Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2284151
Ben deze x bij een andere Da geweest .. Ik vroeg hoe zij dachten over vers vlees en op zich waren ze positief maar ze raden het af bij opgroeiend dieren omdat ze een calciumtekort zouden krijgen en dit pas jaren later te merken is. Zij raadde aan een supplement te gebruiken ? Laat ik nu net een kitren hebben van inmiddels 10 maand. Wat vinden jullie van dit verhaal ?
#2284183
Daar is er weer 1 die de klok wel hoort rammelen maar de klepel kwijt is...
Denkt die dat je je katten alleen maar biefstuk geeft en geen botten en orgaan?

Ow ja, een katje van 10 mnd is echt geen kitten meer, das een puber.....

Edit: Je hebt toch wel verteld dat je een kant en klare complete versie voert waar ook bot in zit?
Laatst gewijzigd door Limpy op za 10 mar 2012, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2284212
Ja ik heb gezegt dat ik Kvv voer en geen barf maar dan had ze nog haar vraagtekens of er voldoende in zat. Liam is idd geen kitten meer maar wat ik bedoelde is dat hij dan dus een tekort zou hebben omdat hij vanaf  zijn 15e week alleen Kvv krijgt. Maar hij groeit toch echt uit tot een beer van een kater en mocht er een tekort aan calcium zijn dan lijkt mij dat ik dat nu inmiddels wel gemerkt zou hebben toch aan de groei ?
#2284229
Pekke, mijn jongst kat is inmiddels 2 1/2 en krijgt vanaf 6 weken kvv (erbij) en barft sinds anderhalf jaar.
Die is best mooi opgedroogt hoor en zonder tekorten tot nu toe.
Hij is mijn 1e "vers"kitten en ik vind hem mooier uitgegroeit dan de vorige 2 die op brok/blik opgegroeit zijn.

Je voert toch gevarieerd qua diersoorten en merken? Zit je dus wel goed hoor.
#2284341
*Yvje* schreef: Ben deze x bij een andere Da geweest .. Ik vroeg hoe zij dachten over vers vlees en op zich waren ze positief maar ze raden het af bij opgroeiend dieren omdat ze een calciumtekort zouden krijgen en dit pas jaren later te merken is. Zij raadde aan een supplement te gebruiken ? Laat ik nu net een kitren hebben van inmiddels 10 maand. Wat vinden jullie van dit verhaal ?
een calciumsupplement bij de KVV?! Dan is de kans heel groot dat je te veel calcium voert. Dit geeft weer problemen met fosfor opname. Deze zijn namelijk in strike verhouding aan elkaar gebonden.
Als je dus te veel calcium voert, zal het lichaam dat uitscheiden, maar hierbij gaat ook het fosfor mee.

In botten zit de juiste calcium - fosfor verhouding.

Volgens mij proberen ze met brokken nog altijd de natuurlijke voeding te vervangen, vers dus. Gezien er nog veel onderzoek is naar wat er hoe er allemaal in een brok moet zitten, lijkt het mij dat ze daar nog niet eens in de buurt komen...

jouw DA kan misschien veel te horen krijgen van brokkenfabrikanten, maar een goede vergelijking kan zij pas maken als zij ook voldoende van versvoeding weet.

Een calcium te kort bij jonge dieren uit zich in oa vervorming van botten. Bij oudere dieren kan het lang duren voordat je echt duidelijke symptomen ziet. Dit komt inderdaad voor bij honden/katten die enkel pens en spiervlees krijgen. Zeker niet bij KVV of een goed Barf menu.
#2284383
Laat je da dan de tabel zien met de voedingswaarden van kvv. Dan ziet hij/zij dat de kleine niets tekort komt.

Onze da zeurde ook toen ik vertelde dat Mowgli barft, hij was toen ca. 14 weken oud. Zij begon meteen over "later de rekening gepresenteerd krijgen" als je alleen maar spiervlees voert. Toen ik meteen daarop antwoordde dat hij compleet barft met vleesbotten, ingewanden en spiervlees, zij ze niets meer  :boxing: O0  :kitty:
#2284445
Liekiepiekie schreef: Laat je da dan de tabel zien met de voedingswaarden van kvv. Dan ziet hij/zij dat de kleine niets tekort komt.

Onze da zeurde ook toen ik vertelde dat Mowgli barft, hij was toen ca. 14 weken oud. Zij begon meteen over "later de rekening gepresenteerd krijgen" als je alleen maar spiervlees voert. Toen ik meteen daarop antwoordde dat hij compleet barft met vleesbotten, ingewanden en spiervlees, zij ze niets meer :boxing: O0 :kitty:
zo blijkt maar weer dat menig DA geen idee heeft wat Barf / KVV inhoud....
#2284493
*Flip* schreef: zo blijkt maar weer dat menig DA geen idee heeft wat Barf / KVV inhoud....
Zolang ze bijgeschoold worden door brokkenfabrikanten zal dat helaas ook zo blijven vrees ik.
2 van mijn da´s geven ook ruiterlijk toe dat ze er te weinig vanaf weten voor een inhoudelijke discussie (die voeren we dus ook niet) terwijl ik recentelijk wel een leuk calcium/fosfor/eiwitten-gesprek met 1 v/d assistentes had (was wel in een andere context) die had duidelijk wel e.e.a. over vers gelezen en t was duidelijk dat we mekaar wel begrepen.
#2284508
Gewoon niet op reageren. Is baarlijke nonsens dus waarom zou je je er druk over maken? Compleet is gewoon compleet, en dat stelt net zoveel of zo weinig voor als compleet bij brokken. Jij bepaalt wat je voert, jij voert een compleet voer, waar hebben we het dan uberhaupt over?

Ik zou ook echt niet met ingrediententabellen of dergelijk onzin naar de da, ik hoef me helemaal nergens over te verantwoorden en als een da meent ergens een mening over te moeten ventileren zonder ook maar enige benul daarvan te hebben dan ben ik daar heel snel klaar mee. Het is niet mijn verantwoordelijkheid om een da bij te scholen, dat moeten ze zelf doen.
#2284743
Ik voer idd gevarieerd. Ze krijgen hier Bibi beide smaken, cb lam , Tinlo konijn, kip en natuurlijk. Meer smaken gaan er niet in.. Izzy krijgt wel alleen Bibi.. 

@koekje ' Mijn moeder vroeg de Da ernaar.
Ik denk er niet over terug naar brok te gaan !
#2284795
*Flip* schreef: zo blijkt maar weer dat menig DA geen idee heeft wat Barf / KVV inhoud....
Wij hebben Mowgli van een studentenpaartje overgenomen. Beide studeren diergeneeskunde aan de Universiteit hier in Berlijn. Mowgli barfte bij het paartje al, dat was voor ons de reden om hem te adopteren. Het paartje vertelde, dat voeding helaas nog steeds bijzaak is tijdens de studie diergeneeskunde, maar dat hier in Berlijn ook college over voeding wordt gegeven, niet gesponsord door de voedingsmiddelindustrie. Het is de studenten echter vrij om te beslissen of ze deze colleges bezoeken, omdat deze extra worden gegeven. De meeste studenten bezoeken deze colleges helaas niet.
#2286672
Liekiepiekie schreef: Wij hebben Mowgli van een studentenpaartje overgenomen. Beide studeren diergeneeskunde aan de Universiteit hier in Berlijn. Mowgli barfte bij het paartje al, dat was voor ons de reden om hem te adopteren. Het paartje vertelde, dat voeding helaas nog steeds bijzaak is tijdens de studie diergeneeskunde, maar dat hier in Berlijn ook college over voeding wordt gegeven, niet gesponsord door de voedingsmiddelindustrie. Het is de studenten echter vrij om te beslissen of ze deze colleges bezoeken, omdat deze extra worden gegeven. De meeste studenten bezoeken deze colleges helaas niet.
hoe het in NL gaat weet ik niet, maar in België is Dierenvoeding toch verplicht en het is nog een groot en uitgebreid vak ook. Er wordt bij kleine huisdieren niet expliciet in gegaan op vers. Als er vlees, botten en organen worden gevoerd wordt dat als goed gezien, de problemen die zich voor doen met het incompleet versvoeren (de rubberen kaak van enkel vlees en tafelrestjes komt in België dus nog wel geregeld voor) worden ook aangehaald.

De prof vertelde vd week nog dat ze in de dierentuin een leeuw hebben gehad met vit A te kort. Het beest kreeg altijd hele kippen, dat zou compleet moeten zijn. Een probleem, een plofkip is nog maar een paar weken oud en de lever heeft dan nog geen tijd gehad om voldoende vit A op te slaan. Hij vertelde toen dus ook dat voldoende afwisseling bij versvoeren ook belangrijk is.

Toch vraag ik mij af of de studenten die nog nooit van Barf/KVV/NRV hebben gehoord (en dat zijn er veel!) in de toekomst iets met deze info doen.

Een DA moet opgeleid worden/denken als een wetenschapper en niet als een vakman, dwz als zij lessen hebben gehad over de voedingsbehoeften van dieren en in welke producten deze stoffen voorkomen, dat zij deze kennis zelf toe moeten kunnen passen of de verschillende vormen van voeren en niet als een papegaai de br*kkenfabrikant na gaan praten...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door