Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2293768
Hallo, mijn naam is Linda. Samen met mijn man en twee kinderen eigenaar van Poes Kathy en Kater Josje. Broer en zus in juli twee jaar oud. Na een dierenartsbezoek voor de prikjes en controle bleek Kathy rood tandvlees te hebben. Hij heeft de naam genoemd -ingewikkeld- maar adviseerde in eerste instantie een hardere brok. Ze kregen naar mijn idee al een goede brok en wilde absoluut niet overstappen naar dure dieetachtige voeding van daar. Toen adviseerde hij versvoer. Had er nooit bij nagedacht voor de kat dat dat natuurlijk ook kan. In eerste instantie gekeken (op aanraden van de dierenarts) naar carnibest omdat dat compleet voer is. Maar dat kan m'n portomonee niet zo handelen. Ben nu gestart met een pakje smuldier en rodi en er liggen nu twee kuikens te ontdooien. (vriezer geplundert van mijn zus, eten van haar hond) Kathy is helemaal om. In ene keer. Die lust in iedergeval rund en kip. Ben benieuwd wat ze met het kuiken gaat doen. Josje moet ik gaan foppen. Ga het in eerste instantie maar met tonijn en zalm uit blik doen. Ik wil ook wat kippenekken gaan halen.

Ik ben nu dus aan het zoeken wat betaalbaar compleet is zodat ze alles binnenkrijgen wat nodig is qua vitamines en mineralen. Ik begreep minimaal 4 beesten zit je redelijk in de richting? Nou ja, tips en advies zijn zeker welkom. Wij zijn hier lekker aan het vogelen in ieder geval.
#2293842
Welkom.

Een kvv is compleet als het erop staat. Sommige merken dien je zoveel smaken van te voeren over een bepaalde periode om het compleet te maken, sommige smaken/merken zijn gewoon aanvullend (bv smuldier kip-enkelvoudig).
Barfen (dus zelf een menu samenstellen) is altijd goedkoper en beter voor de tanden door te moeten knagen.
Laatst gewijzigd door koekje op wo 21 mar 2012, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2294093
Dank je. Is het noodzakelijk om je aan 1 merk te houden? Ik had begrepen dat afwisseling juist goed was. Compleet barfen zie ik nog niet zitten. Heb ook niet zoveel vriezerruimte dat maakt het al wat ingewikkelder. Josje heeft nu ook smuldier kip gegeten. Zo'n 50 gram. De kuikens waren geen succes. Veel gesnuffel en gepok en gesleep. Maar daar bleef het bij. Misschien iets te veel van het goede op dag drie. En wat bedoel je met een kvv is als het erop staat? Bij smuldier staat er vers ingevroren diervoeding bij rodi diepvriesvlees. Ben nog een beetje bleu op dit gebied :)
#2294097
Afwisseling is zeker aan te raden.

Op de verpakking staat of het compleet voeder is. Bij smuldier-kip staat aanvullend dierenvoer, dus dat is niet compleet en dien je rekening mee te houden. Als je alleen dat zou voeren, krijgt je kat geheid tekorten, maar in het geval van smuldier-kip op een gegeven moment ook verstopping.

Ik lees net dat ik een woordje was vergeten.
Een kvv is compleet als het erop staat.
#2296712
Hoi Linda! :-)  Afwisseling is inderdaad aan te raden, zo weet je zeker dat je katten alle voedingsstoffen en vitaminen voldoende binnenkrijgen. Wij hebben 7 katten, waarvan 5 kvv eten (andere 2 vertikken het!). Het zijn allemaal de oudjes die aan de kvv zitten (11 - 19 jaar :-) En zoveel katten zoveel smaken! 

Lotgering is wat betaalbaarder dan carnibest en heeft een complete kvv - rund, lam en kip. Het wordt door 4 van de 5 katten erg graag gegeten. Wij wisselen af met carnibest, darf en all animal. En als de nood aan de man is (vriezer bijna leeg) dan krijgen ze ook smuldier (vlees compleet, glutenvrij). Zit wat pens in, maar als je katten dat lusten is dat goed voor de darmflora. Twee van onze katten hebben te weinig tanden, maar de andere 3 kvv-ers krijgen ook zo nu en dan een kippen- of eendennek extra --- vinden ze lekker, zijn bezig en goed voor hun gebit.
#2296756
Dank je Ruisje. Ik ga volgende week samen met mijn zusje een bestelling doen bij Lotgering. Zij voor haar hond en ik voor de poezebeesten. Kathy lust zowat alles wat ik haar voorzet. Alleen hele dingen snapt ze niet. Ik had gezien dat ze bij Lotgering ook kippenekken hadden. Bestel jij voor je katten de speciale kattenvariant?

Josje moet er weinig van weten maar had gisteren wel een ekster gevangen en meegenomen in huis :) Ik vond het zelf wat overdreven van hem om gelijk te beginnen met zulke grote prooidieren, patsertje :)
#2298739
Jawel, ze zijn nu alletwee aan het verse vlees. Josje ging in ene keer de restjes van Kathy opeten. En nu dus geen gemix of brokken meer nodig. Ik heb vandaag van Tinlo smaken makreel, kip en natuurlijk gehaald. Volgens de mevrouw van de winkel is dit compleet als je binnen drie weken dus drie smaken voert. Ik dacht dat dit te weinig was.
Ik ga volgende week naar een andere dierenzaak waar ze haaksbarf verkopen. Maar waar moet ik nou precies op letten om het compleet te maken. Om ze geen tekorten te laten oplopen. Als ik van haaksbarf nog twee andere smaken erbij haal is het dan compleet? Voor lotgering heb ik even geen vriezerruimte. Dan moet je zoveel bestellen in één keer en is ook maar 1 smaak.

En ik heb ze van de week een stuk rundvlees gegeven om te knagen. Moet je dat dan weer van het gewicht kvv afhalen?
En een kuiken of kippenek dan ook minder kvv?
#2298743
Ik zou voor een periode van 4 weken voor zeker 5 smaken/diersoorten gaan. Dit kan dus van Tinlo zijn, of voor mijn part Haaksbarf. Kijk maar wat er is en wat ze lekker vinden.
Een dingetje erbij zoals een stukje rundvlees of kuikentje mag je idd van het gewicht van de kvv afhalen. Als ze wat extra gewicht mogen hebben en je geeft niet te vaak iets erbij, hoef je dat niet van het gewicht af te halen.
Als je ongeveer 25-30% van het totaal aan dingen erbij gaat geven, ga dan op je percentages letten.
#2306064
lintjezuur schreef: Dank je Ruisje. Ik ga volgende week samen met mijn zusje een bestelling doen bij Lotgering. Zij voor haar hond en ik voor de poezebeesten. Kathy lust zowat alles wat ik haar voorzet. Alleen hele dingen snapt ze niet. Ik had gezien dat ze bij Lotgering ook kippenekken hadden. Bestel jij voor je katten de speciale kattenvariant?

Josje moet er weinig van weten maar had gisteren wel een ekster gevangen en meegenomen in huis :) Ik vond het zelf wat overdreven van hem om gelijk te beginnen met zulke grote prooidieren, patsertje :)
Ik bestel voor de katten de kattenvariant, maar ze krijgen er ook weleens wat eend/kip variant van de honden bij. Vinden ze ook erg lekker.
Kippennekken zijn kippennekken, daar is uiteraard geen honden- of kattenversie van ;)

Een ekster! Kijk zo hoort het!! Jij van die vogel in je tuin af en de katten voor 2 dagen COMPLEET voer ;D
#2306591
Haha, ik lees nu hoe ik het heb neergezet. Maar je snapte het gelukkig :)

Even een update, het gaat hier super. Tot nu toe alleen nog kvv geprobeerd. Eigenlijk eten ze alles. Zelfs de versies met pens zijn geen probleem. Smuldier wordt niet meer zo op prijs gesteld maar heb nu andere opties.
Wat ik ondertussen ontdekt heb:
- Na twee dagen in de koelkast blieven ze het niet meer
- Gelukkig heb ik in de straat de hond van m'n zus die dit geen enkel probleem vindt :)
- Ik vlakbij het verkooppunt van bibi woon dus dat wordt volgende maand bibi uitproberen
- Ik met de tijd toch echt een extra vriezertje wil zodat ik wat meer voorraad kan inslaan
- De poezels nu de keuken in komen rennen elke keer als ik de koelkast open doe
- Ik het ontzettend leuk vindt om hier mee bezig te zijn
- Ze apart moeten eten omdat ze er anders geen rust voor vinden (met de brokken aten ze samen uit een bak)
#2309856
Geweldig te lezen dat het zo goed gaat!!

Na 2 dagen in de koelkast...hihi  Hey, zijn poezels, die blieven alleen vers ;) Ik leg een bevroren stuk even in de koelkast totdat ik het kan snijden (dan is het nog bevroren hoor. Stukken die over zijn gaan dan terug in de vriezer en gaan dezelfde week op.

Hier lusten ook 2 katten pens erdoor en dat komt weleens van pas als ik de reststukjes (zie hierboven) uit de vriezer haal. Dan doe ik er voor die 2 een beetje van de honden bij en daar zit soms pens doorheen.

Apart eten. Tja... hier ook en wij houden het in de gaten, want een eet toch sneller dan de ander. Een extra vriezer is idd heeeeeel handig!  :biggrin2:
#2310061
Gaat goed joh!
Hier eten ze ook apart, altijd al, ook in een ver verleden toen er hier nog br*k gevoerd werd. Ook toen voerde ik 2x daags en kreeg iedereen 10 minuten om zijn of haar bak leeg te eten. En niet die van de buurman of een ander maar alleen de eigen. Niet eten = bak en kat weg. Er stonden nooit brokjes buiten etenstijd. Ik wil weten wie wat en hoeveel eet nl  :biggrin2:
Dat maakte het overzetten makkelijker want ze waren al gewend om te eten op min of meer vaste tijden ipv de hele dag door snacken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door