Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2281683
Vrijdag kan ik mijn bestelling van SW ophalen en dan kan ik eindelijk beginnen met het echte werk.
Ik heb een menu gemaakt voor mijn pup Jack van 5 maanden oud, 23 kg zwaar.
Hij heeft al een aantal keren kip- en eendennekjes gekregen en dat wordt goed verteerd.
Voor het menu voor de week er op wil ik proberen om aan parelhoen en konijnkarkassen te komen om hem meer afwisseling in botwerk te kunnen geven. Ik ben uitgegaan van de volgende percentage's: 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaan,  25% spiervlees.
Toen ik het menu net nog eens ging narekenen kwam ik er achter dat er 50 gram orgaan teveel in zit. Mag ik bv 50 gram van de pens die in het menu voorkomt als extraatje zien of kan ik het beter aanpassen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Alle tips zijn welkom

maandag:
eendennekken      500,00
groente                100,00
Mager rundvlees  400,00 
extra: eitje

dinsdag:
kipkarkassen      500,00
groente              100,00
orgaan              400,00  (200gr lamspens, 100gr lamsnier, 100gr runderhart)

woensdag:
kippennekken      500,00
groente              100,00
lamssnippers      400,00
extra: visje

donderdag:
eendennekken    500,00
groente              100,00
orgaan              300,00 (orgaan compleet kip of geit)
kalkoendijvlees  150,00 (zonder bot)

vrijdag:
kipkarkassen      500,00
groente              100,00
hazenvlees        400,00
extra: eitje

zaterdag:
eendennekken    500,00
groente              100,00
orgaan              400,00 (200gr geitenpens, 100gr geitennier, 100 geitenlever)

zondag:
kip/geitmix        900,00
groente            100,00
extra: visje
Door MJoze
#2282155
Ziet er prima uit, goede afwisseling, zeker als je er nog ander vleesbot bij zoekt.
De hoeveelheid orgaan is inderdaad een beetje aan de hoge kant.

Groetjes, MJ
Door Lizzy
#2282169
Lucie110 schreef: Vrijdag kan ik mijn bestelling van SW ophalen en dan kan ik eindelijk beginnen met het echte werk.
Ik heb een menu gemaakt voor mijn pup Jack van 5 maanden oud, 23 kg zwaar.
Hij heeft al een aantal keren kip- en eendennekjes gekregen en dat wordt goed verteerd.
Voor het menu voor de week er op wil ik proberen om aan parelhoen en konijnkarkassen te komen om hem meer afwisseling in botwerk te kunnen geven. Ik ben uitgegaan van de volgende percentage's: 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaan,  25% spiervlees.
Toen ik het menu net nog eens ging narekenen kwam ik er achter dat er 50 gram orgaan teveel in zit. Mag ik bv 50 gram van de pens die in het menu voorkomt als extraatje zien of kan ik het beter aanpassen.
Ik vind 15% orgaanvlees, als dat inclusief pens is, aan de lage kant. Je kunt 20% orgaanvlees (incl pens dus) voeren dus die 50 gram extra is geen probleem.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Alle tips zijn welkom

maandag:
eendennekken      500,00
groente                100,00
Mager rundvlees  400,00 
extra: eitje

dinsdag:
kipkarkassen      500,00
groente              100,00
orgaan              400,00  (200gr lamspens, 100gr lamsnier, 100gr runderhart)

woensdag:
kippennekken      500,00
groente              100,00
lamssnippers      400,00
extra: visje

donderdag:
eendennekken    500,00
groente              100,00
orgaan              300,00 (orgaan compleet kip of geit)
kalkoendijvlees  150,00 (zonder bot)

vrijdag:
kipkarkassen      500,00
groente              100,00
hazenvlees        400,00
extra: eitje

zaterdag:
eendennekken    500,00
groente              100,00
orgaan              400,00 (200gr geitenpens, 100gr geitennier, 100 geitenlever)

zondag:
kip/geitmix        900,00
groente            100,00
extra: visje
Ziet er goed uit hoor! Lekker afwisselend, extra visje, extra eitje, prima! Ik zou zeggen; lekker beginnen!
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2282762
Gelukkig dat jullie mijn eerste weekmenu goedkeuren  :)

[quote="Lizzy"]
Ik vind 15% orgaanvlees, als dat inclusief pens is, aan de lage kant. Je kunt 20% orgaanvlees (incl pens dus) voeren dus die 50 gram extra is geen probleem.
Ziet er goed uit hoor! Lekker afwisselend, extra visje, extra eitje, prima! Ik zou zeggen; lekker beginnen!
[/quote]

Dank je wel Lizzy voor je advies, ik ga het menu zo houden.

Nog 3 dagen en dan wordt mijn Jacky een echte Barf hond  :o

Wat wel balen is is dat ik nog niet echt de adresjes weet in zeeland waar ik eens wat zou kunnen kopen.
Ik ben nu bijna verplicht om ergens een flinke bestelling te doen voor voornamelijk een paar botsoorten die ik nodig heb en dat terwijl mijn vriezer denk ik aardig vol komt morgenavond met de bestelling van SW. Maar mischien valt het mee en blijft er ruimte over om snel nog een bestelling te doen.

Zou ik het menu zoals het nu is ook de eerste 2 weken kunnen geven ?
Door Limpy
#2283012
Er stond recentelijk  nog een zeeuwse oproep voor herby dacht ik van flinn, zij woont op walcheren.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2283446
[quote="Limpy"]
Er stond recentelijk  nog een zeeuwse oproep voor herby dacht ik van flinn, zij woont op walcheren.
[/quote]

Klopt Limpy ik had dat topic ook gezien en er ook op gereageerd. Denk dat dat topic naar de achtergrond is verdwenen of misschien zelfs helemaal weg is want ik kan het niet meer vinden. Ik wist niet meer wie het had geplaatst alleen dat het iemand uit vlissingen was.
Dan zal ik eens proberen flinn een PB te sturen. Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2308958
Jack begint morgen aan zijn 5e barfweek en het bevalt hem uitstekend.
Hij smult van alles wat ik hem voorschotel en hij ziet er prima uit. Een paar weken geleden heb ik nog een bestelling gedaan bij Natuurlijk Rauw Voer en heb nu een behoorlijk afwisselend assortiment in mijn vriezer liggen.
Ik had konijnkarkassen besteld maar omdat die niet op voorraad waren vroeg die meneer van Natuurlijk Rauw Voer of het ook karkas + kop mocht zijn en daar heb ik voor gekozen maar dat was toch wel even slikken toen ik het in porties ging verdelen. Als ik nu zie hoe heerlijk hij er op ligt te knagen dan maakt dat een hoop goed en hij heeft er veel meer knaagwerk aan dan aan kipkarkassen en eendennekken.

Voor de zekerheid nog een paar vraagjes, zalmlijven (met graten) kan je toch in plaats van vleesbot voeren of is dat alleen zo met met de koppen ?

Ik heb ook al wat lamsribben voor hem in de vriezer liggen. Tot nu toe verteerd hij alles goed. Zou ik de Ribben ook al aan hem kunnen geven ?
Door Limpy
#2309017
Zalmkoppen kun je rekenen als vleesbot, zou je woefje echter maar een halve of 1/4 geven om te beginnen want grote hoofden..
Krijgt hij die konijnenkoppen goed weg? Moeten zalmkoppen ook wel lukken.
Met de lamsribben ligt het eraan hoe jong de lammetjes zijn.
Geen ervaring mee daar ik alleen maar katsels heb die geen lamsribben blieven.
(maar wel dol zijn op de knijnenruggen van natuurlijk rauw voer - zonder kopjes welliswaar)
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2309305
Bedankt voor je snelle reactie. Juist omdat ik dacht dat zalmkoppen nog wat heftig zijn voor Jack heb ik zalmlijven besteld maar zo'n klein woefie als op de foto is hij niet meer hoor (zal snel eens nieuwe plaatjes erbij zetten) Mijn vraag is dus eigenlijk kan ik de zalmlijven net zoals de koppen als vleesbot zien.

Of de lamsribben van jonge lammetjes zijn weet ik niet want ik heb er helemaal nog geen verstand van, sterker nog het zijn de eerste lamsribben die ik zie. Of het vanaf een foto te zien is weet ik niet maar ik ga er even een paar foto's van maken en zet er ook gelijk even een foto bij van iets wat ik bij mijn bestelling heb gekregen maar waarvan ik niet weet wat het is.

Afbeelding
Lamsribben

Afbeelding
Lamsribben die er weer anders uitzien met Jack op de achtergrond

Afbeelding
Wat dit is weet ik niet. Ik had ook een geitennek besteld maar die zien er op plaatjes toch echt anders uit dus denk dat die niet meegeleverd is en ze dit misschien daarvoor in de plaats hebben gegeven of misschien toch een geitennek ? Op alles staat keurig beschreven wat het is maar hier staat niks op. Hopelijk kunnen jullie me meer duidelijkheid geven

Alvast bedankt, groetjes Lucie
Door Lizzy
#2309912
Lucie110 schreef: Bedankt voor je snelle reactie. Juist omdat ik dacht dat zalmkoppen nog wat heftig zijn voor Jack heb ik zalmlijven besteld maar zo'n klein woefie als op de foto is hij niet meer hoor (zal snel eens nieuwe plaatjes erbij zetten) Mijn vraag is dus eigenlijk kan ik de zalmlijven net zoals de koppen als vleesbot zien.

Of de lamsribben van jonge lammetjes zijn weet ik niet want ik heb er helemaal nog geen verstand van, sterker nog het zijn de eerste lamsribben die ik zie. Of het vanaf een foto te zien is weet ik niet maar ik ga er even een paar foto's van maken en zet er ook gelijk even een foto bij van iets wat ik bij mijn bestelling heb gekregen maar waarvan ik niet weet wat het is.
De kans dat deze lamsribben vrij hard zijn is vrij groot. Je kunt dat uittesten door de ribben in te knippen met een snoeischaar of goeie huishoudschaar.
Afbeelding
Lamsribben

Afbeelding
Lamsribben die er weer anders uitzien met Jack op de achtergrond

Afbeelding
Wat dit is weet ik niet. Ik had ook een geitennek besteld maar die zien er op plaatjes toch echt anders uit dus denk dat die niet meegeleverd is en ze dit misschien daarvoor in de plaats hebben gegeven of misschien toch een geitennek ? Op alles staat keurig beschreven wat het is maar hier staat niks op. Hopelijk kunnen jullie me meer duidelijkheid geven

Alvast bedankt, groetjes Lucie
Volgens mij allemaal delen van de ruggengraat.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2311634
Bedankt Lizzy,

De ribben of eigenlijk de ruggengraatdelen lijken me erg hard. Ik zal er eens met een snoeischaar in knijpen. Jack weegt ondertussen 26 kilo, barft nu ruim een maand, knaagt goed en verteerd ook alles goed maar toch durf ik dit nog niet te geven.
Door Lobbes2009
#2312244
Ik denk dat deze ribben nog te hard zijn voor jou Jack. Je kunt het goed zelf onder vinden. Als je met een beetje kracht de ribben niet door krijgt zijn ze zeker niet iets voor een beginnerde barfer. MIjn Lobbes heeft met dat soort ribben nog moeite.

Je moet het eigenlijk gewoon door kunnen knippen met een wildschaar/snoeischaar zonder al te veel moeite te hoeven doen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door