Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jo
#228748
Een behoorlijke tijd geleden is ons jongste Maltezertje Toby aan haar linkerpootje geopereerd omdat ze last had van patalla luxatie !
Nu heeft ze sinds een klein weekje last van haar rechterpootje ! Zo gaat het een hele tijd goed en dan ineens hoor je een gilletje en loopt ze weer met haar pootje opgetrokken .
Als ik dan over dat pootje wrijft dan voel ik op een gegeven moment een knikje en daarna loopt ze weer normaal !
Is dit nu weer het begin van patella aan dat pootje?
En kunnen wij wat doen om erger te voorkomen? ( buiten rustig houden om)
Ideeën en adviezen zijn van harte welkom !!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228752
Dat klinkt als een patella en helaas het enige wat je eraan kunt doen is opereren als het niet meer gaat.
de knieschijf zit dan gewoon los er is niets wat je daar zelf aan kunt doen :-\
Door K@rin
#228797
Ja, dan schiet de Patella er naast en er ook weer in ...........
Soms als de groef diep genoeg is, hoeft er geen grote operatie plaats te vinden. Ze kunnen dan een steunbandje aanleggen, wat in principe een eenvoudige ingreep is en waar het hondje heel weinig last van heeft.
Door Jo
#228806
Zo da's mooi balen zeg....vooral voor haar !! :( :(
Bij haar andere pootje hebben ze de boel iets verder uit moeten diepen en daar hebben ze toen twee kunststof bandjes in gelegd waar haar eigen weefsel weer doorheen kon groeien !
Nou ik ben benieuwd hoe het straks met dit pootje uit gaat pakken ! :(
Verdorie hee...het leek allemaal weer even goed te gaan hier...maar ik ben bang dat we het aankomende jaar weer gaan beginnen met medisch gedoe :-\ :-\
Door danja
#228839
Dat is balen. Mijn Danja is 2 jaar terug geopereerd aan een luxatie knietje, dit heb ik laten doen in Emmeloord. Het herstelproces is wel erg lang vind ik zo'n half jaar. Vaak zeggen ze dat het andere knietje er ook last van kan krijgen. Benji heeft waarschijnlijkaan beide knietjes luxatie en gilt ook af en toe. Het is alleen niet dermate erg dat hij eraan geopereert moet worden. Het is een nare aandoening, maar geukkig kunnen ze er wat aan doen.

Sterkte Anneke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228859
Hitam schreef: Soms helpt het om haar flink gespierd te houden. Dus veel bewegen. Dan kunnen de spieren de knieschijf op zijn plaats houden.
hmmm als het al deze vormen heeft denk ik dat dat niet echt meer helpt :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#228862
Je hebt patellaluxaties in gradaties.
Een is dat hij er af kan, maar er zelden af schiet, een verder is dat hij er gemakkelijk af schiet maar er meer op dan af ligt een volgende is dat hij er vaak naast zit en bij de laatste zit hij er naast en gaat er vanzelf niet meer op.

Bij de eerste twee gradaties wil de bespiering toch nog wel invloed hebben.
Door Marion
#228902
Hoe oud is Toby?
Zijn haar ouders op patella getest, het is namelijk een erfelijke aandoening. Alle jack russells die volgens de regels van de rasvereniging gefokt worden, worden op patella getest.
Misschien dat de fokker wat in de medische kosten bij kan dragen?
Niet dat dat het leed verzacht, maar het kan wel wat schelen in de portemonnee....
Heel veel sterkte ermee ;)
Laatst gewijzigd door Marion op do 23 dec 2004, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#228906
Marion schreef: Hou is Toby?
Zijn haar ouders op patella getest, het is namelijk een erfelijke aandoening. Alle jack russells die volgens de regels van de rasvereniging gefokt worden, worden op patella getest.
Misschien dat de fokker wat in de medische kosten bij kan dragen?
Niet dat dat het leed verzacht, maar het kan wel wat schelen in de portemonnee....
Heel veel sterkte ermee ;)
Klopt maar dit is een Maltezer Marion ;)
Door Marion
#228916
Truus schreef: Klopt maar dit is een Maltezer Marion ;)
ja dat weet ik, maar dan is het net zo goed erfelijk en dus deels de verantwoording van de fokker om een gezonde pup af te leveren, toch ???
Door Truus
#228918
Marion schreef: ja dat weet ik, maar dan is het net zo goed erfelijk en dus deels de verantwoording van de fokker om een gezonde pup af te leveren, toch ???
O...sorry ;) Ik denk trouwens dat je niet bij elke fokker aan kan kloppen met dit verhaal.
Het ligt er ook aan, of het een erkende fokker is denk ik.
Door Lupa
#228989
dat klinkt als patella, Mientje is ook een ex patella patient.
zo snel mogenlijk laten testen en toch laten opereren, het kost wat geld maar je hond heeft zeker baat erbij
Door Lupa
#228992
Marion schreef: Hoe oud is Toby?
Zijn haar ouders op patella getest, het is namelijk een erfelijke aandoening. Alle jack russells die volgens de regels van de rasvereniging gefokt worden, worden op patella getest.
Misschien dat de fokker wat in de medische kosten bij kan dragen?
Niet dat dat het leed verzacht, maar het kan wel wat schelen in de portemonnee....
Heel veel sterkte ermee ;)
helaas is dat een risico die je neemt als je een ras neemt die deze zwakte zou kunnen hebben.
vader en moeder van Mientje waren allebei patella vrij dus.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door