Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chanty
#2272868
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn eerste menu gemaakt voor mijn hond. Rond de 40 kilo, en allergisch. Tot nu toe zit ze op Lamsvlees, dat gaat al heel goed. Sinds kort heb ik er eendennekken bij gevoegd en dit lijkt ook goed te gaan. Over 2/3 weken wil ik er hert bij gaan voegen en weer 2/3 weken later lama. Voor botwerk heb ik nu eendennekken gebruikt, dit wil ik t.z.t gaan vervangen voor hertnek/eendkarkas. Ivm een niet te grote vriezer en meerdere honden heb ik bedacht dat ik niet kant en klare zakjes wil gaan maken maar een vakje met spiervlees, een vakje met orgaanmix, bot en pens.
De eendennekken heb ik tussen de 400-500 ivm verschil ik gewichten.
Willen jullie hier even naar kijken?

Maandag
Eendennek (tussen de 400-500 gram)
Schapenpens 200 g
Lamsvlees 400 g

Dinsdag
Eendennek 400-500
Hert  400
Pens 200

Woensdag
Eendennek 400-500
Pens 200
Lamsvlees 400

Donderdag
Eendennek 400-500
Pens 200
Lama 400

Vrijdag
Eendennek 400-500
Pens 200
Lamsvlees 400

Zaterdag
Eendennek 400-500
Lamsvlees 400
Pens 200

Zondag
Halve lamsrib
Orgaanmix (100 gram Hart, 100 gram Lever, 100 gram Nier. Allemaal lam)


***** er komt nog groentemix bij trouwens maar daar moet ik me nog even in verdiepen*****
Laatst gewijzigd door Chanty op di 28 feb 2012, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2273094
Voor ik het vergeet, wat bedoel je met halve lamsrib? Ik heb die dag in ieder geval ook maar meegerekend als 450 gram vleesbot...

Qua percentages kom ik op: 45% vleesbot, 17% pens, 4% ander orgaan, 34% spiervlees.

Voer je vanwege de allergie zoveel pens? Als dat niet het geval is, dan raad ik je aan om 20% orgaanvlees te gaan voeren, waarvan 10% pens en 10% andere organen. Want nu voer je teveel pens en te weinig andere organen zoals lever, hart en nier.
Door Chanty
#2273819
Hoi Lizzy, bedankt voor je antwoord.

Met een halve rib bedoel ik een halve lamsrib. Dat is voldoende voor haar en komt idd wel neer op 450 gram ongeveer.

Ik geef haar extra pens ivm haar allergie en haar honger. Ze heeft veel honger en ik wil met een volle maag voorkomen dat ze op zoek gaat naar eten. Soort opvulling zeg maar van haar maag.

Dus ze krijgt te weinig ander orgaan? Is het dan verstandig om 100 gram hart erbij te doen? Had zelf t idee dat ze wel genoeg lever krijgt namelijk. Of misschien 150 van elk orgaan? 
Door Lizzy
#2274827
[quote="Chanty"]
Hoi Lizzy, bedankt voor je antwoord.

Met een halve rib bedoel ik een halve lamsrib. Dat is voldoende voor haar en komt idd wel neer op 450 gram ongeveer.

Ik geef haar extra pens ivm haar allergie en haar honger. Ze heeft veel honger en ik wil met een volle maag voorkomen dat ze op zoek gaat naar eten. Soort opvulling zeg maar van haar maag.

Dus ze krijgt te weinig ander orgaan? Is het dan verstandig om 100 gram hart erbij te doen? Had zelf t idee dat ze wel genoeg lever krijgt namelijk. Of misschien 150 van elk orgaan?
[/quote]

OK, een lamsrib van 450 gram is in orde. Ik was even bang dat je 1 enkele rib zou geven, vandaar dat ik het voor de zekerheid vroeg.

Ik vind 4% andere organen een beetje weinig. Wat ik zou doen is dat ophogen naar 10%. En dan ongeveer gelijke hoeveelheden nier, lever, hart.
Door Chanty
#2274859
Ok ga ik doen. Thx.

Maar even een vraagje. Moet ik 10% van haar dagelijkse behoefte geven of 10% van al het eten wat ze krijgt?

Volgens de calculator moet ze 5880 gram per week krijgen. Bij mij krijgt ze meer, ongeveer  7000. Moet ze dan 10% van die 5880 krijgen of 10% van die 7000? Ik denk dat ze die 7000 ook echt wel nodig heeft namelijk. Ze komt niet snel aan, beweegt erg veel en moet een volle maag hebben ivm op zoek gaan naar voedsel.
Door Lizzy
#2275464
[quote="Chanty"]
Ok ga ik doen. Thx.

Maar even een vraagje. Moet ik 10% van haar dagelijkse behoefte geven of 10% van al het eten wat ze krijgt?

Volgens de calculator moet ze 5880 gram per week krijgen. Bij mij krijgt ze meer, ongeveer  7000. Moet ze dan 10% van die 5880 krijgen of 10% van die 7000? Ik denk dat ze die 7000 ook echt wel nodig heeft namelijk. Ze komt niet snel aan, beweegt erg veel en moet een volle maag hebben ivm op zoek gaan naar voedsel.
[/quote]

10% van wat je haar daadwerkelijk geeft. En als ze meer eten nodig heeft, mag je zeker meer eten geven hoor. Maar als je dus 7000 gram geeft per week, geef je daar dus 45% vleesbot, 10% orgaanvlees zoals nier/lever/hart, 10% pens, etc. van.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door