Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2282382
Oscar eet al vers sinds hij 8 maanden is en barft nu een maand of 7 a 8. Hij eet veel verschillende diersoorten zoals kipkk, fazantkk, haaskk, geitenribben, hertenribben. Maar heel regelmatig als ik eendennekken voer kotst hij. Meestal vooral gal, soms zie je ook werveltjes. Ik vind nekken zo fijn om te voeren, want die portioneren zo makkelijk. Een eendenkk is veel te groot voor een portie en ik heb een gruwelijke hekel aan bot portioneren.

Iemand enig idee waarom nou juist eendennek zo vaak verkeerd valt?
Door Lizzy
#2282384
Mjah, wat is verkeerd vallen? Hij verteerd een paar werveltjes niet (ze zijn ook best hard maar niet scherp) en die kotst hij uit. De perfecte reactie van het lichaam!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2282474
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind het toch niet zo'n succes als hij het elke keer uitkotst. Gelukkig deed het het vandaag op zijn kleed, hij heeft een voorkeur voor onze stoffen bank  :puke:

Zijn eendenvleugels minder hard? Dan probeer ik die eens een keer.
Door plant
#2282495
Wat toevallig , dit gebeurd bij ons  ook regelmatig.
En alleen maar met eendenekken......
Inderdaad lekker makkelijk om porties van te maken :biggrin2:

Maar ik lees dat ik me geen zorgen hoef te maken :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2282619
hier hebben ze t een tijdje met het hertspiervlees gedaan  , maar na een paar weken was het weer over  :)
Door M@rina
#2283793
Nou ja. ??? dat toch typisch.... Teun spuugt ook met regelmaat een beetje gal met een paar stukjes wervel als hij eendennek heeft gegeten.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2283829
Zou het kunnen omdat ze die soms zo naar binnen slikken bijna zonder kauwen? Hebben ze het niet van kippennekken?
En al eens kalkoennekken geprobeert?
Bency heeft er geen last van maar daar is ook hap slik weg.
Door Envie
#2283850
Eendnek wat harder dan kipnek? En een beetje grotere ? hond kan m in de lengte zo naar binnen laten glijden  :o is mijn ervaring...
Ik geef mijn golden wel eens eendnek, maar hou die dan vast tot hij gaat kauwen. (Kijkt hij me altijd eerst even niet begrijpend aan, is t nou voor mij of voor jou..)
Door millyckk
#2283855
Ik vind dit toch wel apart.... mijn hond barft al 3,5 jaar, is afgespeend op vers maar eendennekken vallen  niet goed. Hij kauwt uitstekend en heel rustig. Zelfde verschijnselen als genoemd: volgende ochtend kotst hij  gal en enkele wervels uit.  Dit gebeurt nooit met welke andere botsoort ook!  Heb het diverse malen geprobeerd, met tussenpozen van een paar maand maar ze zijn nu van het menu. Had er een aantal jaren geleden ook al eens een topic over geopend.
Door Nadia
#2284356
Dat is zeker vreemd ja!!
Onze Nox (kater) spugde vroeger ook vaker na de eendennekken. Dit was alleen toen hij heel klein was. Later niet meer gebeurd.
Door miik
#2284382
Ik heb het idee dat het komt omdat de nekken zo snel en makkelijk naar binnen glijden. Op een karkas kauwen ze veel beter en heb ik dus ook minder problemen. De nekken worden gekraakt, maar vaak zitten volgens mij de stukken nog aan elkaar als ze naar binnen gaan...
Wat je eens zou kunnen proberen is de nekken in stukjes knippen met een snoeischaar en kijken of het dan beter valt.
Door pallas
#2285154
Nox heeft dat ook. Zelfs met kippenekken had ze onverteerde werveltjes in de poep.
Nu voer ik al in geen tijden nekken meer, geef gewoon karkassen, daar hebben ze ook meer werk aan en verteerd prima :P
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2286195
Diza had dat laatst ook nadat ze eendennek had gegeten: gal overgegeven waar een paar kleine werveltjes in zaten. Dat was voor het 1st trouwens.
Niet eerder heb ik botjes oid teruggevonden als ze gal had gespuugd.
Heb net 15 kilo eendennek gekocht: die eet ze mooi op  ::)!
Door M@rina
#2298592
Ik heb de proef op de som genomen. 1 dag een eendennek gegeven die platgeslagen was met een vleeshamer. Geen spuug/ geen werveltjes op de mat. 
Een paar dagen later een eendennek gegeven zonder de meppen met een vleeshamer en ja hoor er lag weer een verrassing op de mat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2298599
Dan is platslaan ook altijd nog een optie.

Ik heb nu eendenvleugels besteld. Gaan we die eens proberen. Maar voor daarna hou ik de hamer in gedachten  ;D. Nekken zijn veel makkelijker aan te komen dan vleugels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door