Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#2298155
Ik voer zelf al jaren lang barf aan mijn honden en katten. Aan mn katten meestal kvv, en dit ook omdat 1 van mn katten vaak last had van een hoge pH en kristalvorming in de urine. De speciale brokken die daar voor bedoeld zijn om de pH waarde goed te houden waren niet voldoende en sinds is rauw voer zijn ook alle blaasproblemen over.

Maar mijn vraag is nu wat is dan de pH waarde van vlees of kvv is??
Ik wil dit graag weten omdat ik voor mn werk een stukje over blaasontsteking moet vertellen.
Ik werk ik een dierenkliniek, en voordat ik zeg dat rauw heel goed is bij blaasproblemen moet ik dit natuurlijk wel kunnen onderbouwen!

Dus wie kan mij helpen?
Door Lizzy
#2298371
De pH waarde van een spier ligt net iets boven pH neutraal (7.2, dacht ik) en als het dier geslacht is, daalt de pH waarde naar ergens tussen de 5.8 en 6.4.

Toch is het niet 1 op 1 zo dat een zuur voedingsmiddel ook een verzurend effect heeft op het lichaam en de urine. Een sinaasappel heeft een pH waarde van 3. Maar is een alkalisch makend voedingsmiddel. Melk heeft een pH waarde van 6.7 maar heeft toch een verzurend effect op het lichaam, zo ook vlees. De smaak of de pH waarde van de voeding zegt dus niets over of het zuurvormend of basischvormend is. Hoe het exact zit weet ik niet maar het heeft te maken met de werking van de pancreas. Als je een sinaasappel eet, produceert de pancreas stoffen die de zuren neutraliseren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door