Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2287080
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier. Heb een geweldige chihuahua van 10 maanden die ik sinds kort op kvv heb maar wil ook meer met echt (dus niet gemalen) vlees en botten en prooidieren gaan voeren.
Nu is mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft met chihuahua's en mij hier misschien bij kan helpen?
Ben namelijk nogal bang dat er iets fout gaat met botjes, snaveltjes, nageltjes van voerdieren en dat ik dan een hondje heb met gescheurde of geperforeerde ingewanden.
Klinkt misschien heel stom, maar denk dat er vast meer mensen met dit dilemma zijn.

Groeten Dtjesmama :)
#2287083
hoi en welkom!

hartstikke goed en leuk dat je je hondje wilt gaan laten barfen! er zijn hier meer mensen met (hele) kleine hondjes die 'grote honden voer' krijgen, dus het moet vast goed komen. misschien kan je even rond kijken in het katten-deel van het forum? qua samenstelling moet je natuurlijk de honden richtlijnen aan houden, maar katten-mensen zullen meer ervaring hebben met kleine porties en welk soort vleesbotten enzo het handigst is.

wat weegt hij nu en hoeveel denk je dat hij nog zal gaan groeien?
#2287091
Hoi,

Hij weegt nu zo'n 2,3 kilo en verwacht niet dat hij nog veel meer zal groeien, omdat een chihuahua toch meestal bij een 8 mannden ongeveer op zijn uiteindelijke grootte aanbeland is. Maar ja dit is ook mijn eerste chihuahua dus zeker weten doe ik het niet.
Hij mag in mijn ogen nog wel wat verdikken, dus zeg dat hij uiteindelijk een kilo of 3 maximaal gaat wegen.
Heb al vanalles gelezen op het forum, maar weet er nog niet helemaal weg mee. Heb al wel wat adresjes gevonden die ik kan benaderen om aan vlees, vis en gevogelte kan komen. Maar wil eerst meer weten voor ik spullen in huis haal.

groetjes Dtjesmama
#2287331
Hoeveel gram voer, je je hond?
Kippennekken/vleugels Eendennekken/vleugels/deel van een karkas etc.
Eigenlijk kan je alle beginnersbotten voeren alleen zal je ze kleiner moeten maken.
Een 1 dagskuiken mag, maar zou ik niet vaker dan 1 a 2 keer in de week geven.
Sardientje heeft ook een mooi maatje, en spiervlees en orgaan kan alles behalve varken.

Ik zou het wel weten met zo,n kleintje. ;)
#2287346
Ja dat van dat varken had ik al begrepen,
ben begonnen met wat kvv, naturis, carnibest, AHV Breda. Om te kijken wat hij wel en niet lust.
Heb zelf een groentemixje gemaakt na wat info van dit forum. Ook had ik 500 gr runderhart meebesteld, datch dat dit gedroogd was als beloningsblokjes maar was vers (en dat was even schrikken hihi)
Brokken at hij heel slecht, vandaar dat hij wat aan de magere kant is. Hij eet nu een goeie week kvv en geef hem nu een ons per dag. Hij mag volgens de schema's maar 55 gram geloof ik, maar er moet echt wat vet op zn ribbetjes komen zeg maar.
Maar ja je zegt ik weet wel wat ik zou doen met zo'n kleintje.
Laat het maar weten, alle info is welkom.

Groetjes
#2287369
Ik ging barfen met die kleine, je kan alles geven wat je grote honden ook geeft alleen zal je in sommig botwerk moeten knippen.
Een eendennek zal zo,n 100 gram wegen die doe je dan in tweeën,aanvullen met 25 gram spiervlees,10 gram groenten ( mix ) 15 gram orgaan.

Dit is maar een voorbeeld, als ei zou je je uk een kwarteleitje kunnen geven , leuk formaat.
Kleine hondjes als die van jou zitten hoger in percentage als die lummels van mij.
De jongste krijgt 2% van haar lichaamsgewicht te eten en doet het daar goed op,die van jou zou goed 5% of meer kunnen hebben, dat moet je bekijken.
Je vindt hem te mager, ja dan geef je meer.

Kan je een foto van hem plaatsen?
Ik ben wel benieuwd. :)
#2287371
Als jongere katten (en dus nog wat kleiner dan jou hond) kuikens kunnen verteren zonder risico kun je dat ook wel aan je chi geven (zie het maar als een ei met een pluisjas aan)
Als je met zacht bot zou willen beginnen is kwartel ook leuk, is erg zacht bot (krijgt zelfs mijn ouwe kater zonder veel moeite weggekauwt)
#2287568
Nee, dat werkt idd niet  ;) je foto moet ergens op internet staan, anders kan het forum 'm niet vinden. BV bij Mijn Album of Photobucket.

Overigens aten de Gnurkels (ieniemieniepoesjes) toen ze bij mij kwamen met een week of zes elk een half kuiken. En die waren echt heeel klein.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door