Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2292493
Ik heb al een tijdje het idee dat Pluk wat last van haar maag heeft. Ze geeft soms over, eet soms wat slechter en wil heel graag allerlei gras en planten eten om te kunnen overgeven.

Zijn er ook dingen die je aan een kat kan geven om zoiets te verzachten? Bij de paarden geven we kurkumma bij verdenking van maagzweren, dat helpt enorm goed. Maar ik heb geen idee wat je aan een kat met dergelijke klachten kan geven.
Alvast bedankt voor tips!
Door *Flip*
#2292664
Kaela schreef: Ik heb al een tijdje het idee dat Pluk wat last van haar maag heeft. Ze geeft soms over, eet soms wat slechter en wil heel graag allerlei gras en planten eten om te kunnen overgeven.

Zijn er ook dingen die je aan een kat kan geven om zoiets te verzachten? Bij de paarden geven we kurkumma bij verdenking van maagzweren, dat helpt enorm goed. Maar ik heb geen idee wat je aan een kat met dergelijke klachten kan geven.
Alvast bedankt voor tips!
ik zou ook eerst willen weten wat de oorzaak van het overgeven is. Een paardenmaag kan je natuurlijk niet vergelijken met een kat. Daarbij kan een paard niet eens overgeven...

Hoe ziet haar ontlasting eruit? Binnenkatten wassen zich over het algemeen meer dan nodig, de tijd van rui is aangebroken, dus het zouden heel goed haar ballen kunnen zijn. Heb je zijn kost goed bekeken (klinkt wat ranzig, maar als je weet wat er in zit kan dat helpen.)
Je kan ook een dagboekje bij houden, wanneer kotst hij en wat heeft hij die 24h daarvoor gegeten en wat is er die 24h gebeurd. Misschien toch iets stressvols. Flip krijg bv rare rugspiertrekkingen als wij bij buurvrouw met katten zijn geweest, buurvrouw met chihuahua geeft geen problemen. Hij komt wel buiten en zit vaak met die bewuste katten op de schutting in de zon, maar die geur in huis gaat toch echt te ver....  ???
Met een dagboekje kan je dat soort dingen gemakkelijk op een rijtje zetten.

Overgeven is bij katten ook iets natuurlijks ivm haarballen, dus misschien maak je je druk om niets. Probeer misschien eens een laxeermiddel voor katten dat geen diaree maakt, maar een wasachtige substantie die gemakkelijk via de achteruitgang komt. vb laxanorm.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2292675
Haarballen heeft ze soms last van, maar nu al een poos niet meer. Ik kan haar momenteel regelmatig omdat ze ook wel veel haart en ze dan niet al te veel binnen krijgt. Ze had op brokjes ook zo af en toe dat ze een paar dagen achter elkaar wat overgaf en op de kvv is dat gebleven. Als ze dat heeft is het na het eten dus echt haar maaltijd en verder vooral vocht/gal.

Maar het gaat me niet alleen om het braken. Dat doet ze af en toe een paar dagen en dan is het weer over. Het is vooral dat ze ook zo gefixeerd is op het eten van gras. Dat lijkt me een teken van niet helemaal lekker zitten. Bij honden wordt er snel geroepen probeer Okugest. Vroeg me af of er zoiets ook voor katten is.
Door *Flip*
#2292683
ik heb geen ervaringen met Okugest, maar je zou kattengras neer kunnen zetten. Ivm anti-katten-vandalisme kan je het best een (ronde) pot nemen die nauw toeloopt, dan kunnen ze de pol er niet uittrekken.
Puur het eten van gras zou ik mij niet druk om maken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2292776
Ik zou een kattengrasje neerzetten. Er zijn 2 soorten; dunne puntige sprieten en brede platte zachte sprieten. De 2e soort is beter (geeft minder kans op wondjes aan de binnenkant vd kat) en kan je ook zelf zaaien in van die gezellige Chinees-bakjes.
Door Mevroi Kruim
#2293114
Hier vinden ze voorjaarsgras ook het summum van lekker  ;D het blijft maf volk, katten  ::)
Af en toe een kotsje maak ik me niet druk om, is idd vaak haar of te snel gegeten waardoor botjes niet goed gekauwd.

En tegen pien in de buuk bij paarden geef ik hooi. Vind ik altijd nog het beste middel tegen maagzweren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door