Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2206311
Pff, ik moet het gewoon even van me af schrijven en wat raad vragen denk ik...

Mispeltje is 16 geworden in oktober. Sinds ongeveer een jaar heeft ze moeite om op gewicht te blijven. Ze krijgt blikvoer, vers gaat er niet in en ze raakte er achter elkaar verstopt van. Brokjes kan ze niet meer eten. Ze is bijna al haar tandjes kwijt en ik zag laatst dat een paar van haar laatste tanden nu ook los zitten.
Ze heeft een vergrootte blaas en plast echt mega veel. Ze heeft ook een beetje een vergrootte schildklier had de DA gezegd. We kunnen wat testjes laten doen, maar daar zijn we helaas nog niet aan toe gekomen.
Begrijp me niet verkeerd, mijn dieren gaan echt voor alles, maar Mark is z'n baan kwijt en we moeten echt oppassen. En onderzoekjes zijn niet goedkoop en tikken snel aan.
Verder heeft ze inmiddels gewoon moeite om het bed op te komen (ca. 40cm)

Bovendien vrees ik het ergste met poes. Ze wordt al oud en is erg snel gestressd. Als ik haar medicijnen moet geven, dagelijks, bezorg ik haar gewoon een hartaanval. Dat weet ik zeker. Dat is Mark met me eens en dat zien we dus ook niet zitten. Een operatie vind ik voor haar ook niet meer ideaal, gewoon door haar toestand en de narcose.
Maar over hoe het nu gaat voel ik me ook niet lekker. Dus we weten echt even niet wat we moeten doen. De testjes gewoon laten doen, kijken of ze wat kunnen vinden en dan? Toch wel medicijnen?

Ik heb ook geen flauw idee hoe lang ze het nog op eigen kracht zou kunnen uithouden.

Of wordt het gewoon tijd haar te laten gaan?  :(
Laatst gewijzigd door Cizsel op vr 30 mar 2012, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2206333
Als je het kan betalen zou ik haar schildklier laten testen, maar ik weet dat dat niet goedkoop is. Of je dat doet of niet, kan ik echt niet in jouw plaats beslissen.
Verder kan je aan de hand van een kat haar leeftijd niet aflezen hoe ze er voor staat. Het zegt wel iets, maar niet alles. Ook dat moeten jullie dus zelf zien.
Is ze nu al te mager, of gewoon aan het afvallen?

Haar klachten klinken als schildklierproblemen. Het is te zeggen, het afvallen. De vergrootte schildklier is natuurlijk ook een indicatie.
Dat niet kunnen springen, kan ik niet plaatsen.

Als je haar bloed laat testen, doe er van meteen een algemene seniorencheck bij. Moest ze nog onder narcose moeten, kan je daaruit afleiden of dat veilig is of niet (helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit, maar das bij een jonge kat ook).  Of je dan een operatie laat doen als dat een optie zou zijn, is weer volledig aan jou om te beslissen...

Over de medicijnen wil ik wel nog toevoegen dat je die meestal toch gewoon in het blik kan verstoppen? Extra handig als ze gewoon blik eet: pilletje eronder of eerst vijzelen en dan als poeder eronder, en ze merkt er niets van.  Als ze erin trapt natuurlijk, er zijn ook katten die het er feilloos uit halen....
En als dat niet zou lukken, is er dan niets dat ze heel erg graag eet? Moutpasta vb? Dan gewoon pilletje in de pasta en zo naar binnen. Zo wordt medicijnen geven een tractatie ipv een opgave. Of iets anders dat ze graag eet he, desnoods smeerkaas, het is ook telkens maar een klein likje per dag en dan wegen de voordelen op tegen de nadelen. Als ze medicatie nodig heeft natuurlijk. Laten we niet op de feiten vooruit lopen. ;)

Maar of je dus voor onderzoeken gaat, of het nog wat aankijkt, dat moeten jullie toch echt wel zelf beslissen...  :-\
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 dec 2011, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#2206380
oei, dat is wel een lastige situatie...

Als de DA een onderzoek voorstelt, dan zal dit meestal zijn om een vermoeden te bevestigen. Weet je wat je DA denkt te vinden? Zoja, is het dan te genezen/er medicatie voor. Wat zijn de evt bijwerkingen vd medicatie, in jullie geval niet onbelangrijk: wat gaat de medicatie kosten en is het dan voor de rest van haar leven? Pas als je zeker weet dat je iets nuttigs met een evt uitslag kan doen is het zinvol om testen uit te laten voeren.

Verder ken jij je eigen kat het beste, dus zal je ook wel weten hoe zij zich voelt en wat evt medicatie voor een stress effecten zal hebben.

Het niet kunnen springen kan spondylose zijn, 80% van de katten (onderzoek vd FWO in samenwerking met DA-en) boven de 8jr heeft hier last van (40% boven de 6jr).

Niet meer dan logisch dat je alles voor je kat wilt doen, maar het is erg moeilijk om te bepalen wanneer je dat wel of juist niet doet voor jezelf of voor je dier en met jullie financiën zal dat alleen nog maar moeilijker worden...

Sterkte
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2206763
Oei, ik denk dat ik maar eens ga googlen op spondylose bij katten...
Dat wist ik niet... (mijn meisje is al 7) :(
Door *Flip*
#2206942
pearlsofpassion schreef: Oei, ik denk dat ik maar eens ga googlen op spondylose bij katten...
Dat wist ik niet... (mijn meisje is al 7) :(
bijna niemand weet het, onze DA was ook zwaar verbaasd. Het is een zijstraatje van een onderzoek naar gedragsproblemen. Oudere katten die plots niet meer op de kattenbak gingen, bleek die gewoon te hoog/onbereikbaar te zijn.

Eigenaren omschreven het als: "kat is wat ouder, slaapt wat meer, heeft minder behoefte aan spelen en wassen doen ze ook niet meer zo uitgebreid." 

Je kan er niets aan doen, behalve trapjes en opstapje plaatsen om het de kat gemakkelijker te maken.

Hoe gaat het nu met Mispel?
Door Limpy
#2206978
Katten met schildklierproblemen willen ook wel eens last van nieren en hart krijgen (soms ook hoge bloeddruk) aldus mn oude da, wijlen mijn luna had dat iig ook allemaal....
Door Cizsel
#2207368
*Flip* schreef: bijna niemand weet het, onze DA was ook zwaar verbaasd. Het is een zijstraatje van een onderzoek naar gedragsproblemen. Oudere katten die plots niet meer op de kattenbak gingen, bleek die gewoon te hoog/onbereikbaar te zijn.

Eigenaren omschreven het als: "kat is wat ouder, slaapt wat meer, heeft minder behoefte aan spelen en wassen doen ze ook niet meer zo uitgebreid." 

Je kan er niets aan doen, behalve trapjes en opstapje plaatsen om het de kat gemakkelijker te maken.

Hoe gaat het nu met Mispel?
Tja het moddert allemaal aan. Ze zou het zo nog een jaar kunnen volhouden hoor... dat is het niet. Maar ik voel me er gewoon zo kut over.
Naar aanleiding van jullie reacties kan ik het pad er weer wat beter in vinden en heb ik het er even goed met Mark over gehad. We gaan even goed nadenken hoe nu verder, maar ik denk dat er een overlegje komt bij de DA, wat de mogelijkheden enzo zijn.

Medicijnen door het blik is bij Mispel moeilijk, ze heeft het door. Als ik het vijzel, weet ik niet hoe het gaat, maar ik zie haar ervoor aan om het 3x te eten en dan te weigeren. Maar dat is zeker het proberen waard.
Limpy schreef: Katten met schildklierproblemen willen ook wel eens last van nieren en hart krijgen (soms ook hoge bloeddruk) aldus mn oude da, wijlen mijn luna had dat iig ook allemaal....
Dat zou voor Mispel dan inderdaad veel verklaren, ook haar plassen. Is Luna behandeld?
Door Limpy
#2207447
De da vond het riskant om haar te opereren (schildklier verwijderen) terwijl hij geen garantie kon geven dat de problemen daarna over zouden zijn, Luna was bijna 15 toen t geconstateerd werd en heeft toen medicatie voor schildklier en nieren/hart gekregen waar ze het nog wel een poosje aardig mee gedaan heeft.
Helaas ging het vele plassen niet over en lekte ze af en toe ook, op het laatst had ze ook torenhoge bloeddruk waardoor ze blind is geworden (ze wist nog wel feilloos alles te vinden en rende en sprong ook door t huis)
Heb haar uiteindelijk moeten laten gaan omdat dr nieren niet meer goed werkten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2207457
Hebben katten op vers minder kans om schildklierproblemen te ontwikkelen?
Swarts is de laatste jaren van haar leven helemaal blind geweest (ging wel langzaam), maar voordat ze blind was, werd ze wel botterig met platte kont.

Ik zou zoiets graag Ot en Sien willen besparen.
Door Limpy
#2207474
Khoop het maar.
Moet er bij zeggen dat luna idd nog brokkenkat was (alhoewel ze de laatste maanden wel eens CB kreeg als ze dr reguliere meuk niet wou eten)
Ouderdomsstaar zoals bij swarts of limpy is wel anders dan dat accuute blindworden van luna!
Limpys ogen zien er ook heel anders uit dan luna toendertijd, je hebt limp paar keer gezien dus je weet hoe zn ogen eruit zien, waar hij trouwens toch wel beter mee ziet dan je de laatste keer dacht....ja, ik check t regelmatig.
(wijlen mn ozzy was uiteindelijk ook bijna blind door de staar, dat begon ook zoals bij limpy)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2207481
Ja, ik herkende in de ogen van Limpy wel het eea van bij Swarts. De grote pupillen (lijkt me algemeen voor minder zicht), maar vooral die 'groene' waas als er licht in de ogen reflecteert.
Door Cizsel
#2207529
Mispel heeft inderdaad ook last van blindheid, en volgens mij ook wat doofheid...

Mark en ik zijn het erover eens dat, hoe je het wend of keert, een aflopende zaak is. De vraag is alleen hoe hard het gaat aflopen.
Door Limpy
#2208078
En er zit wel een verschil hoor tussen blind en blind hoor...
Die groen/grijze waas over de ogen die koekje al noemde gooit men ouderdomsstaar, zie je bij veel katten op leeftijd.
Limpy heeft dit en ozzy vroeger dus ook, maak ik me niet zo´n zorgen over - dit gaat ook heel geleidelijk.
Pas als een kat plots blind is en een rode waas in de ogen heeft ga ik me zorgen maken.
Zie link, even wat naar beneden scrollen dan zie je foto van blind bloeddrukoog, dat had Luna dus ook.
Ziet er echt anders uit dan een staaroog.

http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... ensie.html
Door Cizsel
#2208347
Dat van poes is groen :)

We gaan denk ik in januari rond de tafel met de dierenarts,
en even overleggen wat zij verwacht dat het is en wat onze mogelijkheden dan zijn.
Door Cizsel
#2297831
Het is al een tijdje terug, en we hebben eigenlijk weinig eraan gedaan. We zijn vandaag toch naar de dierenarts geweest, en zij denkt nu aan suikerziekte.
Een pilletje, zie ik met poes niet zitten. Medicijnen door haar eten, heeft ze door. Maar twee kleine prikjes per dag lijkt mij zoveel minder stressvol voor haar dan dat gevecht om dat pilletje erin te krijgen... dat ik weer enigzins hoop heb.
We gaan woensdag een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, met ontstekingswaarden en schildklierwaarden en vanalles.

Haar krijsen (heel hard mauwen om ogenschijnlijk niks) lijkt gewoon door dementie te komen en daar is heel weinig aan te doen. We hadden het vermoeden al heel sterk, maar het verklaard ook een hoop andere dingen.
Ze is ook vrij doof en ziet slecht, en daar is helaas weinig aan te doen.

Maar als het suikerziekte is en we het dragelijk kunnen maken, zou ze in ieder geval heel wat prettiger nog een jaartje of langer mee kunnen gaan. Ik hoop dat het genoeg verschil maakt voor haar, ik hoop dat er duidelijkheid uit het bloedonderzoek komt en ik hoop dat het iets is waar wij in Mispels situatie wat mee aankunnen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door