Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M@rlien
#2284230
Hallo allemaal!

Ik ben in het bezit van 2 Rhodecian Ridgebacks van 40 kg.

Yros is groot geworden met BARF
Kimba eerst brokken en daarna BARF

Nou ben ik gestopt met barfen omdat Yros wel erg eenzijdig werd in de diersoorten die hij at en op een gegeven moment werd de ontlasting zo hard dat ik er niet mee uit kwam. En hij was niet dikker te krijgen, hij was graatmager en ik kon er zoveel instoppen dat ik wou maar er kwam niks bij.. Kimba deed het eigenlijk wel goed! Nu krijgen ze kvv van verschillende merken en dit gaat wel goed.
Yros is weer op gewicht! En kimba geniet van alle vlees die ze krijgt ;)

Maar nu zit ik al jullie menu's te lezen en begint het toch wel weer te kriebelen!

Wat zeggen jullie ervan? Ik hield jullie schema's aan alleen voor mijn hondjes was 50% vleesbot te veel ze hadden echt harde ontlasting (wit) ik voerde al iets meer groentemix ...

groetjes Marlien
Door Rimanda
#2284348
Gewoon lekker een eigen menu maken waar jou honden het goed op doen.
Iedere hond is anders dus denk dat het ook niet echt werkt een menu van een ander te gebruiken ;)
Als 50% teveel is doe je die dus omlaag en de rest weer wat omhoog :)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2285782
Als je weet dat 50% vleesbot te veel is, dan pas je de hoeveelheid vleesbot aan naar bv. 40%. Bij het spiervlees tel je dan weer 10% op.

Als je 2,5% voert en je hond blijft te dun, niet dik te krijgen, zeg je zelf. Dan voer je 3% of misschien wel 3,5/4%. Zo blijf je proberen en op den duur krijg je precies de verhoudingen die het beste bij je hond passen.

De omrekentabel helpt je uitstekend bij het maken van een goed verdeling. http://www.barfplaats.nl/downloads/39-excel-rekenhulp Even downloaden en je kunt direct beginnen.

Mijn hond heeft heel lang op ruim 4% voer van zijn lichaamsgewicht gestaan. Hij viel na de overgang van brokken naar BARF flink af en het duurde vrij lang tot hij het gewicht/spiermassa kreeg die ik voor hem goed voelde. Maar uiteindelijk kwam hij op zijn geweste gewicht en kon ik langzaam weer de % aanpassen, ietsje naar beneden. Maar met veel werk in het jachtseizoen krijgt hij weer meer.

Niet opgeven maar aanpassen.  ;)
Door Esther Q
#2285893
We hebben hier ook een paar honden die moeilijk dik te krijgen zijn. Wat soms helpt is tijdelijk vetter te voeren. Ik zou in jouw geval eerst meer voeren, maar als de porties echt heel groot worden (bv het driedubbele, mijn jachthond kreeg in het begin dat hij vers kreeg tot 1200 gram per dag, terwijl hij toen het eenmaal aansloeg (hij werd dikker) genoeg had aan 500 gram. Ik wilde niet hoger gaan, als de hoeveelheid te groot wordt duurt de vertering te lang voor de volgende portie er alweer aankomt) zou ik vette diersoorten en misschien nog een extra vetbron (bv schapenvet) voeren. Zien hoe dat uitpakt.
Door M@rlien
#2288978
Bedankt voor de reacties! Ik zou inderdaad iets vetter kunnen voeren en wat de botten betreft die deed ik al minder en nog hadden ze die witte poep. ik zou dus nog minder bot moeten voeren... en dan dus meer spiervlees.

Ik ga eens kijken of ik een geschikt menu kan samenstellen! :)
Door TMG1961
#2290114
Als ik Pixie op 50% vleesbot zet komt het er ook als gewapend beton eruit. Ze krijgt 40% vleesbot en 35% spiervlees en dan is de ontlasting goed. Gewoon kijken op welk percentage bot en hoeveelheid voer het beste is en eventueel wat vetter voeren zoals al eerder gezegd is
Door Anne in Zweden
#2290147
Soms is 2-2,5% gewoon te weinig. Ik heb een 8-jarige reu die 3,5 % krijgt en een 3-jarige teef die 3,8% krijgt. Daarmee zijn ze perfect op gewicht. De derde hond, ook een 8-jarige reu, krijgt 2%, en als ik die een tijdje iets meer geef, komt ie meteen aan. Echt, die percentages zijn zo individueel!

Dat is tegelijkertijd zo leuk aan barfen: je kunt schuiven met je ingrediënten, beetje minder van dit, beetje meer van dat, net zolang totdat je het perfecte (en perfect gelukkige!) hondje hebt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door