen en grassen. Dus het is geen overbodige luxe om ze dat te geven.
Weet het is wat meer werk, kost wat geld maar dan zit je wel op de goede weg.
Misschien kun je vraag wat beter lezen,mijn hond LUST geen groente ;)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2302012
robbiekomvoor schreef: Nee,gras eet ze niet,alleen als ze wat misselijk is en het braken op wil wekken
Chlorella,er zijn zoveel merken en soorten,welke is goed en betaalbaar en welke dosering moet ik aanhouden?
Ik voer chlorella van solgar. http://www.solgar.nl/producten/kruiden- ... chlorella/

Max heeft ook een afkeer van groente, maar eet ze dan tenminste nog licht gekookt. Met lange tanden welliswaar, maar hij eet ze tenminste.
Door eelke
#2302018
Ik kook mijn groente ook licht, anders krijgt de blender ze niet klein.

Misschien vieze boontjes uit pot? Of eet hij echt helemaal niks?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2303038
er moet toch wel wat zijn wat ze lust?
Hier wordt ook niet van groenten gehouden, maar krootjes....
Nou, die zijn in 2 tellen op  ;)
Door Parelridder
#2303080
Ik heb geen benul of er op den duur een tekort ontstaan zal. Ik denk dat bij een goede kwaliteit vleesvoeding dat wel zal mee vallen, ook mede afhankelijk van diens gezondheid en mate van inspanning, maar dat is slechts gebaseerd op eigen indruk/logica. 'k Zou er wel sterk de voorkeur aan geven het toch te kunnen toe voegen.
Je hebt al vanalles geprobeerd qua aanbieden / lekker maken begrijp ik. Toch nog een paar suggesties, je weet maar nooit ;)
Wat en hoe heb je gedaan? Heb je al eens alleen groenten gegeven waaraan heel weinig smaak zit (gemalen courgette bijvoorbeeld), in een heel kleine portie (theelepel)? Heb je het al fijn gemalen met een sapcentrifuge (zodat het zelfs niet meer korrelig voelt, het bijna ongemerkt opgelikt kan worden)?
Als je alleen het sap neemt, slechts een eetlepel, om aan de smaak te wennen, en dit doe je wat door bijv. een ei en vleessap, is ze daar toe te porren? Ander idee wat me te binnen schiet: de groetenprut uit de sapcentrifuge (de gemalen groente gemeng met het sap) door runder- en lamsgehaktballetjes draaien. Eerst een heel klein beetje en bijv. alleen courgette en pompoen (wat gemiddeld goed gegeten wordt en niet heel nadrukkelijk is van smaak) en zo heel voorzichtig uitbreiden?
Het zou mooi zijn als ze het kan leren eten, maar wat niet gaat... Over nut/noodzaak van supplementeren zou ik in dat geval Tannetje raadplegen.
Door robbiekomvoor
#2303204
Mijn andere honden maken er geen probleem van,ze eten eigenlijk alle groenten wel.
Zo af en toe haal ik wat lamsgehakt bij de islam.slager en meng daar wat groente prut doorheen,dat eet ze dan wel,maar erg lekker vind ze het niet.
Maar om nou elke dag lamsgehakt te geven....
Waar ik ook aan zit te denken is om s'morgens een klein beetje kvv te voeren en de groente daar in te verstoppen,maar hoe zit het dan met de verhoudingen,of is dat te verwaarlozen? :-\
Ik maak meestal een grote hoeveelheid van allerlei soorten en maal dat in de sapcentrifuge,of in de blender tot het heel fijn is en er geen stukjes meer in zitten,daarna verdeel ik het in dagporties en gaat het in de vriezer.
Alleen het sap van de groente heb ik nog niet geprobeerd,dat ga ik zeker proberen,maar veel hoop heb ik niet.
Door malimaniac
#2303212
Ik meng de groentemix met gemalen pens, anders eten ze het hier ook niet. Dat beetje pens trek ik dan af van wat ze normaal aan pens krijgen. Je kan ook nog de groentemix opleuken met zalmolie of een eitje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door