Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2277073
Misschien een beetje een rare vraag op Barfplaats, maar ik vraag het me toch af vanwege het eliminatiedieet van mijn Berner.

Ik stond vandaag met Hetty 1 te praten. Mijn Berner krijgt namelijk een beetje jeuk van paardenvlees en geitenvlees. Nou vroegen wij ons af of een geit graan eet. Als dit het geval is, dan verklaard dit voor mij een hoop. En kan ik daarop toekomstige diersoorten die ik toe wil voegen hierop sellecteren.

Oftewel, wij hebben het vermoeden dat hij niet kan tegen dieren die graan eten. Hij reageerd heel sterk op kip en kalkoen. En een beetje op paard en geit. Konijn en hert gaat wel goed.

Meer heb ik tot nu toe nog niet geprobeerd. Binnenkort ga ik Haas proberen en daarna Lama.
Door Limpy
#2277098
Even uit mn hoofd toen mn zus nog een geit had... als je een geit natuurlijk voert geef je ´m uitgebreidt groente/hooi-assortie, kunnen ook restjes zijn incl aardappelschillen e.d.
Biks is alleen maar aanvulling en niet perse noodzakelijk als je genoeg en divers aan groente/gras/hooi geeft.
Door Linsey
#2277104
mirjansen schreef:
Oftewel, wij hebben het vermoeden dat hij niet kan tegen dieren die graan eten. Hij reageerd heel sterk op kip en kalkoen. En een beetje op paard en geit. Konijn en hert gaat wel goed.
Is dit wild konijn en hert? Tamme konijnen krijgen ook heel veel graan te eten, tamme herten ook.
Door Miranda 1
#2277110
Dat weet ik niet. Ik ben begonnen met konijn van lupa en daarna van orinake. Momenteel konijn van richards. Hert heb ik gehad van sarah s en nu ook van richards.
Door Limpy
#2277116
Lupa en richards verkopen tamme konijn, tamara ws ook maar dat zul je haar moeten vragen.
De meeste hert is ook tam tenzij er vermeld staad dat ze wild zijn...
Door Miranda 1
#2277126
Als dat zo zou zijn dan zou het verhaal van graan niet op gaan. Tenzij hij ook minder kan tegen tamme konijnen en hert. Want hij krijgt datnu van richards.

Ik zal tamara eens een pb sturen. Het hert van sarah is volgens mij wel wild.
Door Lizzy
#2277409
Als een geit graan eet, wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw hond daar allergisch voor is. Het enige waar je dan voor moet uitkijken is dat je niet de pens en net de strotten voert. De rest kun je probleemloos voeren. Tenzij je hond dus ook niet tegen geit kan, dan valt geit af maar dat heeft niks met graan te maken.
Door Miranda 1
#2277445
Oke, dank je wel Lizzy.

Ik heb idd ook geitenpens in de vriezer liggen, dat wilde ik ook gaan elimineren, maar dat doe ik dan maar niet.
Door Lizzy
#2277449
mirjansen schreef: Oke, dank je wel Lizzy.

Ik heb idd ook geitenpens in de vriezer liggen, dat wilde ik ook gaan elimineren, maar dat doe ik dan maar niet.
Ja, pens is vrijwel altijd een listige. Je weet inderdaad niet wat er in de brokken heeft gezeten die zo'n rund of geit of lam te eten heeft gekregen. Daarom zeg ik ook altijd "neem pens als apart item, als je een eliminatie dieet hebt gedaan en weer diersoorten toe gaat voegen".
Door Miranda 1
#2277455
Ja, het hele elimineren is lastig. Hij krijgt een beetje jeuk van paardenvlees en geitenvlees. Terwijl ik eigenlijk wel zeker weet dat hij dat niet gegeten heeft. Ik kan me niet voorstellen dat het in greenheart of farmfood brokken zit. Dit wil ik nog wel even gaan uitzoeken.

Het nadeel is ook dat er in het bos op dit moment veel paardenpoep ligt. Zoeen 2 tot 3 keer per week een hij daar een heel klein hapje van. Maar dat is zo weinig dat ik ook niet verwacht dat hij daar dan weer jeuk van krijgt.

Pff wat is het lastig zeg zoeen eliminatiedieet.
Door Mevroi Kruim
#2277493
Het is zeker hartstikke lastig! Pet af voor alle moeite die je doet voor je hond  :worthy: :worthy:

Ik denk dat een deel van het probleem ook is dat je nooit weet of je hond niet 'gewoon' jeuk heeft, bv een keer een langsfietsende vlo of een haar die scheef zit. Bij een wetenschappelijk onderzoek heb je altijd een controle-groep om te checken wat nou het verschil uitmaakt, maar bij 1 hond heb je dat natuurlijk niet. En het kan ook zo zijn dat hij sowieso door langdurige jeuk gehad te hebben een gevoelig vel heeft, en ook nog dat hij uit gewoonte misschien wat langer gaat zitten krabben dan een andere hond zou doen. Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen  :-\
Door Miranda 1
#2277521
Ja en bij hem ben ik er veel allerter op dan bij mijn Golden.

Hij is ook een stress krabber hoor. En dat kan zijn op de hondenschool, omdat hij dan een oefening moet doen naast een hond die hij spannend vind. Maar ook 's ochtends als ik beneden kom, want dat is hij altijd super blij. Meer opwinding is het dan.

En ja, dit doe je gewoon voor je hond. Voordat ik begon was zijn buik helemaal kaal. En ik werd ook echt gek van dat gekribbel. Ik kan natuurlijk ook zeggen, hij doet het goed op konijn en hert, dus klaar. Ik maar ik vind dat echt te weinig afwisseling. En zolang er nog dieren te proberen zijn, doen we dat gewoon.
Door chiva
#2277565
De konijntjes van Orinake zijn Tamme nijntjes (Tamara = Tam )  :-[
En wat sarah heeft is wild.

groetjes Lian
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door