Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door TanyaT
#2282203
We zijn sinds 3 weken begonnen met KVV, op aanraden van wat mensen.. We hadden verwacht dat ze wel af zou vallen, maar dat gebeurt niet echt.. Wat doen we fout?

Info: Franse bulldog teefje, 4 jaar, weegt 15,6 kilo. Ze krijgt 200 gram per dag te eten, veel gevarieerd, o.a.:
- smuldier compleet pens of vlees
- alaska zalm
- energique of runner compleet

We zijn ook meer met haar gaan lopen, maar we kunnen dit niet heel erg veel doen omdat ze dan gelijk weer mank gaat lopen.. Ideeën?
Door pallas
#2282213
Tja...een lastig probleem.
Je zou kunnen overwegen om toch nog iets minder te geven bijv 25 gram en dat aan te vullen met een goede groentemix die je zelf maakt. Daarmee krijgt je hond wel de maagvulling binnen en toch minder voeding. Verder bevat een goede gevarieerde groentemix ook veel goede stoffen voor je hond.

Een andere optie is om te gaan barfen zodat je zelf kan bepalen hoeveel vet je voert en daarmee voer je ook totaal koolhydraat vrij. In de meeste kvv's zit nog wat koolhydraat en dat kan net genoeg zijn om ervoor te zorgen dat je hond niet afvalt.

Bij grote honden kan je ook wel een vastendag invoeren, waarbij je misschien alleen nog wat groentenmix voert, maar weet niet of dat bij kleinere honden ook een goed idee is.
Door charmed
#2282310
Ik heb een paar shelties die moeten afvallen. Toen de ene ziek was hebben deze twee haar maaltijden verorbert (waar ik pas later achter kwam omdat zij aangekomen waren) HIer wordt wel veel gewandeld, en verder geef ik ze nu gekookte groentes erbij, de verse, dus geen sperziebonen uit blik. Alles wordt vers gekookt en dan in porties in zakjes in de vriezer gelegd. Je kan verse wortelen koken, andijvie, witlof, bloemkool, paksoi. Een beetje afwisselen met de groentes, je kan eerst uitproberen om een klein beetje erbij te geven, weeg het dan even af, dan weet je de volgende keer wat je gegeven hebt, en als die dan nog niet afvalt, geef je wat meer groente en nog minder vlees. Zo hebben ze geen hongergevoel en het is nog gezond ook :)
Door suzanne 1
#2282369
Hou er rekening mee dat smuldier erg vet is. Hier een husky die op 200 gram pas afviel terwijl ze van barf 400 gram krijgt.
En in runner en energique zitten weer koolhydraten die dus ook dikmaken.

Ik zou dus (als je niet wilt barfen, want dat is nog beter voor de lijn) voor een andere kvv gaan die niet zo vet is en geen koolhydraten bevat. Bijv. Tinlo of Haaksbarf.

Succes met de afvalstrijd, weet er alles van.
Door TanyaT
#2282392
Het probleem is dat we niet echt de ruimte of tijd hebben om te barfen.. Ik woon nog thuis, en mijn moeder wil dat soort dingen niet in huis.. Onze vriezer zit ook al vol, we hebben geen ruimte of geld om een kleintje te kopen..

Maar Energique is juist zo makkelijk omdat het in blokjes gaat, bij Tinlo enzo moet je moeilijk gaan doen met een worst, dat staat ons een beetje tegen!
Door fransbulletje
#2282549
Carnibest heeft een light variant en die heb ik onze Pierre ook een tijdje gegeven.
Hij was toen maar een kilo te zwaar maar omdat hij last van zijn rug heeft moet hij  niet te zwaar worden en dit werkte prima. Eenmaal op gewicht kun je het afwisselen met een andere soort en haar zo op gewicht houden.
Succes!
Door nienk
#2282557
denk dat je eerste optie (na gewoon minder voeren) is om een kvv zonder graan of rijst te gaan voeren. Tinlo  is er ook in worsten van een pond, wel wat duurder, maar die kan je in 2 dagen opvoeren en heb je geen gedoe verder. andere merken hebben dat volgens mij ook wel. Carnivoer komt zelfs in ideale worstjes van 250 gram.

de groente is ook een goed idee. je kan haar gewoon een beetje van de groente geven die jullie eten, als er maar niks (geen boter of zout/suiker/e.d.) bij zit.

als ze het lekker vindt kan je ook rauwe worteltjes geven, of een stuk winterpeen. daar moet ze lekker op kauwen en vult de maag behoorlijk. houdt de ontlasting in de gaten, rauwe ongemale wortel verteert amper, dus qua voedingsstoffen heeft ze er niet bijzonder veel aan.

als ze met minder voer gaat zitten bedelen om eten omdat ze gewoon meer wilt, dan kan het ook werken om haar portie kvv in bijvoorbeeld een Kong te stoppen, op die manier is ze er langer mee bezig en dat zorgt voor een voldaner gevoel.

Ik laat Reus af en toe een soort van vasten (hij krijgt dan alleen wat groente of fruit en gedroogde dingetjes), maar dat is wel iets waar je de hond langzaam aan moet laten wennen. eerst naar 1 maaltijd per dag (de ene steeds kleiner en de ander steeds groter maken), en dan de ene maaltijd steeds wat kleiner maken.

dan kan je dus 6 dagen 200 gram voeren, en 1 dag niets.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door