Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2293576
Hoera mijn katten kunnen na een wenperiode van voornamelijk mixen helemaal over op vers vlees!!
Graag jullie op en aanmerkingen op mijn menu. Er zit een bandbreedte in de grammen omdat het snijen/afwegen niet op de gram af is gedaan.

Weekmenu per kat van ongeveer 4 kilo

maandag
55-60 gr rundvlees + 10 gram lamslever
30-40 gr kalkoennek
55-60 gr reevlees + 10gr rundernier

dinsdag
55-60gr paardenvlees + 10gr lamslever
30-40gr kippennek
55-60 gr kalfsvlees+ 10gr rundernier

woensdag
55-60gr rundvlees + 10 gr lamslever
30-40 grkalkoennek
55-60gr reevlees + 10gr rundernier

donderdag
55-60gr paardenvlees + 10gr lamslever
handjevol sprot + eendenhartje
50-60 gr kippennek

vrijdag
55-60gr reevlees + 10gr runderlever
30-40 gr kippennek
55-60 gr rundvlees + 10 gr lamslever

zaterdag
55-60gr paardenvlees + 10gr rundernier
handjevol sprotjes eitje gemengd met koffielepel eierschaal
55-60 gr kalfsvlees + 10 gr rundernier

55-60gr rundvlees + 10gr lamslever
30-40gr kippennek
55-60gr paardenvlees + 10gr rundernier

Totaal per week 715-780 gr vlees
                          200-260 gr botvlees + 1 koffielepel eierschaal
                          ong 130 gr organvlees +1 eendenhartje
                          2xhandjevol sprot ongeveer 70gr samen
                          1 eitje

diersoorten:
ree
rund/kalf
paard
lam
eend/kip
lam
vis

Alvast bedankt!
#2293585
Ik vrees dat kalkoennek echt veels te hard is voor katten, kun je bet omwisselen voor eendennek of e.o.a. vogelkarkasje.
Zou ook de rubdernier afwisselen met bv konijnennier (dit is gevoelsmatig, ik voer nooit nier/lever van grote volgroeide dieren ivm afvalopslag)
#2293607
En waarom ook eierschaalpoeder op zaterdag erbij? Je voert immers vleesbot, dat is de meest uitgebalanceerde vorm van calcium+magnesium en weetikveel wat er nog meer inzit.
Ik zie dat je alleen kippennekken als vleesbot hebt. Aangezien kalkoennekken echt niet geschikt zijn (voor een hond al vaak niet, laat staan kat), vind ik dat te summier. Vleesbot beslaat het grootste gedeelte van je menu, dus daar mag zeker veel variatie in diersoorten en onderdelen inzitten.
#2293655
Bedankt voor de snelle feedback!

Het was de bedoeling de kalkoennekken te geven tot ze op zijn. Ik had 2 kilo besteld en schrok hoe groot ze zijn. Heb ze nu aan stukken gezaagd. Mijn katten van 8,5 weten wel raad met de kalkoennek en zijn er dol op en eten ze helemaal op of is dit slecht voor ze? Voor ik deze ging bestellen zag ik op Internet dat deze ook wel aan katten worden gegeven. Kan voorlopig niets meer bestellen ( vriezer vol en moet veel in een keer bestellen want kreeg geen reacties op mijn meebestellers bericht)Maar wellicht kan ik de kalkoennek vervangen voorlopig voor kip met bot wel weer kip maar ja.

(Kalkoennek voor de hond: Heb een logeerhond gehad die alleen brokken krijgt. Ze had een kalkoennek van de katten gepikt en kon hier inderdaad helaas niet tegen. Kon s'nachts mijn bed uit want ze was aan de diarree)

Eierschaal geef ik er nog bij omdat ik voor mijn gevoel iets te weinig vlees bot geef ( per dag 110-120 gram vlees en 30-40 gram vleesbot) Koekje je zegt dat het menu voor het grootste deel uit vleesbot bestaat maar dat is toch maar 25-30 % of bereken ik dit niet goed? Ziet ik qua overigens goed percentages goed??
Percentages berekenen gaat in elk geval makkelijker dan wanneer je mixen geeft en is een stuk prettiger te verwerken!

Konijnennier is idd een goed idee. hoop dat ze dat bij versvoer.nl hebben want zij zijn volgens mij de enige thuisleverancier waar je voor een redelijk minimuum bedrag kunt bestellen en een redelijke keus hebben.
#2293726
Het kan echt niet dat een kat van 8,5 week een kalkoennek helemaal opeet.

Meestal bestaat een barfmenu uit 40-50% vleesbot. Ik heb dat van jou niet nagerekend, want het is handig voor percentages de rekenhulp op de voorpagina te gebruiken.
#2296574
Heb hier 1 poes van 2 jaar die ook wel eens een paar stukjes kalkoennek eet. Knip dan stukjes van 2a3 cm en die gaan wel op.
Maar vind het ook moeilijk om botwerk te geven van andere soorten als kip.
Haas eet ze 2 stukjes van. net als kalfsrib.
Ze is een poes van ruim 4 kilo maar die eet echt nog geen 100 gram per dag.
Geef wel altijd sávonds handje brokken, want andere poes eet bijna helemaal geen vlees en zeker geen botwerk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door