Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2297359
ienie is nu ongeveer 7 of 8 jaar oud en altijd goed gezond geweest..
ze zit goed in haar vacht, is levendig, komt graag buiten en heeft een gezond gewicht..
eet goed.. plast goed.. poepen was een paar dagen geleden diarree maar dat kan ook door de brokjes komen..
ik heb een zakje in huis omdat t me door drukte en beetje overspannen zijn soms gebeurd dat ik vergeten ben om eten voor haar uit de vriezer te halen.. die dag dat ik diarree zag bij haar had ze de dag ervoor brokjes gehad..

het enige wat me écht op begint te vallen is dat ze vreselijk uit haar bek stinkt...  :-X
ze heeft het al langer.. maar vanavond viel me op dat het nu ook een chemisch luchtje begint te krijgen..  :-\

normaal zou je zeggen.. hop!! oppakken die kat en naar de d.a. ermee!!
alleen ienie is een hele bange poes die je met heeeeeel veel moeite in een pet carriër krijgt..
bij de d.a. is ze onhandelbaar.. ze heeft nog nooit een inenting gehad omdat dat niet te doen is..
dus daar zit ik erg mee.. buiten t feit om dat het bij de d.a. dan misschien wel met een roesje kan.. maar hoe ga je dat thuis doen als die tut gepilt moet worden?

ik weet vrijwel zeker dat het geen tandsteen is, want als die tut op schoot ligt en ze gaapt.. dan kan ik even snel in haar bekkie kijken..
misschien dat het toch een maag/darm probleem is.. want scheten laten kan ze ook als de beste..

vraag is nu..
hoe ga ik dit doen? en moet ik wel wat doen?  :-\
stom misschien.. maar ik vind het moeilijk..
met noezels was het duidelijk.. zij was al heel oud en dan is de keuze om maar geen behandeling te gaan volgen een makkelijke beslissing..
maar ienie is nog jong.. 
ze oogt niet ziek, gedraagt zich niet ziek..
moet ik dit dan wel gaan proberen??
#2297381
jaha.. maar hoe doe je t daarna??
dame is ook niet verzekerd.. dus ik zit niet te wachten op een verplichte opname omdat ik haar thuis niet kan benaderen met een pil in de hand..  :-\
financieel gaat t niet van een leie dakje.. dus ik moet wel even goei nadenken..  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#2297386
Ik ga met flin mee.
Brokjes doen rare dingen met een kat (kan ook rare beklucht geven, maar niet in de zin van chemisch). Thuis pillen is niet makkelijk (ik heb zelf een rode feeks), maar met 2 wel mogelijk. Ene doe houdgreep, andere snel bekje openwrikken en pil erin proppen en keeltje wrijven. Ik besluip de katten graag als ze slapen, dan hebben ze niets door. na het pilletje altijd een lekker snoepje geven en de kat in de hemel prijzen.
#2297389
ienie is niet jouw rooie feeks meis..  :-\
de d.a. heeft geprobeerd om haar te enten, maar no way!!!
ze ontplofte midden in ons gezicht.. incl. assistente, ik en d.a. 
we hebben t opgegeven..
hij wilde wel dwangkooi dingen doen, maar ik vond het genoeg zo..
ienie zat in een hoekje van de spreekkamer met open bekje te hijgen..
gelukkig stapte ze gelijk weer in haar bakkie.. ze wilde graag weer naar huis..

ik vraag me af wat t zou kunnen zijn.. herkent iemand deze klachten zodat ik zelf kan bepalen of ik iets moet doen of niet..
#2297417
gegoogled..
suikerziekte..

maar.. ze valt niet af, drinkt niet veel.. verder zie ik gewoon niks aan haar..
ze is een prachtige kat om te zien.. glanzende dikke vacht, stralende oogjes, normale eetlust etc. etc.
#2297521
Is het een idee om een dierenarts thuis te laten komen? Ik weet niet waar je woont? Is ze te trainen om uit zichzelf in een carrier te gaan? De carrière gewoon in de kamer laten staan met een fleece dekentje en bakje valeriaan wortel er in en elke keer iets lekkers er in zetten?
Daar heb je veel plezier van als je dit gaat lukken. Voor nu heb je even andere technieken nodig..... kan je wel haar urine opvangen? Zodat je dit in ieder geval kunt laten onderzoeken door de dierenarts? Misschien ook haar ontlasting laten onderzoeken? Met deze twee onderzoeken bereik je niet wat je zou willen bereiken, maar in eerste instantie toch iets. Het beste lijkt me dat ze door een dierenarts gezien wordt. Daarom misschien een die aan huis wilt komen? Je zou zeggen dat je wilt dat haar bloed onderzocht wordt, maar dat lijkt me in haar geval onmogelijk zonder roesje. Een roesje zou wel gegeven kunnen worden wanneer ze eenmaal in een carrier zit.
Ik had een zeer lieve poes waar ik alles mee kon, maar zodra zij iemand niet vertrouwde (een witte jas was voldoende om dit wantrouwen op te wekken) dan kreeg ook echt niemand meer wat bij haar voor elkaar!! Hoe goed je daar ook je best voor deed....... "No way!!"  vergeet het maar in zo'n geval. In mijn geval herstelde de poes direct als ze wist dat je stopte met proberen haar "iets aan te doen"  maar als ik het lees bij jou ienemienie: "met open bekje hijgen"  geeft het nog veel meer stress. Misschien zal ze een dierenarts aan huis ook niet vertrouwen en gaat dit niet werken?
Zou het kunnen dat er een stukje bot vast zit in haar tandvlees? Dat kan ook heel erg gaan stinken, voordat ze laat merken dat ze daar erg ziek van is kan lang duren. Aan de andere kant lijkt me dat weer niet logisch want je zegt dat je het al langer ruikt. Hoelang is het al dat je dit luchtje ruikt?
#2297595
Als het echt aceton is is het toch echt een geval voor de da, daar ontkom je dan redelijkerwijs niet aan. Of je moet het OK vinden dat Ienie langzaam dood gaat. Ik weet niet of je nagellakremover hebt maar het is dat luchtje. Aceton ontstaat bij uitdroging, ik had het zelf tijdens zwangerschappen als ik echt niks binnenhield.
Als het dat niet is is er nog steeds iets niet in orde met Ienie en zou ik nog steeds een da willen laten kijken. Dan maar onder narcose. Ja, dat kost geld. Het is niet anders.
#2297606
Oh ja, wat ik nog vergat te zeggen over het geven van pillen.
Ik geef hier nooit pillen onder dwang. Altijd geef ik het in voeding. De meeste van mijn katten eten graag een stukje rosbief uit mijn hand of in kleine stukjes voor hun neus gelegd. Op die manier verstop ik in 1 van die stukjes een pilletje. Doordat ze na het eerste stukje ook het 2e , 3e en 4e stukje zien willen ze snel door eten en eten ze gemakkelijk stukje 3 en 4 op waar dan het pilletje in zit. Zonder dat ze het doorhebben hebben ze op die manier toch hun medicijnen binnen.
#2298176
dank voor jullie meedenken..  :-*

ik ga binnenkort wel even naar de d.a. met ienie..
ondanks dat ze nu ineens niet meer zo enorm uit haar muil stinkt.. dwz.. ze stinkt wel, maar geen misselijkmakende chemische lucht.
gister kreeg ik er zelf een vieze smaak van in mijn mond..  :-X
dit kan natuurlijk niet.. ik moet weten wat er aan de hand is, en dan zal ik later wel beslissen of ik er iets mee kan..
zo'n katje als ienie ga je niet 2x daags insuline spuiten..
dat heb ik toen met mijn ouwe Saantje moeten doen.. en die was een enorme makkelijke lieverd..
ik kon zelfs bloedprikken bij hem in mijn eentje op t aanrecht... die liet alles toe ondanks dat hij het ook eng vond.

de d.a. is ook thuis geweest destijds voor ienie..
ik had toen 7 katten en 1 paap..
alles moest geent worden.. en ienie was de laatste die we " te pakken kregen" 
maar helaas.. dat ging dus niet en de d.a. gaf t op..
daarna ben ik met ienie in een bakje naar zijn praktijk gegaan om te zorgen dat zij alsnog haar ontworming en haar enting kreeg..
toen volgde dat verhaal van hierboven met dat hijgend in een hoekje..

nee als ik met ienie ga, mag ze van mij direkt in een dwangkooi voor een roesje.. dat is dan maar zo..
ontlasting en urine opvangen is een lastige..
ik heb hier geen ruimte om haar op te sluiten..
ik was al zo blij dat ik haar binnen 2 dagen na de verhuizing buiten kon laten..
ze is een schijtbakje maar heel erg gehecht aan mij.. dus ik vertrouwde haar en dat heeft goed uitgepakt..
ze heeft hier nog regelmatig in huis gepiest omdat ze het vertikt om op de kattenbak te gaan.. en we hebben geen kattenluikje hier..
nu weet ze hoe ze het aan moet geven.. en snachts houdt ze het op..  ::)

naja.. stap voor stap.. al kan ik nog steeds niet geloven dat het suiker zou zijn..
ik weet niet of die vieze geur ook door darmproblemen kan komen??
ze kan ook vieze windjes laten.. maar dat heb ik al een paar dagen niet geroken bij dr..
ze ligt haast fulltime op schoot.. als ik haar eraf zet omdat ik moet opstaan.. springt ze in dezelfde vaart weer terug op schoot.. :smitten:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door