Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2280168
hallo,

wie kan mij helpen. :-\
sinds vorige week heb ik mijn hond overgezet op Barf.
Hiervoor kreeg ze half darf en half brok.
Hier was voor haar ontlasting niets mis mee.
Ze krijgt op dit moment 50% vleesbot (50-50), 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groentemix.
In het begin leek er niets aan de hand. maar nu heeft ze toch wel erg dunne ontlasting zins 3 dagen.
Op dit moment krijgt ze kip, rund en lam. Vanaf donderdag komt daar eend en paard bij. (moet nog binnen komen)
Kippenbot, kippenhart en maag, spiervlees rund, spiervlees lam en lamslever.
Weet dat ze meerdere diersoorten moet eten, maar wil niet tegelijk teveel verschillende smaken geven.
De lamslever moet ze al niet. Likt ze aan en spuugt ze weer uit.
Wie kan mij tips geven om haar ontlasting weer dikker te krijgen.
#2280209
Op zich kan de diarree die ze sinds 3 dagen heeft natuurlijk ook oorzaak hebben in virus, bacterie of wormen/parasiet. Ik zou dus niet zonder meer durven concluderen dat het van de voeding komt.
Hoe vet is het vlees en bevat de kip ook vellen?  Vet kan bij sommigen leiden tot diarree, zeker als ze dat niet gewend zijn. Wat zit er in de groentenmix?

Stoppend werkt een hard gekookt ei, dus dat zou je eventueel kunnen proberen..
Eerder deed ze het goed op de combinatie DARF en brokjes.. Ik zou zelf morgen terug gaan op DARF, kijken of dat vlot verbetering geeft. Zo ja, dan gelijkmatig terug over op BARF (breng vooraf even een menuutje in, om feedback op te vragen). Zodanig dat duidelijk wordt wat de diarree veroorzaakt, want de diersoorten zelf kunnen het probleem niet zijn aangzein ze die al at (hoewel toen biologisch en nu misschien niet).
Wanneer de diarree niet zeer vlot verbetert en hersteld op de kvv waar ze het eerder goed op deed, zou ik bij de arts laten onderzoeken of er andere oorzaken aan te wijzen zijn (incl. 3 dagen ontlasting inleveren tbv giardia onderzoek).
#2281398
koreander schreef: hallo,

wie kan mij helpen. :-\
sinds vorige week heb ik mijn hond overgezet op Barf.
Hiervoor kreeg ze half darf en half brok.
Hier was voor haar ontlasting niets mis mee.
Ze krijgt op dit moment 50% vleesbot (50-50), 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groentemix.
In het begin leek er niets aan de hand. maar nu heeft ze toch wel erg dunne ontlasting zins 3 dagen.
Op dit moment krijgt ze kip, rund en lam. Vanaf donderdag komt daar eend en paard bij. (moet nog binnen komen)
Kippenbot, kippenhart en maag, spiervlees rund, spiervlees lam en lamslever.
Weet dat ze meerdere diersoorten moet eten, maar wil niet tegelijk teveel verschillende smaken geven.
De lamslever moet ze al niet. Likt ze aan en spuugt ze weer uit.
Wie kan mij tips geven om haar ontlasting weer dikker te krijgen.
Is ze verder ziek, lusteloos, koorts?
Hoe ziet de diarree eruit? Is het water? Zit er bloed bij? Is het vla? Stinkt het erg? Geeft ze over?
Het zou door de voeding kunnen komen maar net zo makkelijk door iets anders. Een virus bijvoorbeeld. Of de combinatie die je voert is nog niet top. Misschien kun je je menu hier neerzetten? Misschien combineer je teveel laxerende dingen met elkaar of voer je de verkeerde percentages?
Veel honden vinden lever niet te bikken. Vaak los je dat op door biologische lever te geven.
#2282457
hallo,

bedankt voor de tips.
Heb haar toch weer helemaal teruggezet op de brokken.
haar ontlasting is nu weer goed.
als pup heeft ze een keer ruim 2 weken diarree gehad en heeft toen pas erg laat van de DA antibiotica gekregen.
we moesten eerst ander voer etc proberen. Er wass toen al bekend dat het een virus was.
Denk dat ze daar best gevoelige darmen aan over heeft gehouden.
We gaan het nog een keer proberen mar dan extreem rustig.
Ga nu naast de brokken (niet tegelijk) eerst een week lang de ene dag een kippenek de andere dag spiervlees kip, dan weer een dag klein beetje orgaan.
en dat elke week verder uitbouwen.
zodat ze erg langzaam kan wennen.
bedoeling is dus ongeveer 50 gram per week aan vlees-vleesbot-orgaan toevoegen.
als ik weet dat ze goed reageert op de kip. verhoog de week erna de grammen en voeg ik een 2e vleessoort toe net zolang tot ze op de voor haar ongeveer 600 gram zit.
Ze is nu 9,5 maand oud en vind het vleesbot ed. wel erg lekker.
wil dus wel dat ze er erg goed aan kan wennen.
#2282490
Fijn dat de diarree nu verholpen is.
Waarom kies je er voor haar op brok te zetten bij overstap op BARF? Lijkt het je niet veel gelijkmatiger als je haar terug zet op DARF kvv (wat ze toch ook prima verdroeg) en van daar uit kalm over schakelt op BARF? Dat is toch een veel kleinere overstap?
'k Zou je plan op papier zetten en hier plaatsen met evrzoek om advies en suggesties: gebruik maken van alle ervaring die hier zit ;)
Succes!!
#2282519
Ik ken het hondje, als ze enkel Darf krijgt verdraagd ze het ook niet. Half om half ging het wel goed.
Ik zou denk ik probiotica gaan bijvoeren en haar in één keer over zetten op barf, maar het vlees dan nog even overgieten met warm water.
Miss zelfs nog even wachten met orgaan voeren en goed opletten dat er niet te veel vet aan het vlees zit.
#2282637
hoi,

bedankt voor de reacties.
lees net begin tekst terug zie idd dat ik daar niet goed verwoord heb hoe ze reageerde.
de darf verdraagd ze in combinatie met brokken erg goed. compleet alleen darf niet.
toen ze woensdag ook nog eens ging spugen eerst rood toeb geel. en daarna ook nog eens wit schuimig.
ben ik eigenlijk in een soort van paniekreactie terug gestapt op de brokken.
malimaniac neem de eerstvolgende training wel uitgeschreven stappenplan mee om te bekijken.
We beginnen gewoon nog een keer.
Had net nieuwe kippen en eendennekken besteld.
zijn vandaag geleverd en madam stond dus verlekkerd naar al die mooie spulletjes op het aanrecht te kijken.
nu maar hopen dat ik haar echt goed overgezet krijg :biggrin2:
#2283769
Lijkt me dat je heeeel kalm aan moet overstappen, zodat haar ingewanden goed kunnen wennen. Hier ooit eens een kat gehad op brok, die van een windvlaag al diarree kreeg. In kleine stapjes overgezet, en nu heeft ze nooit meer last. Wat bij een kat kan, kan toch ook bij een hond...denk ik
#2322631
Hallo allemaal,

Hier eveneen korte update.
Met het hondje gaat het nu goed.
Weegt ruim 30 kilo ondertussen.
Ze is ondertussen weer rustig. Ben begonnen met kleine beetjes carnibest en gekookt water.
En dat langzaam uitgebouwd.
Op dit moment krijgt ze 's ochtends brokken en 's avonds carnibest. (zonder gekookt water)
en natuurlijk diverse lekkerneien tussendoor (rodiworst en gedroogd kippepootjes)
Ze doet het erg goed. geeft niet over en is ook niet meer aan de diarree. (goede ontlasting)
We hebben nog een lange weg te gaan. Maar zo rustig pakt ze het erg goed op.
Heb gelukkig een ervaren barfer in de buurt.
Ze heeft me zelfs al een droogmachientje aangepraat ;)
Al met komen we er wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door