Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2277751
Toen ik met Pugsley ben begonnen met het barfen vanwege de diagnose CNI, ben ik destijds ook bij een aantal Duitse barf-fora en nieuwsbrieven terecht gekomen.

Wat mij iedere keer weer opvalt, is dat de Duitse katten-barfers aan de dagelijkse barf menu's van hun poezels extra voedingssupplementen toevoegen als calcium, phosphor, taurine, beendermeel en zelfs zeezout.

Bij Pugsley heb ik destijds in overleg met onze speciale katten da als enig voedingssupplement Ipakitine gegeven. Onze da houdt niets van barfen, maar dat was bij Pugsley niet meer belangrijk, hoofdzaak eten, op gewicht blijven, niet uitdrogen en nierwaarden verbeteren.

Ik gebruik voor Mowgli geen voedingssupplementen, omdat zeker bij een kat, als je uitgebalanceerd voert, hij toch genoeg voedingsstoffen / balaststoffen krijgt?
Hoe doen jullie dit?
#2277798
Ik let er op dat ik 50% vleesbot gebruik, 20-25% spiervlees, 15-20% orgaanvlees (lever, hart, nieren, maag, long), 5-15% "bijproducten" zoals ei, yoghurt ed. Het is wel een beetje afhankelijk wat ik kon krijgen / wat ik nog heb liggen.

Ik probeer minstens 5 diersoorten te voeren, maar helaas lukt dit niet altijd, omdat ik hier in DE niet alles kan krijgen wat ik graag zou willen hebben, en Mowgli lust helaas niet alles.

Mowgli krijgt 200gr. per dag verdeeld in 2 maaltijden, bestaande uit 50gr. kvv en 50 gram barfhapjes die niet te taai, hard, of groot zijn (spiervlees, orgaanvlees of vis) en tussendoor krijgt hij wel eens een lik yohurt, of neemt hij een lik uit een van de pannen als die nog niet zijn afgewassen  :biggrin2:
#2277912
Bij zo'n dieet voeg ik zelf niks toe. Calcium en fosfor lijkt me echt onzin, er zit ruim voldoende bot in. Taurine zit er zat in rauw vlees, mits je wel het dooivocht ook geeft. Bij bevriezen gaan nld e celwanden vaak stuk en dan loopt oa een deel van de taurine er uit met ontdooien. Beendermeel is natuurlijk kul als je vers bot voert. En natrium zit er voldoende in.
Ik vraag me af of deze Duitsers idd barfen of gemalen vlees zonder bot of orgaan voeren oid.

Overigens is 1x per week vette vis en 2 a 3x per week een eitje ook helemaal niet verkeerd.
#2277973
Mevroi Kruim schreef: Calcium en fosfor lijkt me echt onzin, er zit ruim voldoende bot in. Taurine zit er zat in rauw vlees, mits je wel het dooivocht ook geeft. Bij bevriezen gaan nld e celwanden vaak stuk en dan loopt oa een deel van de taurine er uit met ontdooien. Beendermeel is natuurlijk kul als je vers bot voert. En natrium zit er voldoende in.
Mijn idee ;-)
Mevroi Kruim schreef:Ik vraag me af of deze Duitsers idd barfen of gemalen vlees zonder bot of orgaan voeren oid.
Ze barfen compleet. De Duitsers zelf zijn hypochonders ??? en gaan voor iedere wissewasje naar de dokter en nemen voor ieder wissewasje medicijnen :o. Ik heb het gevoel dat ze ook zo met hun dieren zijn en daarom die supplementen bijvoeren.
Mevroi Kruim schreef:Overigens is 1x per week vette vis en 2 a 3x per week een eitje ook helemaal niet verkeerd.
Mowgli miept heel erg met het eten. Alles wat gevogelee is en "puur" aangboden wordt is bah. Rauw eitje en gekookt eitje kan ik dus wel vergeten. Ik mix het dus door zijn menu, ik maak minstens 2 "smaken" en 1 van de smaken daar zit ei in, hij krijgt iedere dag in ieder geval de variatie met ei. Ik heb verse ansjovis van de Turkse supermarkt voor Mowgli, ik probeer hem verdeeld over de hele week een dagportie te geven. Dit lukt niet altijd, omdat hij ook met hele visjes af en toe miept. Maar nu met mijn nieuwe Porkert 32 ben ik van plan komende week de ansjovisjes er doorheen te jagen :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door