Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ingrid B.
#2275879
Ik heb 24 december 2011 nog een dwergpoedeltje geadopteerd;ze is nu 18 jaar en ik heb voor haar een nierdieet met vlees gemaakt,maar ik wil het afwisselen met vis!Welke vis kan ik het beste kopen en hoe zijn dan de verhoudingen of kan ik het vlees gewoon vervangen door vis met graat?

Dank voor het antwoord! ;)

groetjes van Ingrid en compagnie vanuit Frankrijk
www.123website.nl/Goudenhartjes 1
Door Lizzy
#2275933
18 jaar! Hemeltjelief, wat een leeftijd!

Je kunt 2 dingen doen, met vis:

1)Hele vissen voeren, met graat en orgaantjes. Die hoef je niet mee te tellen.
2)Viskoppen of visgraten+wat vlees. Die kun je als vleesbot meetellen.

Ik denk dat je wel even moet kijken hoe je hondje de vis verdraagt. Vette vis kan namelijk wat zwaar op de maag liggen, doordat het zo vet is en ik merk dat oude honden daar vaak groeiende moeite mee hebben. Ze worden vaak misselijk of gaan aan de diarree. Wat je kunt proberen is een klein stukje sardien of makreel of zalm.

Witvis geeft minder vaak problemen, qua diarree maar is dan ook minder voedzaam en qua omega 3 vetzuren heeft je hond er ook weinig aan....
Door Ingrid B.
#2276031
Dank je wel voor je adviezen;ik ga morgen dan op zoek naar vis voor haar;ze heeft wel eens tonijn uit blik gehad en vond dat erg lekker,maar dat is veel te zout niet?Zalm en zo zal er wel in gaan!Kan ik het dan gewoon mixen met de groenten en ingewanden en andere dingen,die ze nodig heeft zoals ik dat met het vleesnierdieet doe?Want ze heeft geen tandjes meer... ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2276042
Waarmee maak je dat vlees normaal klein?
Geef je nierdieet kvv met zelf groenten bij dat je mixt? Of maal je alles zelf met een vleesmolen?

Ik weet niet of je zalm gemakkelijk door je molen gaan krijgen. Zalmlijf zal wel moeten gaan als je het in repen knipt, maar zalmkop is even lastiger om te delen en het is veel te groot om zo door de molen te draaien.
Ik heb wel van iemand tips gekregen ivm een zalmkop delen, maar heb het zelf nog niet gedaan. Maar het zou dus wel mogelijk zijn. 
Met een blender of andere keukenmachine, zou ik het zowiezo niet doen, zalmkop is erg hard.  Het zou wel zonde zijn dat je machine het opgeeft.  Geen idee of zalmlijf wel zou gaan.  Misschien dat andere mensen daar ervaring mee hebben....

Kleine visjes zoals sardien of sprot kan je wel gewoon mixen, makreel schijnt ook vrij hard te zijn. 
Door Ingrid B.
#2276099
Ik heb een goede keukenmachine,maar zal dan kijken naar vis met niet te harde stukken erin.Want zonde als de nieuwe machine het begeeft :(
Dank voor je reactie en tips ;)
Door Ingrid B.
#2276103
Het vlees wat ik gebruik is gemalen biokip met gemalen karkas in steackvorm,wat bij mij ingevroren geleverd wordt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2276184
Geef je enkel kip?  :o
Want dat is wel veel te eenzijdig.

In dat geval zou ik me zelf niet aan zalm wagen. Tenzij je iemand kan vinden die het voor je wil malen.
Door Ingrid B.
#2276208
Nee ,ik ben me aan het verdiepen in een nierdieet voor haar sinds kort;daarvoor kreeg ze ook ander vlees te eten...hier moet ik het zelf(leren)samenstellen,want hier kennen ze geen kvv voor hondjes (met nierproblemen),alleen wat je bij de DA krijgt en dat is volgens mij troep!Dus ik ga meer varieren,als ik weet hoe en wat ik kan geven...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2277014
Bandit heeft een nierdieet.

Ik zou inderdaad maar snel inlezen zodat je zelf kan gaan samenstellen en meer afwisselen.
Zeker kip zou ik niet zo heel lang enkel dat geven.
Door Ingrid B.
#2277033
Ik woon in Frankrijk en hier hebben ze helemaal niks!Heb nu zalm gehaald en morgen krijgt ze rundvlees etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door