Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door denise1968
#2275965
Tot mijn verbazing zie ik nu twee keer dat mijn poes staand plast. Ik wilde iedere keer haar plas opvangen om te controleren, maar is niet gelukt. Is dit normaal dat ze staand plast een dan trillende bewegingen maakt met haar staart en achterkant? Dit heb ik nog nooit bij haar gezien en ze is gesteriliseerd. Ga vanavond voor deze zekerheid het maar even laten controleren bij de DA. Normaal gaat ze altijd netjes zitten.
Door Limpy
#2275974
Ik heb hier ook wel eens een poezedame gehad die staand plaste (was de kenau v/h stel).
Trillen heb ik ook wel eens bij mn andere dames gezien, de heren ook wel eens.

Hoe groot is de hoeveelheid plas? Steeds kleine beetjes of normale hoeveelheid?
Door denise1968
#2275985
Het is wel een straal want het komt tegen de muur aan! maar voor haar doen is het weinig want normaal plast ze meer naar mijn idee. Ze staat dan wel in de kattenbak dus niet zomaar ergens in huis. Althans dat moet ik nu gaan onderzoeken. Wat denk je moet ik het laten onderzoeken?
Laatst gewijzigd door denise1968 op vr 02 mar 2012, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2275996
Staat ze ook te piepen/zeuren tijdens het plassen alsof het zeer doet?

Heel simpel: als jij het niet vertrouwd gewoon effe met plasje naar de da.....
Door *Yvje*
#2276002
Is het dan geen sproeien ??!! Kunnen ze ook gewoon in de kattenbak doen. Mijn poezendame Izzy heeft het ook eens paar dagen gedaan nadat ze een andere kat door het raam had gezien.. ging ook staan plassen, staart trillen en spoot ook over de bak tegen de muur..
Door Limpy
#2276007
Daarom ben ik ook blij met bakken met deksel, dan is het minder erg als er eens 1 staand plast of sproeit in de bak...
Door denise1968
#2276020
Het is inderdaad sproeien en ze rommelt wel langer in de bak, maar niet dat ze pijn heeft. Normaal heb ik die kappen er ook op, maar wilde even plas opvangen. Ik ga de plas wel proberen op te vangen om te controleren. Alleen valt dit niet mee met de kap erop. Iemand nog een idee? Als ik zie dat ze gaat plassen snel de kap eraf en lepel eronder? Ook zo stressie
Door Limpy
#2276038
Gaat ze op vaste tijden op de bak?
Bak schoonmaken en leeg neerzetten en hopen dat ze dat pikt, ondertussen klaarstaan met pispotje om op te vangen.
Diegenen waar ik het vroeger hier wel eens voor moest opvangen gingen consequent ´s morgens altijd gelijk naar de bak en vonden het niet erg even op een kale bak te gaan zitten, kon ik het plasje er zo uit halen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2276050
Anders kan je de bak ook nog vullen met een in reepjes geknipte vuilniszak. Dat neemt niets op, maar is er wel iets om te graven. Je kan ook katkor kopen, dat neemt ook niets op, maar lijkt voor de kat wel op grit.
Lukt dat allemaal niet, neem dan poes met volle blaas mee naar de dokter. Deze kan dan proberen de blaas leeg te knijpen of aan te prikken.
Door denise1968
#2276123
Ondertussen wel naar de DA geweest en die heeft niets kunnen vinden. Wel aangegeven dat ze ontzettend veel miept. Het is geen miauwen maar ik noem het miepen dus zeuren. Ik word hier gek van en dit geeft toch aan dat er iets niet goed is. Nu heb ik een ontsteking remmer/pijnstiller meegekregen om haar te geven. Dit geef ik haar nu wel zonder dat haar urine is gecontroleerd, maar ik vind dat miepen, in bak ronddraaien en staand plassen zo raar.
Door Limpy
#2276133
Waarom is haar urine niet gecontroleerd?
Ikzelf zou graag willen weten of er iets in de plas zit waarom ze evt zo miept....

Merk je overigens zelf iet waardoor ze evt gestressed zou kunnen zijn?
Bvb ruzie tussen je katten (afgaande op je onderschrift dat je er 2 hebt) of vreemde kat in de tuin?
Door denise1968
#2276141
Woon op een etage dus ze komen niet buiten! Mijn idee is dat ze pijn heeft! Heb het haar wel gegegeven, maar ga ondertussen ook kijken of ik haar urine te pakken kan krijgen. Dit lukt wel met plastic snippers idd dat was ik even vergeten. Maar dan heb ik oude urine en ik wil verse urine hebben, maar rommel wel even aan om het op te vangen. Mocht ze nu pijn hebben dan heb ik haar in ieder geval er iets tegen gegeven. We gaan het weekend in en ik kan een DA in het weekend echt niet betalen.
Door Limpy
#2276192
Nee dan zou ik ook verse plas na het weekend opvangen ja (ik spek ook liever niet de kas v/d spoedkliniek als dat niet nodig is)
Door denise1968
#2276221
Kan de verse urine morgen opvangen hoor want ik heb hier ph strips liggen dan kan ik in ieder geval zien of de ph waarde te hoog is. Mocht dit zo zijn dan kan het wel een start zijn een blaasontsteking. Ze ligt nu lekker te slapen. Even kijken hoe het morgen gaat. Laat het wel weten.
Door Zsary
#2276598
Ik heb van die kunsstof korrels speciaal voor urine opvangen, de gelukkige gaat dan even in een bench met een bak kunststof korrels, als er geplast is tussenuit zuigen met spuitje en klaar.
Je korrels uitspoelen in een vergiet, laten drogen op een theedoek en eenmaal droog weer in een zak of bakje voor de volgende keer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door