Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cat
#2277
Misschien een open deur, aangezien ik al hier en daar gelezen heb dat mensen sardines uit blik aan hun honden geven: vandaag heb ik mijn honden een half blikje tonijn op olie gegeven. ze vonden dit natuurlijk uitermate lekker, maar is het ook 'verantwoord' lekker?

groetjes Catelijne
Door Paul_Barte
#2279
Yummie...yummie ;D

Giet het grootste deel van de olie even af en smullen maar!!

Tip: ook heerlijk door een bak complete vleesvoeding en hebben jullie de makreelfilets van de Aldi al geprobeerd.......(geloof 39 eurocent) ;)
Door Lizzy
#2280
Hoi, nou, van een beetje olie hoeven ze niet direct aan de race te gaan. Maar, je kunt het een beetje afspoelen met lauw water.

In tonijn zit iets dat niet zo goed is. En nou denk ik me suf over wat dat ook al weer was... Mercurius volgens mij. Een een of ander metaal.

Anyway, ik geef mijn honden af en toe toch wel wat tonijn. Zeg 1 keer per 2 a 4 weken. Een blikje verdeeld over drie honden.

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#2281
Kwik is een zwaar metaal. Jaarlijks komt 12 ton kwik vanuit de industrie, de verbranding van fossiele brandstoffen en van vuilnisbelten terecht in de Nederlandse oppervlaktewateren. Daarnaast komt kwik ook voor in bestrijdingsmiddelen en in mest, wordt het gebruikt bij de productie van chloor en bij de ontzwaveling van aardgas. Van nature komt overigens een lage concentratie kwik voor in aardgas.Bij een kwikvergiftiging worden zenuwen aangetast wat kan leiden tot doofheid, blindheid en verlammingen. Minder acute vergiftigingen zouden kunnen leiden tot concentratieverlies, geheugen- en motoriekstoornissen.

In een omgeving met voldoende water zetten micro-organismen anorganisch kwik (het metaal) om in organische kwikverbindingen, zoals methylkwik. Dit organische kwik is giftiger en kan zich bovendien gemakkelijker ophopen in de voedselketen.

Kwik wordt opgeslagen in vetweefsel. Dieren die hoog in de voedselketen staan, zoals heilbot, makreel, tonijn en walvisachtigen kunnen dus relatief veel kwik binnen krijgen. Omdat in Europa eigenlijk alleen relatief jonge vis gegeten wordt, zijn de risico's op kwikvergiftiging bij viseters klein.
Door Anna
#2282
En hoe zit het met zalm?
Geven jullie trouwens eender welk merk blik of is er een merk dat beter is van kwaliteit??
Biologische vis bestaat niet (denk ik), maar misschien wordt aan het ene blik nog van alles toegevoegd en aan het andere niet? :-/
Hier in de supermarkt worden blikjes zalm verkocht waarvan het etiket zegt dat de zalm "fancy pink" is. Ik vind dat zo bizar klinken. Lijkt wel "extra kleurstoffen" of zo, maar misschien begrijp ik dat verkeerd. Ik weet ook niet meer welk merk dat was.
Dat van die kwik heb ik eerder gehoord. Dus mogen we geen vette en/of oude vis geven?? Maar hoe weet je wat er precies in zo'n blik zit?

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#2283
Kijk Paul, hier hebben we wat aan! Super! Dank je wel!

Groetjes, Lizzy
p.s., het is jammer dat de tonijnvangst zo uiterst dier en dolfijn onvriendelijk is he....
Door Ink
#2284
En laat je niet belazeren door John West met z'n etiketje 'dolfijnvriendelijk gevangen'. Kul.
Door Paul_Barte
#2285
Lizzy..je geheugen is nog steeds ijzersterk want Mercurius is kwik ;)

Bij dolfijnvriendelijk gevangen tonijn zijn er maar 100 dolfijnen verzopen i.p.v. de gebruikelijke 500....denk ik..of zo ???
Door Lizzy
#2286
Ja zoiets Paul! Inderdaad net even wat minder dolfijnen... En ja Ink, je wordt belazerd waar je bij staat. Ik heb laatst een stuk gezien op TV over de vangst van tonijnen. Dit was ZO vreselijk dat ik sindsdien geen tonijn meer heb gekocht voor de honden. Ze (mensen) volgen de dolfijnen om bij de tonijnen te komen. Deze eten namelijk dezelfde prooidieren en zijn dus op zoek naar grote scholen sardientjes. Het was echt TE ERG... Ik wist niet dat Dolfijnen zo hard konden schreeuwen/huilen van de pijn.......

Groetjes, Lizzy
p.s., jeetje Paul, zat ik er niet eens naast met mijn mercurius... Ik lees teveel Engelse sites! Ken je dat, dat de je Nederlandse woorden soms gewoon niet meer weet?
Door peter
#2287
Oke Oke, meng me niet altijd in inhoudelijke discussies over voeding maar als rechtgeaarde duikinstructeur het volgende.

Dolfijnen eten tonijn en volgen deze. Dus als tonijn gevangen wordt in landen waar nog redelijk (ik druk me voorzichtig uit) wordt toegezien op de vangst worden tevens dolfijnen gevonden in de netten. Enorm balen, maaaarrrrrrrrrrrrrrrrr, gezonde dolfijnen laten zich niet vangen door netten. Gezonde dolfijnen detecteren door middel van sonar de netten en van nature gaan ze nooit, maar dan ook nooit door netten heen, tenzij het ongezonde dolfijnen zijn. Voorbeeld: In Eilat (Israël) kun je zwemmen en duiken met dolfijnen; vrij zegt men. Bullshit, om deze bassins hangen netten met openingen waardoor dolfijnen gewoon naar buiten kunnen zwemmen zegt men. No way: dolfijnen gaan hier van nature niet doorheen. Met andere woorden ze leven feitelijk in gevangenschap. Strekking van het verhaal: ze zijn niet voor één gat (lees maze van het net) te vangen. De uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. We zijn als mens kennelijk te arrogant om te denken dat wij ons niet door een net laten vangen. Dolfijnen hebben op dit niveau meer hersenen dan wij. Jaarlijks komen er veel meer dolfijnen om door dynamietvissers dan door vissers met netten (en door vissers die expliciet vissen op dolfijn en dolfijn niet zien als bijvoorbeeld bijvangst).

De feiten: op 100 ton tonijn worden 5 dolfijnen gevangen. Pfffffffff, speaking of statistics.........
Door Paul_Barte
#2288
Een paar zieke dolfijnen  ???  ???   ???

De Tonijn-dolfijn-zaak
De Tonijn-dolfijn-zaak betrof een geschil tussen Mexico en de Verenigde Staten over het importverbod van tonijn in de VS op basis van de "Marine Mammal Protection Act" uit 1972, de "Dolphin Protection Consumer Information Act" uit 1990, en de "Fishermen Protection Act" uit 1967. Amerikaanse vissersboten kregen van de VS permissie om gele-vin-tonijn te vangen in het oostelijk deel van de Stille Oceaan, onder voorwaarde dat de vissers niet meer dan 20.500 dolfijnen per jaar meevingen. Import van tonijn afkomstig van vissers en uit naties die deze voorschriften niet in acht namen werd verboden.
In januari 1991 verzocht Mexico aan de GATT hierover een uitspraak te doen. Op 16 september 1991 kwam een GATT-Panel tot een uitspraak in het geschil. Het importverbod van de VS werd verboden.

HIER praat men over 20.500 dolfijnen als bijvangst en dat alleen voor Amerikaanse vissers!!!! Allemaal ziek  ???
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op vr 04 jul 2003, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peter
#2289
Feiten kloppen helemaal Paul. Begrijp me niet verkeerd. Ik heb "bevriende" dolfijnen in Egypte. Door deze vrienden ben ik erg van ze gaan houden. Geweldige dieren met wel heel erg veel menselijke trekjes. Maar, als dierliefhebber (behalve van horzels) wil ik alleen maar aankaarten dat het vangen van vissen t.o.v. zoogdieren geen verschil uitmaakt voor mij. Behalve als het gaat om de grote getallen. Daar maakt men volgens mij een fout. We eten jaarlijk met plezier veel vis, rauw of niet, en dat vinden we prima over het algemeen. Het is onvermijdelijk dat dit ten koste gaat van dieren die we zo enorm "lief" vinden. Hier zit nu het probleem. Ook tonijn, haaien en roggen en octopus zijn lief (met name de laatstgenoemde drie). Hier hoor je, relatief,weinig over. Maar we consumeren deze als een bezetene, modiaal gezien. Alleen zij hebben niet de lieve status van "zoogdier" volgens ons als mens. De bedreiging van uitsterving van vele octopus- en haaisoorten is vele malen groter dan die van dolfijnen. Maar we zien ons meer verbonden met deze diersoorten dan met haaien bijvoorbeeld, en hier ligt toch een groter probleem met betrekking tot vangst van tonijn.

Laat onverlet dat elke vorm van onnuttige vangst wel heel erg triest is.
Door Astrid
#2290
Dus toch maar aan de sardientjes. Of is dit ook een ander dier-onvriendelijk. Jodi eet zo een heel blikje met olie en al op, goed voor de vacht.
Door peter
#2291
Tsja, dit blijft altijd moelijk. Miljoenen sardines en haring tegenover duizenden dolfijnen en wellicht walvissen. Maaruh, een sardine blijft lekker ;D. En een haring ook. Moeilijk.............
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door