Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sassol
#2275644
Beste Barfers,

Graag wil ik jullie voorstellen aan Dinges (officieel Ivanhoe): een Pers x Exotic Shorthair. Geboren op 25-06-06. Ik heb Dinges ongeveer vanaf z'n 3e jaar (is helaas slecht gestart in z'n leven) en het is echt m'n zorgenkindje.

Hij heeft nauwelijks tanden over en krabt zichzelf open zolang als ik hem ken. Dus heb ik een paar weken terug besloten hem op een eliminatiedieet te zetten: geit.
Hij had wel 2x ofzo geit gegeten, maar dit was het enige wat ik zelf kon malen voor hem wat hij nog niet veel gegeten had. Ik maal dus zelf geitennekken (met de handmolen :o) en geitenspiervlees + orgaan.
Helaas heeft hij tussendoor een keertje rund gegeten en aan de kip gelikt, wordt dus even wachten of dat de jeuk weer ietsjes wegtrekt. Helaas heb ik niet genoeg geit over om na die stukjes vlees helemaal overnieuw te beginnen met het eliminatiedieet.

Nu heb ik gehoord dat visolie (als hij z'n periode van alleen geit gehad heeft) ook nog wel eens wilt helpen bij allergieën? Weet iemand daar meer van?

Mijn ideeënbox is een beetje leeg (en mijn vriezer ook), die van jullie?

Voor de duidelijkheid: ik zoek dus tips/adviezen om de jeuk van mijn kat tegen te gaan en z'n vacht en huid weer mooi te laten worden!
Door Limpy
#2275660
Een goeie visolie kan idd wel goed zijn voor de vacht (en veel andere dingen)
Ik gebruik Doils omdat die vrij zuiver is en je er daarom maar weinig van hoeft te gebruiken.
Je zou als volgende diersoort ook een vette vis kunnen toevoegen aan zn dieet, als hij dat tenminste nog niet gehad heeft.
Door flin
#2275707
hoelang = een paar weken eliminatie?
zie je al verbetering na die paar keer? 

heel veel katzels reageren matig tot slecht op rund en 'snelle-groei-kip',
knijn doen ze 't vaak goed op, paard, kwartels
Door Sassol
#2275724
Ik was ongeveer 4 weken bezig met geit toen ik hem per ongeluk 1x runderhart ipv geitenhart gegeven had. In die week heeft ie ook aan het kipkarkas gelikt toen ik m'n rug omdraaide om de honden uit de keuken te houden. Nu zijn we weer bijna 3 weken verder. Maar krabt nog steeds. Wel minder dan toen we begonnen.

Het is nu dus een beetje moeilijk te zeggen of de geit z'n werk doet of niet. Helaas heb ik niet genoeg geitennek meer om er weer vol 8 weken van te maken. 10 maart krijg ik konijnkarkas binnen (en heb nog konijnennier en geitenspiervlees), dus konijn staat inderdaad als 2e op het menu.

Ik zou liever vis als 2e bron gebruiken. Maar moet ik dan bijv. hele zalm malen met geitenorgaan? Omdat ik dan dus wel de vis als vleesbot zou moeten gebruiken. Heeft ie dan genoeg aan vissengraat en kop?

Wat is wijsheid? Konijnkarkas (met visolie?) of vis?
Door Sassol
#2275740
Heb nog geen afkrabsel laten maken bij de DA. Durf er eigenlijk geld op in te zetten dat het een voedselallergie is, aangezien hij veel meer jeuk kreeg toen ik hem op BARF zette (en het enige wat hij aan vleesbot wegkreeg was: kippennek.)
En toen ik hem dus rund had gegeven had ie weer zo'n jeuk, waarna ik dus even ging kijken. In het begin at hij brok, toen had hij ook jeuk.

Hij zat vol met vlooien toen we hem kregen, ben de laatste jaren geen vlo tegen gekomen en heb hem meerdere malen kortgeknipt/kortgeschoren en ook wel eens preventief ontvlooit. En kam hem altijd goed uit met een vlooienkam. Ook de andere dieren in huis nooit een vlo gezien.
Dus lijkt me niet dat het aan de vlooien ligt.

Maar het kan natuurlijk ook een stofallergie zijn bedenk ik me net... misschien toch even naar de DA binnenkort dan? (Kunnen ze dat zo precies zien?)
Door flin
#2275749
komt hij buiten?
of eigenlijk maakt dat niet uit, de honden komen zowiso buiten (en jij ook)

een passerende vlooi kan al genoeg zijn voor een dier wat heel gevoelig is

waar zitten de plekjes op z'n huid??
Door *Flip*
#2275912
even op een rijtje zetten:

je hebt hem met 3jr onder de vlooien in huis genomen. Sindsdien heeft hij altijd jeuk, op brokken en op vers. Je kan daar (denk ik) onmogelijk uit opmaken dat het een voedselallergie is. Het zou wel kunnen, maar het kan net zo goed iets anders zijn.

Krabt hij veel op dezelfde plaatsen van zijn lichaam? Meer op bepaalde momenten vd dag? Hoe gedraagd hij zich verder thuis? Hoe is zijn conditie verder, postuur, activiteit etc

Opties die je hebt: vlooien- / stof- / mijtenallergie oid, een allerhande huidinfectie vb tgv een schimmel, stress, gebrek aan bepaalde nutriënten of een voedselallergie en dan ben ik vast nog wel het een en ander vergeten.

Flip heeft vlooienallergie en gaat van stress ook overmatig krabben & wassen. Edit: bij vlooienallergie zal je geen 1 vlo op de kat vinden, wat flin zegt een voorbij vliegende is voldoende voor een hevige reactie.

Het beste kan je de DA het eea van opties uit laten sluiten. Gewoon 'iets' gaan proberen, zonder dat je enig idee hebt wat de oorzaak kan zijn, dat kan eigenlijk niet goed gaan.
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 02 mar 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sassol
#2277590
De plekjes zitten vooral op z'n rug/kont en zijkanten buik.

Woensdag gaan we verhuizen, maar als alles wat rustiger is zal ik een afspraak maken bij de DA voor een allergietest, maar als ik het goed begrijp moet ik dan ook even laten testen of hij geen tekort heeft aan voedingsstoffen?

En kan ik nu dan het beste m'n eliminatiedieet doorzetten of kan ik dan beter weer compleet voeren en ook visolie geven?

Hij krabt overdag het meeste, als die een paar uurtjes wakker is. 's Avonds is het het minste, maar niet altijd.

Ik denk niet dat het ontgiften is, hij staat toch echt al weer een tijdje op vlees.

Bedankt voor jullie reacties dusver :)
Laatst gewijzigd door Sassol op zo 04 mar 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2277895
Voedselallergie uit zich bij katten meestal rond de kop, dus dat lijkt het mij hier ook niet.

Wat ik zou doen is nu gewoon geit doorvoeren. 6 weken, of zo lang als je kan.
Als hij tussendoor niets kan snaaien en de jeuk mindert niet, is het geen voedselallergie en kan je weer compleet voeren.

Ondertussen ook een afschraapsel laten maken om schimmels e.d. uit te sluiten. Als er daar echter wel wat mee gevonden wordt, en je moet medicatie gaan geven, kan je beter gewoon meteen met je eliminatiedieet stoppen (heeft dan toch geen zin meer) en voldoende afwisselend voeren. De medicatie zou dan zijn werk moeten doen.
Afwachten, eerste eliminatie een paar weken volhouden en nog geen medicatie zodat je kan zien of het enkel daarop verbetert en daarna niet opnieuw moet beginnen, kan natuurlijk ook. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik zou het niet doen, omdat ik dus ook niet geloof dat het waarschijnlijk is dat het voedselallergie is.

Als je met eliminatie wil doorgaan, moet je wel zien dat je nog aan geit kan geraken, want als je een tweede diersoort toevoegt, is het wel de bedoeling dat je ook de geit nog blijft voeren.  Het is diersoorten toevoegen, niet vervangen...
Ik weet niet of dat duidelijk was....

Vette vis en visolie kan de vacht verbeteren, maar als je elimineert mag je dat niet zomaar toevoegen.  Dat geldt dan ook als een diersoort.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door