Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2294239
Mijn hond Flits is een bijna 1 jaar oude labrador.
Hij barft nu ongeveer 2 maanden, krijgt 2 maaltijden per dag.

Mijn menu ziet er als volgt uit (dit is een beginnersmenu, ik was van plan om bij de volgende vlees bestelling de nekken te vervangen voor allerlei andere karkassen van gevogelte zoals parelhoen etc):
Dag 1: 840 g lamspens.
Dag 2: 180 g kipkarkas, 535 g spiervlees (paard), 125 g groentes, 1 sardientje
Dag 3: 70 g nier (lam), 140 g lever (lam), 300 g eendennekken, 330 g spiervlees (hert/ree).
Dag 4: Runderstrot a 500 gram, 125 g groentes, 340 g spiervlees (rund).
Dag 5: 230 g kipkarkas, 1 haring, 500 g spiervlees (paard).
Dag 6: 290 g hart (lam), 320 g eendennekken, 230 g spiervlees (hert/ree).
Dag 7: 330 g eendennekken, 550 g spiervlees (rund).

Nou ben ik deze week met hem naar de dierenarts geweest omdat Flits echt met vrij grote regelmaat aan de diarree is. En dan vaak meerdere dagen achter elkaar. Naar mijn iedee is dit voornamelijk gekomen doordat hij nu barft. (Hij is altijd al wel gevoelig geweest en is dus snel aan de diarree, maar toen hij nog kvv kreeg was dit veel minder vaak).
Ik heb z'n ontlasting deze week laten onderzoeken op wormen en parasieten, maar dit heeft hij gelukkig beide niet. Dus dat is uitgesloten.
Daardoor kom ik er op dat het wel voedselgerelateerd moet zijn.
Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen.
Is hij bijvoorbeeld overgevoelig voor bepaalde diersoorten en hoe kan ik daar achter komen?
Of kan z'n maag het gewoon niet aan, al die grote stukken vlees, bot, vis en orgaan?
Oftewel, komt het voor dat er ook honden zijn die het barfen gewoon niet aan kunnen, dat ze een zwak maagdarmstelsel hebben? Of zou barf altijd moeten kunnen bij een hond?
Kan het zijn dat ik de vis en/of de organen nog meer moet verdelen over de week?

Ik heb dus erg veel vragen, ik weet niet hoe ik nu verder moet en wat een handige aanpak is.
Misschien heeft iemand tips of misschien herkent iemand dit verhaal?
Ik hou sinds deze week wel een dagboek bij, hoe zijn ontlasting elke dag is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt.
#2294368
Helaas deugt je menu niet. Daar zouden mijn honden ook van aan de dunne poep komen! Je geeft te veel vlees en veel te weinig vleesbot:

dag 1: alleen orgaan, geen vleesbot
dag 2: 180 gram bot met 660 gram spiervlees en groente = 20% vleesbot
dag 3: 300 gram bot met 210 orgaan en 330 vlees, = 37% vleesbot
dag 4: 500 strot plus groente en spier, = geen vleesbot
dag 5: 230 kipkarkas met 500 spiervlees = 29% vleesbot
dag 6: 320 vleesbot + 520 aan spier en orgaan = 38% vleesbot
dag 7: 37,5% vleesbot

Dus de eerste opdracht luidt: pas je menu aan en verhoog het percentage vleesbot; aanbevolen wordt 45-50% aan vleesbot.

Het totale plaatje dat je nu geeft:
totaal aan bot: 180+300+230+320+330 = 1360 gram - strot reken ik niet mee want daar zit geen bot in (alleen kraakbeen)
totaal aan spiervlees: 535+330+340+500+230+550 = 2485 gram plus 500 gram strot = 2985 gram
totaal aan orgaan: 840+70+140+290=1340 gram
groente: 2x125 gram = 250 gram

totaal voer je dan 5935 gram:
waarvan 1360 gram aan vleesbot oftewel een kleine 23%. Terwijl het advies is 45-50%.
spiervlees is 50%, dat kan je terugbrengen naar 20%
orgaan is 22,5%, dat is wel oké, maar ik zou niet meer dan de helft aan pens geven
groente is 4%. Dat zou iets meer mogen, hoeft niet.
Mooie leidraad is 50% bot, 20% spiervlees, 20% orgaanvlees waarvan niet meer dan de helft pens en 10% groente.


de visjes reken ik even niet mee aangezien je die als compleet kunt beschouwen
Laatst gewijzigd door pike op vr 30 mar 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2294520
Ben nog maar een beginnend barfer. En voor mij was het ook zoeken naar de juiste hoeveelheden.
Ben gestart met de % van de reken hulp. Maar 50% bot was te veel...

Mijn hond krijgt iedere dag spier en bot. En de ene dag orgaan (4x) en de andere dag groente (3x).
Dat gaat super goed hier!
40% bot, 30% spier, 20% orgaan en 10% groente.
#2294531
Ik denk ook dat je te weinig bot geeft.
Ik neem altijd de helft van de maaltijd bot, dus 50% (wel 50/50 bot/vlees), en dan vul ik het aan met vlees/orgaan/groente tot het totale gewicht van de maaltijd.
Hier krijgen ze wel 1 pensdag.
Maar dat zul je zelf moeten ervaren hoe dat gaat, hier gaat dat goed.
Zalmkop beschouw ik als bot.
#2294552
Je voerd te weinig bot en naar mijn idee daarbij ook nog eens de verkeerde combinaties.

Dag 1: 840 g lamspens.                                                                                            Kans op diaree is groot, pens laxeerd, vooral zonder vleesbot er bij
Dag 2: 180 g kipkarkas, 535 g spiervlees (paard), 125 g groentes, 1 sardientje                                                                                    veel te weinig bot
Dag 3: 70 g nier (lam), 140 g lever (lam), 300 g eendennekken, 330 g spiervlees (hert/ree).      orgaan laxeerd, eend is vet en laxeerd dus een beetje
Dag 4: Runderstrot a 500 gram, 125 g groentes, 340 g spiervlees (rund).      strot laxeerd bij veel honden + veel spiervlees en geen vleesbot = diaree
Dag 5: 230 g kipkarkas, 1 haring, 500 g spiervlees (paard).                                                              weinig bot, veel vlees + vette vis, die combi laxeerd
Dag 6: 290 g hart (lam), 320 g eendennekken, 230 g spiervlees (hert/ree).                      hart laxeerd maar een beetje, eend is vet, spiervlees lijkt oke
Dag 7: 330 g eendennekken, 550 g spiervlees (rund).                                                                    eend is vet, weinig bot en veel vlees, ook dit laxeerd


Ik denk dat het heel verstandig is om je menu even drastisch aan te passen en meer vleesbot gaan geven.
Voor de zekerheid geen orgaan, vis en eend samen geven, maar bijv kipkarkas met orgaan en kipkarkas met vis.
Maak maar een nieuw menu met de aangegeven percentages of rekenhulp en dan post je die hier. Dan kunnen wij er naar kijken en je verder op weg helpen mocht dat nodig zijn.
Succes er mee!
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op do 22 mar 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door