Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2253790
Badu is nu 38 kg, bijna 15 maanden en krijgt ongeveer 4%. Ze is allergisch voor rund, kip en lam. We zitten nog in de eliminatie-fase en krijgt nu konijn en paard (kvv). Ik heb eindelijk alles in huis voor mijn eerste menu. Ik zit te denken om 4 dagen te gaan barfen en 3 dagen kvv te geven en vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden.

Barf rekenhulp

Menu voor een Cane Corso, teef, 1 jaar oud, 38 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 38 kilo = 1520 gram per dag / 10640 gram per week

Rauw vleesbot 40% : 608 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 228 gr.
Spiervlees 45% : 684 gr.


Om het allemaal makkelijker te maken dacht ik aan:
Vleesbotten: 600 gr
Organen: 200 gr (hart/lever/nier)
Spiervlees: 700 gr

Maandag
600 gr konijnenkarkassen/kop
200 gr organen
700 gr paardenspiervlees

Dinsdag
1000 gr tammenga paard
1000 gr tinlo konijn

Woensdag
600 gr konijnenkarkassen/kop
200 gr organen
700 gr paardenspiervlees

Donderdag
1000 gr haaksbarf paard
1000 gr tinlo konijn

Vrijdag
1000 gr tinlo konijn
1000 gr tammenga paard

zaterdag
600 gr konijnenkarkassen/kop
200 gr organen
700 gr paardenspiervlees

Zondag
600 gr konijnenkarkassen/kop
200 gr organen
700 gr paardenspiervlees

* Badu blijft lastig op gewicht op dit moment. Met 2 kg kvv kwam ze de laatste tijd eindelijk aan. Ik wou deze week afbouwen naar 1,5 kg maar helaas valt ze weer af. Ik hoop dat met een combinatie van 1,5kg barf en 2kg kvv ze netjes op gewicht blijft
* Op advies geef ik Badu konijnenkop samen met karkas omdat kop niet goed bevleesd is
* Mij volgende diersoort-poging is hert. Op 3 maart kan ik konijnen- en hertenvlees aan het menu toevoegen voor meer variatie.

Wat vinden jullie van mijn menu?
Door **Jolanda**
#2253839
Ik heb je menu niet heel goed nagekeken, maar ik zou de percentages iets anders verdelen.
Zelf zou ik 50% vleesbot, 20% orgaan en 30% spiervlees geven.

Als je een wat kaler bot voerd, zoals konijnenkop, kun je ook die dag wat meer spiervlees geven (zonder het mee te tellen in je menu). Dan vul je dat te weinig spiervlees aan het vleesbot dus gewoon aan met een pluk extra spiervlees.
Stom voorbeeld: als je 500gr konijnkarkas voerd met 500gr spiervlees, voer je nu 400gr konijnenkop met 600gr spiervlees.

Ik kan me vergissen aangezien ik niet veel over kvv's weet, maar zit in haaksbarf geen granen?
En met welke kvv's ben je er achter gekomen dat Badu allegisch is voor rund, kip en lam?
Want misschien heb je wel een kvv gebruikt met graan en reageerd Badu op de granen en niet op het diersoort ;)
Door TuttiFrutti
#2253866
Door middel van een voedingsallergietest ben ik achtergekomen dat Badu allergisch is. In de praktijk laat ze ook zien dat de test klopt. Ze krijgt alleen maar graanloze kvv's aangezien ze ook allergisch is voor o.a. rijst. In haaksbarf zit geen graan in maar groenten. Volgens Tannetje is dat niet zo erg e doet Badu daar wel goed op.
Wat vleesbotten betreft, ze heeft al vrij snel zeer harde ontlasting (krijt). Vooral met tinlo konijn. Dat is de reden dat ik tinlo met tammenga paard (krijgt ze weer wat zachter ontlasting van) meng en voor 40% vleesbotten heb gekozen.
Door TuttiFrutti
#2277058
Ik ben al bijna een maandje bezig met mijn menu. Badu is daar erg blij mee. Mijn kvv is bijna op en dan ga ik volledig op barf  :D.
Badu blijft inmiddels op gewicht en krijgt nu 1,5 kg per dag (kvv en barf).

Ik heb nu alleen een vraagje over mijn orgaanmix. Ik ben weer bezig met organenpakketjes. Ze krijgt nog steeds 4%, dus 230gr orgaan per dag (70 konijnenlever, 70 gr konijnennier en 90 paardenhart) als ik bij barf-rekenhulp kijk. Ik bedenk me net dat ik ergens gelezen heb dat je 50 gr per 10kg lichaamsgewicht aan lever/nier per week mag geven. Voor Badu zou dat ong 200gr zijn maar ze krijgt nu ruim het dubbele ervan. Klopt dit wel?? :read:
Door Lizzy
#2277423
In dat soort details hoef je gewoon niet te rekenen. Als je 15% orgaan wilt voeren, is dat met het gewicht en het percentage van jouw hond 1600 gram orgaanvlees per week. Als je elke dag orgaanvlees wilt voeren, is dat inderdaad 228 gram per dag. En zoals je dat nu verdeelt is dat prima. Meer orgaan dan dit zou echt teveel worden hoor.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door