Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2295846
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw dus gelijk even voorstellen!
Ik ben Stephanie 28 jaar en heb een flatcoated retriever reu van bijna 9 jaar en hij heet Tysen.

Tysen heeft nu bijna een jaar jeukklachten, vooral op de snuit en achterhand, ben meerdere keren bij de da geweest en hij heeft regelmatig onderdrukende medicijnen gehad. Inmiddels ook een allergietest laten doen waar niets uit kwam.
Nu stelde de da een hyperallergeen dieet voor maar ik zie het niet zitten Tysen brokken te gaan geven en heb ik aangegeven dat ik op zoek ga naar een eliminatiedieet KVV/Barf.

Tysen eet nu Tammenga paard, geit, rund en lam en daarnaast eet hij regelmatig kippennekken en lamsbotten.
Ik weet dat het belangrijk is dat het een diersoort betreft wat hij nog nooit gegeten heeft en kwam daarom op hert.
Tysen heeft al eens konijn en eend gegeten daarom graag jullie hulp waar ik het beste hertenvlees, botten en dergelijke kan bestellen.
Zou fijn zijn als het een beetje betaalbaar is en in de buurt (Emmen) zodat ik het kan ophalen.
Misschien weet iemand ook waar ik gedroogd hertenvlees kan kopen zodat ik ook wat snacks voor hem heb

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2295895
Welkom!

Als je volledig wilt barfen met een menu van hert, dan kun je als vleesbot de ribben voeren. Maar, deze kunnen wel erg hard zijn, dus ik weet niet of het verstandig is om dat te doen. Dan moet je echt heel zeker weten dat het van jonge dieren is, en dus zacht genoeg. Hertenspiervlees (meestal gemalen) is wel redelijk aan te komen, hertenribben en hertenorgaan (hart / lever / nier) weet ik niet of dat makkelijk te krijgen is op dit moment, buiten het feit dat het vaak vrij duur is.

Ik heb zitten zoeken naar een KVV met alleen hert, maar de meest voor de hand liggende merken hebben het niet of er zit kip doorheen, dus dat schiet ook niet op natuurlijk.

Zou kalkoen een idee zijn om mee te elimineren? Of lijkt dat teveel op kip en / of eend? Carnibest heeft een KVV met kalkoen (Kalkoen Diabetes, die is zonder rijst) dus misschien is dat nog iets? En daarvan kun je misschien makkelijker aan de barf-onderdelen komen?

Ben benieuwd naar de meningen van de wat meer ervaren eliminatie-diëters onder ons  :)
Door Lizzy
#2296145
Er zitten geen schimmels/gisten op de huid?
Ja, lastig, ik heb geen idee hoe je aan hert moet komen.... Als de herten jong zijn, zijn de ribben ook wel te doen moet ik zeggen.
Door eelke
#2296154
Is haas geen goede optie? Dat is completer te voeren dan hert....van hert zie ik eigenlijk nooit lever of nier ofzo voorbij komen. Dan zou ik hert als tweede diersoort pakken. Haas is wel hard.

Voor snackjes is de oplossing; een eigen drogertje kopen. Je hebt ze al van 30 euro :) ik vind het leuk om te doen, de honden vinden het erg lekker, en je loopt niet het risico dat je hond alsnog allerlei dingen binnen krijgt van de gekochte snacks (conserveringmiddelen ofzo)
Door nienk
#2296182
hoi!

vervelend voor je hond!! maar, je bent hier op het goede adres, er zijn hier veel mensen met vergelijkbare problemen en meerdere mensen in verschillende fases van een eliminatiedieet. ik ben met Reus dik een jaar bezig, hij eet inmiddels ongeveer 7 diersoorten en het gaat wisselend. de jeuk die hij had (voornamelijk nek en oren) is zo goed als over, maar hij heeft nog wel andere klachten. allergieën zijn problemen met de weerstand van het dier. een slechte weerstand zorgt ook voor gevoeligheid voor andere dingen, andere allergieën en algemeen gevoeliger zijn.

hert of haas... tjah... Reus eet allebei. haas bot koop ik niet meer, dat is te hard voor hem, hij krijgt het wel weg, maar spuugt dan later vaak kleine stukjes bot uit of laat stukjes liggen. ik heb laatst hier via BP hele mooie hertenribben gekocht en die worden prima gegeten en verteerd. ik denk wel dat haas makkelijker completer is te voeren, mocht je hond problemen krijgen met het bot kan je het altijd gemalen kopen of (laten) malen.

belangrijke andere dingen:

- zorg dat je tijdens je eliminatie dieet alle andere factoren gelijk houdt. ik denk dan aan schoonmaak en was middelen, kleden, speeltjes, voerbakken, verzorgingsproducten (van de baasjes, en van de hond), etcetera. beschouw het veranderen van zoiets als toevoegen van een nieuwe diersoort.

- houdt een dagboekje bij met wat je hond eet, op een dag doet (waar je geweest zijn, op bezoek geweest ergens, gezwommen, veel in het gras gespeeld, auto gereden, etc.), schoonmaken in huis, etc. en hoe zijn jeuk is. honden kunnen jeuk krijgen van de meest idiote en kleine dingen, een dag boekje is de enige manier om daar zicht op te krijgen. Reus krijgt bijvoorbeeld jeuk aan de pootjes van een schoonmaak middel wat ik voor mijn vloer had, en ook van het sop wat in van die autootjes die hier in de stad de stoep poetsen zit.

- hoe is het gedrag van je hond? Jeuk kan ook verergeren of getriggerd worden door stress, (positieve)opwinding, onrust, verveling, etc. omgekeerd kan de hond ook juist gestressd raken door de jeuk. dit ligt bij iedere hond anders, maar is wel iets om rekening mee te houden denk ik.

- werk aan de weerstand van je hond. ik denk dan sowieso aan pro-biotica. maar misschien ook andere 'alternatieve' middelen. een holistisch dierenarts kan je daar heel goed mee helpen. Reus krijgt standaard een op hem afgestemd mengsel chinese kruiden en heeft ook enorm baat bij dingen als de Detox en Immuboost druppels van Phytonics. (die middelen zijn niet zomaar geschikt voor iedere hond, ik raad overleg met een deskundige aan.)

succes, en mocht je vragen hebben, stel ze gerust hier of via PB!
Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2296275
Bedankt voor de reacties

@ Kim ik weet niet of kalkoen een optie is, ben echt een leek als t om barf gaat en zeker eliminatiedieet.

@ Lizzy, ik ben meerdere malen bij de da geweest en volgens hun is t een allergie

@ Eelke voor mij is haas wel een optie maar Tysen heeft 1x konijn gegeten lijkt dat er niet erg op en aangezien hij het nog nooit gegeten mag hebben...
Waar kan ik zo'n drogertje kopen dat is een goede oplossing!

@ Nienk dank je voor de informatie, waar koop jij je hert en haas?

Begrijp dat het best wel lastig is, misschien op zoek naar struisvogel en krokodillenvlees. Niet dat dat makkelijker is.

Ik heb van da prednoral gehad een kuur om de jeuk e onderdrukken, moet het vanaf vandaag gaan geven, wat vinden jullie daarvan? Heb al eerder kuurtjes gehad en dat hielp goed tegen de jeuk alleen Tysen werdt erg hongerig van en daarnaast kreeg hij last van vieze ogen dus is niet optimaal voor zijn weerstand. Daarnaast duurt na de kuur een week of 5 tot hij weer klachten krijgt. Nu zit ik op de 5 weken en heeft hij weer last van jeuk maar nog niet heel extreem.
Weet echt niet zo goed wat ik moet doen, wil ook niet dat Tysen jeuk heeft maar wil ook dat t eliminatiedieet werkt en zijn weerstand niet minder wordt.
Hij heeft nu ook een week diarree/ slappe poep en moet er wel eens 's nachts uit.

Nienk zoals jij zei is t wel een goed idee probiotica bij te geven, waar kan ik dat kopen?

Zit beetje met m'n handen in het haar, wil mijn mannetje zo graag helpen.
Door Mevroi Kruim
#2296329
Naar is dat, als je beessie wat mankeert  :-*

Konijn en haas zijn twee verschillende diersoorten. Ik zou denken dat je het beste eerst haas kunt proberen, werkt dat niet dan kun je altijd nog over op de meer exotische soorten. En dan dus idd alleen maar haas en helemaal niks anders, geen koekjes, geen snoepjes, niks van straat vreten, geen aardige mensen die 'm wat toestoppen, helemaal niks.
Als hij nog nooit kalkoen gehad heeft en de botten goed baas kan is dat zeker ook een optie. Haas en kalkoen zijn beide makkelijker te krijgen dan struisvogel, en worden meestal beter gegeten dan krokodil.

Prednoral en eliminatie-dieet gaan niet samen. Met de prednoral onderdruk je de symptomen (jeuk) waardoor je niet meer kunt zien of je met het dieet de oorzaak (mogelijk allergie) aanpakt. Dus moet je kiezen: proberen de oorzaak te vinden, dus elimineren, of alleen de verschijnselen onderdrukken. Prednoral heeft een aantal vervelende bijwerkingen, zeker als je het langdurig geeft. Het is een goed middel voor kortdurend gebruik bij ernstige klachten maar zeker niet voor de rest van z'n leven.

Probiotica kun je bij iedere drogist kopen.
Door nienk
#2296347
ik kom aan het hert en haas door mee te bestellen met groepsbestelling hier via barfplaats. kijk eens in de vraag&aanbod/verzamelplaats, wie weet loopt er net een bestelling bij jou in de buurt waar je aan mee kan doen!

tjah die prednoral... Reus heeft het ook een tijdje gehad voordat we met het dieet begonnen. hielp prima tegen de jeuk, wat dat betreft is het een fantastisch middel. Maar ja, inderdaad wat Mevroi Kruim zegt, niet geschikt voor langere tijd. (bij dergelijke klachten)

voor op gesteld dat je hoe dan ook gaat elimineren, zou het volgende wellicht een idee kunnen zijn:

start met het eliminatie dieet. ga na een week (ofzo) de pilletjes rustig afbouwen. kijk wat er gebeurd.

het jeuk hebben is natuurlijk heel vervelend. maar, bedenk goed wat er op de lange termijn het beste is en het meest waarschijnlijk voor het voor bij gaan van de klachten gaat zorgen!

Bij Reus helpt het heel goed om  hem in geval van jeuk een rompertje aan te trekken (gewoon, van de zeeman). hij krabt dan beduidend minder. Als de hond groter is dan de grootste rompertjes maat zijn er ook speciale honden rompertjes die gebruikt worden na operaties enzo. als hij veel jeuk aan zijn nek of oren heeft, trek ik hem om de achterpoten sokken aan (gewoon van mij, met een stukje leukoplast er om heen boven zijn hak). hij kan dan wel kriebelen als het jeukt, maar niet zichzelf stuk krabben waar de jeuk alleen maar erger van word.

verder helpt het bij Reus ook erg goed om  hem even af te spoelen met lauw water. of bij jeuk aan de poten alleen even met een washand zijn pootjes wassen. Wassen met shampoo doe ik niet te vaak, maar de Vet Gold Cream shampoo die ik heb helpt wel heel goed. wassen met een dergelijke shampoo is naar mijn idee geen probleem voor het elimineren.

is er trouwens wel getest op schimmels, mijten, vlooien, dat allemaal? is er iets te zien aan de huid? rood? pukkeltjes? schilfers? etc.?
Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2296361
Oké haas is wel een goede optie dan gaan we dat maar doen!
Ik geeft nu KVV dus ben geen echte barfer maar wil dit zeker proberen als ik zie hoeveel plezier Tysen van zijn lamsbotten en kippennekken heeft.

Ik ben nog niet begonnen aan de kuur, zal ik er dan niet aan beginnen?
Aangezien ook een tijd duurt voordat ik zie of het eliminatiedieet werkt..
Wil zo snel mogelijk beginnen en dan zal ik eventueel hem sokken of iets dergelijks aan doen :)
Het valt nu nog mee dus denk dat de prednoral nog niet helemaal uitgewerkt is.
Ben sinds 8 weken ook gestopt met granen dus misschien dat de jeuk ook verminderd heeft?

Ik ga in iedergeval probiotica ter ondersteuning geven.


Tysen is getest op vlooien en heeft een standaard allergietest gehad waar niets uitkwam.


Hij heeft nu wat kleine wondjes en schilfers. Toen de jeuk heel erg was echt wonden en kale plekken.
Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2296364
Nog een vraagje, Tysen krijgt nu biofood schapenvet knoflookbonbons voor het voorkomen van vlooien, teken en wormen. Ik neem aan dat ik daar mee moet stoppen.
Ben niet zo op vlooienmiddelen en gebruik het alleen als hij vlooien heeft.
Kan ik bijvoorbeeld wel knoflook door zijn eten doen?
En geef hem 's avonds karnemelk
Door nienk
#2296408
of je de prednoral kuur gaat starten of niet, dat moet je zelf beslissen. als de jeuk niet ondraaglijk erg is, dan zou ik het persoonlijk niet doen.

als je gaat elimineren, geef je haas, haas en nog eens haas. dus niet de bonbons, geen knoflook door zijn eten, en geen karnemelk. helemaal niets anders dan haas. als je deze dingen weer wilt gaan geven, zul je ze moeten beschouwen als een nieuwe diersoort. dat wil zeggen, je geeft nu 6 weken haas. dan ga je een nieuwe diersoort toevoegen. je kijkt een paar weken aan hoe het gaat. gaat het goed? mooi, iets nieuws. gaat het mis? helaas. terug naar de diersoort(en) waar het goed op ging totdat het weer goed gaat en dan nog een paar weken om de reactie echt goed uit zijn lijf te werken.

de 6 weken zijn overigens echt minimum en afhankelijk van hoe het gaat. bij de ene hond is het resultaat er sneller dan bij de andere. als hij over een week of 2 klachten vrij is, dan alsnog die 6 weken vol maken. ik zie de start van het eliminatie dieet en eigenlijk het gehele dieet als een soort super ontgiften. je moet het lichaam van de hond echt goed de tijd geven om te herstellen van alle jeuk en medicijn ellende, waarna het weer zelf iets op moet bouwen alvorens je weer een risico kunt gaan nemen.

het stoppen met graan voeren zou inderdaad heel goed bij hebben kunnen dragen aan het afnemen van de jeuk. Granen (waaronder ook rijst valt) zijn jeuk veroorzaker nummer 1 bij honden.
Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2296919
@ Nienk
Ik heb besloten niet met de prednoral te beginnen

Was al bang voor dat hij niks extra's mocht, geeft niks is voor zijn eigen best wil
Dus als het 6 weken goed gaat op Haas mag ik een diersoort toevoegen, maakt het uit welk diersoort?
Zit zelf te denken aan eend

Dus het granen afschaffen was een goed idee, dat is mooi en ook wel te doen gelukkig!

Super bedankt alvast voor je hulp.
Ga morgen bestelling plaatsen bij caroba voor kiezenbrink hazenmix en bandit haaskarkas
Heb ook een adresje in de buurt gevonden voor gedroogde hazenoren, ze gaan dat voor mij bestellen!
En ik ga even kijken bij degomeat om daar een bestelling te gaan doen!
Hoop wel dat hij het lekker vind  ;)
Door nienk
#2296949
stephaniexs schreef: @ Nienk
Ik heb besloten niet met de prednoral te beginnen

Was al bang voor dat hij niks extra's mocht, geeft niks is voor zijn eigen best wil
Dus als het 6 weken goed gaat op Haas mag ik een diersoort toevoegen, maakt het uit welk diersoort?
Zit zelf te denken aan eend

Dus het granen afschaffen was een goed idee, dat is mooi en ook wel te doen gelukkig!

Super bedankt alvast voor je hulp.
Ga morgen bestelling plaatsen bij caroba voor kiezenbrink hazenmix en bandit haaskarkas
Heb ook een adresje in de buurt gevonden voor gedroogde hazenoren, ze gaan dat voor mij bestellen!
En ik ga even kijken bij degomeat om daar een bestelling te gaan doen!
Hoop wel dat hij het lekker vind  ;)
ok, het is hoe dan ook een kwestie van kijken hoe het gaat natuurlijk.

als tweede diersoort zou ik persoonlijk ook iets nemen wat hij nog nooit, of maar heel weinig gegeten heeft. dan is de kans dat hij er een allergie voor opgebouwd heeft het kleinst. als hij op de tweede diersoort al allergisch reageert, moet je weer terug naar de ene diersoort waar je mee bent begonnen voor een aantal weken. en dan voer je wel heel lang heel eenzijdig. vandaar dat ik zeg: beperk het risico van de 2e diersoort ook nog zoveel mogelijk.

als het op haas goed gaat, dan kan je inderdaad na een week of 6 aan een volgende diersoort beginnen. gaat het nou heel langzaam beter, maar nog niet perfect, plak er dan nog een paar weken aan vast. gaat het goed en stabiel, dan is het tijd voor de 2e diersoort.

wat zit er in de hazenmix van kiezebrink?
Gebruikersavatar
Door stephaniexs
#2297282
nienk schreef: ok, het is hoe dan ook een kwestie van kijken hoe het gaat natuurlijk.

als tweede diersoort zou ik persoonlijk ook iets nemen wat hij nog nooit, of maar heel weinig gegeten heeft. dan is de kans dat hij er een allergie voor opgebouwd heeft het kleinst. als hij op de tweede diersoort al allergisch reageert, moet je weer terug naar de ene diersoort waar je mee bent begonnen voor een aantal weken. en dan voer je wel heel lang heel eenzijdig. vandaar dat ik zeg: beperk het risico van de 2e diersoort ook nog zoveel mogelijk.

als het op haas goed gaat, dan kan je inderdaad na een week of 6 aan een volgende diersoort beginnen. gaat het nou heel langzaam beter, maar nog niet perfect, plak er dan nog een paar weken aan vast. gaat het goed en stabiel, dan is het tijd voor de 2e diersoort.

wat zit er in de hazenmix van kiezebrink?
Oke dat dacht ik al, Tysen heeft 1 keer een eendennek gehad dus daarom dacht ik dat, dat een goede tweede is.
Eerst maar eens afwachten hoe Tysen het op haas doet!

In de hazenmix zit borst, nek, lever en long.
Kiezebrink heeft ook hazenvlees 1 kg

Bij degomeat hebben ze haaskarkas, haasorgaan per kilo en hazensnijzels per kilo, daar rekenen ze 5 euro verzendkosten onder de 100 euro dus daar kan ik ook wat bestellen
Door Miranda 1
#2298242
Hoi,

ook hier een hond met een voedselallergie, mijn Berner.

Ik ben ook bezig met een eliminatiedieet.

Een droger is echt een aanrader. Ik maak mijn snacks en beloningsbrokjes helemaal zelf. Daarbij eet mijn muppet zijn orgaan en vlees niet volledig rauw, dus dit moet ik ook licht drogen. Dan eet hij het wel, hihi.

Ik geef zelf alleen hertenvlees, maar volgens mij zijn de hertenribben via het forum goed te doen. Helemaal voor een grote hond. Maar haas is ook een hele goede.

Veel succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door