Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2290554
Mijn gecastreerde Maine Coon kater van 4 jaar plast dus bloed. Vorige week woensdag hoorde ik steeds een kat op de bak zitten en ben toen maar eens gaan kijken. Daar lagen allemaal heel kleine bloederige plasjes.
Donderdag naar de dierenarts en hij had een hele kleine blaas dus gelukkig (nog) niet verstopt. Clavubactin meegkregen en na een dag was het al beter en de dagen daarna ging het perfect. Woensdag de laatste dag van de kuur en gisteren hoorde ik 'm weer steeds graven met als resultaat weer kleine plasjes bloed.

Hij heeft vanaf ongeveer 15 weken leeftijd Carnibest gehad. Sinds een jaar ofzo eet hij Orijen en daarna Acana. Woon sinds ongeveer een jaar alleen en het was financieel niet meer op te brengen om CB te voeren  :-[
Las op internet dat er vrij veel katten zijn die last krijgen van gruis na het eten van Orijen, in hoeverre dat betrouwbaar is weet ik niet.

Ik wil nu zelf gaan malen, heb alles in huis.
De vraag is...kan ik zo beginnen met vers en aanvullen met vit. C, cranberry of moet ik toch sowieso weer starten met een antibiotica kuur?
Door eelke
#2290567
Kweet niet zo heel veel van katten hoor, maar mijn eerste gedachten zijn;
Inderdaad beginnen met vers :)

Drinkt ie wel genoeg? Katten drinken volgens mij meer als ze een fontein hebben, bewegend water zeg maar toch?
Of vitamine C veel doet weet ik niet.
Heb je het idee dat je kat er veel last van heeft nu? Van wat ik van mezelf weet is dat blaasontstekingen heel pijnlijk kunnen zijn, zelf zou ik dan nu wel geneigd zijn naar  een kuurtje, en ondertussen met vers beginnen.
Door Limpy
#2290595
Denk niet dat het specefiek de orijen is die blaasproblemen veroorzaakt maar het chronisch te weinig te drinken bij brokken....

Min gevoel zegt eerst gewoon (direct) overstappen op vers en dan zien of je nog extra moet verzuren.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2290606
[quote="Limpy"]
Denk niet dat het specefiek de orijen is die blaasproblemen veroorzaakt maar het chronisch te weinig te drinken bij brokken....

Min gevoel zegt eerst gewoon (direct) overstappen op vers en dan zien of je nog extra moet verzuren.
[/quote]
Heb vanmorgen de eerste prak (3 kg) staan malen en een portie aangeboden, ze moeten wel weer wennen hoor ???
Heb zonet ook vit c en cranberry gekocht. Tabletten van Roter, 1 tablet bevat 300 mg cranberry en 180 mg vit c. Kinderen vanaf 1 jaar mogen 1 tab per dag en heb hem nu een halve gegeven.
Denk je dat die blaasonsteking, en het gruis wat het veroorzaakt, daarmee en het voer zich vanzelf oplost?
Door Limpy
#2290613
Je zou er ook een theelepel blik door kunnen roeren om te wennen.

Of het vanzelf oplost? Geen flauw idee (ben tenslotte geen da)
Feit is wel dat ze met vers meer vocht binnen krijgen en dus beter doorspoelen en de urine anders verzuurt waardoor gruis minder kans zou moeten krijgen.
Als jij je bij extra verzuren prettig voelt: doen.
Heb zelf die middeltjes nog nooit gebruikt vandaar dat ik er voorzichtig mee ben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2290620
Ik zou teruggaan naar de DA en vandaag nog wel. Hij plast weer bloed!
Daar de pHwaarde van de urine laten meten en acuut maatregelen nemen. je hebt nu een gruiskater in huis waarschijnlijk die op het punt staat een verstopping te krijgen. Zodra dat gebeurt, moet hij heel snel medische hulp hebben, anders is het einde kater.

Qua voer acuut de brokken eruit. Wat voor merk het ook is, brok is brok en bevat te weinig vocht.
Vanaf nu geef je hem dan vers, eventueel een schepje blik erdoor. Hij moet heel veel vocht binnenkrijgen.
2-3x per week kan je ook zelf zn urine meten met een stripje. 6,5 is een goede waarde. Aan de hand van de waarde kan je bijverzuren. Bijverzuren als dat niet nodig is, kan oxalaatgruis veroorzaken en dat kan alleen operatief verwijderd worden.
En dat is weer allemaal veel duurder dan CB voeren ipv droge brokjes.
Door Khari
#2292185
Een ab kuurtje zou ik niet geven. De kans is klein dat een kat een bacteriële blaasontsteking heeft.
Ook ik ben van mening de brok eruit, over op vers vlees en daaraan nog extra vocht toedienen.
Regelmatig ph testen en hierop zonodig bij verzuren met appelazijn en/of vitamine c, cranberry alleen als er vitamine c aan toegevoegd is. De azijn of vit.c zou ik toch even geven tot hij weer wat stabieler is.

Met Tacito hier (gruiskater) heb ik flink moeite gehad over te zetten op vers, maar de aanhouder wint en als hij weer zijn kuren heeft eet hij maar even niet, als hij honger krijgt eet hij bij de volgende ronde zijn bordje echt wel leeg. Hij krijgt nu af en toe nog vit.c tabletje, ik merk vaak al aan zijn gedrag of het weer even nodig is of niet, maar gelukkig blijft hij nu aardig stabiel.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2296572
Even een up-date.
Ik ben diezelfde dag nog begonnen met vers voeren, beetje warm water erbij en een tablet cranberry/vitamine C. Na anderhalve dag werden het alweer grote plassen zonder bloed.

Urine is schoon en ph zit tussen 6.5 en 7
Gebruikersavatar
Door koekje
#2296648
Wil je het warme water afbouwen?
Taurine is een essentieel aminozuur voor katten en overleeft hitte niet. Ik weet niet bij welke temperatuur taurine verloren gaat en ook niet welke temperatuur het water heeft dat je erover giet, maar toch.

Fijn dat het versvoeren het gewenste resultaat heeft bereikt  :)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2296773
[quote="koekje"]
Wil je het warme water afbouwen?
Taurine is een essentieel aminozuur voor katten en overleeft hitte niet. Ik weet niet bij welke temperatuur taurine verloren gaat en ook niet welke temperatuur het water heeft dat je erover giet, maar toch.

Fijn dat het versvoeren het gewenste resultaat heeft bereikt  :)
[/quote]
Dat is wel de bedoeling ja. Het water, een heel klein scheutje, komt gewoon uit de kraan waar ik mijn vingers onder kan houden. De temp die het heeft nadat het 2 sec in het bakje zit is lauw. Van "hitte" is dus geen sprake.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door