Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2296929
Vanmorgen mijn allereerste groenteprut gemaakt! Heb gister een keukenmachine gekocht, dus dan kan het eindelijk.

Ik had een halve bloemkool, een stronk broccoli, een half zakje spruiten, een paksoi, een zak wortelen, een zakje specibonen, wat spinazie en wat sla. En ik heb er 5 eieren en een paar teentjes knoflook in gedaan. Durfde niet meer eieren te doen, omdat hij die los niet lust. Maar van het prutje heeft hij al gegeten, dus dat is mooi!

Nu is alleen mijn groenteprut niet echt prut geworden. Alles is heel erg fijn gehakselt, maar echt prut werd het niet. Het ei maakte het wel beter, maar nog niet ideaal.

Hoe krijgen jullie het echt prut? Langer in de keukenmachine laten? Ik had het idee dat op een gegeven moment het niet fijner werd van langer aan laten. Zouden meer eieren helpen?
Door 202Spots
#2296969
Nu is alleen mijn groenteprut niet echt prut geworden. Alles is heel erg fijn gehakselt, maar echt prut werd het niet.
Je moet het ook geen prut noemen...maar groenten MIX!!
Je hebt vrij veel kool in je mix en je moet meer variatie van groenten hebben, wanneer je b.v ook steel celery,courgettes (heeft meer voedingswaarde dan komkommer)
en andijvie er bij zou doen, dan krijgt je autmaties meer vocht bij de mix en kan je de eieren weg laten.
Wanneer de mix nog steeds te dik is dan kan je 'n scheutje water bij de mix gooien, en gewoon wat langer laten draaien totdat alles gooed gepureerd is.
Eieren doe ik liever niet door de mix tenzij je 't gelijk geeft, maar voor 'n mix die je in gaat vriezen, kan je beter de ei er in de bak doorheen doen.
Door Parelridder
#2296972
Kaela schreef: Vanmorgen mijn allereerste groenteprut gemaakt! Heb gister een keukenmachine gekocht, dus dan kan het eindelijk.

Ik had een halve bloemkool, een stronk broccoli, een half zakje spruiten, een paksoi, een zak wortelen, een zakje specibonen, wat spinazie en wat sla. En ik heb er 5 eieren en een paar teentjes knoflook in gedaan. Durfde niet meer eieren te doen, omdat hij die los niet lust. Maar van het prutje heeft hij al gegeten, dus dat is mooi!

Nu is alleen mijn groenteprut niet echt prut geworden. Alles is heel erg fijn gehakselt, maar echt prut werd het niet. Het ei maakte het wel beter, maar nog niet ideaal.

Hoe krijgen jullie het echt prut? Langer in de keukenmachine laten? Ik had het idee dat op een gegeven moment het niet fijner werd van langer aan laten. Zouden meer eieren helpen?
Ik heb het aanvankelijk met de keukenmachine gehakt, maar het werd nooit écht fijn. Om het zo fijn mógelijk te malen, waren we een heel poos zoet. We maalden langdurig, letten erg op dat er genoeg vochtigesoorten bij zaten, tenslotte nog eens de staafmixer er op..  :( Op zeker moment heb ik een sapcentrifuge gekocht, een betaalbare bij de Blokker (er is hier ook een topic over). En sindsdien is het een feest om groentenprut te maken :biggrin2:
Het kost nauwelijks nog tijd of moeite, alles zoeft er doorheen: heel d'r in, super fijn d'r uit...
Een beetje een zuur advies, zo vlak na de aanschaf van een keukenmachine, maar ik vind de investering in een sapcentrifuge voor de groentenprut zéér de moeite waard, heb er verschrikkelijk veel plezier/gemak/tijdswinst van.

P.s. Je hebt verhoudingsgewijze veel kool gekozen (bloemkool, broccoli, spruiten en paksoi). Ik zou iets meer afwisselen in soorten binnen een mix. Wat je bijv. kunt toevoegen zijn courgette, pompoen, witlof, knolselderij, bleekselderij, bieten, paprika (als je hond daar geen allergie voor heeft uiteraard)..

Veel plezier en succes!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2297105
Een sapcetrifuge kopen gaat hem nu niet worden, dat snappen jullie denk ik wel  ;). Het moet hier maar mee, de centen kunnen maar 1 keer uitgegeven worden.

De ei doe ik er express door, omdat Oscar ei los niet eet. Of bedoel je dan bij 1 portie groentemix na het ontdooien 1 ei doen? Dat leek me niet zo handig qua verhouding, maar ik kan het altijd proberen of hij het dan eet.

Ik heb nu een prut mix gemaakt met groenten waarvan ik weet dat hij het lust. Ei eet hij absoluut niet los, dus dat is nu al de eerste winst, als hij die zo eet. De volgende keer zal ik er ook andere dingen in doen. Overigens zat er nu ook witlof in, en spinazie en twee soorten sla. Andijvie is inderdaad een groente die veel natter is en gourget kan ik ook wel proberen. Hij is geen moeilijke eter (op de ei na), maar het is best een werk om de prut te maken en dan is het wel zo leuk als hij het opeet!

In ieder geval dank allen!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2297109
O ja, nog een vraag. Ik las ook ergens dat iemand yoghurt niet in wilde vriezen, terwijl in de barf handleiding er wel yoghurt door de groentenmix zit (bij de blender). Dat zou voor ons denk ik juist wel een oplossing zijn, meer ei en yoghurt, maar waarom wil je dat niet invriezen?
Door 202Spots
#2297234
Kaela schreef: O ja, nog een vraag. Ik las ook ergens dat iemand yoghurt niet in wilde vriezen, terwijl in de barf handleiding er wel yoghurt door de groentenmix zit (bij de blender). Dat zou voor ons denk ik juist wel een oplossing zijn, meer ei en yoghurt, maar waarom wil je dat niet invriezen?
Smaak,structuur en voedingwaardes veranderen met 't invriezen,en the goeie bacteries in yogurt gaat verloren..
dus je kan beter 'n schep yogurt of kefir in de bak er bij doen.
Eieren invriezen is ook geen success,en helemaal niet wannneer het door de groentenmix zit.
Wanneer je hond echt hekel aan rauwe eieren heeft,dan gewoon ei klutsen en 'n zachte roerei in de pan maken en dat door de eten doen.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 25 mar 2012, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2298312
Nou, ik kan alle groenteprut weggooien  >:(

Gister kotste Oscar direct na zijn eten alles weer uit. Heeft ie nog nooit gedaan. Gelukkig at hij het vlees weer op, de prut liet hij liggen. De prut stonk ook vreselijk, naar extreem veel knoflook, terwijl er maar 3 kleine teentjes in zaten.
Dus ik kijken, is de bol knoflook waar het van af kwam beschimmeld. Heb ik nog nooit gehad. Maar nou durf ik het niet meer te geven.

Van de week maar nieuwe groentes halen en opnieuw proberen. Zal dan ook aan de tips voor de groentes denken, dan wordt het vast meer prut. Denk dat ik de knoflook dan maar af en toe vers toevoeg en dan kan ik ook gelijk de ei er uit laten.
Door Lizzy
#2298380
Ik zou vooral minder kool er in doen. Dat gaat ook ongelofelijk stinken! Gebruik bijv. een combinatie van worteltjes, courgette, waterkers, andijvie, spruitgroenten, klein stukje broccoli, postelein en dan wat komkommer voor het waterige. Eventueel een scheutje yoghurt. En dan kun je er best een paar teentjes knoflook in doen. Echt, teveel kool geeft eerder die putlucht die jij nu beschrijft dan de knoflook!
Door Mevroi Kruim
#2298405
Kool bevat veel zwavel. Heel gezond en reuze nuttig, maar als het wat te lang staat  vormt het zwavelwaterstoffen, ook wel bekend als rot ei of putlucht. Dan vervliegt je zwavel dus en het stinkt onmeunig. Knoflook bevat ook zwavelwaterstoffen maar dan net weer andere, vandaar dat die lucht er wel op lijkt. Maar een paar teentjes gaan niet zo gigantisch stinken, da's idd vast de kool.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2300661
Alle groenteprut is weggegooid. Zelfs bevroren stonk het vreselijk. Oscar wilde niet eens bij de afvalbak in de buurt komen  ;D

Nieuwe prut gemaakt met komkommer, gourget, andijvie, witlof, wortel, sla en wat spinazie. Geloof dat ik nu 1 ding vergeet, maar weet het niet meer. Heb gelijk vers wat gegeven, met rauw ei en dat ging wel naar binnen. De rest netjes in de bakjes gedaan (wat een *** werk om al die bakjes in 1 keer schoon en droog te moeten maken...) en de voorraad staat weer in de vriezer. Kunnen we er weer even tegen en dit keer de koolsoorten maar even gelaten voor wat het is...Die komen de volgende keer wel, met mate.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door