Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2285866
De hond van mijn ouders is sinds enkele dagen zand beginnen eten.
Nu lees ik voornamelijk dat dat op een mineralentekort zou wijzen.  Ik lees echter nergens van honden die ervan gaan overgeven.  Dat doet hij namelijk ook. Meerdere keren per dag.
Ik dacht dat het kwam door het zand eten, dat de maag er alles uit wierp.  Maar dat blijkt dan niet te kloppen?
Dan is het waarschijnlijker dat hij werkelijk ziek is?

Hij eet echt alles wat hij kan vinden, de modder van de schoenen, zand tussen de voegen van het tuinpad uit, kiezels die hij kan vinden, zelf op de wandelingen.  En als hij overgeeft, is het bijna puur zand.  Vandaar ook dat ik dacht dat het daarvan kwam. Het lijkt echt een hoopje nat zand.

Voor alle duidelijkheid, dit is een brokkenhond, al ben ik natuurlijk nu wel op mijn ouders aan het inpraten over vers voer.  Alleen is dat allemaal eigenlijk minstens dubbel zo duur als wat hij nu krijgt (Pedigree) en dat je daar op termijn geld mee uitspaart is iets wat ik maar moeilijk aan de man krijg.  De hond van mijn tante is namelijk ook gewoon 14 geworden op Pedigree  ::) en het is al beter dan wat hij voorheen bij de vorige eigenaar kreeg (waarop ik zeg dat het verschil tussen 1 of 2 % vlees voor mij niet echt belangrijk meer is).

We dachten dat het zand eten uit verveling kwam en dat hij door het eten dus overgaf.  Maar extra mee gaan wandelen, helpt niet echt, hij loopt er maar bij te slenteren.  Ookal lijkt hij thuis wel gewoon levendig, zoals anders... Beetje vreemd dus.

Maar goed, ik vroeg me af, of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen?
Mijn pa is nu wel van plan toch eens bij de DA langs te gaan om te kijken of hem iets anders mankeert.
Door inni
#2285897
Berre at ook zand en dan nog liefst witte zandbakzand, elke keer we hier de stenen van 't tuinpad en de oprit proper maken en nadien de voegen weer opvulde ging hij happen en likken, hij likte 't tussen de voegen uit.
Hele zanddrollen kwamen eruit en nadien had hij dagen aan een stuk diarree. At hij zand omdat hij misselijk was of was hij ziek door 't zand eten??? :-\
Sindsdien vullen we de voegen in twee keer (een stuk opvullen, een hekje ervoor voor enkele dagen en dan 't andere stuk) en voorlopig is hij eraf gebleven.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2285924
wat voor ras is het?
hoe oud is de hond?
zou het verbieden iig voorkomen want kan flinke verstoppingen veroorzaken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2285935
Het is een Ierse Setter reu van 5.
We verbieden het inderdaad wel en proberen het zoveel mogelijk te vermijden, maar dat is bijna een onmogelijke opdracht.
Je hoeft je rug maar te keren...  Of zelfs terwijl hij naast je loopt tijdens het wandelen.  Gewoon snap, een deel aarde of kiezels naar binnen.  >:(
Je kan hem toch moeilijk verbieden om te snuffelen omdat hij dan zou kunnen aarde eten?
En in de tuin likt hij zand dat er al maanden ligt, uit de gleuven.  Echt zuiver wit zand laat hij nog liggen, maar als het er al even ligt en meer op aarde lijkt, gaat het binnen. 

Hij eet trouwens ook nog gewoon zijn voer, maar dan dat zand er ook bovenop....  :-\
Door eelke
#2285945
Voor het vers verhaal; misschien kun je ze smuldier aanraden? Dat zal toch zeker niet duurder zijn? Zo ist bij mij ook begonnen.

Het eten van grond, is hier al meer over gezegd, ik weet alleen even niet meer wat... maar hier is het lastig op te lossen denk ik, want dan heb je het al snel over zijn menu natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2285957
Ja, maar we wonen in Belgie, en ik vind dat hier niet  :(

Degomeat is hier vlakbij, maar ik vind geen prijs (ben eens van plan langs te gaan, ik kan daar ook kippenmaagjes scoren heb ik gezien), en daar zitten degomeatvlokken in (vraag me nie wat het is, maar het klinkt niet goed) en nog eens groenten er bovenop.

Ik ben inderdaad aan het rondkijken. Maar ze geven nu iets uit dat in prijs gelijkstaat aan 0,50ct per kg kvv  ::) Dat is dus onbegonnen werk om daarvoor iets te vinden, dus het zou altijd al inhouden dat ze minstens het dubbele gaan betalen.
Ik zou het goedkoper kunnen samenstellen dan de kvv's, zeker als de kwaliteit minder mag zijn (want ik weet ook wel wat ze in die goedkope kvv's draaien). Maar ik dacht dat mijn ma het nooit goed zou vinden om het in hele stukken te geven en ik zag het nu ook niet zitten om alles door de handmolen te draaien.  Maar nu leek ze er niets op tegen te hebben om karkassen te voeren. Ze vond het zelfs vreemd dat ik het dacht.  (waarom zou dat een probleem zijn? was haar antwoord)
Maar ik zal het dan wel in dagporties moeten verpakken, want zelf laten samenstellen dat gaat hem niet worden. 
Als Stijn dat ziet zitten dat ik dan dubbel zo lang bezig ben met portioneren, kan het hem dat wel eens worden.
Maar dan kom ik ook wel op een kleine euro per kg uit, zelfs als het enkele kip- en konijnkarkas zou worden.

Enfin, ik zoek erop... ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 12 mar 2012, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2285965
Misschien heb je hier wat aan;http://www.hanvanvossen.nl/
Hij verkoopt ook kvv's oa smuldier en lotgering. Misschien dat je om en om kan doen met kvv en barf? Scheelt je ouders kosten, en jou weer tijd. Ze hebben ook eea aan barf materiaal.
Ik weet niet zeker of ie ook tot aan jullie komt.

Ik denk ook dat het tijdelijk is hoor, als je je hond een tijdje kvv voert, snap je zelf ook wel dat je niet terug wilt naar brok, en alleen nog maar beter wil voor je hond, dus ik denk dat je ouders dan nog gemotiveerder worden :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2285973
Bedankt Eelke,

ik zal de link bewaren, maar hij levert alleen in de grensstreek.
Ik woon wel dicht bij de grens, maar mijn ouders niet.  Die wonen dichter bij Frankrijk dan bij NL. ;)

Ach we komen er wel uit.
Ik heb het er trouwens nog niet met mijn pa over gehad, ik denk eigenlijk dat die minder happig is... Die vind die brokken namelijk prima en zal dan wel eens aan de DA raad vragen.
Mijn pa is ook diegene die hem elke ochtend vol enthousiasme een boterham toestopt en ik heb hem dat al eens uit zijn hoofd proberen praten, maar dat is zinloos. Want de DA heeft hem gezegd dat dat prima is  >:( en hij eet het zo graag!
Welja, tis dat hij hem nog nooit een stuk vers vlees heeft zien eten, want ik vind dat hij dat nog wel een stuk liever eet!
Gedroogde pens is hij ook gek op, en een eitje vind hij heerlijk en een stuk kipkarkas gaat zo naar binnen.  Hij heeft zelfs al duif gegeten en ook dat vond hij lekker. Dus van de hond zijn kant verwacht ik niet veel tegenkantingen eigenlijk eet die alles graag behalve zijn brokken, maar mijn pa is erg koppig en van zijn gelijk overtuigd...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 12 mar 2012, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door inni
#2286111
Er zijn wel wat merken te verkrijgen in Belgie tegenwoordig maar ik woon zelf in de Kempen en hoe 't aan de andere kant van 't land zit weet ik niet.
Naturis is redelijk verkrijgbaar en Carnibest ook wel, vooral bij da die pro vers zijn. ;)

Kijk maar 's op de websites van verschillende merken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2286115
Ik krijg ze nooit zo gek dat ze Carnibest gaan kopen. Dat is echt te duur.
Dat vind ik zelf ook niet betaalbaar (en ik ga dus barfen), ookal is het dan goed voer en zijn prijs misschien wel waard.
En naturis hoor ik niet zo'n goede zaken over. Daarvan weet ik de prijs niet, maar die prijs is echt wel een pijnpunt. Ik geloof dat het mijn ma niet zoveel kan schelen wat hij eet, als het maar niet te veel kost  :-\
Ja, sorry, ik weet dat jullie hier allemaal anders zijn en het beste willen voor je hond, ik ben zelf ook zo met mijn katten, maar mijn ouders spijtig genoeg niet.  Goed is goed genoeg.  :(
Door nienk
#2286258
is er iets verandert op het moment dat hij begon met zand eten? of iets raars gebeurd?

als het van verveling is, of om aandacht te krijgen ofzo, dan zou het raar zijn als het van de ene op andere dag gebeurd, toch?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2286263
Nienk, dat ga ik je in pb antwoorden.
Dit is tenslotte openbaar en het blijven mijn ouders  :-\

Maar het kan wel degelijk verveling zijn. Hij geeft al een tijd aan zich te vervelen en eenzaam te voelen.
Gebruikersavatar
Door petramarcel
#2286315
Mijn chihuahua doet dat weleens, zand en ook de haren die hij dan tegenkomt. Hij spuugt dan echt haarballen (met zand)
Hij doet het echt alleen als hij last van zijn maag heeft.
Sinds hij helemaal Barft heeft hij er bijna nooit meer last van.

Hij komt uit Spanje en heeft Leismanias en daardoor o.a snel last van zijn maag/ darmstelsel, toen we nog niet wisten wat hij had, had hij heel vaak last van zijn maag en had dan ook echt buikpijn, kreeg van de DA dus speciaal voer..........
Nu op de medicijnen  om de Leismanias onder controle te houden en lekker aan het vlees (en knagen dat ie kan) inmiddels is ie 12 en doet het erg goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door