Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2288090
Hoe zit dat met pensions en inenten?

Oscar kan moeilijk alleen thuis blijven en nou zaten we te denken dat een dagopvang eigenlijk best een slim idee is. Het is maar incidenteel dat ie echt wat langer alleen moet zijn en nu we nog niet zover zijn met de verlatingsangst training is zo'n dagopvang wel een idee om achter de hand te hebben. Binnenkort hebben we zo'n dag dat we echt even omhoog zitten en geen oppas kunnen regelen.

Maar, overal waar ik kijk worden inentingen gevraagd. Hondenziekte mag soms 2 jaar, Parvo en Weil 1 jaar. Nu maakt dat nog niet uit, want hij is vorig jaar mei nog gewoon met een cocktail geent. Maar ik ga hem laten titeren en als het niet hoeft wil ik liever niet enten.

Mocht het nou bevallen (dat Oscar het als oke ervaart en niet een week stijf staat van de stress), is het dan dikke pech en enten met die handel? Of is zo'n titering dan ook afdoende bewijs wat geaccepteerd zou kunnen worden? Iemand ervaring mee?
Door Deesje
#2288102
is verschillend per pension.. officieel 'moet' het niet zo uitgebreid, alleen elk pension mag eigen aanvullende regels stellen. als je aan geeft dat je hond gevoelig is voor vaccineren en een titerbepaling kan aanbieden.. ik zou gewoon even overleggen, als het dan niet kan weet je wat je te doen staat..
Door Irish
#2288107
Weet niet waar je woont, maar volgens mij een eind uit te buurt.. anders wassie hier ook welkom  :-*
Kaat ziet een lekker jong ding van ''haar soort'' wel zitten hoor  :biggrin2: :biggrin2:
Door Lil
#2288109
Inderdaad overleggen, het is overal anders.

En proefdraaien! Wat hier aan dagopvang wordt geboden is met 4 honden in een binnen en buitenverblijf (vrije keuze van de honden) met speelgoed en zo... YUK, dat wil ik niet. Kunnen ze beter in mijn woning "alleen" zijn. Zijn ze in het pension ook, alleen dan gestoord door andere honden die erbij zitten (wel zo veel mogelijk vaste groepen, maar dat bevalt ze absoluut niet, dat hoef ik niet uit te proberen).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2288113
we gaan volgende week even op kennismakingsbezoek. En daarna is het een kwestie van proberen. De keer dat we het op korte termijn nodig hebben is voor een half dagje. De informatie die we daaruit op doen bepaald of we het vaker zouden kunnen doen.

Echt alleen zijn is simpelweg nog geen optie voor Oscar. Dan spoelen we 2,5 maand (niet vaak genoeg) oefenen door de plee. Oscar vindt het naar mijn idee wel fijn om bij andere honden te zijn, mits daar maar geen hele dominante andere reu bij zit. Dan voelt hij zich nog iets te geroepen om zich stoerder voor te doen dan dat hij daadwerkelijk is. Dat is natuurlijk uitproberen, we zullen moeten zien hoe hij het echt ervaart.

En als we straks de verlatingsangst goed opgelost hebben, dan nog wil ik hem niet te lang alleen gaan laten. Want hij in principe bijna nooit alleen, dus dat wordt geen routine. Meneer keala werkt thuis, dus alleen als hij weg moet en ik ook moet werken is hij alleen. Dat komt in principe slecht 1 a 2 keer per maand voor. En dan zo heel erg af en toe eens iets waar hij niet naar toe mee kan, zoals etentjes ofzo. Ik wil graag de verlatingsangst zover oplossen dat we eens samen boodschappen kunnen gaan doen en dat soort dingen, maar dan denk ik aan 1-2 uurtjes. 
Door Lil
#2288145
Kaela schreef: we gaan volgende week even op kennismakingsbezoek. En daarna is het een kwestie van proberen. De keer dat we het op korte termijn nodig hebben is voor een half dagje. De informatie die we daaruit op doen bepaald of we het vaker zouden kunnen doen.

Echt alleen zijn is simpelweg nog geen optie voor Oscar. Dan spoelen we 2,5 maand (niet vaak genoeg) oefenen door de plee. Oscar vindt het naar mijn idee wel fijn om bij andere honden te zijn, mits daar maar geen hele dominante andere reu bij zit. Dan voelt hij zich nog iets te geroepen om zich stoerder voor te doen dan dat hij daadwerkelijk is. Dat is natuurlijk uitproberen, we zullen moeten zien hoe hij het echt ervaart.

En als we straks de verlatingsangst goed opgelost hebben, dan nog wil ik hem niet te lang alleen gaan laten. Want hij in principe bijna nooit alleen, dus dat wordt geen routine. Meneer keala werkt thuis, dus alleen als hij weg moet en ik ook moet werken is hij alleen. Dat komt in principe slecht 1 a 2 keer per maand voor. En dan zo heel erg af en toe eens iets waar hij niet naar toe mee kan, zoals etentjes ofzo. Ik wil graag de verlatingsangst zover oplossen dat we eens samen boodschappen kunnen gaan doen en dat soort dingen, maar dan denk ik aan 1-2 uurtjes.
toppie!

Boris had een ander soort verlatingsangst. Die krijste dus al als hij bij andere mensen moest blijven en met andere honden kon hij evenmin alleen zijn. Hij kon dus echt niet zonder mij of mijn vader en al helemaal niet zonder mij. Dat is er gelukkig uit gegaan. Hij kan 10 uur alleen blijven :D (niet dat het zo heel vaak voorkomt, maar het komt voor. Max 1 maal per week, maar meestal maar max 1 maal per maand). Nu heeft hij Cay. Vroeger was hij helemaal alleen. Het helpt hem wel, maar dat wilt niet zeggen dat hij opeens omdat Cay erbij is op andere plaatsen alleen kan zijn. Dat gaat helaas absoluut niet. :-\ :-X
Maar per individu is het heeeeeel erg verschillend.

Gaat jullie helemaal lukken om gewoon samen een paar uurtjes weg te zijn. ;) :D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2288168
Oh jawel, dat gaat ons wel lukken!

Door kwakkelen van mijn kant de laatste tijd amper geoefend, maar we weten dat we op de juiste manier bezig zijn en het een kwestie van doen is. Uiteindelijk is het toch wel handig om hem ook eens alleen thuis te kunnen laten en om een adres te hebben waar hij heen kan als het nodig is.

We wachten even af. Als uit de titering komt dat hij gewoon geent moet worden heb ik nog minimaal 1 jaar geen dilemma en anders gaan we gewoon even aan het overleggen.
Door Liz
#2288191
Wettelijk gezien zijn Parvo en Weil verplicht en deze entingen mogen niet ouder dan 1 jaar zijn. Ben zelf ook geen voorstander van enten, maar moet dit wel met mijn honden gezien mijn pension. Ik vraag enkel de wettelijk verplichte entingen, maar onder de wet uitkomen kan helaas niet. Zodra titeren ook geaccepteerd mag worden, voer ik dat hier ook in. Tot die tijd zitten we helaas aan regels gebonden :(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2288229
Dat is een helder antwoord. Dan zal ik, als dit bevalt, dus in ieder geval aan die twee entingen vast zitten. Dank je Liz,
Door evenstar
#2289932
VOlgens mij is Weil niet verplicht maar hondenziekte (ziekte van Carré) Zo staat het in het honden en katten besluit.

Artikel 24

1.Een hond of kat wordt slechts in een pension in bewaring genomen indien bij de afgifte van de hond of kat een door een dierenarts afgegeven schriftelijk bewijs van inenting wordt verstrekt, waarop diens naam en praktijkadres staan vermeld en waaruit blijkt dat tenminste 7 dagen vóór de inontvangstname:

a. de hond is ingeënt tegen parvovirusinfectie en hondenziekte (ziekte van Carré);
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2291390
Yep, hondenziekte en parvo verplicht en de rest is eigen inzicht. Maar titeren wordt ook vaak geaccepteerd. Daar is wetenschappelijk gezien geen speld tussen te krijgen.
Door sella
#2293120
Liz schreef: Wettelijk gezien zijn Parvo en Weil verplicht en deze entingen mogen niet ouder dan 1 jaar zijn. Ben zelf ook geen voorstander van enten, maar moet dit wel met mijn honden gezien mijn pension. Ik vraag enkel de wettelijk verplichte entingen, maar onder de wet uitkomen kan helaas niet. Zodra titeren ook geaccepteerd mag worden, voer ik dat hier ook in. Tot die tijd zitten we helaas aan regels gebonden :(
Weil verplicht???
En parvo van nobivac is 3 jaar geregistreerd. Waarom worden ze niet wat flexibeler in het besluit?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2293158
Er staat nergens dat deze entingen neit ouder dan 1 jaar mogen zijn. Volgensd mij staat er volgens voorschrift van de fabrikant. En dus eens in de drie jaar.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2305870
Bij het pension waar we geweest zijn moet hij eens in de 2 jaar voor hondenziekte en 1 keer per jaar kennelhoest. En ik wil zelf 1 keer per jaar weil, omdat ik daar toch wel een beetje huiverig voor ben.

Voor nu zijn we voor het komende jaar klaar. Dan volgend jaar kijken of de hondenziekte aangeslagen is en als dat zo is, hoeft alleen weil. Mochten we dan nog gebruik maken van het pension, dan ook weer kennelhoest.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door