Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2282189
Parelridder schreef: Ik droog overigens steeds minder voor mijzelf, omdat kant-en-klaar gedroogd soms goedkoper is!! Dus voor je aan de slag gaat zou ik zeker bekijken of datgene wat in de droger gaat niet voor hetzelfde geld (of zelfs minder) kant en klaar te koop is..
Dat is waar maar met echt vlees red je niet qua smaak bij echt zelf gedroogd, vermoedelijk toch andere temperatuur enzo. Gedroogde kipfilet van boxby, halen ze hier hun neus voor op en eigen gedroogde kipfilet :P :P never fulls a dog nose ;)
#2282190
Cindy de Wolf schreef: Et voila

Afbeelding

waaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuw
ik ben zo jaloers !!!

dit is pas gaaaaaf zeg , jeetje ..... en zo veel in 1 x
en jij bent het zelfde kwijt ? als wij met een boman ???
#2282194
WOW Cindy!
Dit vraagd om uitleg over hoe deze kast gemaakt is, hoe je hem dicht maakt en wat nou precies blaast en verwarmt! :) :D
Oh ik zie al een plexiglasdeurtje...en aan de achterkant dus ook...



Als je iedere maand voor 3 personen voor 5euro moet drogen en je gooit die 3x5euro steeds in een potje...
Ja dan betaal je zelf wel het vlees, maar dat voel je niet zo erg omdat je het toch in de vriezer hebt liggen. Na een jaar heb je 12x15= 180euro gespaard.
Deels van jezelf, deels van de 'opbrengts'/slijtage van de droger.
Na 1,5jaar heb je 18x15 = 270 euro gespaard en kun je een excalubur kopen mocht de bomann tegen die tijd kapot zijn, deels van je eigen geld (stroom en vlees) en deels van de vergoeding voor de droger.

Ik denk zeker dat je wel wat meer mag vragen per kg.
Ik noemde het voorbeeld van de kipfilet. Gedroogde kipfilet kost in de winkel (170gr voor 3 euro 1000:170 = 5,88  5,88x3 =) 17,64 per kg. Dus ongedroogd kost ie ongeveer 4x zoveel omdat er ongeveer 1/4 aan gewicht van overblijft.
Je mag die mensen dit ook zeker als vergelijking voorleggen.
Je kunt zelf ook gewoon maar wat drogen en dan uitrekenen hoeveel je wat kost.
Als runderlippen 1,50 per kg kosten, kosten ze gedroogd dus 4x zoveel per kg, dus gedroogde lippen kosten dan 4x1,5 = 6euro.
Doe daar de kosten van je droger bij, zeg 1euro slijtage en dan nog 1,50 voor de stroom. Dan kost 1kg gedroogde lippen dus 6+1+1,50 = 8,50

Long kost dan 50cent per kg, gedroogd 4x zoveel dus 2euro per kg voor gedroogde long, + 2,50 kosten = 4,50
Als ik jouw was zou ik wel even voor de zekerheid nawegen hoeveel je van een kg vers overhoud als het gedroogd is.

En kijk eens in de winkel, een zak gedroogde pens van 1kg kost dik 10euro, omgerekend is dat dus 2,50 per kg verse pens.


Misschien is het handig om zelf een lijstje te maken met wat hoeveel kost.
Weeg de long, lippen, voetjes ect vers en daarna gedroogd. Dus als je 1kg op de droger legt, daarna gelijk wegen. Dan kun je precies uitrekenen hoeveel het per kg kost als het gedroogd is. Tel daar je onkosten bijop, zet het in een lijst (producten + prijs per 100gr bijv) en leg het de mensen maar voor. Dan kunnen ze bestellen wat ze willen en aan de hoeveelheden.

En eigenlijk, moet je ook brandstofkosten doorberekenen, wij halen vlees uit alle uithoeken van het land, maar krijgen ondanks dat we voor ons zelf rijden ook een deel van de brandstofkosten vergoed ;)

Ik denk dat je van die 5euro echt 2,50 - 3euro mag tellen aan onkosten, minstens!

(ik ga ook maar eens een lijstje maken met producten en prijzen want er is ook iemand die van mij gedroogd spul wilt hebben, maar zij betaald gelukkig wel ruim ;) )
#2282228
tycolaika schreef: nou , he he , ik weet wat 1 kw kost , voor ons
dat is 21,5 cent
hoe nu verder ??? haha , henry zegt , ik moet 21,5 x 24 doen ?
dat geloof ik niet , dat zou wel erg veel zijn , per droog beurt
Volgens mij is 1kw 4x250w
dus verbruikt je 1kw op 4uur

Kosten zijn dan 0,215x24uur = 5,16
5,16:4= €1,29
#2282238
**Jolanda** schreef: Volgens mij is 1kw 4x250w
dus verbruikt je 1kw op 4uur

Kosten zijn dan 0,215x24uur = 5,16
5,16:4= €1,29
hmm oke , thnx wat een ramp zeg haha , ik snap dr geen drol van ....... ik heb nu 1 kilo long uit gelegt , en 1,5 kilo pens , ik kijk eens hoe ver ik daar mee kom . en wat er daar van over blijft als het droog is....

en alle andere dingen zal ik ook eens kijken , hoeveel er per kilo van over blijft
ik kan wel gemiddelt meer drogen in 1 x , omdat ik geen 5 netten heb , maar 10 netten op elkaar
#2282240
Ok uitleg ;D

Nee deze is duurder er staat een straalkacheltje gewoon zo'n ding wat je bij de bouwmarkt kan kopen die op 1000 of 2000 watt kan onder de droogkast, je ziet op de foto net het laatste randje hiervan. Deze staan dus in een afgesloten zelf gemaakt kastje met 1 opening en dat is de opening naar de droogkast dus al zijn warme lucht wat ca 40 graden is blaast hij door de kast heen. Aan de bovenkant van de kast zit een uitlaat, wij hebben er een geforceerde afzuiger op zitten zodat het lucht als het ware door de kast getrokken wordt. De kast zelf is een oud aquarium van ca 1m, waar vriendlief van kunststof de richels voor de plankjes in gemaakt heeft, deze zitten op ca 1 a 1,5cm van elkaar af, dus kan kiezen voor dik drogen dus echt taaimateriaal of dun wat ik meestal doe voor beloning. De plankjes zijn verreweg het duurst, te koop bij de gamma zijn aluminium platen. De kast zoals die bij mij staat kost inkoopprijs ca 1000 euro. Waarbij zeker 500 euro in de plankjes zit. Ik kan er maximaal 10-12kg per keer in drogen als het goed te verdelen is dus rechte mooi plakken zoals koolvis. Gemiddeld gebruik ik 3 planken per kilo rauw vlees. O hij staat 24 uur aan met gemiddeld 7-8kg vlees voordat het door en door droog is. 
#2282249
Cindy de Wolf schreef: Ok uitleg ;D

Nee deze is duurder er staat een straalkacheltje gewoon zo'n ding wat je bij de bouwmarkt kan kopen die op 1000 of 2000 watt kan onder de droogkast, je ziet op de foto net het laatste randje hiervan. Deze staan dus in een afgesloten zelf gemaakt kastje met 1 opening en dat is de opening naar de droogkast dus al zijn warme lucht wat ca 40 graden is blaast hij door de kast heen. Aan de bovenkant van de kast zit een uitlaat, wij hebben er een geforceerde afzuiger op zitten zodat het lucht als het ware door de kast getrokken wordt. De kast zelf is een oud aquarium van ca 1m, waar vriendlief van kunststof de richels voor de plankjes in gemaakt heeft, deze zitten op ca 1 a 1,5cm van elkaar af, dus kan kiezen voor dik drogen dus echt taaimateriaal of dun wat ik meestal doe voor beloning. De plankjes zijn verreweg het duurst, te koop bij de gamma zijn aluminium platen. De kast zoals die bij mij staat kost inkoopprijs ca 1000 euro. Waarbij zeker 500 euro in de plankjes zit. Ik kan er maximaal 10-12kg per keer in drogen als het goed te verdelen is dus rechte mooi plakken zoals koolvis. Gemiddeld gebruik ik 3 planken per kilo rauw vlees. O hij staat 24 uur aan met gemiddeld 7-8kg vlees voordat het door en door droog is.
Als dat straalkacheltje op 2000watt draait en de kosten ongeveer 1000euro zijn...was je dan niet goedkoper uit met 4 excaliburs?
Of 2 van deze: http://www.brouwmarkt.nl/kruiden-voedse ... -2420.html
#2282257
**Jolanda** schreef: Als dat straalkacheltje op 2000watt draait en de kosten ongeveer 1000euro zijn...was je dan niet goedkoper uit met 4 excaliburs?
Of 2 van deze: http://www.brouwmarkt.nl/kruiden-voedse ... -2420.html
Hij staat bij mij op 1000 watt. En heeft voor ons alleen de plankjes en kacheltje gekost, de rest is officieel van restmateriaal van wat we nog hadden maar wat natuurlijk wel ooit betaald is.
#2282260
wauw, das wel veel :D
dat zijn veel droog beurten om te sparen hahahahaha.
zou ik mss , wat meerdere foto`s van jullie droogkast mogen zien ?
wat gespecificeerd bedoel ik dan
mijn mannetje vind het heel intresant , en je raad em al , hij zou ook wel willen knutselen :d
#2282529
tycolaika schreef: wauw, das wel veel :D
dat zijn veel droog beurten om te sparen hahahahaha.
zou ik mss , wat meerdere foto`s van jullie droogkast mogen zien ?
wat gespecificeerd bedoel ik dan
mijn mannetje vind het heel intresant , en je raad em al , hij zou ook wel willen knutselen :d
Tsja dat wordt lastig, hij zit helemaal ingebouwd en eruit halen gaat niet 1,2,3. Wat zou je vriend willen weten? Anders mss handig dat je vriend specifieke vragen even over de PB/mail stelt, dan kan mijn vriendje daar vast wel op antwoorden.
#2282541
haha nee uitbouwen , is ook niet de bedoeling
ja het ging hem dr om , dat die kon zien hoe en wat dat het in elkaar gezegt is , ik laat em morgen eens kijken , en dan zal die indd wel vragen hebben , die stuur ik je dan even per pb :D
ik vind het een waanzinnig iets , zo groot ,

wat betaal jij nou ongeveer dan voor een droogbeurt ? per x ? dus laten we zeggen 24 uur
#2282552
tycolaika schreef: haha nee uitbouwen , is ook niet de bedoeling
ja het ging hem dr om , dat die kon zien hoe en wat dat het in elkaar gezegt is , ik laat em morgen eens kijken , en dan zal die indd wel vragen hebben , die stuur ik je dan even per pb :D
ik vind het een waanzinnig iets , zo groot ,

wat betaal jij nou ongeveer dan voor een droogbeurt ? per x ? dus laten we zeggen 24 uur
Prima, ik zie het wel verschijnen. Hij verbruikt ca 12 euro stroom per 24 uur en dat verdeel ik over de porties, dus mensen betalen ca 2-4 euro voor het vlees en ca 2 euro voor het drogen, de rest is arbeidsloon dus ik zet hem ook alleen aan met minimaal 6kg erin.
#2282607
tsjeeeee wat een interessant topic! En daarbij toch zo onbegrijpbaar  :D

Ik vind het allemaal maar moeilijk rekenen, maar ik ben er wel uit dat ik ook een droogmachine wil. Moet alleen vriendlief weer even over halen want die vind dat de hond  nu wel erg luxe begint te eten hahaha. Nog effe en we eten zelf niet meer omdat alle aandacht naar ons moppie gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door