Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2293108
Mag onze toekomstige pup direct van Eukanuba over naar Barf of moet hij eerst kvv?
ik zou hem fazantkarkas, kipnek, kiprug, eendkarkas, paardenvlees, orgaanmix, haring, zalmkop, groentenmix, ei, geven
Gebruikersavatar
Door Thea
#2293237
Ja je zou hem wel gelijk kunnen overzetten.
Zal die wel eerst aan diaree gaan, maar die kans loop je toch ook al zal je op brok blijven(wat je niet moet doen ;) )
Vanwege de stress en andere omgeving ect.
Alleen ik zou beginnen met kippennekken zeker geen zalmkop (dat is best hard) spiervlees en orgaan en evt groentemix.
Veel plezier alvast met je nieuwe pup.
Door Nathascha
#2293241
Hij moet niet eerst KVV. En zou gelijk op BARF over kunnen. Maar lees je dan wel even goed in over de beginnersbotten. En mep die in eerste instantie ook eerst plat met een hamer ( wel een zakje eromheen doen en dan pas meppen... ::) )

Zijn maagzuur is nog niet zuur genoeg om direct zware vleesbotten te verteren. Vandaar dat platmeppen. Wil je dat meppen niet, dan zou je eerst eens 3 weken KVV kunnen geven. En dan kvv icm barf onderdelen. En dan over naar volledig BARF.

Wat voor puppert is het?
Door fydgi
#2293256
Hoi
het is een american stafford :D
zaterdag gaan we hem halen :D :D :D
ik dacht om mss 3dage kiezebrinkmix te geven met extra spiervlees bij en een kippenekje
en dan 2 weeken als vleesbot kiezebrinkmix en kippenekken samen met de ene dag orgaan en groente, de andere dag spiervlees

die eerste dagen kiezebrink gewoon om hem vlees te wennen

of toch direct barf geven, dan zou ik kippenekken, kipperuggen, fazantkarkas en eendkarkas geven met paardevlees en groente en als vis dan mss haring?
moet dat kapot meppen? kan ik ook het bot vasthouden zodat hij het kan afknabbelen?
Door Nathascha
#2293261
Het gaat om de grotere stukken bot.
Mijn pups gaf ik tot 5 weken zelfgemalen barf. In het begin fijn gemalen en aant eind grog gemalen. Daarna ben ik de eendennekken, kippenekken, knijnkarkassen etc eerst platgemept gaan geven. met 6,5 week mepte ik niks meer plat. Maar goed mijn pups ( nest van 8) waren dus van begin af aan gewent vlees te verteren. Bij jou pupke van 8 weken is dat anders. Die is totaal steriel van binnen en niets gewent.
Zou idd mooi zijn als je met de kiezebrink mixen kan opbouwen. Ik zou dan de karkassen gemalen bestellen en het spiervlees en orgaan er los bij voeren. Zo went hij aan gemalen botten te verteren. En ook netjes de lappen vlees te eten.

Je kan een kippenek proberen vast te houden...hoop dat tie niet je vingers erbij opeet  :D

En als je hem hebt...wel foto's plaasten he?  :D :)
Door fydgi
#2293267
tprobleem is dat alles van karkassen en vlees al besteld is ongemalen
maar omdat een vriendin nu gister zei dat hij niet vant begin karkas mag ete ben ik beginne twijfele
en omdat ik nog kiezebrink over heb van mijn grote honden dacht ik daarmee dan even te beginne maar das maar een kg of 6 dat ik over heb
dus lijkt het me dan aanlokkelijker om zoals jij zegt gewoon alles plat te meppen
dan moet ik niet meer allerlei andere dingen gaan bestellen en om de duur niks meer in mijn diepvries krijgen ... :p
ik had voor hem gedacht aan
maandag kipnek + orgaan + groen
dinsdag paardvlees + eendkarkas
woesdag orgaan + groen + kiprug
donderdag paardvlees + fazantkarkas
vrijdag orgaan + groen + kipnek
zaterdag paardvlees + fazantkarkas
zondag haring
elke dag 700gram ongeveer, verdeelt over 2 keer (zaterdag weet ik zijn juiste gewicht en dan kan ik er de grammetjes op plakken)
Door nienk
#2293294
ik zou denk ik het zekere voor het onzekere nemen en beginnen met de kiezebrink mixen. dan de kippennekjes (dat meppen is echt niet zo'n gedoe hoor). als hij dat goed verteert (even de ontlasting afwachten) minder meppen. dan de kippenrug. dan de eend. volgens mij is fazant al best wat harder dan kip? daar zou ik dus even mee wachten totdat ongemepte kip en eend goed gaat.

qua spiervlees en orgaan maakt het niet uit.

afknabbelen uit je hand vinden niet alle honden een goed idee. sommige (zoals mijn Reus) vinden het prima, andere gaan er juist van schrokken.

en ik heb geen verstand van pupjes, maar moet ie niet vaker dan 2 keer per dag eten?

oh en ik zou ook niet de eerste keer gelijk een hele maaltijd haring geven. vis valt soms verkeerd, langzaam introduceren voorkomt diaree of spuug toestanden. (voornamelijk diaree lijkt me onhandig in de zindelijkheids-training)
Door Nathascha
#2293301
Ik zou toch 3 a 4 keer het eten aanbieden per dag. 2x is erg weinig. vanaf een maand of 6 is 2x voeren prima, maar daarvoor ivm de vertering is meerdere maaltijden beter. Haal anders voor die extra maaltijden even smuldier in huis. Is makkelijk aan te komen. En misschien makkelijker voeren tussendoor.

De karkassen die je hebt kunnen prima, mits goed platgeslagen. In een stevige plastic zak doen. En flink rossen met je hamer  ;) ehm wel OP een snijplank doen he  :D
Door Mevroi Kruim
#2293321
Gelijk op barf kan prima, ik heb dat 2x gedaan en ging goed. Logi had een paar dagen wat dunne maar dat hebben de meeste pups door alle spanningen en overgangen.
Eend en fazant moet je misschien meppen maar ik verwacht dat hij daar niet veel moeite mee zal hebben. Kip-onderdelen zijn makkelijker dus misschien handig om daarmee te beginnen en de hardere zaken ff in de vriezer te laten. Lapje pens kan trouwens ook heel goed.
Gefeliciteerd alvast!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door