Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2288520
yazzie schreef: Overigens nog even ter info: ik las net dat DM (degeneratieve myelopathie) niet altijd erfelijk is. Dit klopt echt niet: het is wel erfelijk! Als je twee DM-vrije honden met elkaar kruist, is het zeker dat daar DM-vrije pupjes uit komen. Anders is het wanneer je een DM-vrije hond kruist met een drager of een lijder, dan is de kans zeer reëel dat pups uit dit nest het DM-gen zullen erven en dus ook drager of lijder worden. Maar bij twee ouderdieren die DM-vrij zijn, zijn ook de pups vrij van DM. Daarom is testen zo enorm belangrijk! Het is een enorm probleem binnen Duitse herders omdat er praktisch niet op wordt getest door fokkers en het is ook niet verplicht gesteld binnen de rasvereniging. DM is een afschuwelijke ziekte, onomkeerbaar en niet te genezen. Helaas wordt het probleem ontkend door de rasvereniging maar iedereen die van plan is een Duitse herder aan te schaffen: vraag of de fokker de ouderdieren heeft laten testen op DM en koop alleen een pup uit DM-vrije ouders. DM binnen Duitse herders is een veel groter probleem dan HD ooit is geweest maar uit puur uit tegenstrijdige belangen binnen deze rasvereniging wordt dit onder de mat geschoven. Echt schandalig! Het is zoeken naar een spel in een hooiberg, maar fokkers die fokken met DM-vrije Duitse herders zijn er echt wel! Gezondheid en goed karakter zijn veel belangrijker dan welke kampioenstitels ook...
Lees nou nog eens wat ik heb geschreven? Niet direct op de kast alleen maar omdat het een probleem is binnen je ras.
Er is/zijn dus OOK niet-erfelijke variant(en). Niet alle honden die DM krijgen hebben de erfelijke variant. En niet alle honden die twee aangetaste genen hebben van de erfelijke variant krijgen ook daadwerkelijk symptomen. Ja, het is een verschrikkelijke aandoening maar een klein beetje realisme lijkt me op z'n plaats.

En als je een vrije hond kruist met een drager, komen daar never lijders uit. Dragers zullen nooit symptomen ontwikkelen door dat ene aangetaste gen. Als die honden wél symptomen krijgen, is het dus de niet-erfelijke variant. Het is dus echt niet nodig alleen maar met vrije dieren te fokken en als de situatie zo erg is als jij omschrijft, zou ik ook met lijders fokken (dan natuurlijk met een vrije partner).
Laatst gewijzigd door Alba op wo 21 mar 2012, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2288895
@ Alba: DM is echt puur en alleen genetisch bepaald en dus erfelijk. Er bestaan geen niet-erfelijke varianten (waarschijnlijk wordt dit verward met andere ziektes die ook achterhandsverlammingen kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld spondylose, lumbo sacrale instabiliteit en cauda equina). Een lijder geeft de ziekte door en krijgt het zelf (op jongere leeftijd dan wel op oudere leeftijd; hoe jonger, hoe sneller het aftakkelingsproces), een drager geeft de ziekte door en de kans is groot (maar dus zeker niet uitgesloten!) dat hij/zij de ziekte zelf niet krijgt. Bij combinaties van lijder en drager zitten er altijd pups tussen die weer lijder worden en dat risico moet je als fokker gewoon niet willen nemen. Gezondheid staat gewoon voorop. Een combinatie van vrij en drager kan eventueel wel, maar je doet m.i. toch een stap terug omdat je dan allemaal dragers krijgt (en het streven is natuurlijk naar vrije pups met intacte genen). Op oudere leeftijd kan ook bij oudere DM-vrije honden achterhandsverlamming optreden, maar dit heeft dus een andere oorzaak (spondylose, l.s.i. dan wel c.e.). Maar DM is puur erfelijk belast.
#2289019
yazzie schreef: @ Alba: DM is echt puur en alleen genetisch bepaald en dus erfelijk. Er bestaan geen niet-erfelijke varianten (waarschijnlijk wordt dit verward met andere ziektes die ook achterhandsverlammingen kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld spondylose, lumbo sacrale instabiliteit en cauda equina). Een lijder geeft de ziekte door en krijgt het zelf (op jongere leeftijd dan wel op oudere leeftijd; hoe jonger, hoe sneller het aftakkelingsproces), een drager geeft de ziekte door en de kans is groot (maar dus zeker niet uitgesloten!) dat hij/zij de ziekte zelf niet krijgt. Bij combinaties van lijder en drager zitten er altijd pups tussen die weer lijder worden en dat risico moet je als fokker gewoon niet willen nemen. Gezondheid staat gewoon voorop. Een combinatie van vrij en drager kan eventueel wel, maar je doet m.i. toch een stap terug omdat je dan allemaal dragers krijgt (en het streven is natuurlijk naar vrije pups met intacte genen). Op oudere leeftijd kan ook bij oudere DM-vrije honden achterhandsverlamming optreden, maar dit heeft dus een andere oorzaak (spondylose, l.s.i. dan wel c.e.). Maar DM is puur erfelijk belast.
Daar zijn de diverse wetenschappers het dus volledig niet mee eens, zowel uit Amerika als Duitsland heb ik zelf de correspondentie gezien waarin zij aangeven dat er wel degelijk niet-erfelijke varianten bestaan. Er wordt getwijfeld of er meerdere erfelijke varianten bestaan, dus meer dan het ene genenpaar waar nu op getest kan worden, maar er wordt zeker niet gezegd dat er alle DM erfelijk is.
Als je gezondheid voorop hebt staan, sluit je dus geen dragers uit en in een ras met een kleine genenbasis ook de lijders niet. Dragers zijn gezond, als zij DM-verschijnselen krijgen op latere leeftijd is dit niet door dat ene aangetaste gen, uitsluiten op basis van dragerschap (in DM en andere ziektes die autosomaal reccesief vererfen) is je genenvariatie onnodig verkleinen en daarmee wordt je ras écht niet gezonder. Streven naar vrije pups is een mooi doel maar dat doe je niet in een enkele generatie. Dragers 'maken' zien als een stap terug vind ik zelf ook echt onzin. Testen is weten en op die manier vooruitgang boeken is fijn maar vooruitgang boek je niet door zoveel dieren uit te sluiten. Deze discussie is en wordt zo ontzettend vaak gevoerd, in meerdere rassen en voor meerdere ziektes, het waanbeeld dat een ras gezonder wordt door alles maar uit te sluiten blijft blijkbaar erg aantrekkelijk.
Als in jouw ras door veel zo wordt gedacht, snap ik wel dat al die look-a-like 'rassen' zijn ontstaan.
#2289094
yazzie schreef: @ Alba: DM is echt puur en alleen genetisch bepaald en dus erfelijk. Er bestaan geen niet-erfelijke varianten (waarschijnlijk wordt dit verward met andere ziektes die ook achterhandsverlammingen kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld spondylose, lumbo sacrale instabiliteit en cauda equina). Een lijder geeft de ziekte door en krijgt het zelf (op jongere leeftijd dan wel op oudere leeftijd; hoe jonger, hoe sneller het aftakkelingsproces), een drager geeft de ziekte door en de kans is groot (maar dus zeker niet uitgesloten!) dat hij/zij de ziekte zelf niet krijgt. Bij combinaties van lijder en drager zitten er altijd pups tussen die weer lijder worden en dat risico moet je als fokker gewoon niet willen nemen. Gezondheid staat gewoon voorop. Een combinatie van vrij en drager kan eventueel wel, maar je doet m.i. toch een stap terug omdat je dan allemaal dragers krijgt (en het streven is natuurlijk naar vrije pups met intacte genen). Op oudere leeftijd kan ook bij oudere DM-vrije honden achterhandsverlamming optreden, maar dit heeft dus een andere oorzaak (spondylose, l.s.i. dan wel c.e.). Maar DM is puur erfelijk belast.
Sorry maar ik ben het met alba eens. Ik weet ook uit welke bron zij put. En zou ik hopen dat het zo simpel was als jij omschrijft Yazzie. Maar zoals zoveel genetica....er is veel en veel meer dan alleen simpele schema's.

Daarbij zou ik als ik jou was ook even goed kijken naar wat je geschreven hebt. Het dikgedrukte is namelijk helemaal niet juist. Vrij X Drager geeft nl 50% drager. (vriendin van me had alle pups getest en was idd half om half Maar had ook per toeval 1/4 en 3/4 kunnen zijn.) Dus de helft is wel vrij. Test je alle pups, kun je op die mannier evt. een vrije pup eruit halen om daar mee verder te fokken. Alhoewel, als de mooiste een drager is, zou ik die toch houden. En daar weer een vrije hond op gebruiken. Op die mannier kun je nl ook de DM erfelijke vorm eruit fokken.

Echter als je Vrij X Leider doet. Dan krijg je wel 100% dragers. Fok je met zo'n drager door X een vrije hond, krijg je half om half. Zo zie je, in 2 generaties heb je de DM er al uitgefokt. ( de erfelijke vorm dan) Dus niet te angstig en alleen vrij X vrij eisen. Daar red je een ras niet mee.
#2289201
Nathascha schreef: Sorry maar ik ben het met alba eens. Ik weet ook uit welke bron zij put. En zou ik hopen dat het zo simpel was als jij omschrijft Yazzie. Maar zoals zoveel genetica....er is veel en veel meer dan alleen simpele schema's.

Daarbij zou ik als ik jou was ook even goed kijken naar wat je geschreven hebt. Het dikgedrukte is namelijk helemaal niet juist. Vrij X Drager geeft nl 50% drager. (vriendin van me had alle pups getest en was idd half om half Maar had ook per toeval 1/4 en 3/4 kunnen zijn.) Dus de helft is wel vrij. Test je alle pups, kun je op die mannier evt. een vrije pup eruit halen om daar mee verder te fokken. Alhoewel, als de mooiste een drager is, zou ik die toch houden. En daar weer een vrije hond op gebruiken. Op die mannier kun je nl ook de DM erfelijke vorm eruit fokken.

Echter als je Vrij X Leider doet. Dan krijg je wel 100% dragers. Fok je met zo'n drager door X een vrije hond, krijg je half om half. Zo zie je, in 2 generaties heb je de DM er al uitgefokt. ( de erfelijke vorm dan) Dus niet te angstig en alleen vrij X vrij eisen. Daar red je een ras niet mee.
Sterker nog, daar help je ieder ras mee om zeep.
#2289761
Jullie zijn in jullie denken een stap verder want jullie gaan ervan uit dat heel bewust wordt gekozen om vrije honden met bijvoorbeeld dragers en/of lijders te kruisen op basis van testen. Dat is een utopie binnen de rasvereniging... Als het op die manier zou gebeuren, ben je inderdaad heel bewust bezig met je ras op gezondheid te verbeteren. Maar dat gebeurt dus niet, er wordt praktisch niet getest op deze aandoening binnen ons ras. Een combinatie is dus nu Russisch roulette. Daar wil ik puppykopers voor waarschuwen, dat ze navraag doen of de ouderdieren getest zijn en dat ze dus niet komen te zitten met een lijder.

De beelden van een Duitse herder met DM (verlamde achterhand) heb ik in praktijk te veel gezien, veel oudere Duitse herders hebben een te slappe achterhand en worden met anabolen enigszins op de been gehouden. Ik heb het te veel gezien en elke keer breekt mijn hart, ik vind het zo afschuwelijk en het doet mij zo veel pijn dat ik het niet kan beschrijven.  :'( :'( :'(  Ik wil gewoon dat er iets concreets gaat gebeuren om dit leed in elk geval te verkleinen en je begint dan, lijkt mij, met testen zodat je niet meer een lijder met een lijder kruist.

@ Natascha: je hebt gelijk, ik bedoelde ook lijder X vrij = drager (sorry voor het misverstand... ) en ik begrijp je redenering volkomen. Dat is ook een stap die je kan volgen en zeker geen slechte want in de toekomst kom je dan ook bij DM-vrije honden uit. Maar dan moet er dus wel getest worden en dat gebeurt nu niet. Nu weet je als puppykoper niet of de ouderdieren of de ouderdieren beide vrij, drager of lijder zijn en wordt het probleem dus niet opgelost. Met dit huidige fokbeleid (of het ontbreken daarvan op DM-gebied) wordt inderdaad het ras om zeep geholpen...

Wat de erfelijkheid betreft: ik blijf echt bij het standpunt dat het voor zover nu bekend een erfelijke zaak is. Er wordt in algemeenheid aangenomen dat het gen SOD1 de veroorzaker is van DM. Het is genetisch bepaald en als een afwijking in de genen zit, is dit een kwestie van erfelijkheid. Wel is er momenteel een discussie gaande of dit de oorzaak is of een oorzaak, maar het blijft hoe dan ook een genetische (dus erfelijke) aandoening en kan dus niet worden veroorzaakt door bijvoorbeeld gladde vloeren. Van niet-erfelijke aandoeningen is mij niets bekend... Overigens ben ik wel zeer geïnteresseerd naar uitspraken/rapporten waarin het tegendeel wordt verteld, over niet-erfelijke varianten. Ik heb even snel geprobeerd via google dit te achterhalen maar vind ook daar niets van... Heel graag zou ik daar dus meer informatie over ontvangen!

Overigens tot slot nog een oproep voor mensen met honden die een klinisch DM-beeld tonen (wat door dierenartsen is gediagnoseerd): In Canada wordt hieromtrent door mw. Whitley een nieuw onderzoek gestart. De heer Richard Hille probeert voor haar materiaal te verzamelen van honden die zichtbaar DM hebben. Er wordt dus niet getest op DM maar er wordt nieuw onderzoek naar gedaan. Voor het fijne hieromtrent kunnen mensen een mailtje sturen naar [email protected]

Sorry als dit teveel offtopic is... (was in eerste instantie echt niet mijn bedoeling!)
#2291354
yazzie schreef: Overigens ben ik wel zeer geïnteresseerd naar uitspraken/rapporten waarin het tegendeel wordt verteld, over niet-erfelijke varianten. Ik heb even snel geprobeerd via google dit te achterhalen maar vind ook daar niets van... Heel graag zou ik daar dus meer informatie over ontvangen!
Sorry voor mijn late reactie, ik was al wel klaar hiermee dus lees het nu pas.
Het gaat om persoonlijke emails tussen een vriendin (die niet zo goed is in Engels en genetica dus ik hielp haar) en mensen van diverse laboratoria. Dat ga ik dus niet doorgeven.
Zoveel labs zijn er waarschijnlijk niet die op DM testen in de wereld dus ik zou zeggen, neem zelf contact op. Ik ging er vanuit dat je dat al gedaan zou hebben aangezien je zo koppig in blijft gaan tegen wat de onderzoekers/wetenschappers aan oa. mijn vriendin (en diverse rasclubs) hebben gezegd.

Overigens, niet alles wat niet-erfelijk is heeft een aanwijsbare milieufactor dus de redenatie dat het allemaal erfelijk is, is een beetje vreemd in mijn ogen. 
#2291509
Nathascha schreef: Sorry maar ik ben het met alba eens. Ik weet ook uit welke bron zij put. En zou ik hopen dat het zo simpel was als jij omschrijft Yazzie. Maar zoals zoveel genetica....er is veel en veel meer dan alleen simpele schema's.

Daarbij zou ik als ik jou was ook even goed kijken naar wat je geschreven hebt. Het dikgedrukte is namelijk helemaal niet juist. Vrij X Drager geeft nl 50% drager. (vriendin van me had alle pups getest en was idd half om half Maar had ook per toeval 1/4 en 3/4 kunnen zijn.) Dus de helft is wel vrij. Test je alle pups, kun je op die mannier evt. een vrije pup eruit halen om daar mee verder te fokken. Alhoewel, als de mooiste een drager is, zou ik die toch houden. En daar weer een vrije hond op gebruiken. Op die mannier kun je nl ook de DM erfelijke vorm eruit fokken.

Echter als je Vrij X Leider doet. Dan krijg je wel 100% dragers. Fok je met zo'n drager door X een vrije hond, krijg je half om half. Zo zie je, in 2 generaties heb je de DM er al uitgefokt. ( de erfelijke vorm dan) Dus niet te angstig en alleen vrij X vrij eisen. Daar red je een ras niet mee.


Het is zelfs "erger".... ik heb recent gelezen dat ook een Drager van DM verschijnselen aan het vertonen was, terwijl je dat eigenlijk niet zou verwachten.. normaliter worden "dragers" (van willekeurig welke aandoening) zelf niet ziek. Ze kunnen alleen het "defecte gen" doorgeven aan nakomelingen.
In dit geval (het ging om DM bij een (oud?)duitse herder) is de hond als "drager" getest, maar heeft hij WEL verschijnselen.

Ik ben ook niet bekend met een niet-erfelijke variant van DM.
Nou wil dat niet per definitie zeggen dat die er niet is ;-) maar toch...

Suzanne
#2293829
Ik snap dat je niet uit persoonlijke e-mails wilt citeren, maar ik hoop ook dat jij begrijpt dat het voor mij in dit geval een vaag verhaal blijft, de niet-erfelijke DM-aandoening. Overigens vind ik het ook een beetje flauw om mij koppig te noemen want ik wil gerust mijn standpunt aanpassen als het tegendeel een feit en wetenschappelijk bewezen is. Vooralsnog ben ik daar dus niet van overtuigd en eerlijk gezegd (geschreven) hoop ik ook niet dat deze niet-erfelijke variant daadwerkelijk bestaat.
Er zijn drie labs wereldwijd waar deze DM-tests worden gedaan, OFA in Amerika, Laboklin in Duitsland en Van Haeringen instituut in Wageningen. Ik ga ervan uit dat ze bij deze drie labs onderzoekers en wetenschappers in dienst hebben die kennis van zaken hebben. Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar Wageningen omtrent het bestaan en de oorzaken van de niet-erfelijke variant en zal het antwoord plaatsen op het forum. Ik ben heel benieuwd naar hun antwoorden! Wordt vervolgd.
#2293851
yazzie schreef: Ik snap dat je niet uit persoonlijke e-mails wilt citeren, maar ik hoop ook dat jij begrijpt dat het voor mij in dit geval een vaag verhaal blijft, de niet-erfelijke DM-aandoening. Overigens vind ik het ook een beetje flauw om mij koppig te noemen want ik wil gerust mijn standpunt aanpassen als het tegendeel een feit en wetenschappelijk bewezen is. Vooralsnog ben ik daar dus niet van overtuigd en eerlijk gezegd (geschreven) hoop ik ook niet dat deze niet-erfelijke variant daadwerkelijk bestaat.
Er zijn drie labs wereldwijd waar deze DM-tests worden gedaan, OFA in Amerika, Laboklin in Duitsland en Van Haeringen instituut in Wageningen. Ik ga ervan uit dat ze bij deze drie labs onderzoekers en wetenschappers in dienst hebben die kennis van zaken hebben. Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar Wageningen omtrent het bestaan en de oorzaken van de niet-erfelijke variant en zal het antwoord plaatsen op het forum. Ik ben heel benieuwd naar hun antwoorden! Wordt vervolgd.
Dokter Peelman uit Belgie noemt DM ook in zijn boek 'erfelijke aandoeningen, bij de hond'. Hij zou je ook meer kunnen vertellen. En stuur ook gerust een mail naar de USA en DE. Zo kun je, je eigen verhaal compleet maken. En eventueel een nieuwe mening vormen.
#2293993
yazzie schreef: Ik snap dat je niet uit persoonlijke e-mails wilt citeren, maar ik hoop ook dat jij begrijpt dat het voor mij in dit geval een vaag verhaal blijft, de niet-erfelijke DM-aandoening. Overigens vind ik het ook een beetje flauw om mij koppig te noemen want ik wil gerust mijn standpunt aanpassen als het tegendeel een feit en wetenschappelijk bewezen is. Vooralsnog ben ik daar dus niet van overtuigd en eerlijk gezegd (geschreven) hoop ik ook niet dat deze niet-erfelijke variant daadwerkelijk bestaat.
Er zijn drie labs wereldwijd waar deze DM-tests worden gedaan, OFA in Amerika, Laboklin in Duitsland en Van Haeringen instituut in Wageningen. Ik ga ervan uit dat ze bij deze drie labs onderzoekers en wetenschappers in dienst hebben die kennis van zaken hebben. Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar Wageningen omtrent het bestaan en de oorzaken van de niet-erfelijke variant en zal het antwoord plaatsen op het forum. Ik ben heel benieuwd naar hun antwoorden! Wordt vervolgd.
Hoezo vaag? Vergelijk het met borstkanker: tegenwoordig kun je daarvoor ook getest worden als het in je familie zit. Als je de genen draagt heb je een vergrote kans op borstkanker. Maar als je de genen niet draagt, kun je nog steeds borstkanker krijgen. Precies dezelfde symptomen, precies dezelfde ziekte, maar dan niet een erfelijke aanleg.

En vind je het erg raar dat ik je koppig vind als er meerdere mensen zijn die je aangeven van verschillende wetenschappers te hebben gezien dat ze aangeven dat er minstens 1 erfelijke vorm maar ook niet-erfelijke DM en jij blijft toch vasthouden aan je eigen mening. Een mening die gebaseerd is op... uh... ja, waarop eigenlijk? Wat je gelezen hebt op websites, wat je hebt gehoord van derden die blijkbaar niet contact hebben gehad met de wetenschappers van de laboratoria die je zelf hierboven ook al noemt want die zeggen dus wat anders, je gevoel?!
Ik ben helemaal niet iemand die blind achter dokters en wetenschappers aanloopt, maar in dit geval kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat de wetenschappers waarschijnlijk toch echt wel meer kennis hebben van de ziekte op gen-niveau.
Als je weer een 'standpunt' gaat brengen als feit, lijkt het me handig als je daar dan gegevens bij hebt. Dan heb je namelijk ook iets concreets om overtuigd van te zijn. 

Overigens help ik net zo hard hopen dat wij het verkeerd begrepen hebben (lijkt me stug maar ok) of dat de wetenschap inmiddels andere gegevens heeft, als het inderdaad alleen maar erfelijk is zou dat uitzicht geven op gen-testen en zou willekeur dus niet geen rol spelen bij deze ziekte.
Maar zolang zowel Amerikaanse als Duitse wetenschappers aangeven dat dit niet zo is, blijft dat bij hoop.
#2294096
Je kan nu wel zo lopen blazen, maar het enige waar jij naar verwijst zijn persoonlijke e-mails die je niet naar buiten mag/kan/wil brengen. Concrete informatie als bijvoorbeeld hoe een hond DM buiten vererfing om kan krijgen geef je niet en vervolgens ga je je afvragen en in twijfel trekken waar mijn mening op gebaseerd is.

Prima, waarschijnlijk op dezelfde wetenschappers als waar jij naar verwijst en die schrijven op hun site, die in tegenstelling tot jouw e-mails wel openbaar is, dit:

Laboklin, Duitsland:
As of July 15, 2008 the mutated gene responsible for DM has been found present in 43 breeds including German Shepherds, Boxers, Chesapeake Bay Retrievers, Rhodesian Ridgebacks, and both breeds of Welsh Corgis.

Deze site is via google (Laboklin DM) heel simpel te vinden, met daaronder een prachtig schema hoe DM vererft.

Mijn e-mailverkeer met Van Haeringen zal ik ook openbaar maken want nogmaals, ik ben benieuwd naar de meest recente en concrete ontwikkelingen/onderzoeken op dit gebied en geen vaag geneuzel. Wat mij betreft laten we het daarbij.
#2294161
yazzie schreef: Je kan nu wel zo lopen blazen, maar het enige waar jij naar verwijst zijn persoonlijke e-mails die je niet naar buiten mag/kan/wil brengen. Concrete informatie als bijvoorbeeld hoe een hond DM buiten vererfing om kan krijgen geef je niet en vervolgens ga je je afvragen en in twijfel trekken waar mijn mening op gebaseerd is.

Prima, waarschijnlijk op dezelfde wetenschappers als waar jij naar verwijst en die schrijven op hun site, die in tegenstelling tot jouw e-mails wel openbaar is, dit:

Laboklin, Duitsland:
As of July 15, 2008 the mutated gene responsible for DM has been found present in 43 breeds including German Shepherds, Boxers, Chesapeake Bay Retrievers, Rhodesian Ridgebacks, and both breeds of Welsh Corgis.

Deze site is via google (Laboklin DM) heel simpel te vinden, met daaronder een prachtig schema hoe DM vererft.

Mijn e-mailverkeer met Van Haeringen zal ik ook openbaar maken want nogmaals, ik ben benieuwd naar de meest recente en concrete ontwikkelingen/onderzoeken op dit gebied en geen vaag geneuzel. Wat mij betreft laten we het daarbij.
Ik verwijs naar dingen die door wetenschappers aan een kennis van mij verteld zijn ja. Dat is voor mij concreet genoeg, ik heb zelf niet de behoefte om me er verder in te verdiepen. Dat jij mijn informatie ziet als blazen en vaag geneuzel omdat het anders is dan wat jij denkt/weet, prima. Dat je het wil controleren, snap ik ook, maar dan hoef je niet zo gepikeerd te doen omdat ik de informatie aandraag. Het komt op mij over alsof het je vooral irriteert dat er mensen je durven tegen te spreken.

Is het heel vreemd dat ik vraag waar jij je mening op baseert? Ik kan dat nl. nergens vinden. Ik vraag dat niet om jou de loef af te steken, ik vraag dat omdat ik dan ook jouw argumenten snap. Je gaat telkens tegens ons in, maar komt zelf ook niet met argumenten. Als je mijn informatie dan al 'vaag geneuzel' vind... :-\
Maakt me verder niet uit maar als je er dan toch over wil discusieren, mag ik dat toch wel vragen. Overigens heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik helemaal niet wil discusieren hierover, ik heb je dingen aangerijkt waar je verder mee kan en als je meer informatie hebt lees ik het graag omdat ik graag leer.

Hoe een hond een niet-erfelijke vorm van DM ontwikkeld, weet ik niet. Ik weet ook niet hoe een heleboel andere ziektes, erfelijk danwel niet erfelijk, ontstaan bij een hond. Dat wil toch niet zeggen dat er geen niet-erfelijke vorm is? Waarschijnlijk ontstaat dat op exact dezelfde wijze als de genetische vorm. Daar verschillen de symptomen, de leeftijd waarop ze beginnen, óf ze komen ed. ook. Bij mijn voorbeeld van borstkanker bij de mens idem. Waarom krijgt de ene mens het wel en de andere niet? Geen idee, dat weten ze bij heel veel dingen niet. Vind ik eerlijk gezegd in het kader van deze discussie ook niet zo heel interessant.

Dat het lab aangeeft bij welke rassen het genetisch gemuteerde gen is gevonden en hoe het vererft (wauw dat maken ze openbaar, en ooooh, ik persoonlijke emails van een ander niet, foei toch) en daarbij niet ook melding maken van een niet-genetische versie lijkt me niet zo raar: ze zijn een lab waar je kan laten testen op de genetische versie.

Nogmaals, je reageert heel erg geïrriteerd op (voor jou) nieuwe informatie die je aangereikt wordt, die je prima zelf kan controleren aangezien ik je de persoonlijke correspondentie niet kan/ga geven. Als je daar op een wat vriendelijkere manier op gereageerd had, zou ik misschien nog iets meer m'n best voor je willen doen maar je hooghartige, tikje betweterige toon nodigt me daar niet toe uit. Sorry als ik het verkeerd heb opgevat vanaf het begin van het topic maar je presenteert alles alsof het de waarheid is, gebaseerd op nog minder dan mijn 'vage geneuzel'. Daar kan ik niet zo best tegen.
Je maakt er iets persoonlijks van, en dat het voor jou persoonlijk is, is jouw probleem maar dan hoef je niet mij zo raar aan te vallen. Als je met alle nieuwe informatie over gezondheids-issues in je ras zo omgaat, zal je het niet makkelijk hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door