Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AlexaLuca
#2283902
Hoi allemaal.

Afbeelding

Mijn Britse korthaar Luca (7 mnd) heb ik sinds eind januari. Binnenkort wordt hij gecastreerd. Het is echt een schatje, heel aanhankelijk, speels. Ik schrok alleen nogal toen ik zijn gebit checkte, rode randjes. Ook begon ik zijn adem te ruiken. Ik weet dat katten rond 6 mnd nog wisselen. Toch zie ik berichten op fora dat rode randjes op jonge leeftijd een signaal kan zijn van problemen in de toekomst. Ook vind ik dat hij vrij 'lui' is in eten, steeds even langs z'n bakje lopen, klein beetje eten, spelen, eten, spelen etc. Het bakje gaat ook nooit in 1x leeg, hoe weinig ik er ook in doe. Dit geldt ook voor het rauwe voer, al gaat dit wel ietwat sneller op.

Hij kreeg bij de fokker Carocat brok gemengd met Royal Canin Kitten 36 (onbeperkt) en rauwe kipfilet, koolvis, rundergehakt etc (geen kvv). Ik, vrij 'groen' op het gebied van katten, ben hier overgeschakeld op Royal Canin Kitten 36 (denkend dat dat een meer 'premium' merk was) en daarbij aanvullend Shinycat uit blik en alles wat de fokker ook voerde (dus afwisselend rauwe kip, rundergehakt, koolvis, soms ook zalm).

Aangezien het allang tijd is om het kittenvoer de deur uit te doen begon ik me in te lezen in merken/soorten. Sinds een paar dagen Carnibest in huis om uit te proberen hoe hij het zou doen op kvv. Ook probeer ik hem niet meer onbeperkt te geven, maar 3 a 4x per dag. Toch is het soms moeilijk, omdat hij niet gewend is meteen te eten, blijft het voer langer staan. Ik kan voor mijn gevoel in de ochtend als ik moet werken geen kvv geven, omdat hij er lang over doet om aan zijn eten te beginnen. Ik ben wel begonnen met in de avond Carnibest geven (gemengd met wat blikvoer). Ik gok dat hij nu zo'n 30 gram per dag Carnibest eet en de rest brokjes/natvoer. Ik durf hem moeilijk niks anders te geven omdat hij het vlees vaak laat staan. Toch verbaast het me dat hij er altijd wel wat van eet, vanaf dag 1.

Mijn vraag: hoe moet ik nu verder? Eigenlijk zou hij al adult voer moeten krijgen, maar ik kan hem niet al voor 100% overzetten op CB, zal ik een brok kopen als Orijen met betere ingredienten? Of wat voor merk natvoer om het te mengen? (ik vind natvoer wel het grote nadeel hebben dat het zo stinkt; dat vind ik zo fijn aan rauw vlees en brok voeren..)

Advies is welkom.

Gr,

Alexa
Gebruikersavatar
Door koekje
#2283916
Welkom!

Je hoeft echt geen adult-brok en of -blik te halen. Sterker nog, je hoeft helemaal geen brok en blik te halen!
Ondanks dat je kater nog vrij jong is, heeft hij je al goed getraind lees ik zo. Hij weet dat hij van alles altijd iedere dag te eten zal krijgen, dus is er geen noodzaak om gewoon netjes door te eten. Er wordt vaker geroepen dat er onderzoeken zijn dat katten om de zoveel tijd eens een hapje eten, maar dat is echt onzin. Een kat buiten in het wild vangt ook niet een muis of vogeltje om dan om het half uur eens een hapje te nemen. De gevangen prooi zal in 1x op gaan, want anders gaat iemand anders ermee vandoor.

Dus, wat dan wel.
Aangezien hij nog wel jong is, wil ik je aanraden hem toch wel 3x per dag te voeren. Als je merkt dat hij over een tijdje gaat mutsen met 1 van de 3 maaltijden, zet hem dan op 2 maaltijden per dag.
Haal het bakje met brokken gewoon weg, dat kan nu al. Het blikvoer mag je nog even aanhouden, dit kan handig zijn om wat door de CB te mengen als hij dit niet puur eet.
Hoeveel je op een dag geeft, is van Luca afhankelijk. Meestal wordt voor kittens geadviseerd zo ergens tussen de 5 en 10% van het lichaamsgewicht per dag. Dit is afhankelijk van persoonlijke spijsvertering en activiteitenniveau. Britten zijn meestal liever lui dan moe, maar sommige jonge exemplaren zijn toch wat sportiever ingesteld.
Ik weet niet hoe zwaar hij is, maar je zou eens kunnen beginnen met 150 gram kvv op 1 dag. Dit verdeel je dan over 3 maaltijden van 50 gram per stuk. Je zou dat kunnen mengen met een beetje blik, maar als hij het ook zonder blik eet, dan gewoon zonder blik geven.
Hij zal snel genoeg doorhebben dat hij dan maar 3x per dag een bakje voor zn neus krijgt. Overigens kan je kvv echt wel langer laten staan, dat rot niet ineens weg. Katten eten geen dingen die niet meer goed zijn, dus daar hoef je niet voor te vrezen. In een meerkatshuishouden is het raadzaam echt de bakjes weg te halen als men van het bakje wegloopt, anders zit broer of zus zo het bakje leeg te eten. Niet dan gelijk gaan eten is honger lijden tot het volgende eetmoment. Katten snappen snel genoeg dat ze dan gewoon van de mogelijkheid gebruik moeten maken als er wel een gevuld voerbakje voor de neus op de eetplek verschijnt.

Succes.
Door AlexaLuca
#2283924
Dank voor je antwoord!

Ik heb geen goede weegschaal (nog zo'n ouderwetse), maar hij is denk ik ongeveer 3 of 3,5 kilo. Maar, moet ik de kvv nou wel langer laten staan, of moet ik z'n eten weghalen als hij het niet meteen eet? Misschien is het inderdaad goed als hij eens komt vragen om eten. Ik was nogal huiverig voor het weghalen van eten omdat hij toen hij bij mij in huis kwam bijna 2 dagen niet had gegeten (stress?).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2283933
Toen Otje als baby bij ons kwam wonen, at ze de eerste 2 dagen eigenlijk ook niet. Die bleek toen weer niesziekte te hebben, maar ik stond na 1 uur niet eten ook al met de trechter klaar. Desondanks is het wel normaal dat een kitten in een nieuw huishouden niet gelijk eet. Zoveel nieuwe indrukken en andere dingen om te doen en een stukje extra spanning.

Kijk maar even wat je zelf de prettigste manier vindt om hem meer te laten eten. Ik ga er vanuit dat je geen andere katten hebt, dus in principe zou je zn voerbakje ook langer kunnen laten staan. Niet eten en dan gelijk bakje weghalen is een hardere methode, maar geeft ook sneller het gewenste resultaat.
Zolang er nog brokken staan, zal hij die wel blijven eten en daardoor minder vers. Dus brokken wel weg.

Ot wilde geen vers eten. Ik had een grote bench staan en daar kreeg Ot te eten, hetgene wat ze wel at. Ot lustte alleen brokken en rommel (snoepjes, stukjes kaas en vleeswaren, etc). Soms wilde ze wel wat kipfilet in ministukjes eten en tartaar vond ze lekker sinds ik dat toen ze nog baby was onder dwang in haar bekje had gepropt.
Voor de bench had ik iets geknutseld waar wel Ot doorkon, maar vreetschuur-zus Sien niet. Sien bleek wel allerlei toeren uithalen om het voer van Ot op te eten en dat was vooral niet de bedoeling, omdat ze toen al overgewicht had. Ik werd er ook zenuwachtig van dat Ot iedere dag een heel bakje water leegdronk. Dus Ot moest ook verplicht op vers. Ik had al eens eerder een poging gedaan, maar toen rende ze gillend weg van de portie CB.

Ik heb toen voor het slapen gaan de bench leeggehaald aan voer, water laten staan.
De volgende ochtend mieuwde Ot dus om eten, want ze had in de nacht geen brokken kunnen knagen. Samen met Sien kreeg Ot toen ook een rauw ontbijtje. Ot wilde wel soms op de krabpaal eten, dus ik heb haar daar gezet met 1/4 dagportie CB vermengd met een groter stuk tartaar (Ot heeft nooit blik gelust). Dat at ze en sindsdien heeft ze geen brokje meer gegeten.
Er zijn kort daarna wel periodes geweest dat ze heel slecht at, maar inmiddels is ze een hele gezonde mooie poes van bijna 5. Een grote eter zal ze nooit worden, maar dat is niet erg.
Als ik Ot niet had gedwongen om vers te eten en mijn poot niet stijf had gehouden, was ze nooit vers gaan eten.
Door fem fatale
#2284044
Rauw voeren is sowieso beter, dus ik zou hem wel gaan overzetten, en ook echt knaagwerk aan gaan bieden, maar als hij nu tandproblemen heeft (luchtje kan van wisselen komen, een beetje roodheid dacht ik ook, maar als hij overal een rood randje heeft, dan denk ik dat er meer aan de hand is) dan komt dat niet van het voer en ga je het met ander voer ook niet oplossen.

Ik denk dat barf wel kan helpen om eventuele tandproblemen beter onder controle te houden.
Door AlexaLuca
#2284830
Het is moeilijk streng voor jezelf te zijn zeg! Ben er vandaag weer ingetrapt; na 14 uur niet eten brok gegeven. Hij wilde vanochtend en vanmiddag geen eens CB met blik of met brok...

Maar net heb ik het weer geprobeerd: een portie van 50 gram CB met een klein beetje nat van een tonijnblikje (op water) eroverheen. Alles is op! Dit ga ik morgenochtend weer proberen.
Door *Flip*
#2285330
AlexaLuca schreef: Het is moeilijk streng voor jezelf te zijn zeg! Ben er vandaag weer ingetrapt; na 14 uur niet eten brok gegeven. Hij wilde vanochtend en vanmiddag geen eens CB met blik of met brok...

Maar net heb ik het weer geprobeerd: een portie van 50 gram CB met een klein beetje nat van een tonijnblikje (op water) eroverheen. Alles is op! Dit ga ik morgenochtend weer proberen.
beter iets dan niets ;)

als je verder geen andere dieren/kinderen rond hebt lopen kan het het ook gewoon laten staan. WB het over zetten ben ik het met iedereen eens: mogelijkheid tot brok verpest alles!

Ik heb geen kinderen/andere huisdieren en laat het eten dan ook gewoon staan tot het op is (barf wel, want KV bleek niet te vreten).
's morgen komt het zp uit de koelkast en dan is het te koud, andere dingen zijn weer niet lievelings en worden enkel gegeten als er niemand thuis is.
Wat ik wel merk is dat Flip het leuk vindt al hij keuze heeft. Vooral bij nieuwe smaken. Als we daarvan een klein beetje bij zijn gewone maaltijd op zijn plankje leggen is dat erg interessant en lekker. Als ik een nieuwe smaak apart geef wordt het niet gegeten.

Het hangt dus ook een beetje van je kat (en jouw zelf) af. Ik vind het geen probleem als er de hele dag een plankje met vlees ligt en Flip eet veelste weinig als ik hem zou dwingen om op bepaalde tijden bepaalde hoeveelheden te eten.
Het kan er ook mee te maken hebben dat Flip overdag gewoon naar buiten kan.

Kijk even wat jij prettig vind en wat goed in jouw huishouden past. Houdt wel in je achter hoofd dat brok = McDonalds / Lays chips, zo verslavend, je wilt niets anders meer. Tot je af gekicked bent en daar ben je baasje voor ;) succes!!
Door *Flip*
#2285338
*Flip* schreef: beter iets dan niets ;)

als je verder geen andere dieren/kinderen rond hebt lopen kan je het het ook gewoon laten staan. WB het over zetten ben ik het met iedereen eens: mogelijkheid tot brok verpest alles!

Ik heb geen kinderen/andere huisdieren en laat het eten dan ook gewoon staan tot het op is (barf wel, want KVV bleek niet te vreten).
's morgen komt het zo uit de koelkast en dan is het te koud, andere dingen zijn weer niet lievelings en worden enkel gegeten als er niemand thuis is.
Wat ik wel merk is dat Flip het leuk vindt al hij keuze heeft. Vooral bij nieuwe smaken. Als we daarvan een klein beetje bij zijn gewone maaltijd op zijn plankje leggen is dat erg interessant en lekker. Als ik een nieuwe smaak apart geef wordt het niet gegeten.

Het hangt dus ook een beetje van je kat (en jouw zelf) af. Ik vind het geen probleem als er de hele dag een plankje met vlees ligt en Flip eet veelste weinig als ik hem zou dwingen om op bepaalde tijden bepaalde hoeveelheden te eten.
Het kan er ook mee te maken hebben dat Flip overdag gewoon naar buiten kan.

Kijk even wat jij prettig vind en wat goed in jouw huishouden past. Houdt wel in je achter hoofd dat brok = McDonalds / Lays chips, zo verslavend, je wilt niets anders meer. Tot je af gekicked bent en daar ben je baasje voor ;) succes!!
Door AlexaLuca
#2285653
Hij is nu inderdaad alleen, over een maandje komt zijn zusje hier ook wonen (die was teruggeplaatst bij de cattery vanwege allergie).

Ik vind katten zo vreemd, ze doen precies waar ze zelf zin in hebben. Vanochtend ging het er weer niet in, dus ik heb het gemixt met heel veel makreel (ik ga meer vlees in huis halen, denk dat ik hem teveel vis geef) toen heeft hij de helft op.

Ik, denkende dat hij 3x op een dag zou willen eten, gaf hem toen rond 17:00 weer wat CB. Geen honger (of geen zin?), alleen maar krabben naast het schaaltje. Ik heb het gewoon laten staan, nu net rond 20:00 eet hij het hele bordje leeg..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2286930
Hou gewoon strikte eetmomenten aan, zeker in het begin. Dat werkt het beste, ook tegen het hongerkrijgen tussenin.
Ik heb al een aantal keer de katten overgezet van onbeperkt voer naar enkele keren per dag op strikte tijdstippen, en ze hebben het altijd na een week goed door en eten na 2 weken perfect op tijdschema.
Ze wennen snel hoor, als je maar kordaat bent.

Nieuwe zusje kan ook meteen over op vers, al kan het natuurlijk zijn dat je wat moet mengen met blik om het aantrekkelijker te maken.

Wat goed trouwens dat je er twee neemt! Zoveel beter voor de kittens en zoveel leuker voor jezelf! ;)
Laat je hen samen helpen? Zusje mag ook al op 6 maanden.
Veel plezier ermee!
Door AlexaLuca
#2287043
Hi, ja het was nooit de bedoeling om Luca alleen te houden hoor! Alleen soort van tussenoplossing.

Maar het probleem is niet dat hij honger heeft, meer dat hij juist geen honger heeft nu dat er niet onbeperkt eten staat.
Luca wordt in ieder geval voordat z'n zusje komt gecastreerd, ik moet nog even navragen of zij inmiddels al geholpen is, anders doe ik dat ook meteen als ze hier komt.

Ik heb nu nog steeds zorgen; hij eet nu gewoon kvv (gister geprobeerd met natuur variant van CB, lust hij ook) alleen hij eet het niet meteen op, en ook niet als hij begint te eten alles in een keer.
Het lijkt alsof hij 's ochtends maar zo'n 25 gram eet. En laat in de avond 50 gram. Dat is echt heel heel weinig per dag toch? Ik voer hem nu rauwe stukjes kipfilet bij.. Hij lijkt niet af te vallen trouwens.

Gaat hij vanzelf meer eten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2287358
Pas als je heel kordaat enkel op etenstijd eten geeft, zal hij ook leren op dat tijdstip te eten.
Als je tussendoor nog voert, blijft hij denken dat hij altijd wel eten krijgt en vind hij het niet nodig om door te eten. Het is niet zo gek dat hij dat dan niet begrijpt. Dus moet je hem even duidelijk maken dat het op bepaalde tijdstippen te eten is en niet ertussen.

Hij zal dat echt wel snel leren hoor.
Als hij echt weigert kan je er wat blik onder doen, maar als hij wel eet maar gewoon niet dooreet, moet je gewoon even doorzetten en echt pas weer het volgende eetmoment aanbieden.  Zodat het voor hem ook duidelijk wordt wat er verwacht wordt.
En hou je dus strikt aan de eettijden zodat zijn innerlijke klok erop afgesteld wordt.
Door AlexaLuca
#2290371
Hij is vandaag bij de DA geweest als voor-consult voor de castratie, DA vond tandvlees toch wel verontrustend en gaat er maandag bij de castratie naar kijken.
Waarschijnlijk AB kuurtje.

Hij was trouwens 2,88 kilo. Minder dan ik dacht! Maar volgens mij nog wel normaal gewicht voor een creme Brit van 7mnd.
Door Limpy
#2290592
AlexaLuca schreef: Hij was trouwens 2,88 kilo. Minder dan ik dacht! Maar volgens mij nog wel normaal gewicht voor een creme Brit van 7mnd.
:o Dat vind ik een behoorlijk vlieggewicht...
Mijn oosters korthaar was zelfs al ruim 4 kg toen hij op die leeftijd gecastreerd werd en die zijn al behoorlijk slank.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2290615
Ik vind het ook aan de lichte kant klinken, maar niet heel extreem in de zin van ondergewicht. Ik heb zelf geen Britten, dus vergelijk het met een gewone huiskat.
Weet je wat meer over zn stamboom? Als er veel streepjesbritten (tabby) bijzitten, kan dat zn kleine en lichte postuur verklaren. Streepjesbritten zijn meestal nogal mini en iel en niet zo cobby gebouwd als een effen brit.
Op de foto heeft ook namelijk een lichte tabby-print, maar ik kan niet zo zien of dat ghostmarking is. Rood bij gewone katten is qua fenotype altijd tabby, terwijl dat van genotype niet hoeft te zijn. Creme is verdunning van rood. Bij Britten zijn er zeker crèmekatten die qua fenotype ook effen zijn, maar het ligt er maar net aan hoe goed de fokker rekening met kleur en patroonoverdracht heeft gehouden.

Ik zou hem wel royaal en hoogwaardig (vers!) voer geven. Hierdoor krijgt hij meer en betere voedingsstoffen binnen, zodat hij een goede bespiering kan kweken. Je wilt hem immers niet zwaarder krijgen door meer vet, maar meer spiermassa.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door