Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barfy
#2290164
Vandaag voor het eerst met onze 10 weken oude pup naar de dierenarts geweest voor de 2e enting.
Ze vroeg wat we de pup voerden en na ons antwoord (BARF natuurlijk), keek ze zorgelijk en vroeg of we de pup anders voerden dan onze 2 volwassen honden.
Ja antwoordden wij, hij krijgt een hoger percentage nml ongeveer 5 procent van zijn gewicht.
De dierenarts meende dat een pup een andere Calcium/Fosfor verhouding nodig heeft dan een volwassen hond, omdat hij anders last van groeipijn kan krijgen  :o. Ik heb gezegd dat ik daar nog nooit van had gehoord (andere c/f verh) en dat ik het na zou kijken.
Met de speciale puppybrokjes die ze daar verkopen hoefde ik me in ieder geval geen zorgen te maken.
Maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. In een column in het lokale krantje van deze DA praktijk ging het deze week over een teckel met pups die ook vers werd gevoerd, maar een Calcium tekort bleek te hebben. In plaats van te adviseren meer bot te voeren is deze teckel na ompraten van haar baas weer tot droge brokkenmeuk veroordeeld. Erg pro-vers zijn ze dus niet. Er stond ook dat ze in de praktijk al meerdere honden hadden gezien met tekorten en infecties ??? tgv versvoeren.
Iemand ook wel eens zo'n opmerking gekregen over speciale Calcium/Fosfor verhouding voor pups?
#2290180
Dat wat die da zegt, is allemaal van toepassing als je brokjes voert. In principe eet een pup gelijk aan een volwassen hond, alleen naar verhouding meer. Het enige verschil is vaak het formaat vleesbotten, maar voor de rest hoef je geen onderscheidt te maken. Hier nog nooit onderscheidt gemaakt tussen jong en ouder en alles is spik en span opgegroeid met perfecte heupjes e.d.

Nu zijn de meeste praktijken natuurlijk gericht op brokjes. Zo zijn die mensen opgeleid, ze weten niet anders zeggen we dan maar zo. In theorie kan het natuurlijk best dat hun gevallen hebben gehad van honden die tekorten hadden, aangezien er best mensen zijn die vers voeren met 90%pens en wat hart, of alleen hart of wat dan ook. Aan de andere kant is het ook vlot gezegt...hij heeft tekorten en een beetje onzekere versvoerder is dan vlot van het pad af, want dat wil je natuurlijk niet. Maar dat moet geen reden zijn om het hele versvoergebeuren maar af te schrijven. Immers zit het grootste deel van hun praktijk waarschijnlijk vol met honden die weer heel andere problemen hebben, juist door de brokken, alleen zien hun dat waarschijnljk weer heel anders.
#2290214
Er is inderdaad nogal een verschil tussen vers en vers.
Hier aten de pups alleen qua volume meer, en nu nog. Volwassen honden samen een pondje ongeveer, pups nu zes maand bijna een kilo en misschien iets meer vleesbot zo af en toe.
#2290319
Toen Bency nog iets jonger was had ik iedere maand puppychek door een assistente.
Ze wist dat ik vers voerde. Zelf voerde ze kvv. BARF durfde ze niet zo.
Omdat een vriendin het ook van haar voerde en die had een zwarte hond. En ze zei ik heb nog nooit zo'n gitzwarte glanzende hond gezien. Dus toen vroeg ze aan mij wat voer je dan. Want ze zei we zien nog al eens tekorten bij puppy's
Ik uitgelegd zoveel bot, orgaan en spiervlees zo'n 8 tot 10 diersoorten.
Het enige wat ze toen zei. Denk dat je je eigen goed heb ingelezen.
Dus zal helemaal goed komen.
Ook zei ze steeds ik zie zo'n gelijke groei. Dus geen kont omhoog of juist laag.
#2290355
Hier ook een hond die vanaf het begin op vers stond. Prachtig opgegroeid en idd.: percentage afgestemd op de groei. Denk inmiddels ook dat als ze versgevoerde honden met tekorten zien, het om baasjes gaat die zich niet hebben ingelezen en maar wat aanklooien...
#2290680
Theevelien schreef: Vandaag voor het eerst met onze 10 weken oude pup naar de dierenarts geweest voor de 2e enting.
Ze vroeg wat we de pup voerden en na ons antwoord (BARF natuurlijk), keek ze zorgelijk en vroeg of we de pup anders voerden dan onze 2 volwassen honden.
Ja antwoordden wij, hij krijgt een hoger percentage nml ongeveer 5 procent van zijn gewicht.
De dierenarts meende dat een pup een andere Calcium/Fosfor verhouding nodig heeft dan een volwassen hond, omdat hij anders last van groeipijn kan krijgen  :o. Ik heb gezegd dat ik daar nog nooit van had gehoord (andere c/f verh) en dat ik het na zou kijken.
Met de speciale puppybrokjes die ze daar verkopen hoefde ik me in ieder geval geen zorgen te maken.
Maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. In een column in het lokale krantje van deze DA praktijk ging het deze week over een teckel met pups die ook vers werd gevoerd, maar een Calcium tekort bleek te hebben. In plaats van te adviseren meer bot te voeren is deze teckel na ompraten van haar baas weer tot droge brokkenmeuk veroordeeld. Erg pro-vers zijn ze dus niet. Er stond ook dat ze in de praktijk al meerdere honden hadden gezien met tekorten en infecties ??? tgv versvoeren.
Iemand ook wel eens zo'n opmerking gekregen over speciale Calcium/Fosfor verhouding voor pups?
Welnee!
Ja, ze heeft gelijk, als je brokjes voert (waarbij een overvloed aan Ca niet uit wordt gescheiden). Maar wanneer je gewoon 40% a 50% (voor een pup is 45% vooral kleine goed bevleesde vleesbotten ideaal!) voert: komt het helemaal goed met pupsel!


En zo zijn er vele groot geworden :)
#2290989
Bedankt voor de reacties.
Ik vond het al een kulopmerking van de dierenarts, en heb spijt dat ik niet heb gevraagd wat er dan anders zou moeten bij een pup. Volgende keer nog maar eens vragen, ben wel benieuwd naar het antwoord.
Wel stom om dit soort advies te geven terwijl ze er zelf waarschijnlijk heel weinig vanaf weten.
Meneer T (die ook mee was naar DA) beschuldigde mij er al van zijn pup te verpesten  >:(, maar is nu toch weer gerustgesteld.
Pup blijft lekker barfen  :).
#2295700
Hier zit er verschil in de barf voor de volwassen honden en voor de pup. Zowiezo verschilt het percentage.
Maar mijn volwassen honden krijgen niet per dag compleet, krijgen niet elke dag groente, orgaan. Zij krijgen over een week gezien compleet.
De pup krijgt wel van alle percentages op een dag.
#2296247
ik voer mijn pups hetzelfde als de volwassen honden, alleen meer in verhouding tot volwassen honden. Wel maal ik alles en is elk portie gelijk van samenstelling gaande weg krijgen de pups steeds grotere delen. maar kwa samenstelling is het precies hetzelfde als de volwassen honden krijgen. En nee krijg geen commentaar hoe mijn honden en pups er uit zien, de dierenarts is altijd juist zeer lovend en zeer geinteresseerd in wat ik voer etc.. En ik moest vooral zo doorgaan want de honden doen het er perfect op! Zo kan het dus ook! In eerste instantie wist hij niet dat ik vers en samengesteld voerde, hij had echt zon WOW effect hahaha zo leuk zulke reacties! Daarna heb ik m verteld hoe en wat , hij was juist alleen razend enthousiast! Ik heb drie verschillende dierenartsenpraktijken, hangt er vanaf waar ik er voor naar toe ga.. Ik heb eerder bij een praktijk mee gemaakt die kwam bij mij de nestcontrole puppyenting doen en zei ... wat een geweldig mooi uitziende pups, dat zie ik wel eens anders ... mijn standaard antwoord is dan : "komt niet van de brok" Deze dierenarts draaide ineens als een blad aan de boom om en zei dat ik daar onmiddelijk mee moest stoppen want dat was zoooo verkeerd ::) ik zei, zo net zei je anders hoe geweldig mijn pups en honden er uit zagen... toen begon hij over zn studie en had daar toen meegemaakt ook een hondje op Barf en die had hele broze botten en idd allemaal tekorten... Toen ik vroeg wat die beste mevrouw dan zoal voerde zei hij: biefstuk... dat was het enige wat die hond kreeg: biefstuk! Dus ik zei tegen die beste man, en dat noem je Barf? Ik zei wil wel geloven dat zelf samenstellen zo een hele verkeerde naam krijgt... zoooo jammer! datzelfde nestje wat ik accuut over moest zetten op brok, bestond uit 8 pups, 4 daarvan zijn getest omdat ze bij fokkers zitten en allemaal HD A, jaaaa zo slecht dat Barfen :-X
#2296249
martine-tom schreef: En wat is de reden dat jullie voor pups wel dagelijks compleet voeren en voor volwassenen niet meer?


Ik voer mijn volwassen honden idem. Alleen dan op gevoel en niet meer op de weegschaal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door