Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Patricia
#2280763
Hallo,

Mijn naam is Patricia, ben getrouwd met Fred en we hebben 2 Cane Corso's (reu (7) en teef (wordt in mei 6). Daarnaast hebben we nog 1 kat. Ooit waren dat er 5.  Onze honden eten al jaren Smuldier en dat ging tot een tijdje terug allemaal zonder problemen.

Ik ben beheerder van een CC forum en een tijd terug hebben we ook shows gelopen met de honden.
Ik kreeg een tip van iemand, reeds hier aanwezig, om ons probleem eens hier voor te leggen. Want die hebben we nl. met onze Toran.
Om een heel lang verhaal niet weer te hoeven typen zal ik stukken kopieren van ons forum.


5 Januari:
Wat een nacht.. 

Rond oud en nieuw was Toran niet zo lekker en moest overgeven en Dior was toen ook niet zo lekker. Met haar was het na een paar uurtjes weer over, zoals vaker, maar Toran begon gisteravond al weer. Ging water drinken, veel vond ik, en dat kotste hij even later weer uit incl. allerlei eten. En niet zo'n beetje ook, beste plas. Vervolgens deed hij het in de bijkeuken nog een keer over en daarna buiten ook nog eens. Een paar uur later hetzelfde liedje. Binnen kotsen, buiten kotsen  En Fred had nachtdienst.

Nadat Fred eindelijk na thuiskomst naar bed ging rond 8 uur heeft hij het nog een keer gedaan en heb ik de DA gebeld. Die heeft eigenlijk pas om 13.00 spreekuur en ging nu opereren. Om half 11 kan ik weer bellen wanneer we kunnen komen. In zijn braaksel zaten groene stukken van een kauwstaaf van de Pet's Place, die hij met Kerst heeft gehad! En hij had ook witte ontlasting. Kan duiden op verstopping van iets ofzo las ik ergens. Maar we wachten het maar af. Ik hoorde het woordje opereren al. Ik ben kapot, niet geslapen natuurlijk en nu nog niet.  Vette migraine nu door de stress..
----------
Ik heb 10 minuten geslapen en ook Toran werd toen wakker, die heeft ook bijna niet geslapen, en ging weer kotsen. Net gebeld dus, maar kunnen pas om 14.15 terecht..en dat wil ik niet. En ondertussen andere artsen gebeld en die kunnen ook alleen maar 's middags, dus heeft ook geen zin. Ze vinden het geen spoed. Hij heeft geen koorts.
----------
Het is bijna zo ver, en ondertussen heeft de Ibu bij mij al geholpen gelukkig. Ook Toran heeft al een tijd niet meer gekotst...maar we zullen het wel zien. Ik had echt het idee dat hij het water gebruikte als hulpmiddel om te kotsen..
----------
onze DA vertelde dat hij nu dagelijks enkele honden binnen krijgt met diarree en braken. Hij wilde nog geen bloedtest doen, dan kwamen er sowieso ontstekingen uit. Verder voelde alles soepel, maag enz. Hij wilde eerst het braken aanpakken. To heeft 2 spuiten gehad en antibiotica en een middel tegen misselijkheid en braken. Ook mag hij vandaag niets eten en drinken. Dat eten moet kunnen, dat hij dat niet krijgt, maar geen water?  En dan vanaf morgen alles weer rustig opvoeren met het gebruikelijke recept, kipfilet en rijst, bouillon. Is het volgende week nog niet goed, dan gaan we bloedprikken, maar ik denk dat we dat sowieso even gaan doen. Hij woog nog maar 46 kg. Dat hoort niet bij hem. 

Hij heeft zich echt debiel gedragen daar bij de DA. Hij moest iedereen zoenen en toen Ruud (de DA) allerlei spuitjes haalde ging hij ernaast zitten kijken wat hij allemaal deed. Ruud heeft het hem dus helemaal uitgelegd. Toen hij een spuit wilde geven, gaf Toran hem zelf zijn poot. In de auto was hij zo gek als een deur, maar eenmaal in huis begon het weer een beetje, constant de deur naar buiten open doen en water jatten uit de plassen. Niet gekotst gelukkig. Binnen ging hij overal liggen om vervolgens na een paar seconden weer op te staan. Misschien buikpijn? Maar nu...nu ligt hij eindelijk al 10 minuten stil en ik hoop nu zelf even mijn ogen weer dicht te kunnen doen. Als Fred om 7 uur van bed komt hebben we chinees eten en daarna kan hij weer naar het werk. Ik hoop zelf op een rustige avond/nacht voor me. Verder afwachten hoe het gaat. Vooral zijn witte ontlasting wil hij nog eens bekijken..Geen diarree overigens..
----------
Terwijl ik Fred aan het uitzwaaien was, stond Toran alweer buiten water te drinken. Met als gevolg dat hij weer gekotst heeft in de bijkeuken even later met weer die groene stukjes kauwstaaf van de Kerst.  Ik zie zo tegen deze nacht op...Fred weg..en eerlijk gezegd geef ik Toran geen cent meer.. op dit moment dan..
----------
Ik heb hem 3 slokjes water laten drinken en 2 kleine stukjes vlees met de tabletten er in, dat mocht. Hij rust nu veel en wil niet meer aldoor naar buiten. Ik denk dat ik zelfs nog wel even een hazeslaapje kan doen op de bank.
----------
6 Januari

Hij wil eigenlijk alleen maar water en water, maar dat staat er niet. Af en toe geef ik hem wel een slokje hoor. Eten wil hij nu niet. Vanmiddag ga ik even kip koken enz. Hopelijk wil hij dan wel wat. Maar hij is zo ontzettend ingevallen. Heb geen idee hoe het verder gaat..
----------
Hij heeft vandaag nog 2x over gegeven, maar om 3 uur heb ik hem weer een pil tegen misselijkheid gegeven en hij had toch een zin in die gekookte kip. Dus kip met wat rijst en het kookvocht, heel weinig, en het zit er nog steeds in. Alleen heeft Fred hem nu weer een paar slokjes water gegeven. Ik zei: succes..maar tot nu toe nog niets gebeurd..
----------
En het is er weer uit..
----------
Ik heb nog even gebeld met iemand die ook een hond had met dezelfde symptomen. De DA kon toen bij haar hond niets vinden, geen koorts, alles goed. Tot de eigenaresse zei dat ze wilde dat ze de hond open gingen maken. Heeft die DA dat gedaan en had de hond een darmafsluiting. 

Maar goed, Toran is inmiddels niet meer thuis. Hij ligt bij een andere DA aan het infuus. Hij was uitgedroogd, terwijl die andere DA zei: als de huid terug trekt, is hij niet uitgedroogd. Die heeft dus gevoeld, maag rustig, pols goed, 2 injecties en pillen.

Deze DA: we kwamen binnen, Toran op tafel. Eerst zeiden ze: hou zijn kop maar goed vast, maar toen ze door hadden hoe gemakkelijk Toran was, was dat niet meer nodig. Eerst poot scheren en bloed afnemen. Ik vol verbazing: ja maar die andere DA zei dat het lab dicht was en het nu geen zin had. Ja, zei deze, als je algeheel onderzoek wilt doen klopt dat. Daarna rectaal onderzocht vanwege de witte ontlasting. Zat haast geen ontlasting. Daarna wilde hij een catheter inbrengen om de urine te onderzoeken, maar dat ging niet lukken. Toen zeiden we dat we het wel met een bekertje ofzo buiten gingen doen en hij plaste al binnen een minuut.

De urine was heel donker van kleur en de uitslag was dan ook niet goed. Ik weet niet meer wat allemaal precies. Verder heeft hij nog een rontgenfoto genomen. Het blijkt dat hij ook spondylose heeft. 2 of 3 vergroeiingen waren er te zien. Ze snapten totaal niet hoe het kan dat Toran binnen een seconde omhoog kan staan, kan rennen en slootje springen.

Afijn..deze dierenarts en zijn vrouw (over de 70) hebben echt veel meer gedaan als die andere.

En ik werd een uurtje geleden gebeld door hun, ik schrok me wezeloos. Wilden ze even zeggen dat Toran goed reageert op het infuus. Hij had al een kluifje aangepakt. Wilden ze even zeggen omdat ze zagen dat we ons zo ongerust maakten. Lief he.. Afwachten hoe het verder gaat. Wel zei de DA dat in elk geval vanavond Toran een ernstig zieke hond was. Geen garantie dat het goed blijft gaan na het infuus en de oorzaak van het braken moet nog gezocht worden. Hij had trouwens ook nog een vergrote prostaat, maar niet ernstig.
Maar dat zijn grote zorgen voor morgen..
----------
We mochten rond 12 uur komen want hij was nog aan het infuus. Hij was heel blij om ons te zien en zag er stukken beter uit als gisteren. Vannacht is het nog feest geweest toen ze hun eigen St. Bernard in het hok naast Toran wilden doen. Het is nl. de ruimte van hun hond. Toran wilde dat absoluut niet en die St. Bernard is ook geen lieverdje, dus dat was oorlog. Ach, toen heeft hun hond maar bij hun geslapen.

Ze hadden met Toran gelopen en hij had weer geplast, plassen duurde wel wat lang. Ook had hij voor het eerst weer ontlasting. Beetje gelige diarree. Het meest vreemde wat hij dan niet snapte was dat er allemaal witte puntjes in zaten. Of wij ook wisten wat dat dan moest zijn  Fred denkt dat het smuldier was, ik was het er niet mee eens. Volgens mij komt Smuldier er in vlokjes uit. Het waren echt allemaal witte puntjes. Ik heb zelf even gegoogled, maar weet iemand hoe het er uit ziet als je hond Giardia heeft? Ik lees nl. ook wel wat van deze klachten van Toran daar bij en dat Giardia er uit komt als cysten. 

We konden het wel gaan proberen met hem thuis. De kip die ik gisteren had gekookt met wat rijst mocht hij alleen het vocht van hebben met witbrood er bij. Heel weinig elke keer, maar mocht het wel 10x op een dag hebben. Hij moet echt langzaam aan herstellen, hoe goed hij ook leek. Het kon gebeuren dat hij weer moest overgeven, maar hij heeft het vanaf 3 uur gehad een paar x, en dat zit er nog allemaal in. Heel voorzichtig zijn we daar blij om  Wel ligt hij veel op zijn kussen te slapen, maar gromt en blaft dus al weer wel als hij wat hoort. En Dior....Dior was zo ontzettend blij. Toran werd van top tot teen besnuffeld en kreeg allemaal kusjes  Later probeerde ze hem uit te dagen om te spelen, maar dat ging toch echt nog niet.

Morgenvroeg moeten we even weer bellen rond half 11 hoe het is. Kan allemaal bij hun op zondag. En dan zien we wel hoe het verder moet. Ik vroeg of hij nu nierpatient was, maar dat vond hij absoluut (nog) niet. Misschien waren de uitslagen een momentopname met zijn situatie van gisten. Ook zijn vergrote prostaat was nog niet zo erg. Bovendien kon je nu ook niet alles tegelijk gaan aanpakken. We hebben alles mee gekregen naar huis en we kijken het nu rustig aan. Ik voel me er iets beter door, maar ben nog geen 100% gerust gesteld. Hij zei dat we over een maand ofzo, als we het wilden, weer een bloedtest konden doen om te kijken hoe het er voor stond. Dat wil ik sowieso. Tenzij het eerder noodzakelijk is.

Ik zal even proberen wat te uploaden..

Dit zijn zijn urineuitslagen, de nieronderdelen zijn erg slecht op dat moment:

Afbeelding
----------
7 Januari

Hij heeft net even 2 minuten met Dior gespeeld en gaat nu weer rusten. Kusjes geven lukt ook weer. 
Gisteren...toen was hij meer dood dan levend..
----------
Misschien dat een volgend bloedonderzoek meer uitkomst brengt. Maar misschien ook niet..Hij probeert aldoor wel wat te spelen, hij wil zo graag, maar heeft de energie nog niet. Ook heeft hij wel honger want mijn bord macaroni werd constant aangestaard, maar daar moet hij nog even mee wachten. Gaat redelijk goed voor een hond die zich gisteren zelf aan het vergiftigen was..
---------- 
8 Januari

Het gaat goed. Tenminste, stukken beter vergeleken met gisteren. 

Toran krijgt sinds gisteren om de 2 uur kippenbouillon met een plak wit brood op advies en dat is er tot nu toe allemaal in blijven zitten. Als het aan hem ligt wil hij veel meer eten. Hij kijkt helder uit zijn ogen, is natuurlijk niet meer zo ingevallen (had 5 liter infuus gehad). Reageert weer alert. Wil af en toe spelen maar heeft de energie daar nog niet helemaal voor. Plast goed en goede kleur. Poepen wil ook alweer, nog niet helemaal stevig, maar lijkt me ook logisch. We hebben gewoon onze hond weer terug, zo voelt het, die nog wel moet aansterken. 

Vanmorgen moest ik weer verslag doen bij de DA (zelfs op zondag ) en die adviseert om nog even zo met het eten door te gaan en vanavond moeten we weer even langs komen om te bekijken hoe we verder gaan. Fantastische mensen, zeer betrokken en zeer deskundig. Jammer dat ze al over de 70 zijn.

Dat brengt mij op het volgende: wat zouden jullie met die andere DA doen? Ik moet zeggen dat die echt heel leuk met onze honden omgaat en de honden altijd zelfs met plezier daar komen. Zelfs Dior die eigenlijk door een andere DA is verpest die haar heel erg veel pijn heeft gedaan. Daarom overheerst bij mij ook meer de teleurstelling dan boosheid dat hij er zo ontzettend naast heeft gezeten. Teleurstelling en verbaasdheid. Ik ben ook iemand die dingen netjes wil oplossen. Boosheid moet zich eerst opstapelen bij mij. En ondanks dat ik weet dat Toran er dit weekend niet meer had kunnen zijn wil ik hem nog niet vermoorden.
----------
Vanavond zijn we weer met Toran bij de DA op controle geweest. Ze vonden hem er helemaal goed zien. Hij ziet er ook weer gewoon uit als anders, moet alleen nog een paar kilo er bij hebben. Goed alert, thuis alweer waaks. Hij zat te kwispelen toen hij naar binnen moest. Hij heeft voor de zekerheid nog een spuit gehad tegen braken en morgen kunnen beginnen om kip bij het bouillon en witbrood te geven en als dat goed gaat daarna de Smuldier er langzamerhand bij. Over 2 weken in elk geval een nieuw bloedonderzoek. De DA vertelde dat Toran ook ergens van geschrokken kan zijn en dat je dan accuut nierfalen krijgt  Ik herkende dat een beetje, dat accuut nierfalen, want ik heb altijd gezegd dat 2 van de katten vergiftigd zijn. Weet ik bijna zeker.

En oh ja...een half uur voordat we weg gingen, belde de andere DA  om te vragen hoe het met Toran ging  Ik heb hem het hele verhaal verteld, denk wel dat hij schrok. Praatte veel achter elkaar door en zei dat het hem niet helemaal lekker zat vandaar dat hij belde. Had wel verwacht dat dat en dat wat te hoog zou zijn, maar niet zo hoog. Babbelde door dat Toran nu weer moest aansterken enz.  Nou, ik zei dat hij wel weer eens wat van ons hoorde. Wel toevallig dat die net belde voor we weg gingen.

Nu weer verder afwachten hoe het hier blijft gaan. Ook zei de DA nog dat we beter terug moesten gaan naar 2x per dag te voeren. En nu met het opbouwen ook rustig aan moeten doen. Hij zegt dat je een hond hongerig moet houden, dus meer verdelen.
----------
13 Januari

We doen nog steeds rustig aan met eten. Het gaat er in als zoete pap. Gisteren nog even de behandelende DA opgebeld dat het nog steeds goed gaat, en die was blij om dat te horen. Volgende week nog even weer een bloedonderzoek, en dan afwachten wat daar nog uit komt..
----------
Wel vreemd, Toran had de laatste tijden vaak last van Reverse Sneezing, snuiven en kwijlen dus. Dan kneep ik even de neus dicht of gaf wat te kauwen en het was weer over. Sinds de opname had hij er geen last van en nu zijn we gisteren pas weer met een beetje Smuldier begonnen en nog steeds bouillon, kip enz. en nou begon hij er gisteren en net weer mee  Heel vreemd..
----------

16 Januari

Sinds we de Smuldier weer opvoeren zit hij weer te stinken. Vieze scheten. Ik heb denk ik nog wel 100 kg Smuldier liggen. Beide honden stonken nooit van de Smuldier. Misschien is er toch wat anders nog aan de hand..Morgenvroeg bloedonderzoek en dan weet ik niet hoe lang de uitslag duurt..
----------
Hij heeft vanochtend een zelfde bloedonderzoek gehad als eerder. Alle waarden waren helemaal goed  Ook die van de nieren dus.
Was dus de vraag: wat is er nou gebeurd? De DA dekt zelf aan Pancreatitis (onsteking van de alvleesklier). Hij is vitaal, nog steeds idioot aan het doen, het enige wat nog niet helemaal goed is, is de kleur van zijn ontlasting. Nu hebben we voor 10 dagen Hill's mee gekregen: http://www.medpets.nl/hills+canine+id/1624/

Iemand ervaring met het merk? Hij is dus nu aan de brokken ineens..
----------
17 Januari

hij heeft er geen problemen mee, maar het is echt heel weinig wat hij per dag mag.
2 x 250 gram per dag  = 10 dagen met een zak van 5 kilo
----------
18 Januari

De brokken kwamen er vannacht weer uit. 
De vrouw van de DA denkt dat hij nog minder brokken moet hebben, een stuk of 20, om langzaam te wennen, maar we vragen ons af of dat het is. We kijken het nog even aan. Komt niet echt ziek over...Het sloopt je wel hoor....morgen zelf even naar de HA..
----------
19 Januari

Alles zit er nog in sinds gisteren en vandaag een drol die er eindelijk een beetje normaal begint uit te zien. Nog wel steeds kip, bouillon, wit brood en dan de brokken die steeds meer worden. Een heel klein voorzichtig hoeraaaatje..
----------
20 Januari

Zijn beetje ups en downs hier. Vandaag heeft hij 2x overgegeven. De brokken komen er steeds weer uit. Het is duidelijk dat hij die niet kan verdragen. Maar misschien is het extra moeilijk om een vleeshond naar brokken over te zetten. Volgens de DA verdragen alle honden deze soort van Hill's. Hij heeft geen koorts, is waaks, gaat nog redelijk goed, maar wel sneu zo.. Even maar weer kijken hoe we verder gaan.
Hij krijgt ipv de voorgeschreven 2 x 250 gram nu maar 20 brokjes per keer op advies. Ook die blijven niet binnen en komen er zowat onverteerbaar uit. We hebben een brokje in een glas water gedaan voor een tijd om te kijken wat het doet, wordt haast helemaal niet zacht. En bij hem had het er vandaag al 5 uur ingezeten.. Hij had ook diarree vandaag, eventueel kunnen we morgen een diarreestopper halen. En ze ging met haar zoon in overleg. Die heeft waarschijnlijk meer mogelijkheden in zijn kliniek.
----------
21 Januari

Vanochtend nog weer even langs de DA geweest. Hij heeft Finidiar gekregen om diarree te stoppen en Prednoral heb ik ook in huis nu. De DA zei idd dat we de brokken best wel een nacht van te voren in de week mochten zetten. Maar hij hoefde niet persé op brokken. We mochten ook zelf passend voer zoeken en de juiste balans proberen te vinden. En als het nog niet beter wordt dan misschien nog een ontlastingonderzoek...  Hij doet in elk geval niet ziek..
----------
29 Januari

Ja..zoals ik al ergens schreef gaat het nog niet perfekt. Hij had deze week eindelijk een goede kleur ontlasting, maar vrijdag was hij weer heel erg beroerd en had weer een paar keer gebraakt. Zag er erg slecht uit, erg rode slijmvliesen weer  Zaterdag met de DA afgesproken dat we naar hun zoon gaan die een kliniek dichtbij heeft met wat modernere apparatuur. Moeten ze daar maar even verder kijken want ik wil weten wat er precies is. Gedrag is gelukkig goed als hij zich goed voelt, zo gek als een deur..

Op dit moment is Dior alweer een paar uur kotsmisselijk en loopt weer alles van de grond te lebberen. Fred is voor de zoveelste keer met haar naar buiten om gras te eten, maar weet niet hoe dat nu moet, want het heeft gesneeuwd.

Op dit moment denk ik: nooit meer honden..
----------
30 Januari

Om 17.00 gaan we naar de kliniek v.d. zoon van de DA. Die is zelf dus ook DA.

Vandaag geen schokkende dingen gebeurd. De DA heeft alles doorgekeken wat ik had mee genomen, bloeduitslagen, foto's enz. Daarna Toran onderzocht, rectaal, maag/darmen voelen (geeft geen pijn aan), algeheel bloedonderzoek gedaan (morgen of overmorgen is de uitslag er) en weer urineonderzoek. Er zaten wat onstekingen en bloed in, maar geen blaasontsteking. Of het zijn de nieren, maar kon misschien ook van de prostaat komen. N.a.v. de uitslag van het bloedonderzoek gaan we verder kijken. Toch weer AB mee gekregen en maagzuurremmers. Dat was dan even 185 euro.  En dan hebben we de rekening van zijn pa nog niet eens binnen..maar ach...alles voor je hond..afwachten maar weer dus.  Hij weegt nog maar 43 kilo..
----------
1 Februari

Nou, nieren waren goed, lever was goed, verdere bloedwaarden waren goed, alleen die schildklier wat laag, maar dat kon komen door de medicijnen die hij nu krijgt. Is nog wel dat bloed- en ontstekingsprobleem bij de urine, kan bij de prostaat weg komen, maar dat moeten we vrijdag even weer laten controleren. Hij zei dat hij dacht aan een maag- darmirritatie vanwege die kauwstaaf die er na 10 dagen uitkwam aan het begin. Hij stelde nog een contrastfoto voor. Daarvoor zou Toran moeten worden opgenomen. Kosten: 300 euro ongeveer. En hij wil dat hij nog even doorgaat met de antibiotica en maagzuurremmers. EN overgaat op Sensitive Control van Royal Canin (blikjes vlees) 

Nou..ik heb zelf zo, als alle bloedwaarden goed zijn hoeft die foto van mij nog niet. Totdat hij weer gaat braken.
Dat overstappen van voer staat me ook helemaal niet aan 
En maagzuurremmers...heb er gisteren een heel stuk over gelezen. Dat dat niet gaat met KVV omdat voor KVV de honden een zure zuurgraad van de maag nodig hebben en met maagzuurremmers ga je dat tegen.

Ben ik nou eigenwijs? Wat kunnen we het beste doen? Help!!
----------
15 Februari

Beetje eng om te schrijven, want elke x dat ik schrijf of vertel hoe het gaat lijkt het wel of het vervloekt is. Van de week een dikke rekening betaald en gezegd tegen de DA dat het super ging, kotst hij weer de volgende dag.  Maar.. ik/wij denken dat het wel goed gaat/komt met hem.

Direkt na de uitslag van het bloedonderzoek hebben wij hem (eigenwijs) Smuldier gegeven (door de bouillon). Hij was al een dikke week aan de Pedigree blikjes en dat bleef er goed in. Toen maar wachten of de Smuldier er weer uitkwam. Niet dus, en toen zijn we dat langzaam gaan opbouwen en dat ging heel goed. Zoals deze week had hij gewoon heel even een terugslag met dat overgeven, maar hij bleef vrolijk en levendig. Hij is ook al weer aangekomen, volgens mij gaat het goed (afkloppen) maar het moest wel van heel ver komen..

Waar hij nog wel mee zit is bloed en ontstekingen in de urine wat we morgen weer laten testen. Hij heeft daar AB voor, maar dat wil ik natuurlijk niet aldoor. Eens kijken hoe dat zit, want het was geen blaasontsteking  Misschien toch de prostaat. We zien het morgen wel.

Heel voorzichtig zijn we blij..
----------
17 Februari

Toran zijn urine was nu helemaal schoon!

Dinsdag had hij een heel klein beetje overgegeven, maar daarna niet meer. Na het overgeven deed hij ook niet ziek. 
Ik hoop zo dat het eindelijk goed blijft gaan  Oh ja, en hij was 3 kilo aan gekomen.
----------
2 Maart

Maandag gaat Toran de hele dag naar de kliniek waar om de zoveel tijd een contrastfoto gemaakt zal worden. Gister- en eergisteravond heeft hij weer overgegeven. Niet zo heel ernstig als de eerste keer, maar er kwamen stukjes kip uit die hij al zeker een week niet gehad heeft. En het was best veel overgeefsel weer..
----------
5 Maart

Tja...bij Toran....niets gevonden. Meerdere foto's zelf gezien. Het bariumpapje liep helemaal goed door van de maag naar de darmen. Mocht er toch echt iets in de maag zitten (wat de DA niet denkt) dan zou dat op dit ogenblik niet helemaal zichtbaar zijn door de barium vandaar dat we morgen om 16.00 nog een foto moeten laten maken als het barium uit de maag is. En meneer was nog maar net thuis en toen had hij weer overgegeven. Dun, gelig, een klein plasje.  Direkt foto van gemaakt en naar de DA gestuurd.

De DA denkt dat hij 'gewoon' een maagontsteking heeft. Langdurig. Misschien toch veroorzaakt door die kauwstaaf. Dat de maagwand dus nog niet goed is. Hij wil toch die maagzuurremmers gaan geven met het eten van Royal Canin Sensitivity Control in blikvoer. Een maand, om te kijken of de boel stabiliseert. Dus maagzuurremmers = geen KVV meer + duur voedsel. Hij krijgt op dit ogenblik 1 blikje en ik hoor van Fred dat het droge hap is. Eend met rijst. Nah ja, als hij dit er straks weer uitkotst, gaat het niet door..

Wat denken jullie? Zou je dit idd moeten aannemen en gaan doen? We hebben hier zelf allemaal blikjes van Pedigree staan voor nood, die stukken goedkoper zijn, maar nee, hij adviseerde echt de RC en alleen die voor de maag  en echt niets anders erbij  Ik weet niet....het druist zo allemaal tegen mijn gevoel in..maar misschien moet ik eens tegen mijn gevoel in gaan. 1 Voordeel, Toran doet niet ziek.. alles maar even dan afkloppen wat ik nu schreef..
----------
7 Maart

Vanmiddag was de maag nog niet leeg van de barium.  Er is dus een langzame maaglediging. 
Dus morgenmiddag weer een foto maken, ondertussen eet hij al RC..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zo ver het grote probleem van onze Toran. Is er misschien iemand die dit herkent. Of is er iemand die voedingsadvies kan geven? Doen we hier wel goed aan, of is dit echt de dierenarts sponsoren? Wij weten het allemaal niet meer zo  :-\
Alvast bedankt voor het meedenken en sorry voor het hele lange verhaal, maar ik wil graag zoveel mogelijk details geven.

Groeten, Patricia
Laatst gewijzigd door Patricia op wo 07 mar 2012, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2280869
Hemeltjelief, wat een verhaal joh :o. En wat een ellende ook :'(

Even voor mijn begrip, is er al eens iemand die een gastro-endoscopie heeft gemaakt?

En de onderzoeken, allemaal gedaan door een dierenarts, niet door een internist?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2280945
ppfff wat een gedoe zeg...
id, ik zou ook een gastro/ endoscopie laten doen..
wbt het eten, zou zeker niet meer gaan wisselen ed....
hier een hond met maag/darmproblemen, wat je zou kunnen doen is de kvv overgieten met wat warm water...
en een goede probiotica gaan geven...
dat heeft hier wel effies geholpen.....
Door Bieke
#2280973
Je begon je verhaal, dat hij iets groens gegeten had. Was dat in de vorm van een tandenborstel?
Door Patricia
#2281772
@Lizzy, idd zijn alle onderzoeken door een DA gedaan. Dit is de derde DA. De eerste gaf verkeerd advies zodat hij uitdroogde, de tweede heeft hem er weer bovenop geholpen met 5 liter infuus en de derde is de zoon van de tweede die modernere apparatuur heeft.
Er is geen endoscopie gemaakt. Ik heb vanmiddag even gevraagd waarom ze deze keuze hebben gemaakt van de contrastfoto. Het antwoord was dat een endoscopie maar een momentopname is en de contrastfoto met barium beter laat zien hoe de doorstroming is van het eten. En dat was allemaal goed.
Vandaag was al het barium uit de maag en daar was niets bijzonders te zien nu die leeg was. We zijn dus weer thuis gekomen met blikken RC Sensitivity Control, Zitac en Ulcogant  :-\

@vanaalst, de KVV overgieten met warm water deden we al. Of we deden dat met kippenbouillon.
Probiotica heb ik ook overal naar gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer welk ik moet nemen/het beste is.

@Bieke, het was geen tandenborstelvorm (hebben ze wel vroeger vaak genoeg gehad), maar was wel hetzelfde materiaal.
Door elianne
#2281792
Jammer genoeg spreek ik uit ervaring.....Ik zou tóch een endoscopie laten uitvoeren van maag/darmwand, als daar op  te zien is dat de maagwand erg geirriteerd is en weinig maagwansslijm aanwezig is dan is dat de oorzaak van misselijkheid en braken ( ook water) Dit herstel duurt lang. Ik las dat je hond al Zitac en Ulcogant krijgt, dit is voor de maagwandslijm aan te maken. Ik zelf ben toen door gegaan met KVV maar in hele kleine porties verdeeld over de dag, gaat dit goed dan heel langzaam terug naar iets grotere porties, Maar nogmaals....ik zou om alles uit te sluiten een endoscopie laten doen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2281795
id, wel een scopie laten doen!
hier ook ettelijk foto's en echo's laten maken, maar als ze in de maag en stukje darm kijken dan zien ze veel en veel meer!
Door Lizzy
#2281799
Ja, ik zou me echt door laten sturen naar een Internist voor een gastroendoscopie. Een beter advies kan ik je niet geven....
Door biancak
#2283365
Heb hier een hond in huis die ook op Zitac, Ulcogant en Prednoral staat momenteel. Officieel moest hij van de internist (na de scopie inderdaad !) over op hypoallergene brokken of RC blik. Ik heb dat  week volgehouden. Blekkie at niet goed en viel zienderogen nog verder af. Ik ben toch weer op rauw overgegaan. Ben in overleg met kliniek in Ommen overgestapt op paard in eerste instantie. Daarna voorzichtig opgebouwd, alleen voer ik nog geen kip omdat hij daar meer last van lijkt te hebben.

We zijn nu 7 maanden verder, het gaat weer goed met Blekkie, betere en slechtere dagen, maar op vers doet hij het toch een verdraaid stuk beter dan op het fabrieksvoer, gelukkig. Wat hij nu ook erg lekker vindt is Farm food fresh en Stawi. Lijkt er geen last van te hebben.

Als ik naar de waarden op de uitslag kijk (bilirubine!) lijkt een doorverwijzing naar een internist in jullie geval geen overbodige luxe. Of het nu een maag/darm probleem is of - zoals het mij lijkt op basis van de uitslagen - een ander probleem (nieren? alvleesklier?)

Veel sterkte in ieder geval!
Door Patricia
#2284797
@BiancaK, de waarden op de uitslag waren van de avond dat hij uitgedroogd was, of eigenlijk halfdood  :(
Een paar dagen later, na infuus, waren alle uitslagen weer goed. Daarna bij zijn zoon algeheel bloedonderzoek laten doen en ook daar kwam uit dat alles (nieren, alvleesklier, enz.) goed was. Toen zijn we direkt (advies genegeerd) weer terug gegaan naar de KVV. Idd in kleine porties verdeeld over de dag. Hij kwam weer 3 kilo aan en alles leek goed, tot hij na een week ongeveer weer ging braken.

Ik denk dat we dit toch eerst maar gaan uitproberen, het een kans geven. Er is nu al teveel gewisseld met voer. Tot nu toe gaat het goed deze dagen, kunnen we financieel ook even bijtrekken. Ze zijn niet verzekerd en we zijn al wel een bedrag van 4 cijfers verder ondertussen. Vraag me alleen af..met al die maagzuurremmers zal de PHwaarde v.d. maag wel veranderen zodat ik dan niet terug kan naar KVV? Daarom, Elianne, gaan Zitac en KVV toch eigenlijk niet samen? Toen we dus eigenwijs die KVV weer gaven hebben we de Zitac niet gegeven.

Best ingewikkeld allemaal hoor. Ben zo 44 jaar en altijd honden om me heen gehad, maar dit nog nooit mee gemaakt..
Door elianne
#2284820
Vlak een maag/darm wandslijm niet uit hoor. Toen ik samen met Da het filmpje bekeek was ik echt geschrokken! Zeer weinig wandslijm en heel veel "rode punten". Voor alle zekerheid hadden ze ook een punctie genomen om Kanker uit te sluitem. Ik vertel er wel bij dat het bij Diezel om een telaat geconstateerde Giardia was en daardoor lang aan getobt met voer en medicatie ivm diaree en overgeven. Ik was toen zeer onwetend en heb me erg schuldig gevoeld.... :-[ Herstelperiode heeft lang geduurd hoor en ze is nog gevoelig op darm en maag maar als je dat weet dan hou je rekening met voeding, beloning kluif enz. Maar nogmaals wil ik zeggen dat Diezel Farm food KVV Rund en Pens géén kip, want daar krijg ze nu nog diarree van. kreeg in kleine porties en die Zitac en Ulcogant en ze knapte hier van op. Toen ze niet meer braakte en poep oke was (na enkele weken)  ben ik wel met medicatie gestopt hoor, mocht je hond een terugval krijgen ga je weer op de medicatie, na maanden herstel ben ik langzaam aan karnemelk/ yogurt gaan geven. Kjk uit met tussendoortjes. Beterschap hoor ik ken dat machteloos gevoel....bbbrrrr
Door Patricia
#2284836
We mochten nu ook helemaal niets anders meer geven. Geen beloningen, geen andere stukjes vlees, alleen dit (jaja). Ik geloof het ook wel een beetje hoor, maar heb er altijd zo'n raar gevoel bij  ::)
Tot nu toe gaat het goed, ondanks dat ik het eten er ontzettend vies vind uit zien, geef mij maar mooie rode KVV. Ik hoop alleen dat hij wat gaat aankomen, denk dat hij zeker 10 kilo te licht is nu  :-\ Ontlasting zit tussen hard en smeuiig in.
Ben ook bang dat het een langdurige kwestie gaat worden, maar het is niet anders.. Ik zal eens gaan Googlen op dat voer  :) Bedankt!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2284859
hier eentje die niet meer op vlees staat, hij krijgt 100gr pens bij zijn brokken....geef ik hem wat anders dan is ie dagen en dagen van slag......kwa tussendoortjes krijgt ie gedroogde pens en sinds kort heeft ie een hertengewei waar ie aan kan schrapen...
hij heeft chronische gastritisch en entiritisch dit gaat nooit meer over......
maar zoals het nu gaat gaat het prima!
geen med meer!
hij heeft op het randje gelegen maar hij is weer helemaal het mannetje..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door