Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door adjanityson
#2286180
Hallo Allemaal

Ik ben een tijdje geleden begonnen met Barfen en heb hier al ontzettend veel geleerd! Maar ik heb toch nog even een vraagje

Ik wil dus een eliminatie dieet gaan starten - vanwege allergie verschijnselen-, beginnende met konijn.
Nu leek het mij het makkelijkst om hele konijnen te kopen - maar ik bedacht me toen dat de konijnenmaag wel graan zal bevatten en dit dus mijn resultaten van het dieet beinvloed. Of is dat effect minimaal en kun je gewoon met hele konijnen een eliminatiedieet uitvoeren
Nu zal ik dat ALL Animal ook konijnmixen verkoopt van hele konijnen maar daar zal ik dan tegen hetzelfde probleem aanlopen of niet?
Door nienk
#2286186
ik zou inderdaad voor de zekerheid de maag en het gehele darmstelsel niet voeren, omdat het precies zoals je zelf al zegt de uitkomst van je elimineren kan beinvloeden. het risico is maar klein, maar je wilt elimineren gewoon in 1 keer goed doen en dus geen risico lopen.

geen idee hoe lastig het is om de maag e.d. uit een heel konijn te halen, de hele konijnen die ik wel eens heb zijn al zonder jas en ingewanden.

overigens is het dieet samen stellen van losse konijn onderdelen volgens mij goedkoper. laatst kwam dat in een topic voor bij en had iemand het uitgerekend.

Tinlo Barfmenu heeft een konijn mix die de juiste percentage's vleesbot, spiervlees en orgaan (hart lever nier) bevatten, zonder maag. Hier ben ik het eliminatiedieet van Reus ook mee begonnen. beviel prima, hoewel er wel relatief veel honden lijken te zijn die van Tinlo wat (te) moeilijk poepen. dat is op te lossen met wat spiervlees of orgaan bij voeren.
#2286194
He Bedankt! wilde het toch ff gecheckt hebben
ik zal ook zeker eens gaan kijken naar Tinlo en of ze dat hebben bij LUPA. Maar als ik alle benodigde onderdelen toch kan krijgen lijkt me zelf samenstellen de beste optie.

Mijn DA advieseerde mijn om per dag een halve maaltijd spiervlees te geven en een halve maaltijd gekookte aardappelen ::)
Maar goed dat ik al bekend was met dit forum anders had ik het nog van haar aangenomen ook
Door Miranda 1
#2286416
Ik zou kiezen voor zelf samen stellen als dit kan. Reden: je weet gewoon beter wat je geeft. Er kunnen spoortjes van andere diersoorten in zitten.

Ik weet niet waar je woont, maar bij Orinake kun je goedkoper konijn bestellen. Het nadeel is alleen dat konijnenvlees op het moment duur is, heb ik begrepen. Ik heb het konijnenvlees gelijk vervangen zodra ik dat kon.
Orinake levert 6 april konijn in Eindhoven. Er zijn verschillende lijntjes door Nederland heen.

Dit is de topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 561.0.html

En als je nog meer vragen hebt, laat het maar weten. 
Door Miranda 1
#2286686
Als je al veel hebt gelezen dan weet je het ws wel, maar voor de zekerheid. Je mag geen beloningen of tussendoortjes geven van een ander diersoort tijdens een eliminatiedieet. Het beste kun je dit zelf maken. Je kan hiervoor goed een bomann droger bruiken. Kost zoeen €26 ecxl bezorgkosten. Ik vind konijn hart/long het prettigst om te drogen. Met niertjes moet je zo klooien om het vet er goed vanaf te halen. En lever krijgen ze snel teveel van binnen.
#2286783
Hee bedankt voor je tips!
Ik heb bij Orinake een -kleine - bestelling gedaan. Ik woon in Eindhoven dus komt dat even mooi uit! En iemand anders van het forum heeft me ook al aan wat konijnen hart/long geholpen. Helemaal super

Ja een droogmachine lijkt me ideaal.. ik ga nog even wat rondneuzen over info over drogen
ik heb nu gedroogde konijnenoortjes gekocht maar pff wat is dat duur die gedroogde producten

heel erg bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2286798
adjanityson schreef: Hee bedankt voor je tips!
Ik heb bij Orinake een -kleine - bestelling gedaan. Ik woon in Eindhoven dus komt dat even mooi uit! En iemand anders van het forum heeft me ook al aan wat konijnen hart/long geholpen. Helemaal super

Ja een droogmachine lijkt me ideaal.. ik ga nog even wat rondneuzen over info over drogen
ik heb nu gedroogde konijnenoortjes gekocht maar pff wat is dat duur die gedroogde producten

heel erg bedankt voor het meedenken!
Kleine tip, bestel bij Orinake voor je hele eliminatiedieet of nog iets langer in 1x orgaan (en spiervlees / karkas?) als dat in je vriezer past tenminste.
Het is ontzettend mooi orgaan (karkas en spiervlees trouwens ook), en als deze kleine bestelling op is en je ergens anders bijv. niertjes moet bestellen omdat Orinake nog niet richting Eindhoven komt (ze rijdt tenslotte niet elke week), dan ga je ontzettend teleurgesteld zijn over de kwaliteit van andere leveranciers. (bijv. "niertjes met vet" noem ik hier gewoon "vet met een enkel niertje"  :-X)

Ik weet niet hoe veel je hond eet, dus het kan zijn dat je met deze kleine bestelling al ruim voldoende hebt besteld, maar ik wilde het toch even laten weten om teleurstelling te voorkomen  :-*  ;)

*sprak zij die begonnen is met 2 kilo niertjes van Orinake en nu uit hebberigheid een hele doos besteld heeft*  :biggrin2:
Door nienk
#2286925
kleine kanttekening:

pas op met gekochte snacks. de regelgeving is niet helemaal sluitend, dus als er op een verpakking staat dat het '100% puur  natuurlijk zonder toevoegingen' is, kan het zijn dat er toch iets aan toegevoegd is. voor mij verklaard dat waarom het ene merk er anders uit ziet, anders voelt of anders ruikt dan het andere merk oren. Reus krijgt van sommige merken geen jeuk, en van andere merken wel. ik vertrouw op de snacks van carnivoer, carnibest, ropadog en bandit.
#2287021
Kim_S schreef: Kleine tip, bestel bij Orinake voor je hele eliminatiedieet of nog iets langer in 1x orgaan (en spiervlees / karkas?) als dat in je vriezer past tenminste.
Het is ontzettend mooi orgaan (karkas en spiervlees trouwens ook), en als deze kleine bestelling op is en je ergens anders bijv. niertjes moet bestellen omdat Orinake nog niet richting Eindhoven komt (ze rijdt tenslotte niet elke week), dan ga je ontzettend teleurgesteld zijn over de kwaliteit van andere leveranciers. (bijv. "niertjes met vet" noem ik hier gewoon "vet met een enkel niertje"  :-X)

Ik weet niet hoe veel je hond eet, dus het kan zijn dat je met deze kleine bestelling al ruim voldoende hebt besteld, maar ik wilde het toch even laten weten om teleurstelling te voorkomen  :-*  ;)

*sprak zij die begonnen is met 2 kilo niertjes van Orinake en nu uit hebberigheid een hele doos besteld heeft*  :biggrin2:
Ik wist niet dat er zo veel verschil in kwaliteit zou zitten.. Hmm ik ga even kijken of ik het ergens op kan slaan - ik heb maar een klein vriezertje  :-\ en dan ga ik mijn bestelling even aanpassen  :biggrin2:
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2287092
adjanityson schreef: Ik wist niet dat er zo veel verschil in kwaliteit zou zitten.. Hmm ik ga even kijken of ik het ergens op kan slaan - ik heb maar een klein vriezertje  :-\ en dan ga ik mijn bestelling even aanpassen  :biggrin2:
Bedankt voor de tip!
Als je full-time wil gaan Barfen dan kan een klein vriezertje nog wel eens lastig worden. Behalve als je een goed gevulde portemonnee hebt, dan kun je elke week wel ergens wat bestellen natuurlijk.  ;)
KVV kan dan een optie zijn, daarvan kun je vaak meer kwijt, en het is makkelijker verkrijgbaar in bijv. dierenspeciaalzaken zodat je geen grote voorraad hoeft te hebben.

Ik begon met een klein vrieskistje van zo'n 80 liter, en daar kon ik zo'n 25 kilo in kwijt. De grote Mastin kreeg toen nog grotendeels brokken, omdat ik anders elke 2 weken mijn vriezer opnieuw moest vullen...  :-X  Voor de 2 "kleintjes" deed ik daar een ruime maand mee, en dat ging net goed met bestellen overal.
Gelukkig heb ik laatst een mega-grote vriezer kunnen kopen voor weinig geld, dus nu kan ik voor een paar maanden in 1x vlees inslaan, en kan de Mastin ook volledig over op Barf.

Barf is erg verslavend, en mijn ervaring is dat als het eenmaal goed gaat en je er handigheid in krijgt, je een steeds grotere vriezer wilt...  ::) ;) :biggrin2:
#2287135
Kim_S schreef: Als je full-time wil gaan Barfen dan kan een klein vriezertje nog wel eens lastig worden. Behalve als je een goed gevulde portemonnee hebt, dan kun je elke week wel ergens wat bestellen natuurlijk.  ;)
KVV kan dan een optie zijn, daarvan kun je vaak meer kwijt, en het is makkelijker verkrijgbaar in bijv. dierenspeciaalzaken zodat je geen grote voorraad hoeft te hebben.

Ik begon met een klein vrieskistje van zo'n 80 liter, en daar kon ik zo'n 25 kilo in kwijt. De grote Mastin kreeg toen nog grotendeels brokken, omdat ik anders elke 2 weken mijn vriezer opnieuw moest vullen...  :-X  Voor de 2 "kleintjes" deed ik daar een ruime maand mee, en dat ging net goed met bestellen overal.
Gelukkig heb ik laatst een mega-grote vriezer kunnen kopen voor weinig geld, dus nu kan ik voor een paar maanden in 1x vlees inslaan, en kan de Mastin ook volledig over op Barf.

Barf is erg verslavend, en mijn ervaring is dat als het eenmaal goed gaat en je er handigheid in krijgt, je een steeds grotere vriezer wilt...  ::) ;) :biggrin2:
haha ja mijn vriezertje was voor KVV prima en de gedeeltelijk barf/kvv ging ook nog wel
maar nu ik volledig wil gaan barfen wordt het inderdaad errug krap
dus die grote vriezer zal ook nog wel een feit worden, want dat het verslavend is is wel duidelijk  ;D
Door Miranda 1
#2287311
Als ik het goed heb had ik gezien dat je het konijn van Orinake op ging halen in EHV. Je kan ook konijn halen bij Lupa. De kwaliteit die zij hebben is goed. Het konijnkk bij Lupa is ietsje duurder dan van Orinake. De hart/long is wel een stukje duurder. Niertjes en lever weet ik even niet uit mijn hoofd.

Ik ben vorig jaar september begonnen. Mijn honden eten samen 2 kilo per dag. Ik heb een vriezer voor hun gekocht van 280 liter. Ik heb een vriezertje boven een koelkast en nog een vriezer met 4 lades voor ons. Maar inmiddels voor de honden. Maar ik wil er nog een vriezer bij, hihi. Het scheelt gewoon gigantisch als je sommige dingen via het forum koopt. Bijvoorbeeld 10 kilo konijn hart/long is via Orinake €20 goedkoper dan bij Lupa!!!! Dit scheelt echt veel.

Dus als je een vriezer koopt, koop een grote.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2287456
mirjansen schreef: Als ik het goed heb had ik gezien dat je het konijn van Orinake op ging halen in EHV. Je kan ook konijn halen bij Lupa. De kwaliteit die zij hebben is goed. Het konijnkk bij Lupa is ietsje duurder dan van Orinake. De hart/long is wel een stukje duurder. Niertjes en lever weet ik even niet uit mijn hoofd.

Ik ben vorig jaar september begonnen. Mijn honden eten samen 2 kilo per dag. Ik heb een vriezer voor hun gekocht van 280 liter. Ik heb een vriezertje boven een koelkast en nog een vriezer met 4 lades voor ons. Maar inmiddels voor de honden. Maar ik wil er nog een vriezer bij, hihi. Het scheelt gewoon gigantisch als je sommige dingen via het forum koopt. Bijvoorbeeld 10 kilo konijn hart/long is via Orinake €20 goedkoper dan bij Lupa!!!! Dit scheelt echt veel.

Dus als je een vriezer koopt, koop een grote.
De niertjes van Lupa (en Kiezebrink, en vast nog wel andere leveranciers) zijn de "niertjes met vet" waar ik het over had. De lever heb ik nog niet anders dan van Orinake gehad. De hart / long en de konijn-orgaan van Lupa zijn goed.
De konijnenkoppen en "karkas met kop, nek, stuk borst" heb ik ook gehad en daar is ook niks op aan te merken, behalve dat er wat weinig vlees aan zit.

Dus wat mij betreft zijn het alleen de "niertjes met vet" waar je mee uit moet kijken, het is bijna de helft vet wat je krijgt. Dit kun je prima voeren hoor, maar je hebt dus niet een kilo nier als je een kilo bestelt.

Orinake heeft ook konijnen spiervlees, maar dit is helaas erg duur geworden dus ik zou dat ergens anders bestellen. Het is wel prachtig vlees, maar voor 6 euro per kilo wel erg duur...  :-X Maar ja, bij Lupa kost het ook 5 euro per kilo zie ik net...  :-\
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2287604
Neem dan meteen een grote vriezer, want ik ben twee weken geleden gestart met een eliminatiedieet op basis van konijn en mijn vriezer ligt nu gewoon al VOL  :) (oke, hij is niet op zijn handigst ingedeeld, maar toch).
Door Miranda 1
#2287614
Idd dat is zo niertjes met vet. Ik ben er al zo aan gewend dat ik dat bij Orinake bestel. Tegenwoordig bestel ik al mijn orgaan bij haar. En de karkassen dat ik kwijt kan. En het karkas dat ik te kort kom haal of laat ik bezorgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door