Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2279549
Ik wil naast de kvv ook barfdagen in gaan lassen om zoetjesan volledig weer te gaan barfen,
onze Dogo Canario reu had al min of meer volledig gebarft, maar sinds begin januari hebben we er een Duitse Dogteef bij van nu 9 maanden. (zij was alleen brok gewend en staat nu al ruim 2 maanden op kvv en begint al goed met beginnersbotten)

Ons idee:

ma: kvv paard
di: barfdag
wo: kvv geit
do: barfdag
vr: kvv lam
za: standaard pens met fytomix
zo: is al barf, zalmkoppen/zalmlijven met zalmfilet of hele makrelen.

Wij hebben de reu van 3 jaar en tegen de 75kg op 1kg per dag staan (1,5%) en dat is prima,
de "pup" heeft echt de 3% nodig... na een halve dag kan je de ribben al letterlijk zien! Zij weegt nu zo'n 62kg en is een 9 maanden oude Duitse Dogteef van momenteel 83cm hoog...

Voor een barfdag volgens de rekenhulp en vergemakkelijkt:

Mackenzie: (DDpupsel)
1000gr vleesbot
200gr groente
300gr orgaan
500gr spiervlees

Rover: (DC reu)
500gr vleesbot
100gr groente
150gr orgaan
250gr spiervlees

Eh... Voetnoot?
Geen kip wegens jeuk en we geven ook geen rund meer, alleen vuile runderpens standaard op de zaterdag.
Dus bij het orgaan percentage moet de pens weggelaten worden...
Hoe gaan we dit doen????

Ik heb als vleesbot o.a: parelhoenkarkassen, kwartels (heel) en  eendenkarkassen.
Fazantkarkassen kan ik aankomen per kilo met orgaan erin....

De kalkoennekken heb ik er ook uitgehaald wegens scherpe botten en nog moeten leren fatsoenlijk kauwen van de DD,
als spiervlees zal ik uitsluitend hertenvlees of kalkoenvlees gebruiken....

Karkassen/vleesbot dus het liefst gevogelte wat goed te verhapstukken valt om mee te beginnen,
om geen tekorten te krijgen dus de kvv van lam, paard en geit.

Dus hulp, suggesties, tips e.d. zijn zeer welkom!!!! ;)

Alvast bedankt!!!

José, Mackenzie en Rover!
#2279636
José Schrauwen schreef: Ik wil naast de kvv ook barfdagen in gaan lassen om zoetjesan volledig weer te gaan barfen,
onze Dogo Canario reu had al min of meer volledig gebarft, maar sinds begin januari hebben we er een Duitse Dogteef bij van nu 9 maanden. (zij was alleen brok gewend en staat nu al ruim 2 maanden op kvv en begint al goed met beginnersbotten)

Ons idee:

ma: kvv paard
di: barfdag
wo: kvv geit
do: barfdag
vr: kvv lam
za: standaard pens met fytomix
zo: is al barf, zalmkoppen/zalmlijven met zalmfilet of hele makrelen.

Wij hebben de reu van 3 jaar en tegen de 75kg op 1kg per dag staan (1,5%) en dat is prima,
de "pup" heeft echt de 3% nodig... na een halve dag kan je de ribben al letterlijk zien! Zij weegt nu zo'n 62kg en is een 9 maanden oude Duitse Dogteef van momenteel 83cm hoog...

Voor een barfdag volgens de rekenhulp en vergemakkelijkt:

Mackenzie: (DDpupsel)
1000gr vleesbot
200gr groente
300gr orgaan
500gr spiervlees

Rover: (DC reu)
500gr vleesbot
100gr groente
150gr orgaan
250gr spiervlees

Eh... Voetnoot?
Geen kip wegens jeuk en we geven ook geen rund meer, alleen vuile runderpens standaard op de zaterdag.
Dus bij het orgaan percentage moet de pens weggelaten worden...
Hoe gaan we dit doen????
Zo lang je 3 dagen per week KVV geeft, zou ik gewoon lekker 10% a 15% orgaanvlees geven. En pens = orgaanvlees dus dat zou ik er bij optellen. Vreemd trouwens, dat je hond wegens allergie niet tegen rund kan maar wel tegen pens. In de regel levert de pens van rund namelijk eerder problemen op dan het spiervlees. Goed, zolang je dus KVV voert, heb je aan zo'n 10% a 15% orgaanvlees (inclusief pens) genoeg. En hoe minder KVV je voert, de meer orgaanvlees je kunt gaan voeren, tot 20% (inclusief pens). En in de tijd dat je KVV voert, kun je gewoon wat meer spiervlees voeren. Hoeveel % voer je van alle onderdelen?
Ik heb als vleesbot o.a: parelhoenkarkassen, kwartels (heel) en  eendenkarkassen.
Fazantkarkassen kan ik aankomen per kilo met orgaan erin....

De kalkoennekken heb ik er ook uitgehaald wegens scherpe botten en nog moeten leren fatsoenlijk kauwen van de DD,
als spiervlees zal ik uitsluitend hertenvlees of kalkoenvlees gebruiken....
Prima!
Karkassen/vleesbot dus het liefst gevogelte wat goed te verhapstukken valt om mee te beginnen,
om geen tekorten te krijgen dus de kvv van lam, paard en geit.

Dus hulp, suggesties, tips e.d. zijn zeer welkom!!!! ;)

Alvast bedankt!!!

José, Mackenzie en Rover!
Nou, het ziet er goed uit joh! Je kunt hier echt direct mee aan de slag hoor! Lekker veel afwisseling ook!
#2279795
Thanks!

Ze kunnen wel tegen rund hoor, maar geef het liever zelf niet meer.
Zoals ik mijn menu nu heb, bevalt het mij beter.

Runderkluifwerk als strotten zie ik niet zitten voor Mackenzie, en waarom zou ik een runder kvv geven als ik ook de varianten geit, paard en lam kan geven waar ook de botten van dat diersoort in vermalen zitten?

De percentages zijn:

50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan
10% groente

Maar ik vroeg me dus af omdat in de kvv al 15% orgaan zit en ik op zaterdag pens geef met fytomix (Mack 1,5kg pens en 500gr fytomix, Rover 500gr pens en 500gr fytomix), hoeveel van welk orgaan ik moet geven op de barfdagen?
#2279806
Hmm, ik heb een idee:

Wat betreft de orgaan op de barfdagen,

Mackenzie heeft op zo'n dag 300gr en Rover 150gr,

Konijnenniertjes 100gr en 50gr
Hazenlever 100gr en 50gr
Lamshart/Lamslong 100gr en 50gr

Is dat niet teveel nier?

Dan kan ik meteen mijn hazenlever te koop verwijderen en aan de slag met hakken.
Tis een blok van 3,4kg... ::)

José
#2280073
[quote="José Schrauwen"]
Thanks!

Ze kunnen wel tegen rund hoor, maar geef het liever zelf niet meer.
Zoals ik mijn menu nu heb, bevalt het mij beter.

Runderkluifwerk als strotten zie ik niet zitten voor Mackenzie, en waarom zou ik een runder kvv geven als ik ook de varianten geit, paard en lam kan geven waar ook de botten van dat diersoort in vermalen zitten?

De percentages zijn:

50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan
10% groente

Maar ik vroeg me dus af omdat in de kvv al 15% orgaan zit en ik op zaterdag pens geef met fytomix (Mack 1,5kg pens en 500gr fytomix, Rover 500gr pens en 500gr fytomix), hoeveel van welk orgaan ik moet geven op de barfdagen?
[/quote]

Ik zou zo'n 5% a 7% andere organen zoals lever, hart en nier geven. Dat hoef je dan niet tot op de % uit te rekenen, gewoon op het oog een beetje verdelen, die 3 soorten. Zo krap komt het niet, echt niet.
#2280642
[quote="Lizzy"]
Ik zou zo'n 5% a 7% andere organen zoals lever, hart en nier geven. Dat hoef je dan niet tot op de % uit te rekenen, gewoon op het oog een beetje verdelen, die 3 soorten. Zo krap komt het niet, echt niet.
[/quote]

Ok, dan kan ik mixzakjes orgaan maken voor de barfdagen.
Ik heb hazenlever nog genoeg in de vriezer, konijnenniertjes staan in de bestelling en komen donderdag, lamshartblokjes hebben ze dierpvries in de supermarkt!

In plaats van de 15% die ik eigenlijk had staan, (300gr en 150gr per dag)
verlaag ik het naar 150gr en 75gr, om en nabij...

Op zaterdag is wel alleen pens en wat fytomix, maar dat conpenseert weer met de zalmkoppen en hele makrelen op zondag.
#2280839
[quote="henneke"]
ik zou alleen de lamslong achterwege laten en vervangen voor iets anders , long is qua voedinsstoffen nou niet echt heel interessant ( wel super om te drogen trouwens .
[/quote]

Heb de lamslongen gedroogd inderdaad als snacks, tenminste... wat er nog van over is, de katten plunderen het bakje ook haha!
Bij de supermarkt halen we die zakken lamshartblokjes, qua prijs valt het heel erg mee en het is al ingevroren én deelblokjes! :)
#2283915
Hmmm,

Heb een hele fazant geprobeerd, doormidden geknipt en allebei de helft gegeven...

Ik denk dat Rover het barfen aan de wilgen heeft gehangen, maar Mackenzie is helemaal van God los...
Kauwen doet ze dus super goed! Ze beschermd het wel als een gek en zelfs ik kon een knauw krijgen bij verplaatsen!!

Rover zijn helft is er ook bij dat witte mormel ingegaan haha!
Ik denk dat ik op de barfdagen Rover maar op Kiezenbrinkmix met spiervlees en eventueel extra nier hou en Mack dan met karkas en al naar de achtertuin kieper...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door