Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bien
#2246285
Vraag het me al een tijdje af, en het gaat er niet om of ze lekker vinden, pens, ja of nee maar om de noodzaak.
Het is ook niet dat ik geen pens wil voeren ofzo, maar ik dacht er zo over na... en vraag me af hoe jullie hierover denken.

Er genoeg kvv soorten van een enkele diersoort, maar in sommige zit dan geen pens want een konijn, paard heeft geen pens.

Hebben honden per se pens nodig?
Zijn er honden die niet tegen pens kunnen is het daarom gedaan?
Ontstaan er tekorten als je geen pens mee zou voeren? (ervaring?)
#2249762
Pens bevat zeker belangrijke voedingsstoffen.
En bij KVV's die bestaan uit 1 diersoort wordt ook aangeraden om af te wisselen tussen minimaal 4-5 diersoorten. Hierdoor kom je ook vanzelf op varianten uit waar wel pens in zit.
#2249876
Volgens mij gaat het niet zozeer om de voedingsstoffen (vitamines, mineralen, eiwitten), want daarvan zitten er niet bijzondere in, maar om de bacterieen die erin zitten. Het is erg goed voor de darmflora en bovendien makkelijk verteerbaar. Ik denk niet dat er vreselijke dingen gebeuren als je het niet voert, in termen van tekorten of iets dergelijks, maar ik denk dat het wel bijdraagt aan een goede gezondheid.
#2280086
Pens is vooral voor het smakelijk maken van de maaltijd. Je hond heeft niet ieder dag pens nodig. Je voert het voor de darmflora om die bacterien op pijl te houden. Maar door het vers voeren worden de bacteren ook op natuurlijke wijze bijgehouden..

Groetjes Marlien
#2291988
Pens is inderdaad heel goed voor de darmflora. Zelfs een aantal van onze katten eten af-en-toe honden-kvv met pens en daar zijn we heel blij mee!
Maar naast KVV (met of zonder pens) kun je ook een penslap (of stuk naar gelang de grootte van je hond) los geven. De meeste honden weten er wel raad mee en vinden het heerlijk. En het belangrijkste... het is een natuurlijke tandenborstel!  :biggrin2:
#2292107
Reus heeft door het elimineren een maand of 8 geen pens gegeten. toen hij weer pens kreeg was hij niet alleen dol gelukkig, maar volgens mij knapte hij er ook, na een tijdje, behoorlijk van op qua af en toe gedoe met zijn buik. minder rommelbuik, minder diaree, minder spugen. dus ik zou zeggen ja, een hond heeft pens echt nodig als natuurlijke ondersteuning van de spijsvertering.

of de hond het iedere dag nodig heeft hangt natuurlijk volledig af van hoeveel je geeft. als je een kvv geeft met maar een klein percentage pens, dan moet hij dat (voor het positieve effect ervan) vaker eten dan wanneer je grote lappen pens geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door