Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2288724
Hallo allen,
Hebben jullie katten wel eens last van het bot in de kvv? Ik heb nu al de 2e keer dat er bot vast zit in het gebit in het tandvlees!!
Mijn vorige kat waar het mee was ben ik verloren..... zij stierf .. lang verhaal.

Nu weer een andere kat, zij blijft maar wrijven langs haar wang en schudden met haar kopje.
Ik ga nu naar de DA om het er uit te laten halen. Ik hoop dat ze er niet voor onder narcose hoeft.... ze heeft net gegeten.... ik heb het zelf geprobeerd er uit te halen... maar ik kan er niet goed in kijken....

later meer. Moet nu direct gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2288735
Ik heb daar echt nooit last van gehad toen ik nog kvv voerde en heb dat ook niet met mn eigen gemalen barf.
Sien heeft heel soms wel - alleen bij parelhoenkarkas-  dat er een stukje bot aan een kies blijft haken. Ze heeft het er altijd zelf redelijk makkelijk uitgekregen.

Maar heeft die vorige kat dan ook daardoor het loodje gelegd?
Door Emytje
#2288747
Vervelend zeg! Hopelijk is het makkelijk te verhelpen. Om welke kvv gaat het dan eigenlijk? Is dat zo grof gemalen?

Hier heb ik er met kvv eigenlijk nooit last van gehad. Wat ze hier wel lastig vinden is eendennek, maar dat maal ik en nu hebben ze daar dus geen last meer van. Ze hebben het overigens ook weleens met gedroogde kipfilet van de c1000. Maar voor de rest met hun barfhap tot nu toe - klopt af - nog nooit.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2288814
Ik heb er al meerdere malen last van gehad. Bij mijn Singapura kwam het regelmatig voor. Zij kon het alleen altijd nog zelf tussen haar kiezen vandaan krijgen, alleen die laatste keer niet.....Zij zat die keer weer te hengelen met haar pootje langs haar gebit en mondje. Ik dacht dat ze het los had want ik zag haar later niet meer wrijven en schudden met haar kopje.
Toen ze last kreeg van een ontsteking in haar tandvlees ging ik met haar naar de dierenarts. Deze concludeerde dat ze een heel mooi schoon en wit gebit had op 1 kies na. De volgende dag nuchter terug komen voor een tandheelkundige behandeling. De volgende dat dus terug en weer door een andere dienstdoende arts proberen te onderzoeken. Maar dat gaf haar ontzettend veel stress zelfs in een handdoek wikkelen om maar te willen onderzoeken.... Ook nu weer de conclusie :"wit gebit maar 1 kies rot"  Ketamine en Dormitol erin....... tijdens de behandeling maakte ik foto's.... en wat is nu te zien op de foto's? Er is een stuk bot weggenomen en geen kies die rot was. Maar die kies is wel uitgeboord..... Joy had steeds hartstilstanden :"Oh dat is niet bijzonder, dat gebeurt vaker" zei de arts..... Toen de kat uit narcose hoorde te komen bleek ze dood te zijn........ "oh nee, toch niet, ze heeft nog een hartslag"  zei de assistente toen de arts mij net vertelde dat ze niets meer voor haar kon doen.....  Dus arts terug naar Joy..... uren bezig geweest met haar, maar ze kwam niet goed bij.... ze bleef in een coma en ze had epileptische aanvallen.... Ik kreeg haar mee om thuis in te laten slapen..... thuis leek ze meer wakker te zijn. Omdat het koninginnedag was waren klinieken niet en slecht bereikbaar. Dan maar naar Merelbeke bij Gent in Belgie.... Daar kon ik met haar langskomen. Het was ondertussen de volgende dag.... Daar gaven ze haar nog hoop...... ik liet haar met een gerust hart achter...... Maar diezeflde dag belde ze nog om te zeggen dat ze achteruit ging....... Het advies was om haar in te laten slapen..... Mijn Singa-meisje........ is niet meer..... Natuurlijk is een stukje bot niet direct dodelijk, maar voor Joy had dit wel een dodelijke afloop.
Ze was nog geen 6 jaar.... De meeste katten in mijn groep zoeken haar nog steeds!! Een Singapura is een zeer bijzonder ras, zij was super aanwezig en ook ik mis haar nog iedere dag.

Wat ik vandaag voerde was Tinlo Barf menu Hert. Ik heb het stukje bot mee naar huis, het zat vast tussen haar kiezen. De dierenarts zei dat zij het er zelf nooit uit had gekregen en dat iemand in zijn eentje dat er ook nooit uitgekregen zou hebben. De arts heeft het er wel tussenuit gekregen met mijn hulp om haar vast te houden.
Ze eet weer goed.

Ik heb het zelf met mijn eigen gemalen kvv ook niet eerder gehad. Deze ziet er ook fijner uit. De vorige keer had ik 2 soorten neergezet Darf en TInlo, beide hebben grove stukjes bot er in zitten. Dat kan vast gaan zitten tussen de kiezen met alle ongewenste nare gevolgen van dien.

Gelukkig is het nu goed afgelopen, alleen de schrik, stress en een rekening van de dierenarts.
Door fem fatale
#2288819
Ik heb het bij haaksbarf en fretten wel eens gehoord, meestal komt het dan tussen de tanden in het gehemelte terecht, dat is waarschijnlijk waarom speciale frettenkvv's wat kleiner gemalen worden dan gewone kattenkvv's, maar als dat achter in het bekje gebeurt, kunnen ze stikken.

Bij fretten wordt aangeraden als je KVV geeft om er even met een vork doorheen te prakken, botstukjes die niet tussen de tanden doorpassen kunnen vast blijven zitten.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2288825
Ja is voor fretten dus ook een risico. In dit geval praten we over kvv voor katten dat dus vast is gaan zitten bij kiezen van katten. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn.
Door Emytje
#2288876
Ik kan me dat topic nog wel herinneren ja. Erg heftig. Ik kan ook goed voorstellen dat het dan ook behoorlijk eng is als er weer zoiets gebeurd...

Maar heeft dat ras katten een ander gebit?

Is het anders geen idee om het alleen bij je zelfgemalen kvv te houden aangezien ze daar geen last van hebben?
Door Limpy
#2288882
Emytje schreef: Maar heeft dat ras katten een ander gebit?
Een singapura heeft niet echt extreem spits koppie, mijn obi-wan (oosterskorthaar) heeft wel een bunzingkop (te smal en spits), bij hem in 2½ jr gelukkig pas 1x meegemaakt dat er wat klem zat en wat we er samen uitkregen.

Als ik je topic nog goed herrinner is zij toch overleden aan de narcose?
Tja, het botje in tandvlees was de oorzaak dat ze onder het mes moest dus ik kan me heel goed voorstellen dat je flink schrikt als dit weer eens gebeurt.
Idd eigen maalsel of anders de kvv goed prakken en checken voordat je het geeft.
Dan is die 8 mm schijf toch wel een leuk maatje...
Door fem fatale
#2289018
Zaniematsu schreef: Ja is voor fretten dus ook een risico. In dit geval praten we over kvv voor katten dat dus vast is gaan zitten bij kiezen van katten. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn.
De vork-methode doen bij kvv. Kitten/frettenkvv kopen. Zelf malen, of kvv door de molen malen. Fabrikant melden als het vaker voorkomt, eenmalig is vervelend, maar kan gebeuren, maar als het vaker voorkomt bij een merk zou ik het gewoon melden. Echt barfen - als ze zelf kauwen gebeurt het niet, of iig niet met die kleine stukjes, soms willen ze opeens een half beest zonder kauwen doorslikken, maar dat is een heel ander probleem. Best veel mogelijkheden dus.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289040
De kat waar ik vandaag mee naar de dierenarts was met het botje klem tussen de kiezen is geen Singapura maar een Blauwe Rus. Ik denk niet dat het ras gebonden is of ze last krijgen van (te) grof gemalen kvv. 

Joy, mijn Singapura is inderdaad overleden aan de omstandigheden van en rondom de narcose.

Het is wel een idee om het voortaal zelf te malen. Maar ik vind het wel een enorm zwaar werk. Daarbij krijg ik steeds een incomplete bestelling binnen waardoor ik elke keer niet de ingrediënten in huis heb om een kvv samen te stellen.

Het liefst zou ik ze compleet laten barfen, gewoon prooidieren en karkassen en ander groot spul. Dan heb je volgens mij ook veel minder kans dat het vast gaat zitten tussen de kiezen. Joy was een "stoere" barf-er, zij at veel karkassen en nekken. Daar heeft ze eerlijk gezegd nooit een probleem mee gehad. Het is juist dat gemalen kvv voer dat problemen kan geeft.

Als ik echt alles zelf ga malen denk ik wel dat het beter is om een grotere molen aan te schaffen voor dit zware werk. Ik ben nu nog aan het herstellen van de blaar van vorige keer. En toen heb ik maar 2 kg gemalen!! Stel je voor dat ik elke week een kilo of 4 a 5 moet malen. Ik vind dat met dit kleine molentje echt niet te doen. Ik denk stiekem al aan zo'n grote portret 32 uit Tsjechie.
Ik moet echt nog aan het idee wennen dat ik voortaan alles zelf zal moeten samenstellen en malen. Het zal in de praktijk best wel meevallen. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daar nog tegen op hik.

Het lijkt mij wel een voordeel dat wanneer je zelf maalt je gemakkelijker de smaak die ze dan al kennen in een grove vorm aan kunt bieden, dus eerder dichter bij het barf-en bent. En dat je zo de stap naar barf makkelijker kunt maken.

Maar goed, daarmee haal je het probleem van kvv nog niet weg want ik ben niet de enige die kvv geeft waarbij het gebeurt, wie is de volgende?

Voorheen gaf ik een ander merk waar het overigens nog nooit is gebeurt. Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe grof ze het laten.
Darf en Tinlo bevatten redelijk grove stukken bot. Nog een opmerking hierover : Ik merk dat ze vaak deze stukjes bot laten liggen.
Hebben jullie daar geen last van? Wanneer ze bot laten liggen krijgen ze al met al nog geen goede verhouding binnen. Lijkt me nog een punt van aandacht. Hoe gaat dat bij jullie katten?


@fatale, de "Best veel" mogelijkheden die je noemt heb ik allemaal al overwogen. Ik vind ze geen van allen ideaal.

De vork methode? Ik zie me al elke dag al het voer eerst doorprakken en alle stukjes bot er uit vissen. Dan is het toch niet meer compleet? En daarbij, dit lijkt me niet de bedoeling van een kvv dat je het eerst moet gaan onderzoeken op stukjes (te grof) bot. In de merken die ik eerder noemde zit best veel grof bot. Eerder leek me dat een voordeel omdat ze dan iets te kauwen hebben. Maar nu zie ik dat dit toch niet ideaal is in de praktijk.
Kitten/fretten kvv, daar is niet zo veel keuze in.
Zelf malen? Tja, ik ben er al aan begonnen, heeft meer voordelen, je weet precies wat je geeft en je kunt het zelf samenstellen en wisselen wat je wilt. Het nadeel is het zware werk. Zie wat ik hierboven daar al over schreef. Zijn er eventueel elektrische vleesmolens te koop die dit zware botwerk aan kunnen? Ik heb het destijds ook gemeld aan de fabrikanten. En zal dat nu zeker weer doen.
Het echte barfen ben ik een groot voorstander van, maar mijn katten zijn zo vreselijk moeilijk!!! De een lust geen muizen, de ander geen kuikens, die weer geen kip en die weer geen eend. Zo heb ik altijd 3 katten die niet mee eten en dat die andere 3 dan wel snel eten en beginnen aan het andere bordje, zodat er 3 dubbel of zelfs 3 dubbel gegeten hebben en 3 niets...... Ik wordt erg moe van dat politie agentje spelen, dat is nu met kvv al een ramp. Met barf is dat alleen maar erger. dan moet ik nog meer trucks uit de kast halen om ze aan het eten te krijgen.
Het klinkt erg goed en ik zou het heel graag willen maar heb daar echt een zwaar hoofd in. Ik ben echt een doorzetter wat het voer van mijn katten aan gaat. Ik heb ze allemaal over op rauw en dat was een echte uitdaging. Katten die 2 maanden en zelfs 6 maanden voer weigeren en moeilijk deden met het rauwe voer en allen heb ik ze toch over weten te krijgen op rauw. Aan mijn doorzetting ligt het niet.
Het kvv zelf nog een keer malen, tja ,dat zou ook nog een optie zijn. Wat ik dan wel een nadeel vind is dat je elke dag voor 500 a 600 gram de molen voor de dag moet halen en schoon moet maken....... ik denk niet dat dit gaat werken in de praktijk.
Ik vind het echt een lastig probleem. Ik dacht dat een beetje grove kvv juist goed was zodat ze wat te kauwen zouden hebben. Maar zo simpel ligt het dus niet.
pffff lastig.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289043
Limpy schreef: Een singapura heeft niet echt extreem spits koppie, mijn obi-wan (oosterskorthaar) heeft wel een bunzingkop (te smal en spits), bij hem in 2½ jr gelukkig pas 1x meegemaakt dat er wat klem zat en wat we er samen uitkregen.
Een Singapura heeft geen spits koppie. Het is een kleine kat dat wel. Niet spits en niet kort, ik denk dat je het koppie wel een beetje kan vergelijken met die van een Burmees.

Jij hebt het dus ook al een keer gehad. Gelukkig heb je het er samen uit gekregen!
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2289161
Ik heb met Tinlo gebeld over het probleem bot tussen de kiezen. Ze hebben er pas 2x over gehoord en beide keren was van mij.
De oplossing is nu om de volgende keer een kittenvariant te bestellen. Deze kunnen ze alleen niet van meerdere smaken laten malen want dan krijgen ze te veel verschillende varianten. Voor mij dus de volgende keer van de smaak "cattery prof"  de kittenvariant, dus fijn gemalen.
Door *Yvje*
#2289205
Jaaaaaaaa !! Tijdje geleden nog een post geplaatst. Zie " das even schrikken " .
Liam heeft het als enigste trouwens, die moet altijd weer extra kauwen op bot stukjes en
Axl slikt ze ze door en Izzy laat de grote stukjes liggen. Vooral met Tinlo gebeurt het wel eens.
Van de week nog een keer, maar hij kreeg hem er zelf weer tussen weg. Eerste keer raakte hij
in paniek en kreeg hij hem er niet uit, heb ik hem er met mijn nagel tussen weg gefloept.
Nu laat ik hem wat langer aanklooien, meestal is hij er binnen 5 min al weer uit namelijk,
soms me hulp van z'n pootjes en gekke bekken trekken en veel gezwaai van die tong !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2289277
Ik hoop hier nooit last van te hebben (ik ga wel barfen, dus de kans is kleiner begrijp ik? ), maar ik weet wel dat als het ooit gebeurt en we krijgen het samen niet weg (de kat, ik en mijn vriend), dan moet het bij de DA maar dan zonder narcose! Daarvoor gaat mijn kat echt niet plat.
Als ze het onder narcose kunnen, dan kan het ook terwijl ik het bekje vasthou.  Zo goed kan ik mijn katten nog wel controleren.
Ik weet dat dat niet bij elke kat een optie is, maar bij die van mij gelukkig wel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door