Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door deja
#2291397
Mij poes heeft de poezenpil omdat zij al jaren kaal is en het steeds maar erger wordt.
Zij is bijna 13 jaar en het is gekomen (blijkt na de sterelisatie) Heb met haar de eerste jaren aan de prednison gezeten wel 7 jaar liep toen bij een andere dierenarts en die zij dat het een allergie was maar de prednison hielp eigenlijk niet veel ze bleef kaal aan beide zijden.
Heb ook nog een tijd gebarfd maar dat was en bleef een drama zij at geen orgaan, heeft een hele tijd op KVV voor de poes van Lotgering gestaan, maar die heeft er iets mee gedaan waardoor ze het ook niet meer moest.
Ik was er helemaal klaar mee  dus ben gestopt met barfen (niet voor mijn honden hoor).
Het hielp toch allemaal niets, ben toen met de poes ong. 2 jaar geleden naar Erwin geweest en die constateerde hormonale kaalheid.
Alleen hormonen kunnen mss een oplossing bieden.
Dus dan maar kaal door het leven, maar het werd de laatste tijd zo erg dat ik weer naar Erwin ben gegaan met haar, hij hield het op precies hetzelfde heeft haar anaalklier nog leeg geknepen maar dat was het ook niet.
Het enige wat eventueel kan helpen is de poezenpil, heeft iemand daar ervaring mee met hetzelfde probleem, Erwin zelf was er niet voor maar ik wilde toch proberen.
Hopelijk weet iemand mij iets te vertellen over dit probleem.
Door deja
#2291842
Nee hormonen is het enige of kaal blijven, ik moet wel gaan zoeken wat een goede dosis is dus de eerste 2 weken 1 pil per week dan een week of 4 een halve pil per week en zo verder afbouwen en dan kijken hoe ver er afgebouwd kan worden want als je te ver gaat dan wordt ze weer kaal dus zelf zoeken hoe zij het beste reageerd.
#2292176
Nee sorry hier ook geen ervaringen ermee, wordt hier alleen bij een open poes gebruikt.
Wel een kater hier die een hormonale kale plek op zijn buik had, deze is heel langzaam weer weg gegaan na het overzetten op kvv/barf
#2292651
deja schreef: De dierenarts zegt dat hormonale kaalheid niet met barf opgelost kan worden en dat heb ik ook zo ervaren er gebeurde helemaal niets toen deze poes barfde.
symmetrische kaalheid is 9 vd 10x hormomaal, maar als jij zegt dat jouw kat nooit organen heeft gegeten in de tijd dat zij barfte kan zij wel vitaminen/aminozuren te kort hebben gekregen. Als dat bouwstenen/hulpstoffen zijn voor hormonen kàn zich dat uiten in een hormonale stoornis.
Vetoplosbare vitaminen bouwen een reserve op in het lichaam, bij volwassen dieren kan er jaren overheen gaan voordat je deze te korten gaat merken.
Nu heb ik hier veel verhalen over Erwin gehoord/gelezen en twijfel ik absoluut niet aan zijn kundigheid hoor!! Maar je zou (denk ik) al eerst moeten weten welke hormoonhuishouding gestoord is (misschien weet je dat al wel, maar vergeten te vermelden), voordat je weer of de poezenpil effect zou kunnen hebben.

Vanuit poezen oogpunt gezien, komt zij buiten? Heeft zij zelf last van de kale plekken? Hoe reageert zij (wb stress) op pillen? Als het regelmatig een gevecht wordt om de pillen erin te krijgen en ze heeft zelf geen last van haar kaalheid en ze komt ook niet buiten, dan is het voor de poes misschien beter om het zo te laten. Dat hangt dus ook nog eens van de situatie af.
Door deja
#2292692
Deze poes is al kaal geworden na haar sterilisatie toen ze dus 1  jaar was, ik ben toen met haar naar een dierenarts geweest en die zei allergie de poes heeft wel 7 jaar op prednison gestaan at toen nog gewoon brok en blik het was een half jaar kaal en dan kwam haar haar weer dus stopte ik dat half jaar, maar vond eigenlijk niet dat ze er van opknapte van die prednisolon.
Werd het een beetje zat want prenisolon moeten ze s'avonds hebben en in de zomer was ze s'avonds vaak op hort dus altijd een probleem die pil.
Liep toen inmiddels bij Erwin met mijn honden die toen vers aten. Ben toen ook met de poes naar Erwin gegaan en die zag haar en zei onmiddelijk stoppen met prednisolon want dit is hormonale kaalheid en dat komt door de sterilisatie zij komt een of ander hormoon tekort dus dan maar kaal. Maar inmiddels barfde ze, deze poes ging redelijk de siamees weigerde echt orgaan.
Zij at wel hart en nier maar lever wilde ze ook niet, ik heb haar toen op Lotgering kat gezet, nou daar heeft ze redelijk lang op gestaan dus zij kreeg totaalvoer. Zit genoeg orgaann in wordt altijd gezegd.
Maar Zoey bleef kaal en sinds 1 1/2 jaar is ze het hele jaar door kaal, ze heeft er geen last van geen kortstjes of wondjes krabt ook niet likt niet het is echt hormonale kaalheid zegt Erwin.
Zij gaat nu het weer weer mooier wordt wel naar buiten, nou het is geen gezicht meer haar hele kont flanken achterpoten tot aan haar voorpoten zijn kalig.
Ik kreeg ook niet de indruk dat Erwin er voor was, maar ik vroeg zelf wat kan ik hier aan doen om haar weer een beetje haar te geven. Lotgering heeft een kleinigheid veranderd aan het kattenvoer, hij had het over lamsbloed waar wat in gedaan werd wat hem niet aanstond  ik geloof voor de taurine en daar heeft hij een andere oplossing voor gezocht en Zoey at geen Lotgering meer.
Toen dacht ik nou ben ik er helemaal klaar mee met dat geklier met die katten en ze weer op brok en blik gezet.
Inmiddels krijgen ze wel weer kippennekken en kuikens.
Er wordt hier trouwens ook beweerd dat een kat niet alleen op kuikens mag want dat dat verre van compleet is.
Ik sprak van de week een collega die haar kat heb levenslang op alleen maar kuikens gestaan en is nooit bij een dierenarts geweest en is 22 jaar geworden.
Dus ik maak me niet meer zo druk hoor over te korten.
#2292774
n=1 is natuurlijk geen generalisatie en ik durf mn katten best tijdelijk heel incompleet te voeren, maar tot op zekere hoogte.
Poezenpil werkt specifiek in op geslachtshormonen. Bij jouw kat zijn die er niet meer (castratie) en nu deze weer toevoegen? Ik vind het niet helemaal logisch, maar wellicht mis ik een stukje redenatie.
Er zijn meer hormonen dan alleen geslachtshormonen.
#2296522
Ik zou op zoek gaan naar een goede natuurgeneeskundige die kan helpen de hormoonhuishouding weer in balans te krijgen. Krijgt ze genoeg omega 3 binnen? Anders kijken of je een goede visolie kan vinden die je naar binnen kan krijgen. (goede vetzuren zijn belangrijke bouwstenen voor hormonen). 
Sterkte er mee, kale poes is niet leuk  :-*
#2297379
Ik heb geen ervaring met deze hormonale kaalheid, maar ik kan alleen vertellen dat mijn meisje van de poezenpil na 3 jaar al melkkliercystes had. Voor hetzelfde geld waren het tumoren geweest...

Hier nooit geen pil meer...  Het lijkt me veel ongezonder dan wat kaalheid.
#2297599
pearlsofpassion schreef: Ik heb geen ervaring met deze hormonale kaalheid, maar ik kan alleen vertellen dat mijn meisje van de poezenpil na 3 jaar al melkkliercystes had. Voor hetzelfde geld waren het tumoren geweest...

Hier nooit geen pil meer...  Het lijkt me veel ongezonder dan wat kaalheid.
Was dat een intacte poes? Want dan ligt het hormonaal wel anders dan bij een gecastreerde poes.
#2297603
Ja toen nog wel intact.

Ik weet dat het hormonaal anders ligt, vandaar dat ik er in dit geval niet veel over kan zeggen.  De titel is gewoon ervaring met poezenpil, en die geef ik.
Ik denk gewoon dat die hoge dosis hormonen nooit goed zijn, intact of niet. Maar ik heb er inderdaad geen ervaring mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door