Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rafka
#2281705
even een vraag:
Ik ben voor mijn poezenbeesten overgestapt op KVV om reden dat een van de twee verschillende kale plekken kreeg, daar jeuk aan had en ging wassen/krabben, wat wondjes tot gevolg had die weer gingen jeuken etc etc.
Sinds de poes over is op KVV is het al de helft verbeterd, maar ze is nog niet helemaal jeukvrij.
Vandaag naar de dierenarts geweest. Ze kreeg een injectie met prednison (zou helpen tegen de jeuk) pipetjes tegen vlooien kregen we mee (ondanks dat de dierenarts daar zelf geen aanwijzing voor vond.
een kap voor om haar nek zodat we haar kunnen weerhouden van obsessief likken en krabben.
De dierenarts houd het op een allergie, maar waarvoor is moeilijk uit te zoeken zei ze.
Toen ik aangaf dat het al iets beter ging sinds ze KVV krijgt vertelde de dierenarts dat verandering van voer drie weken nodig heeft om het volledige effect ervan in zicht te krijgen. Het meest aannemelijk is een vlooien allergie of een allergie voor iets in haar voedsel als oorzaak van de kale plekken.
Pipetjes tegen vlooien direct zowel bij de kater als de poes en de hond gedaan, de hond krijgt er over een maand weer een en de katten over vier weken.
Maar nu: Als ik op dit forum zoek op allergie vind ik voornamelijk hits over een eliminatie dieet. Heeft het zin dit in te zetten bij de poes? en zo ja..... hoe pak je dat het best aan als een verandering van voer drie weken duurt voor het volledige effect zichtbaar is, kun je een kat wel drie weken op alleen maar een ding zetten?
Vragen vragen, Ik hoor graag wat jullie mening hierover is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2281864
Eliminatiedieet is enkel nuttig als het een voedselallergie is natuurlijk.

Dus moet je eerst uitmaken of het over voedsel- of vlooienallergie gaat.
Waar bevinden zich de wondjes? En wat voor wonden zijn het precies, kan je die eens beschrijven? Wordt het bv eerst een bultje, dan een korstje en eventueel later een kale vochtige plek, of is het anders?
Zijn er nog wonden bij gekomen sinds ze Kvv krijgt?

Voedselallergie uit zich voornamelijk rond de kop en hals en vormt typisch wonden zoals ik hierboven beschreven heb, al kan het ook anders uiten natuurlijk.  Hierbij zouden er in principe geen nieuwe wonden mogen bijkomen als je het allergeen laat.
Maar wat voor kvv geef je? Een volledig graan- en groentenvrije? En zitten er andere supplementen in?  Het kan zijn dat er nog steeds iets inzit waar hij op reageert.
Bij een kat is voedselallergie dus wel anders dan bij een hond, maar elimineren zou op dezelfde manier kunnen gaan.  Als zou ik eerst eens gewoon proberen met een kvv waar geen vreemde supplementen in zitten. 

Als de wondjes over het hele lichaam voorkomen en voornamelijk op de achterhand, denk ik eerder aan vlooienallergie.  En dan is een eliminatiedieet zinloos. 1 beet kan al erg veel ellende veroorzaken. Vers voer helpt voor de weerstand hiertegen, maar enkel ondersteunend dus, niet voorkomend. 

Voor nu kan je echter niet zoveel doen omdat hij Prednison gehad heeft. Dat onderdrukt de hele allergiereactie en dus weet je niet als je iets veranderd of het van de prednison of van je verandering komt.
Ik verwacht dus dat het nu gaat verdwijnen (onder invloed van de prednison) en ik zou hem daarbij op een goede kvv met zuiver vlees zetten.  En dan afwachten tot de prednison uitgewerkt is (moet je navragen) en kijken of het terugkomt. Komt het niet terug, des te beter. Anders kan je inderdaad een eliminatiedieet starten.
Als het voedselallergie is, tenminste!
Als het meer naar vlooienallergie neigt, moet je hem gewoon erg goed met anti-vlooienmiddelen blijven opvolgen zodat je vermijd dat hij ook maar 1 beet oploopt. Zoals gezegd helpt vers daar wel iets bij.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 08 mar 2012, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rafka
#2281953
Dat was ook wat de dierenarts vertelde: wondjes op de achterhand en rond de staartaanzet duidt op vlooienallergie op andere plekken kan duiden op voedselallergie.
ze heeft wondjes inderdaad bij haar staart, maar ook op de flank en op de kop achter haar oren.
Sinds ze KVV krijgt is de flank opgeknapt alleen achter de oren, boven haar oog en bij de staart blijven korstjes zitten die steeds opnieuw weer worden opengekrabbeld/gelikt.
Ze krijgt Tinlo (www.barfmenu.nl) dat zou granenvrij en rijstvrij moeten zijn. tot nog toe heeft ze van tinlo de barfnatuurlijk, de kip, de konijn en de eend gekregen.
Om een vlooienallergie uit te sluiten ben ik begonnen met pipetjes in de nek (advantage)
Als ik jouw post tussen de regels door lees zeg jij eigenlijk dat het nu nog geen zin heeft om te gaan zoeken naar een aanleiding in de voeding?
Laatst gewijzigd door rafka op do 08 mar 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2281966
Ja, dat is mijn mening.  Die is niet absoluut natuurlijk. ;)
Maar ik zie er inderdaad geen voedingsgerelateerde zaken in.

Maar ik zou je wel aanraden om dan wel al eens na te denken over een diersoort waarmee je zou gaan elimineren als je daar later toch voor zou kiezen.  De 2 meest gebruikte diersoorten daarvoor heb je namelijk al gebruikt (eend en konijn).  Dus hou eentje achter de hand want een eliminatiedieet wordt gestart met een diersoort die de kat nog niet eerder gegeten heeft. ;)

Tinlo is prima. Zit niets bijgevoegd.

Maar ik zou nu even afwachten en goed vlo-vrij houden. Dus volgens schema terug behandelen. 
Door rafka
#2282023
dank voor jouw antwoord.... :biggrin2: je zou graag zien dat zoiets in een uurtje is opgelost natuurlijk.
we gaan het even aanzien met de vlooienmiddelen voor nu dan.
Door Mevroi Kruim
#2282051
Als het idd vlooien zijn (en dat kan heel goed) dan is het ook heel belangrijk om je huis grondig ei- en larf vrij te maken. Grondig stofzuigen, stofzak weggooien, nieuwe stofzak met stuk vlooienband er in, anders komen de poppen uit in je stofzak en lopen de vlooien vervolgens vrolijk door de slang naar buiten  :P Kattenkleedjes en andere plekken waar ze veel vertoeft wassen en schoon houden. Het kan zelfs nodig zijn, als je niet overal gladde vloerbedekking hebt, om een omgevingsspray te gebruiken.

En verder vraag ik me af of er ook een afkrabsel is gemaakt van de huid, en of er gekeken is naar mijten, schimmel e.d. Ik vind het zelf altijd wel handig om dat soort dingen uit te sluiten voordat je aan het voer gaat sleutelen.
Door rafka
#2282793
er is geen afkrabsel van de huid gemaakt, de dierenarts heeft wel in de oren gekeken (misschien naar oormijt gezocht?)
Toch als ik het probeer vind ik geen vlooien, ik zie ook geen vlooienuitwerpselen.
De dierenarts heeft ook een kan door de vacht gehaald en zag daar ook niets vreemds in volgens mij (behalve dat er korstjes meekwamen).
Ik kijk het twee weken aan zo met de pipetjes, en is er dan geen verbetering meer dan gaan we terug.
We hebben een stofzakloze stofzuiger en die wordt elke dag geleegd duseuh..... dat zou geen broedplek mogen zijn lijkt mij.
We hadden boven in het trapgat een radiatormandje hangen aan het traphek, daarop lag ze altijd graag, totdat ik het mandje gewassen had, daarna heeft ze er niet meer in gelegen. 
Nu slaapt ze meestal op de bedden, en soms op de bank, maar die worden beiden met regelmaat verschoond (ja, zelfs de bank heeft een hoes die ook regelmatig in de wasmachine verdwijnt, bij de ikea vandaan, briljant als je huisdieren hebt!)
Hoe gebeurt dat dan, onderzoek naar mijten en/of schimmels? Kun je daar gewoon naar vragen bij jouw dierenarts?
Door Limpy
#2283000
Er wordt dan met een mesje wat huidschilfers afgekrabt en onder de microscoop bekeken op enge beestjes.
Klinkt enger dat het is, doet geen pijn voor de kat.
Elke da kan dat gewoon in de praktijk doen.
Door *Flip*
#2284349
als het een voedselallergie is heeft de kat meestal jeuk rond de kop en de nek, bij een vlooienallergie voornamelijk op de rug net boven het begin van de staart.

Bij een vlooienallergie vind je geen spoor van vlooien op jouw kat. 1 voorbij vliegende vlo die bijt kan voldoende zijn voor hevige jeuk. Neem in dat geval een antivlooienmiddel die vlooien weert (vb advange) ipv een waarbij de vlo de kat eerst moet bijten om gif binnen te krijgen en daarna pas dood gaat. Dan loop je nl een beetje achter de feiten aan...

Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door