Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Eira
#2300181
Het is weet tijd voor een nieuw menu :) wat vinden jullie er van? Ze heeft trouwens snel harde ontlasting dus vandaar het lage vleesbot percentage, ze stond eerst op 40% vleesbot maar de ontlasting is toch meestal wat hard dus ik ga even kijken of het beter wordt met 35%.

Eira krijgt 700 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden en weegt nu zo'n 19 kilo (ik voer voornamelijk op het oog vandaar dat ik niet helemaal precies weet wat ze weegt).

700 x 7 = 4900 gram per week

35% vleesbot = 1715 gram
45% spiervlees = 2205 gram
20% orgaan = 980 gram (50% pens = 490 gram, 100 gram lever, 50 gram nier, 340 gram hart)

---------



Spiervlees: Paard, Lam, Geit, Rund


Vleesbot: Eend, Fazant, Konijn, Haas, Zalm


Orgaan: Pens = Rund, Lam, Geit Nier = Lam, Konijn Lever = Lam, Eend Hart = Rund, Lam, Paard, Hert


Extra: 1-2 rauwe eitjes



---------

Maandag: 250 vleesbot + 450 spiervlees
Dinsdag: 250 vleesbot + 450 spiervlees
Woensdag: 250 vleesbot + 300 spiervlees + 150 orgaan (Lever & Nier)
Donderdag: 250 vleesbot + 110 spiervlees + 340 orgaan (Hart)
Vrijdag: 250 vleesbot + 450 spiervlees
Zaterdag: 215 vleesbot + 490 orgaan (Pens)
Zondag: 250 vleesbot + 450 spiervlees

In de praktijk wisselt het bovenstaande een beetje, ik leg voor een week alles in een lade in de vriezer en pak dan telkens wat eruit. Als ik bijv. een wat kaal karkas voer gaat er wat meer spiervlees bij en andersom.

Ik wil ook wat meer gaan afwisselen w.b.t. de hoeveelheden, dus de ene maaltijd/dag wat meer dan de andere. Vanaf wanneer kan ik eigenlijk een vastendag in gaan voeren en over naar 1x eten per dag (ze is nu 7 maanden)?

Wat de diersoorten betreft wisselt het wat, het ligt er net aan wat ik bestel maar dit heb ik meestal allemaal wel in huis. Volgende week krijg ik ook parelhoenkarkas en wat kalkoennekken om te proberen, ben benieuwd of ze dat lekker vindt :D
Laatst gewijzigd door Eira op do 29 mar 2012, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2301435
wb het vasten zou ik wachten , omdat ze de complete maaltijden ( vitamine , minerale enz.) nodig heeft om een volgroeide en gezonde dame te worden  :)
vasten is een keuze voor iedereen persoonlijk , maar niet nodig .
hier krijgen ze overigens geen vastdag , tenzij ze er zelf voor kiezen dan vind ik het geen probleem
Door Too
#2301450
Volgens mij een keurig menu met veel variatie

2 vraagjes : - je verdeling van t orgaan :waarom kies je voor 110/50/340gram?
                      Zelf zou ik ws kiezen voor makkelijk tw 130gram van elk

                    -Heb je een groentenmix overwogen, ik denk nl dat t [zeker bij opgroeiende honden] echt een toevoeging kan zijn
Door Eira
#2301457
[quote="Too"]
Volgens mij een keurig menu met veel variatie

2 vraagjes : - je verdeling van t orgaan :waarom kies je voor 110/50/340gram?
                      Zelf zou ik ws kiezen voor makkelijk tw 130gram van elk

                    -Heb je een groentenmix overwogen, ik denk nl dat t [zeker bij opgroeiende honden] echt een toevoeging kan zijn
[/quote]

Ik had altijd gelezen dat je 2,5 gram nier per kg hond en 5 gram lever per kg hond moet voeren (dat was trouwens op een ander forum). Maar als dat niets uit maakt scheelt dat wel weer tijd met verdelen...

Groentemix zou ik eigenlijk best wel eens willen gaan proberen, kan ik dit ook als extra bijgeven en dan niet in het menu meerekenen? Dat ik dan per week bijv. een paar keer wat groentemix er bij doe (net als het eitje eigenlijk). Mocht het dan bevallen kan ik het eventueel opnemen in het menu :)
Door Too
#2301469
Oww, daar overvraag je me [ik ben van de kattenafdeling  ;)] als ik me goed herinner heb ik -in de bieb?- een berekening van Lizzy gezien die aantoonde dat je niet zomaar overdoseert met lever/nier.
Voor mijn katten houd ik iig een gelijke verdeling aan,

In principe verander je de verhoudingen van je menu zodra je iets gaat toevoegen ... maar als je t eerst s wilt proberen zie ik geen heel groot probleem in een schepje groen
Door fydgi
#2304572
Hoi,

Ik geef tien procent van het totale weekgewicht als groente dus als de hond 2100kg per week eet geef ik 210gram groente en dat verdeel ik over 4 dagen. Dit omdat de dieren in het wild ook de maaginhoud opeten en dus ook die vezels opnemen. Kheb echter geen idee of het echt echt nodig is om groente te geven maar dacht gisteren op het forum gelezen te hebben dat Lizzy zei dat je echt wel een verschil merkt bij de hond of die groenten eet of niet. Je kan er dan ook wat look tussen gooien en dat werkt dan weer goed als natuurlijk antibioticum.
Door Eira
#2304616
Ik had het berichtje van Lizzy ook gevonden en ga binnenkort eens wat groenten proberen :) Ik ga eerst nog wat sleutelen aan mijn menu want met de nieuwe verhoudingen is de ontlasting toch wat aan de slappe kant... Dus het vleesbot gaat weer omhoog. Ik dacht dat ik wat moest minderen omdat haar ontlasting altijd wat licht was (beetje beige-achtig maar zeker niet wit) maar dat is het dus niet (ze had trouwens geen moeite met ontlasten). Nu had ik gelezen dat gevogelte, wat vettere diersoorten en konijn voor wat lichter gekleurde ontlasting kunnen zorgen. Ze krijgt hier vaak eend, fazant en konijn als vleesbot bij iedere maaltijd dus daar zou het aan kunnen liggen.
Door fydgi
#2304632
Hoi,

De mijne krijgen als vleesbot kipnek, kiprug, eend en fazant en hun ontlasting is midden bruin :-)
ik zou het vleesbot nog niet omhoog doen en eerst de groentjes erbij doen aangezien die ook zorgen voor een iets hardere ontlasting
naar de kleur zou ik niet direct kijken, zolang het er maar vlot maar ook niet te vlot uitkomt :-)
Misschien dat de kleur van de groentjes er ook iets aan doet :-p
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door