Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Daantjuh
#2281105
Hallo allemaal,

Mijn naam is Danielle 26 jaar afkomstig uit limburg.
Ik heb sinds enkele maanden een rottweiler pup 19weken oud nu.

En uiteraard ben ik mij gaan inlezen via dit forum over het geven van vers vlees. Waarvan ik steeds meer overtuigd raak om volledig over te gaan op kkv en eventueel gedeeltelijk barf.

Mijn hond krijgt nu om de dag een maaltijd carnibest (puppy variant)  en ze eet het niet maar vreet het letterlijk. Dit is zo heerlijk om te zien hoe mijn hond ervan geniet dat dit mij aan het denken heeft gebracht.

Als er vragen zijn stel ze gerust :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2281301
Welkom Daniëlle :)


Vraagje....jaaaaa, waarom voer je nog de puppyvariant? die is eigenlijk alleen bedoelt voor het afspenen van pups. Jouw hond kan allang de gewone natuurversie eten.
Door jara
#2281325
Hoi, welkom hier en succes met het inlezen. Het lijkt moeilijker dan het is, en hulp is er altijd hier.

Vraagje van mijn kant...om de dag carnibest betekent dat ze om de dag ook nog brokken krijgt?
En zie je dan ook verschil in het eten op de brokdag en de vleesdag?
Waarom geef je niet elke dag KVV?
En ik vind het ook wel altijd leuk om ff te weten hoe iemand hier terecht is gekomen...at je pup niet meer en ben je daardoor gaan zoeken (zoals bij mij het geval was), hoorde je over Barf via iemand in je omgeving..

Genoeg vragen  ;)
Door Daantjuh
#2281366
@ angelique als leek kreeg ik door de verkoper puppy carnibest aanbevolen te geven. ( dit zal ik dus niet meer nemen nu ik dit weet) En zal de volgende keer wat verschillende varianten kopen.

@ Jara het lijkt inderdaad op het moment moeilijk omdat het eigenlijk ZOVEEL info tegelijk is :)

Een dag carnibest andere dag brok inderdaad ( carnibest wordt uiteraard veel beter gegeten beter gezegd ik hoef nog niet eens te roepen ' eten' ze staat al naast mij als ik het al uit de ijskast neem) ik wil dan ook volledig over gaan op kkv en eventueel gecombineerd met  barf.
Ik ben op het moment aan het kijken welke merken van de kvv mij het beste aanspreken en ook geschikt zijn voor puppies. ( ik was aan het denken aan shaweca darf carnibest lupa kiezebrink?) het is ook afhankelijk van of ik er aan kan komen op een niet al te moeilijke manier ( ik ben woonachtig in maastricht) In ieder geval wil ik meerdere merken combineren voor de variatie.
Dan moet ik nog een adres zien te vinden voor barf en dit lijkt mij het moeilijkste waarom geen idee?

Ik wil toch wel op mijn budget letten (+- 60-70 euro per maand) ben ik hier aardig mee opweg als ik volledig kkv/barf zou gaan voeren?

even wat dingen op een rijtje kijken of ik het een beetje begin te begrijpen:

5 diersoorten voeren per week (aan te raden ook 1 vis maaltijd per week)
calcium vanuit echt bot geen supplement
geen graan producten
volgens barfwijzer 3,5% van het lichaams gewicht voor barf ( rottweiler teef 5maanden oud 17kg) Geld dit ook voor kvv dan?


Wat raden jullie mij aan?

Owja en hoe ik op dit forum terecht ben gekomen ik was eigenlijk geintereseerd in volledig vlees te gaan voeren niet door het niet eten van brokken of afvallen of andere klachten.
Brokken zijn heel erg prijzig en ik had zoiets van als ik 60-70 euro per maand voor een zak voer bijna uitgeef waar de voedingswaarde en vleespercentage vrijwel  :-X is.
Waarom niet overgaan op volledig vers hond is er dol op het is veel beter en ik merk wel sinds ik haar carnibest geef dat haar vacht ongelooflijk glimt.'
Dus ik ben gaan googlen en kwam zo op dit forum terecht :) Owja en ik moet vermelden dat ik mijn opleidingen gevolgd heb ik de dierensector en hier ook veel met voeding heb moeten werken ( alleen niet met honden voeding) En zoals iedereen ik wil ook het beste voor mijn hond
Laatst gewijzigd door Daantjuh op wo 07 mar 2012, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daantjuh
#2281387
dankjewel:)

Ik vind net een website/winkel ongeveer half uur rijden van mij die barf producten verkoopt en kvv en wel de merken en producten:
Haaksbarf, shaweca,tinlo en darf.

barfspul: kipkarkassen, runderlip, paardenvlees gemalen en kippenhartjes kippennekken,konijnenkoppen,runderstrot,runderschenkel kopstuk, runderhart,gemalen runderpens, lamshart, lams pens,
kalkoek nekken, eenden nekken, haring en makreel.
Laatst gewijzigd door Daantjuh op wo 07 mar 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2281394
Als je het goedkoopst uit wil zijn, kan je best uiteindelijk overgaan op volledig barf. Dat is het goedkoopst, en je zit daar in je streek ideaal voor barfproducten. Kijk maar eens in de Vraag en Aanbod/Verzamelplaats. De mooiste en goedkoopste vleesjes komen vanuit limburg. Dus daarover geen zorgen, je zit daarmee wel goed. ;)

Zelf samenstellen vraagt echter wat inlezen en zeker voor een pup even overleggen zodat je niets over het hoofd ziet en de goede percentages aanhoudt. ;)
Als je dus nog (tijdelijk of altijd) kvv wil voeren, kan dat natuurlijk ook prima.  Limpy heeft je al een link gegeven waar je ze mooi allemaal op een rijtje ziet. Pups kunnen gewoon hetzelfde eten als volwassen honden, alleen zou ik dan wel voor de betere merken gaan (dus geen smuldier vb) of voldoende afwisselen tussen merken.  Zodat je pup toch een mooie start krijgt.

In de Bib kan je allerlei info vinden, van een tabel met een leidraad hoeveel je moet voeren op welke leeftijd tot alle uitleg om zelf samen te stellen. De hoeveelheid je pup nodig heeft, moet je echter zelf in het oog houden.  Gewoon zoveel voeren dat ze niet te dik en niet de mager is en wekelijks aanpassen.  Die tabel geeft je echter een leidraad. ;)

Ik zou trouwens gewoon stoppen met nog brokken geven.  Zeker geen nieuwe zak meer kopen. Als ze het er beter op doet en liever eet is er toch geen reden om het nog te voeren?
Carnibest is een merk dat compleet is in 1 smaak, maar sommige merken moet je verschillende diersoorten afwisselen om een compleet menu te krijgen.  Van Carnibest hoeft dat dus niet, omdat ze alles wat nodig is toegevoegd hebben in deze 1e uitvoering.
Dus die min. 5 diersoorten is bij zelf samenstellen en bepaalde merken kvv. Op de voerwijzer kan je kijken welke je moet afwisselen en welke al compleet zijn. Ook bij de complete kan afwisselen natuurlijk geen kwaad, integendeel. ;)
Door Limpy
#2281396
Vooral verschillende merken en smaken afwisselen, is lekker voor het puppenkind.
(pens zal af en toe ook wel gewaardeerd worden als je er barhapjes bij wilt geven)
Door M@rina
#2281637
[quote="Daantjuh"]
dankjewel:)

Ik vind net een website/winkel ongeveer half uur rijden van mij die barf producten verkoopt en kvv en wel de merken en producten:
Haaksbarf, shaweca,tinlo en darf.
barfspul: kipkarkassen, runderlip, paardenvlees gemalen en kippenhartjes kippennekken,konijnenkoppen,runderstrot,runderschenkel kopstuk, runderhart,gemalen runderpens, lamshart, lams pens,
kalkoek nekken, eenden nekken, haring en makreel.
[/quote]

Dit zijn prima kvv's allemaal met een natuurlijke calciumbron, geen granen er in verwerkt. Haaksbarf. tinlo en shaweca moet je 4 á diersoorten afwisselen inclusief 1x vis. enige nadeel van Shaweca is dar er alleen kippenbotten verwerkt zijn in alle varianten. Voor een opgroeiende hond zou ik dit niet aanbevelen, als je dShaweca afwisselt met de andere merken dat is er geen probleem. Darf is heel handig verpakt in porites van 200 á 250 gram en is compleet, daarvan hoef je maar 1 variant te voeren.

De barfartikelen zijn ook prima, maar dan wel naast kvv, mij te wenig variantie in de diersoorten, het is voornamelijk vleesbot en orgaan.
Door Daantjuh
#2281678
Bedankt voor de info voorstellen van andere merken en eventueel barf producten zijn welkom
Wat zouden jullie het liefst zien in een kvv gecombineerd met barf dieet en dan rekening houdend met puppy want qua mogelijkheden aan barf zou ik niet echt weten wat wel of wat niet

En ik heb geleZen rauw ei en yoghurt ik neem aan dat dit zure yoghurt is of moet het van een bepaald merk zijn ?en dan ik neem aan een keer in de week ofzo
Laatst gewijzigd door Daantjuh op do 08 mar 2012, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2281695
1 keer per week een kwak yoghurt, kwark of hutekase is prima, 1 á 2 eitje is ook goed.wel rauw en met schil geven.
voor ee pup kan je met kippennekken en eendennekjes beginnen. De eerst paar keer een paar flinke meppen er op geven met een hamer., eventueel vast houden terwijl puppemans er op leert te kauwen en niet hap slik weg doet.

Lees het topic kvv en barf in 1 bak eens, heel informatie als je deels kvv en deels baarf wilt geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2281722
Voor barfartikelen bij je in de buurt moet je gewoon even de Vraag en Aanbod/ Verzamelplaats op dit forum bekijken.
Nadia woont in Nuth, Jolanda in Sittard en die hebben heel vaak erg mooie zaken om te barfen.  Er lopen altijd wel een paar topics en eens je weet wat je wilt, komt het wel eens voorbij. ;)
Je kan dan gewoon in het topic reageren wat je wilt en waar je het gaat halen, er wordt dan in groep besteld door diegene die contact heeft met de leverancier die het aanbied. Niets zo gemakkelijk als dat.
De zaken worden vaak het hele land door vervoerd en nemen bepaalde mensen voor iedereen in hun buurt mee, maar als je in de buurt van de besteller woont, is het nog zo gemakkelijk dat je het gewoon zelf kan gaan halen. Dat bespaart ook nog vervoerskosten.
Gewoon even rondkijken, dan wordt het vanzelf duidelijk hoe het werkt. ;)
Door Daantjuh
#2282182
kippen en eenden nekken en ik denk dat ik ook gewoon orgaans vlees en spier dan kan geven of?
En wat voor een groentes geven jullie zoal ? of is dit niet noodzakelijk toe tevoegen als je kvv geeft?
Laatst gewijzigd door Daantjuh op do 08 mar 2012, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2282373
Ja hoor dat kan kippen- of eendennekjes wat orgaanvlees, wat spiervlees. Als je grotendeels kvv geeft maakt de verhouding niet zo heel veel uit, wel goed kijken naar de ontlasting, te slappe poep is minder orgaan en spiervlees. Te harde of witte drollen minder bot geven.

qua groente: ik heb afgelopen maandag een groenteprutje gemaakt van andijvie, komkommer, witlof, alfalfa, wortel, snijboontjes en wat sardientjes. Alles in de blender en pureren maar.

Ik heb dit in porties van 100 gram ingevroren, is genoeg voor mijn twee knakkers.
Door Daantjuh
#2283484
Voorstel menu

Voor 18 kg rottweiler pup 5maand oud teef totaal +-900gram (uitgegaan van 5%) Weekmenu:

Maandag
darf eco 400gr
makreel of haring 500gr

Dinsdag
tinlo konijn 500gr
kippen nek 400gr

Woensdag
shaweca zalm 500gr
ei + paardenvlees 300gr

Donderdag
Darf wild en/of tinlo eend 500gr
kip orgaan vlees 400gr

Vrijdag
Tinlo Natuurlijk 500gr
eenden nek 400gr

Zaterdag
Tinlo Makreel 500gr
runderhart blokjes + gemalen runderpens 400gr

Zondag
Tinlo kip 500gr
biefstuk of ander spiervlees 300gr


Dan de volgende vragen:

Tot welke leeftijd moet ik de pup dosering hanteren?
Is het mogelijk om deze producten ook al te geven of is dit te vroeg: kipkarkas en andere kleine dieren , konijnenkop, runderlip,runderschenkel kopstuk ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door