Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2300366
Sinds gisteravond laat heeft Mowgli diaree, en zo dat het er echt uitspuit. Vanmorgen vroeg toen wij nog sliepen wilde hij niet op de bak, omdat daar al wat in lag van afgelopen nacht en besloot daarom in de gang naast zijn krabpaal te gaan. Direct daarna heeft hij ook voor het eerst overgegeven.
Hij ligt niet zielig in een hoekje ofzo, is evenged actief, maar wel onrustig. Het was ons al opgevallen, dat hij de laatste 2 dagen aan het zeuren was met eten (wilde niet echt eten, rook eraan, likken, weglopen, terugkomen, paar hapjes eten), maar verder gedroeg hij zich als altijd.

Mowgli likt de hele tijd zijn bek af, rent naar de kraan in de badkamer als wij naar de wc gaan, dus laten we hem daar ook drinken. Tussendoor hebben we de kraan aan, zodat hij kan drinken, uit zijn drinkbak drinkt hij niet. Ik heb hem 20 minuten terug wat rendierenvlees aangeboden, dat likt ie af en uit mijn hand eet hij wat hapjes, maar dan is het voorbij. Tot nu toe is het erin gebleven. De laatste keer sproeipoep was vanmorgen vroeg toen we er wakker van werden.

Onze katten da heeft pas om 15:30 tussendoor een gaatje vrij, eigenlijk was ze al volgeboekt. Zij is helaas niet pro barf, eerder helemaal anti. Een andere dierenarts (volgens de Duitse fora positief over barf) die voor ons alleen met de metro te bereiken is (hebben geen rijbewijs) had of om 11:00u. een plekje, maar onze "chauffeur" kon pas vanaf 12u, anders pas om 16u. Na flinke discussie met mijn vriend de afspraak van 11:00u. afgezegd, omdat hij het Mowgli niet wil aandoen een half uur heen en een half uur terug met de metro te rijden en dan nog de stress bij de da.
Hij wil de afspraak om 15:30 bij onze katten da waarnemen, en als we het er niet mee eens zijn, pas naar die andere die verder weg is.

Mijn vriend is een beetje panisch en ook enigszins sceptisch, vooral omdat het barfen nieuw voor hem was en hij heel erg snel onzeker wordt gemaakt door andere mensen. Door dat gedoe met onze oude gehaktmolen die heftig versleet tijden het malen zodat er heel veel ijzerpoeder in het kvv kwam, is hij erg angstig met het geven van ons zelfgemalen kvv, ookal hebben we nu een nieuwe molen (Porkert 32) welke veel makkelijker maalt.
Mijn vriend is eigenlijk bang dat Mowgli nu toch ziek is van het versvoeren, hoewel hij zegt van niet.

Ik denk dat Mowgli waarschinlijk een virusje ofzo heeft, en ik heb eerlijk gezegd geen zin om me weer met de dierenarts aan te leggen vanwege Mowgli's "dieet". Vooral ook, omdat wat ik kan vertellen over barfen voor mij moeilijk naar het Duits te vertalen is, vooral als ik dat in een paar minuten tijd moet doen. Bovendien haalt het waarschijlijk zowiezo niets uit. Alle info haal ik nog steeds uit Nederland en van BP. IK ben bang dat de da. weer met dieetvoer komt (ze hebben een grote voorraad uitgestald achter de balie), of dat ze vinden dat ik dan gekoookte kipfilet met rijst moet voeren.
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 04 apr 2012, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2300380
Constant bek aflikken wijst meestal op misselijkheid, dat gecombineerd met sproeipoep is inderdaad of virusje o.i.d. of een verstopping, dus hoe dan ook zou ik wel vandaag met hem naar de dierenarts gaan. Als die dan het niet met je eens is over het voer dan moet je het maar respectvol met elkaar oneens zijn ;) Jij hebt je er waarschijnlijk meer in verdiept dan de dierenarts ::)

Sterkte en beterschap voor Mowgli!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2300386
Ik denk ook dat hij ziek is (hopelijk een eenvoudig virusje), maar ik denk (weet wel eigenlijk zeker) dat het nier van het voeren komt.
Je voert toch dingen die primair voor humane consumptie zijn, bv van de vleesturk? Dan kan je ervan uitgaan dat het vlees gecontroleerd is naar EU-maatstaven en die zijn aardig hoog. Rauw voeren is niet eng of gevaarlijk, zeker niet voor katten. Als ze buiten in het wild een vogeltje of muis vangen, komen ze deze ook niet eerst in de pan gooien, maar eten het zo rauw op met botjes en al.
Ik zou bij de DA het onderwerp voer gewoon niet aansnijden, want dat is niet van belang. Ook bij mensen die een buikgriep hebben oid wordt geadviseerd het gewone voer te nuttigen, dus voor een kat ook lijkt me. Als de DA toch roept over rijst koken etc, kan je 2 dingen doen. Ja en amen zeggen en thuis gewoon niet doen (rijst of rijstwater is helemaal niet lichtverteerbaar voor een kat, en vooral niet als deze niet eens gewend is kh binnen te krijgen). Of je vertelt dat het voor een carnivoor helemaal niet lichtverteerbaar is.
In sommige uitzonderlijke gevallen kan het voor een carnivoor beter zijn vlees te koken en geen bot maar supplement. Dat is als er een open-darmoperatie is geweest en er dus een open verbinding tussen darm en buitenwereld is geweest.

Bij kotsen (geen haarbal) geef ik liever even geen (heel) bot. Nu zijn ze hier zelden ziek en Ot eet al gemalen. Sien krijgt dan dus een muffin van Ot of alleen lapjes spiervlees. Voor Ot wil ik dan wel een tartaartje halen of ze krijgt ook gewoon haar muffin.

Trouwens, als je kind van het rauw voer ziek zou zijn geworden, is het niet logisch dat hij dat dan nu pas na maanden wordt. Als het aan het voer had gelegen, was hij wel gelijk ziek geworden.
Door Mowgli
#2300396
@ Saille:
Wij gaan ook naar de da vandaag. We baalden er alleen van, dat onze eigen da vanmorgen kort voor 10:00u. voor vandaag al helemaal volgeboekt was en ik pas een afspraak kon krijgen op aandringen, hoewel ik had beschreven dat Mowgli sproeipoep heeft en ook overgeven moet. Toen ik de andere da. belde kon ik direkt terecht nadat ik sproepoep en overgeven had beschreven.

Ik dacht eventueel ook aan een verstopping, omdat gisteravond zijn sproei ontlasting een beetje grijzig was. Dit zal de da wel snel kunnen vaststellen.

@ Koekje:
Hij krijgt inderdaad vlees van de slager, en het vlees van de barf-leveranciers hier in Duitsland wordt door het "veterinar-amt" gecontroleerd en is ook gewoon vlees wat eigenlijk voor menselijke consumptie is.
Ik wil ook niets zeggen over zijn voeding (als het goed is weten ze dit al), maar de vraag komt vast en zeker wat we hem geven.

Ik zou er eventueel over kunnen denken een kipfileetje te kunnen koken, omdat ons prinsje geen gevogelte blieft. Maar ik heb hier wild liggen wat mooi mager is, en er ligt nog paard. Hoewel hij van onze andere leverancier het paard niet wilde, kan ik dit ook proberen. Het is gemalen, misschien blieft ie dat wel i.p.v. grote stukken.

Zojuist ben ik erachter gekomen dat ik nog MCP druppels heb liggen van Pugsley. Die kan ik proberen te geven tegen de misselijkheid, hoewel ik de kans klein acht dat Mowgli ze neemt. Pugsley had ook steevast geweigerd. Zelfs onze hond die enorm makkelijk was, wilde ze destijds niet hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2300429
MCP alsin metroclopramide? Dat is een goed anti-kotsmiddel, maar ik ben er niet zo voor om op eigen houtje te dokteren. Stel, hij heeft toch een 'eng beestje' (van virus tot bacterie) in zn buik, dan is diarree en overgeven een hele natuurlijke reactie. Dit haalt namelijk sneller het enge beestje weg uit zn systeem. Metroclopramide stopt het overgeven meestal erg goed, dus blijft theoretisch gezien het enge beestje langer in zn buik.
Als de dokter straks het middel wel wil voorschrijven, kan je altijd nog zeggen dat je dat in huis hebt en in welke dosering en vorm. Vloeibare medicijnen zijn overigens meestal maar kort houdbaar na openen.
Door Mowgli
#2300633
@koekje: ik heb het MCP ook niet gebruikt, omdat ik toch eerst even de mening van de da wilde horen...

Vanmiddag naar de da en hier heerst op het moment een beetje een grafstemming vanwege op dit moment 2 een beetje verschillende meningen van mijn vriend en mij betreffende het barfen, een trauma van de periode dat onze oude kater Pugsley zeer snel achteruit ging en we hem uiteindelijk moesten laten inslapen (afgelopen maandag precies een jaar terug) en de ervaring bij de dierenarts van vandaag  >:(

Het bezoek aan de da was erg traumatisch voor Mowgli. Dat heeft te maken met de laatste keer dat we er waren in november. Hij werd toen gecastreerd en er moet iets zijn gebeurd waardoor hij helemaal doorgedraaid is. Toen we hem namelijk kwamen afhalen, hoorden we hem schreeuwen op het moment dat de andere da en de assistente hem in zijn reistas wilde doen. Om een lang verhaal kort te maken: Uiteindelijk hebben we hem toen totaal over zijn toeren en volgepist en volgescheten meegekregen, bovendien was de hechting aan zijn balletjes ook gaan bloeden omdat ze geprobeerd hebben hem met geweld in het reistasje te doen.

Nu draaide hij dus ook door zodra de da de spreekkamer binnenkwam, terwijl dit nooit het geval was de keren dat we voor de castratie bij de da waren.

Het temperaturen ging nog wel, -geen koorts- hoewel hij erg gromde en blaasde en de assistente moest hem heel goed vasthouden. Wij mochten niet te dicht aan de tafel komen van de da, omdat zij meende dat zelfs baasje niet veilig was. Het aftasten van de buik ging ook nog - hij heeft geen verstopping.

De assistente moest kort de spreekkamer uit vanwege een telefoontje, en stak toen kort haar hoofd om de deur om wat te vragen. Mowgli keek haar toen heel agressief aan, blaasde en gromde haar aan. Toen ze weer terugkwam moest hij nog aan het infuus om wat vocht toe te dienen en voor een aantal spuiten. Al die tijd keek de da Mowgli niet aan en ook de assistente mocht hem niet aankijken want ze meende, dat hij boos of aanvallend agressief is, niet agressief uit angst.

Toen moesten er nog een paar prikken in het infuus; iets tegen de misselijkheid, vitaminen (ik geloof vitamine B12), iets om de weerstand te sterken en ze wilde hem nog een pijnstiller inspuiten omdat  hij volgens haar erge buikpijn heeft. Net toen ze als laatste de pijnstiller wilde inspuiten begon het gevecht. De naald van het infuus vloog eruit, de assistente moest hem laten gaan, maar hij was nog op de behandeltafel.

Dus de assistente trok een handschoen aan en wilde hem weer vasthouden. dat werd een enorm gevecht met veel gegrom en gegil, waarop ze hem op aanraden van de da liet gaan. Mowgli sprong luid grommend en blazend op de vensterbank. Gelukkig liet hij zich door mij aaien en ik kon hem tot rust brengen. Na een paar minuten heb ik hem zonder problemen in zijn reistas kunnen doen en is mijn vriend alvast met hem naar huis gegaan.

Wat Mowgli precies heeft, kan de da niet zeggen. Het kan zijn dat ie een voorwerp heeft gegeten wat hem dwars zit. Maar voordat ze gaan röntgen, willen we toch eerst kijken hoe het met hem gaat.
Na dit theater van vandaag heb ik echter geen goed gevoel meer. Ik weet niet of ik morgen nog eens naar deze praktijk zou gaan als het hem niet beter gaat. De dieranarts en de assistenten zijn erg lief, maar het is echt heel erg duidelijk dat er iets niet in orde is. Mowgli is een enorm vriendelijke en nieuwschierige kater die graag naar de mensen toekomt. De ervaring die we vandaag hadden was ook voor ons traumatisch.

UIteindelijk heb ik een pijnstiller meegekregen tegen de buikpijn, welke we pas morgen mogen geven, mits het hem beter gaat. Verder nog een maagzuurremmer met de naam Omeprazol en om te proberen een voedingssupplement met de naam Enteroglan KH om de darmflora weer te herstellen. Volgend de da is het beter deze poeder te gebruiken dan bijv. probiotische yoghurt. Ik weet het nog niet zo en wil daar eerst eens

Van tevoren was mijn vriend van mening, dat we de dierenarts moeten zeggen dat Mowgli barft, omdat hij naar mijn idee toch het gevoel heeft dat hij ziek is geworden door het eten. Hij denkt ook dat Mowgli misschien toch ijzervijlsel heeft binnen gekregen toen de gehaktmolen kapot was, hoewel ik al het kvv wat we hadden gemalen had weggegooid. Ik heb hem toen gezegd dat we niets zeggen, allen als de da er naar vraagt wat ie eet. Daar was mijn vriend het niet zo mee eens, maar hij heeft zijn mond gehouden.

De verwachte vraag kwam dus ook uiteindelijk, omdat ze wilde dat hij dieetvoer krijgt. Toen heb ik meteen gezegd dat dat niet gaat gebeuren. Toen begon ze over gekookte kip met rijst. Toen antwoordde ik dat ik over gekookte kip kan nadenken, maar dat rijst definitief een no-go is. En daardoor kwam natuurlijk de vraag wat hij eet, hoewel ze dat eigenlijk al wist. En daarmee de discussie over het barfen. Uiteindelijk was ze dan van mening, dat als ik me er zo veel mee bezig hou, veel lees en informatie zoek, dus veel tijd insteek, ik wel zou weten wat ik doe en de kater dus wel verantwoorde voeding krijgt.

Sorry, het is een beetje een door een ander geworden, omdat ik alles even snel kwijt wilde worden.
Door fem fatale
#2300639
Ach gos, wat zielig dat hij de dierenarts zo eng vindt. Ik zou idd niet meer teruggaan met hem, dit kan niet goed zijn voor een zieke kat, en zo heeft het ook weinig zin, omdat de dierenarts moeilijker onderzoek kan doen. (Jet heeft een darminfectie gehad, en die werd vastgesteld door een vinger naar binnen te steken en te constateren dat de darmwand anders aanvoelde dan normaal, dan moet dat wel lukken.)
Door Mowgli
#2300647
@fem fatale: Dat eng vinden is dus pas sinds de castratie, ik denk dat het echt persoon gericht is. De dierenarts heeft in de computer gekeken wie de castratie heeft gedaan, dat was zij (dat konden wij haar ook wel vertellen). Zij meende ook, dat het echt tegen haar en de assistente was... De keren ervoor (inentingen 2 keer en eerste onderzoek nadat we hem net hadden geadopteerd), was alles nog in orde.
Door fem fatale
#2300669
Daarom denk ik dus dat van arts wisselen wel eens effect kan hebben.

In de praktijk om de hoek werken 2 DA's, 1 man die een hondenmens is, maar barf wel fascinerend is, en een vrouw die een kattenmens is en barf eng vindt. Ondanks dat de tweede me altijd ander voer wil aansmeren, ga ik toch liever naar haar, omdat mijn katten zoveel beter op haar reageren. Plien kan niet eens bij de man, want ze krabt en bijt hem (Plien is een kat die bij nieuwe mensen meteen in de armen springt en hard begint te springen, maar de mannelijke DA heeft haar zelfs als kittentje nooit goed kunnen behandelen omdat ze niet wilde), Kai weigert uit het mandje te komen en met Jet heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt. Maar bij de vrouwelijke dierenarts komen ze er alledrie gewoon uit, staan op hun gemak op de tafel, geven haar kopjes en kletsen wat tegen mij, het is voor haar dus ook makkelijker om ze te onderzoeken/behandelen.

Het hoeft dus absoluut niet zo te zijn dat hij dierenartspraktijken nu eng vindt ruiken (al kan dat vast ook wel, maar ik hoop het niet.)
Door Mowgli
#2300739
Ik ben bang dat we toch naar een dierenarts moeten morgen.
We waren vandaag om 15:30u. bij de da. Zojuist heeft hij weer een beetje poep gesproeid en heel kort daarvoor toen ik heel even niet oplette, zat hij zielig op de bank op een natte plek. Ik weet niet zeker, ik dank dat ie heeft overgegeven. Ik had hem heel voorzichtig wat water gegeven en ik heb ook weer gezien dat ie zijn bekkie likte...
Ik maak me ook wat zorgen omdat hij gisteren voor het laatst heeft gegeten, ik schat dat ie ongeveer de helft heeft gegeten van zijn normale dagportie (200gr) en eergisteren heeft ie ook niet zo veel gegeten... Vanmorgen heeft ie alleen maar een paar kleine stukjes gemalen wild uit mijn hand gegeten. De da zei ook vandaag dat het heel belangrijk is dat ie blijft eten... Sinds het dierenartsbezoek is hij ook niet meer zo actief als voorheen. Het heeft hem helemaal uitgeput...
Door Limpy
#2300768
Als je lijmmiddelen in huis hebt als blikvoer...geven! In berlijn hebben ze toch ook avondwinkels? Lekker stinkblikje gaan kopen dus als je die niet in huis hebt.
Als ze hier ziek zijn en niet willen eten doe ik daar ook niet moeilijk over en trek ik blikjes en brokken uit de kast, als ze maar eten!

Bij der weg: moet fem wel gelijk geven...als mowgli zo panisch is voor deze da en ass. zou ik ook wisselen naar andere da. Als hij echt zo heftig reageert, die kwamen echt niet meer aan mijn kat!
Een kat die nog suf is van narcose met geweld in tas proppen is not done en einde oefening voor mij!
Heb zelf mazzel dat ik in groepspraktijk zit van 4 da´s en ik zelf dus wel beetje kan kiezen, de 2 jongsten hebnben 1 vaste da en met limp en blixa wissel ik tussen haar en 1 andere da (nr 3 heeft beetje afgedaan voor me en nr 4 ken ik nog niet want nieuw) bij beide dames zijn de katten erg op hun gemak.
Door Mowgli
#2300851
Limpy schreef: Als je lijmmiddelen in huis hebt als blikvoer...geven! In berlijn hebben ze toch ook avondwinkels? Lekker stinkblikje gaan kopen dus als je die niet in huis hebt.
Als ze hier ziek zijn en niet willen eten doe ik daar ook niet moeilijk over en trek ik blikjes en brokken uit de kast, als ze maar eten!
Ook bij diarree en overgeven? Mowgli is ook misselijk, waardoor hij niet wil eten. Net voor sluitingstijd snel een blikje gekocht  :sofa:
Ik weet echter nog niet of ik het  ga gebruiken...
Limpy schreef: Bij der weg: moet fem wel gelijk geven...als mowgli zo panisch is voor deze da en ass. zou ik ook wisselen naar andere da. Als hij echt zo heftig reageert, die kwamen echt niet meer aan mijn kat!
Een kat die nog suf is van narcose met geweld in tas proppen is not done en einde oefening voor mij!
Wij gaan morgen ook naar een andere dierenarts. Het probleem is dat wij zelf geen rijbewijs hebben. deze andere da zit ongeveer 30 minuten met de metro (incl. 1 keer overstappen) bij ons vandaan. Het is moeilijk om iemand te vinden die ons kan rijden, want ieder een moet werken. Anders waren we daar vandaag al heengegaan. De dierenarts waar we normaal gesproken heen zijn gegaan (vandaag dus ook) is op ca. 5 minuten loopafstand.
Door Limpy
#2300860
Ja, want ik zou bang zijn voor uitdroging (plens warm water door blikvoer doen) en leververvetting.
(heb altijd paar blikjes in huis voor dit soort noodgevallen)

Die andere da waar je morgen heen wilt was toch holistisch da of iets dergelijks?
Heb je geen reguliere da dichterbij die wel okay is?
Heb hetzelfde probleem hier: geen rijbewijs/auto en de betere da´s op afstand en dan is a´dam een durpje in vergelijking met berlijn...
Door Mowgli
#2300874
Limpy schreef: Die andere da waar je morgen heen wilt was toch holistisch da of iets dergelijks?
Heb je geen reguliere da dichterbij die wel okay is?
Heb hetzelfde probleem hier: geen rijbewijs/auto en de betere da´s op afstand en dan is a´dam een durpje in vergelijking met berlijn...
Het is een dierenarts die volgens de Duitse barf-fora pro-barf of in ieder geval pro-vers zou zijn. Dit is mij vanmorgen ook bevestigd toen ik ze belde.
Het probleem is hier in Berlijn is, dat op bijna iedere straathoek wel een dierenarts zit. Berlijn is een echte "hondenstad", dat verklaart de vele dierenartsen. Betekent helaas ook dat ze allemaal geld willen verdienen en allemaal zoveel mogelijk (dieet) voer, medicijnen en inentingen willen verkopen.
Door Mowgli
#2300887
:( Ook het lijmmiddel, dat blikje met die zwart-witte kat  :sofa: met een slok water erdoor neemt ie niet...
Hij zit nu zieligjes op de bank...
En ik zit hier met een vriend die in tranen uitbarst omdat er weer herinneringen omhoog komen
Laatst gewijzigd door Mowgli op do 29 mar 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door