Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chanty
#2275857
Hoe delen jullie je vriezer in? Ik weet echt niet hoe ik t t besten kan inpakken in mijn vriezer binnenkort. Ik heb 5 honden in 3 verschillende gewichtsklasses. Dan heb ik ook nog een allergische hond die niet alles mag. Hoe moet ik dit indelen in mijn vriezer als ik 5 honden wil laten Barfen? Ik heb een vriezer van 1.20 ongeveer. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2275870
aan mij heb je niks, ik flikker er alles zo in......
wel weeg ik het af voor het de vriezer in gaat, dus zeg 500gr spiervlees wat ik dan verdeel...
zo ook met botwerk...
orgaan en groente dat dan weer niet maar gooi het ook gerust weer terug de vriezer in als ik teveel heb....
of ze eten een dag of wat hetzelfde
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2275886
Aan mij heb je ook niet veel ik heb voor 3 honden (en alle honden van BP ;) ) 3 grote vriezers. Hier gaat ook alles er zo hopsa in en ik ontdooi ook meestal hele pakketten en hier eten ze ook wel eens een aantal dagen hetzelfde. Nu bijvoorbeeld al 3 dagen spiervlees wild en kalkoenkk. Maar bij het begin maakte ik ook porties en die vroor ik dan netjes in. Er zijn ook mensen die pakketten maken met de juiste gewichten bijvoorbeeld per hond per dag en dan met een plank er bovenop voor mooie platte pakketten en dan kan er ook meer in.

Het is maar net hoeveel werk je er in wilt steken en hoeveel vriezerruimte je hebt en hoe groot je zou willen inkopen
Door wijkje
#2275895
Aan mij heb je ook niet zoveel..
Ik heb drie honden en nog aantal katten die ook wel eens wat mee-eten.

Als ik zin heb, maak ik meestal nog wel porties. Orgaan portioneer ik altijd wel redelijk netjes. Vleesbot/spiervlees maak ik meestal ook porties van voor 2 of drie honden, maar soms ook niet. Dan eten ze de dag erna nog maar keer hetzelfde.
Dit omdat soms 1 van de honden wat niet lust. Ik heb er bijvoorbeeld 2 die geen fazant eten ofwel moeizaam. Die porties zijn dus kleiner dan bijv. konijn die wel door alledrie gegeten wordt.

Kun je niet systeem bedenken met porties voor 1 hond/4 honden/5 honden en dat je dat dan georganiseerd in de vriezer doet ? In tassen of bakken.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2275923
Tja aan mij heb je ook niet veel  :D :D

Ik heb 1 grote vriezer en daar gooi ik alles in, wel al geproportioneert voor 2 honden.
En dan heb ik een kleine vriezer waar ik voor 3 weken inleg  :P
Door Anne in Zweden
#2275936
Ik heb het schottensysteem van Nadia toegepast (zie bibliotheek), en probeer dat zo logisch mogelijk in te delen steeds. Dus alle botwerk bij elkaar (1 vriezer), alle kattenspul, alle orgaan bij elkaar etc.)

Hier de link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 080.0.html

Ik heb de botten per diersoort in een vak (of in twee vakken als het te veel is voor één). Het spiervlees ook. Het kattenvoer heb ik in tassen per soort in de vriezer staan. Orgaan heb ik niet per diersoort maar per orgaansoort (pens, lever, nier, hart) in de vriezer. Ik heb voldoende diersoorten, dus het komt allemaal wel een keertje aan bod.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 02 mar 2012, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2276030
Vele mensen gebruiken dat systeem van Nadia.
In een topic eronder staat ook beschreven hoe ze zo plaatszuinig mogelijk inpakt, dat is ook heel erg handig.  Zo krijg je wel merkbaar meer in een vriezer.

En ik vries per dagportie voor al mijn katten samen in (vleesbot per 200gr, spier per 125gr en orgaan per 100gr).  Daar zit ik natuurlijk met ontzettend kleine hoeveelheden, dus is dat wel logisch dat ik niet alles per 50gr invries, maar ook bij honden kan je dat doen... Ik veronderstel toch dat ze op een dag allemaal hetzelfde krijgen?  Alleen dan voor je ene die niet alles mag niet natuurlijk.  Misschien kan je daar een apart schot voor maken?
Ik denk maar mee, je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf het handigste lijkt. ;)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2276049
ik ben ook bezig om mijn wederhelft zo gek te krijgen dat hij een schottensysteem maakt. Wel portioneer ik alles wat ik binnenkrijg. Spiervlees in boterhamzakjes van 150 gram. en botten allemaal los in zakjes zodat ze niet aan elkaar vast 'plakken' Orgaanvlees gaat allemaal samen in stukjes en daarvan ook weer kleine zakjes (dag verpakking). Ik ben groot fan van de ziplock bags waar alle kleine zakjes weer ingaan. sticker erop wat erin zit en klaar.
Groentes gaan in de blender en de smurrie vries ik in ijsklontjesbakjes. Als ze bevroren zijn gooi ik ze in een grote ziplock en daar krijgt Kaya 2 blokjes per dag van.
Door Mevroi Kruim
#2276107
Ik verpak vleesbot en spiervlees per kilo en orgaan per pond. Dan koop ik speciale grofvuilzakken, van stevig dik plastic, daar kalk ik de naam van een diersoort op met watervaste viltstift, en daar kieper ik dan vleesbotten van dat dier in. Die zakken gaan in de vrieskist. Die heeft ook nog een apart vakje en daar gaat de pens/boekmaag in. Orgaan en spier en leuke dingetjes voor de katten als daar zijn kwartels, kippennekken, kuikens, gaan in de vrieskast, netjes gesorteerd per la.
Voor het ontdooien trek ik meestal een kilo of 2 voor de katten uit de kast, en 3 kilo voor de honden. Dat bewaar ik dan een paar dagen in de koelkast.
Door miruske
#2276118
Ik zou met stickers gaan werken in verschillende kleuren. Als je dus 5 vakken hebt en je benoemd elk vak aan een hond toe dan kun je met stickers met kleuren aangeven wat erin zit en de zakjes portioneren in de juiste hoeveelheid.

groen = groente (duh)
geel    = bot
rood    = orgaan
blauw = spier

op de sticker schrijf je de diersoort.

Dus je hebt dan een zakje met een blauwe sticker konijn dan is dit dus spiervlees van een konijn. En dan zou ik zo'n memobord of school bord erbij hangen en steeds opschrijven hoeveel er nog in de vriezer zit. Je kan dan zo zien wat je moet bestellen.
Door Nadia
#2276130
Ik heb 3 katten en 1 hond welke duidelijk in verschillende gewichtsklasses vallen :D

Ik heb dus idd dat schottensysteem.
In een vak heb ik vis. In 2 vlees. In 2 bot (een vak bot voor de katten en een voor de hond)  En een beetje van vanalles. Als ik een vak te vol heb. Of daar liggen wat strotjes in etc. In het rechtervak heb ik orgaan en groente.
Ik portineer zo veel mogelijk per zakje. Dus zo veel mogelijk gram. Ik heb dus het vlees van de hond en 3 katten in 1 zakje zitten. Dat is in mijn geval 580 gram . Zo heb ik zo min mogelijk zakjes in de vriezer. Als jouw ene hond iets niet mag hebben zou je voor die evt appart kunnen portioneren. Stel hij mag geen kip. Dan laat je zijn deel eruit en maak je een paar zakjes voor die hond op maat.

Botwerk heb ik ook zo verpakt. Parelhoenkk per 3 stuks. Dan knip ik voor de poezen de ribben eruit en krijgt de hond de rest. Zo komt het allemaal ongeveer goed uit. Ik vind het ideaal zo.
Door Irish
#2276134
Sammy1980 schreef: Tja aan mij heb je ook niet veel  :D :D

Ik heb 1 grote vriezer en daar gooi ik alles in, wel al geproportioneert voor 2 honden.
En dan heb ik een kleine vriezer waar ik voor 3 weken inleg  :P
:o :o :o
En waar lig je dan de overige 49 weken?
:D :D :D
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2276436
Irish schreef: :o :o :o
En waar lig je dan de overige 49 weken?
:D :D :D
;D ;D ;D

Heel scherp Iris  :-* :-*

Nou de rest ligt dus gewoon in de grote vriezer, maar dat ligt een beetje door elkaar  :biggrin2: :P
Door eliza4u
#2276440
Ik heb grote hard plastic zakken (die van Carnibest). In iedere zak zit een bot of vlees soort per kilo verpakt. En dat haal ik er per keer uit. Ik had tot 2 weken terug 2 kilo per dag nodig. Ik heb nu een hond die absoluut weigert om iedere vorm van vlees of bot te eten dus nu moet ik even gaan kijken of ik de volgende verpakkingen niet per kilo maar minder ga verpakken. Maar die zakken vind ik zelf handig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door