Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tycolaika
#2281932
even een vraagje
mijn buren , hebben allemaal hondjes , en nu zijn er al 3 adresjes naar mij toegekomen , omdat ze mijn koekjes zo geweldig vinden :D
de honden nog het meest
ik ben ieders vriendin :D
haha

maar nu is mij gevraagt , of ik per x voor zo`n 5 euro koekjes wil maken

ik droog het meeste longetjes en runderlippen en penjes a 50 cent per stuk
aangezien ik voor mij zelf niet tel of reken , wat het me kost. omdat het voor ons is , weet ik ook niet hoe ik het moet uit rekenen
:-[
kan iemand mij een som geven , zodat ik weet , als ik een product van 50 cent de kilo heb , hoeveel ik kan drogen zodat ik aan de 5 euro kom ?!
het hoef niet presies , maar ik vind het ook niet de bedoeling , dat ik de stroom rekening ga betalen , voor ander mans hondjes.
mss klinkt het een  beetje kruuw , maar het gaat nu al om ff tellen

buur 1 heeft 3 honden herder stafford en een kleintje
buur 2 heeft 3 honden stafford en 2 kleintjes
buur 3 heeft 2 stafford puppies ....

8 hondjes dus ....

wie wo wie wil me helpen :d
#2281948
Ik weet dat recent iemand uitgerekend heeft hoeveel de Bohmann verbruikt maar vind dat maar terug  :o
Heb je de zoekfunctie al eens geprobeert? Stond ergens in een topic over drogers (vreemd he?  ::))

En dan kan je volgens mij het beste beginnen met van elke soort koekjes ( lever, lippen enz...) een droger te vullen.  Je rekent dan uit hoeveel het je kost om dit te drogen aan elektriciteit en telt er de kostprijs van een hele droger vol materiaal bij. En dan kijken waar je komt als je dat voor elke soort doet.  Als je nog wat over hebt, kan je er nog iets bij voegen.

Als je het echt in een formule wil gieten zou je moeten uitrekenen hoeveel het drogen je kost per kg vlees, en dat zal per soort vlees verschillen (andere droogtijd).  Je moet dan uitrekenen hoeveel er van het materiaal in de droger past, hoelang hij moet draaien om het te drogen en hoeveel dat kost.
Er past vb (ik heb werkelijk geen idee hoeveel er in zo'n droger past) een kg vlees in de droger en hij moet 12 uur drogen.  Stel dat een uur drogen 0,10 euro kost (ik heb ook geen idee hoor).  Dan kost een kg drogen dus 12*0,10 euro= 1,20 euro.  Voor dit soort vlees is de elektriciteitskost dus 1,20 euro/kg vlees. 
Als het niet precies een kg is werk je met dit:  (droogtijd* kostprijs/uur drogen)/aantal kg= kostprijs/kg

Dan kan je vb 5 euro = (... euro/kg energieverbruik + ... euro/kg vlees)* aantal kg dat je kan drogen
Dus te drogen aantal kg = 5 euro/ ( euro/kg energieverbruik + euro/kg vlees)

Dat moet je dan wel voor elke soort vlees apart doen  want ze hebben andere kostprijs en droogtijd.  Ik ga hierbij dan uit van het gewicht voor het gedroogd is, hoeveel het achteraf nog weegt is niet echt van belang veronderstel ik?  Het lijkt me handiger als je in het oog houdt hoeveel er de droger ingaat, dat betaal je tenslotte ook, gedroogd rekenen is gewoon een omweg.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 08 mar 2012, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2281959
Hoeveel stroom vraagt je droger. Ik heb geen idee, maar stel 350 Watt. Dus als die 24 uur aanstaat kost dat 24 x 350 = ca 8 kw. Hoeveel kost 1 kw? Ik dacht 0,20 cent. Dan kost 24 uur drogen dus 1,60 Dus 1 uur drogen kost 6 cent.
Je neemt 5 kg te drogen spul. Kost 5 euro. Je kijkt hoelang je er over doet om 5 kg te drogen. Stel dat kost 60 uur. dan komen er dus 60 x 6 cent bij is 3,60. Dan kost 5 kg drogen je dus 8,60. Je houdt van die 5 kg 2kg over? (geen idee) maar dan kost 1 kg gedroogd vlees/poot of weet ik wat dus 4,30.
Maar dit is dus afhankelijk van :
A stroomverbruik droger
B Stroomprijs
C tijdsduur drogen
#2281977
Ik doe dat ook en ik reken 8 of 9 euro per portie dat is inclusief het vlees. Ik heb een vaste prijs/productenlijst. Er gaat 1kg rauw in dunne plakjes gesneden op de plaat en daarvan houden de mensen zo'n 300-350g over. Je moet het niet voor niets doen want jouw stroomkosten gaan wel door en geloof me het werk gaat je ook tegen staan. Hier snij ik weleens 25kg per week en daar mag best wat tegenover staan vind ik. Ik droog max 6-8 porties per keer. (grote eigen gemaakte droogkast)
#2281980
Vlees vers wegen.
1 pensje kost 50cent, dus dan kun je voor 5euro 10 pensjes nemen. Maar je moet het stroomverbruik er vanaf halen én ik zou een paar cent tellen als slijtage van de droger, want je droger draait dadelijk meer dan als je alleen voor jezelf zou drogen, dus hij zal ook eerder kapot gaan en dat moet jij een nieuwe kopen. Je buren zullen echt niet zeggen 'joh ik vind het zo fijn dat je dat steeds voor mij gedaan hebt ik koop je een nieuwe droger'.

Ik denk dat je voor 3,50 aan vlees op de droger kunt leggen als je er 5euro voor krijgt.
Gedroogde kipfilet in de winkel kost 2,99 voor 170gr.
Als je dus voor die 3,50 200gr gedroogd vlees kunt geven, ben je even duur als in de winkel.

Runderlippen kosten 1,50 per kg. Neem daar bijv 1,5kg van, kost 2,25
Dan kun je wat long nemen, kost? 1euro per kg, neem daar 1kg van kost 1euro
Dan neem je een half pensje (of een halve kg) kost 50cent, delen door 2 = 25cent
Totaal : 3,50

Je houd daar ongeveer (1500 +1000+500 = 2000  2000:4 =) 500gr aan over, dus goedkoper dan in de winkel ;)

Ik denk dat als je zelf 400gr zou geven ipv 500gr nog een heel nette deal maakt met je buren. je hebt er immers ook werk aan ;)
Zou je meer long nemen ipv lippen, kun je ook wat meer in het zakje doen.

En als je slim bent, snij je de long e.d. lekker klein zodat ze veel snackjes hebben en niet denken 'hmm voor dat geld heb ik maar 20 snackjes'.
#2281992
Ik droog zo nu en dan wat voor 2 mensen die me heel dierbaar zijn, graag gedroogde vleesjes geven, maar erg krap zitten in hun tijd (mede omdat ze altijd voor anderen klaar staan ;)). Het snijden, drogen en uitrekenen kost best tijd.. Ik doe het voor hen met liefde, vind het gewoon fijn iets voor ze te kunnen doen, maar zelf zou ik het niet structureel voor allerhande kennisen doen. Die zou ik liever uitleggen hoe & wat, zodat ze het zelf kunnen gaan drogen.

De mensen voor wie ik droog geven me de vrije hand in wat ik droog en wanneer het klaar is. Ik gebruik dus waar ik op dat moment goed aan kan komen en zij laten zich lekker verrassen :) Een van hen geeft me een max. bedrag (bijv. 75 euro, dus ruimte zat). Zelf vind ik die ruimte heel fijn, want dat geeft armslag om er een leuk gevarieerd geheel van te maken + ik kan eens per zoveel tijd een stapel drogen en dan weer een poos niet. Dat kost me volgens mij minder tijd of in ieder geval voelt dat zo ;)

Enfin, dat gezegd hebbende..
Ik heb de energieprijs berekend van de Bohmann drogertjes (dat was ik dus :biggrin2:). Gebaseerd op mijn energiekosten kost 24 uur drogen 1,26 euro per drogertje. Zelf droog ik kúrk droog, zodat het moeiteloos máánden houdbaar blijft in een trommel zonder te gaan schimmelen of zo. Dat betekent dat de droger (afhankelijk van product en dikte van de plakken) 2-3 dagen draait. Als ik 2 drogertjes op elkaar stapel is de droogtijd 12 uur langer (lagere kiloprijs dus).
#2281995
Ik droog overigens steeds minder voor mijzelf, omdat kant-en-klaar gedroogd soms goedkoper is!! Dus voor je aan de slag gaat zou ik zeker bekijken of datgene wat in de droger gaat niet voor hetzelfde geld (of zelfs minder) kant en klaar te koop is..
#2282166
Cindy de Wolf schreef: Ik doe dat ook en ik reken 8 of 9 euro per portie dat is inclusief het vlees. Ik heb een vaste prijs/productenlijst. Er gaat 1kg rauw in dunne plakjes gesneden op de plaat en daarvan houden de mensen zo'n 300-350g over. Je moet het niet voor niets doen want jouw stroomkosten gaan wel door en geloof me het werk gaat je ook tegen staan. Hier snij ik weleens 25kg per week en daar mag best wat tegenover staan vind ik. Ik droog max 6-8 porties per keer. (grote eigen gemaakte droogkast)
ooh zelf gemaakte droog kast ?

heb je daar geen foto van ? ik ben nu wel heeeeel erg nieuwsschierig hoe dat er uit ziet :D
gratis doe ik het niet , maar ik verdien er ook niets op. ik wou gewoon kiet spelen.
#2282170
tycolaika schreef: ooh zelf gemaakte droog kast ?

heb je daar geen foto van ? ik ben nu wel heeeeel erg nieuwsschierig hoe dat er uit ziet :D
gratis doe ik het niet , maar ik verdien er ook niets op. ik wou gewoon kiet spelen.
Je moet wel wat overhouden ;) Jij hebt er werk aan, jouw droger slijt....
Als ik jouw was zou ik het geld wat je met het drogen 'verdient' in een potje stoppen zodat je straks geld hebt voor een nieuwe droger als deze het begeeft (en ook als je 2e het begeeft)
Misschien kun je dat potje wel 2 jaar lang vullen met kleine bedragen en straks een degelijke excalibur kopen en zo meerdere porties tegelijk drogen ;)
#2282176
oeh , dat zou wat zijn jolanda :D
vind het wel een goede tip eigenlijk
ik ga gewoon eens kijken hoe ver ik kom , met 5 euro.
het lijkt me zo weinig.
en ik moet hun dan ook maar duidelijk maken , dat het best duur is

henry maakte de opmerking , als ze die koekjes willen  hebben , dan kopen ze het vlees van jou maar over , en zetten ze hem maar bij hun op het aanrecht, gaat het van hun stroom af
ma dat wil ik niet ..
ik heb em toen ik em pas had ff gedeeld met mijn nichtje , tot ze zelf eentje had , maar dit wil ik niet meer , ik koop de spullen en ben ze vervolgens kwijt aan een ander.
#2282188
tycolaika schreef: ooh zelf gemaakte droog kast ?

heb je daar geen foto van ? ik ben nu wel heeeeel erg nieuwsschierig hoe dat er uit ziet :D
gratis doe ik het niet , maar ik verdien er ook niets op. ik wou gewoon kiet spelen.
Et voila

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door