Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door doranto
#2273212
Japie plast regelmatig in de hondenmanden. Hij komt uit een asiel en werd 5 jaar geschat toen hij werd opgehaald. Wij hebben hem inmiddels een jaar of 7. Maar wij denken dat hij wat ouder is dan 12 jaar. Hij is kerngezond en heeft een relaxt leventje hier (zie foto  :biggrin2:). Maar het plassen blijft hij maar doen. Een poos heeft hij het niet gedaan maar sinds een tijdje is hij er weer mee begonnen en op het moment is het erger dan ooit. Er is hier aan zijn leefomstandigheden niets veranderd. Ik denk dat hij het gewoon lekker plassen vindt op die plaats. Ik moet vaak verschillende keren per dag de hondenmanden uitschrobben en de kleedjes verschonen!!! Wie o wie weet raad? :-\
Hier word ik moedeloos van :'(
Het enige lichtpuntje is dat hij het tot nu toe alleen in de hondenmanden doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2273272
Hoeveel kattenbakken heb je staan en staan ze verspreid in huis?  Bij 2 katten zou je er 3 moeten hebben om zo'n probleempjes uit te sluiten.  Het gaat vaak met minder goed, maar als het dat niet doet, is 3 aan te raden. ;)
Staat er eentje in de buurt van die mand?
En schep je ze dagelijks uit?

Hij doet het enkel op die plaats? Is het een mand met zacht kussen?
Heb je al eens nagegaan of hij geen blaasontsteking heeft? Sommige katten hebben een chronisch probleem met blaasontstekingen en je hoeft er niet veel aan te merken.  Plassen op zachte plaatsen is daar een typisch teken voor. Maar het hoeft dat niet te zijn natuurlijk, maar het kan ook geen kwaad het te checken. ;)

Als je ze uitschrobt, wat gebruik je dan voor product?  Naar het schijnt werkt azijn het beste om de geur te neutraliseren. Er wordt gezegd dat katten citroen niet lekker vinden om op te plassen, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt.
Je kan het ook het beste verschonen wanneer hij het niet ziet, maar ik weet niet of dat zoveel verschil maakt.

Als hij het al een hele tijd doet, wordt het natuurlijk steeds moeilijker om het af te leren.
Heb je de mand al eens verplaatst? Doet hij het dan nog steeds?
Mand een tijdje weghalen is geen optie zeker? Dat zou ook moeten helpen als het puur een gewoonte geworden is en er verder niets achter zit.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2273474
Ik heb 3 bakken staan. 1 boven, 1 in de woonkamer en 1 in de hal. Ze worden iedere dag schoongemaakt.
Ik heb expres geen kussens meer in de hondenmanden omdat ik die niet schoon krijg, (blijven naar kattenplas ruiken). Ik heb nu in alle hondenmanden vetbedden omdat die makkelijker uit te wassen zijn. Eerst spoel ik ze in azijnwater en bij de laatste spoelgang in de wasmachine gaat ook azijn i.p.v. wasverzachter. De manden doe ik uit met water met een plons schoonmaakazijn. Of met citopogeen (ruikt naar citronella). Ik heb ook al eens allebei gedaan, hielp ook niet!
Ik heb nog niet zijn urine laten onderzoeken, maar bij een blaasontsteking doen ze volgens mij heel vaak kleine plasjes. Hij doet een paar keer per dag een flinke grote plas. Maar ja, je moet wat hè, dus ik denk dat ik toch maar wat urine op ga proberen te vangen.
Hij plast op dit moment alleen in de manden die in de keuken staan. Ik zou die weg kunnen halen, maar vind dat wel wat zielig voor de honden. De honden zijn al wat ouder en liggen vaak in deze manden, helemaal als wij ook in de keuken zijn. Bovendien gaat hij dan waarschijnlijk weer in de andere manden plassen die in de woonkamer staan of in de 'slaapkamer' van de honden. Dat deed hij de vorige keren ook. Eigenlijk zou ik dus door het hele huis álle hondenmanden weg moeten halen dan.  :( Hij vind het gewoon lekker plassen denk ik in de hondenmanden. Kan ik er niets opspuiten wat hij vies vindt? Maar ja, de honden moeten er natuurlijk nog wel lekker in willen liggen. Ik heb hem trouwens NOG NOOIT kunnen betrappen!! Dus ik heb ook nog nooit op hem kunnen mopperen (als dat al zou helpen). Hij doet het altijd als niemand het ziet. Verder is het een hele lieve kroelkont die graag en vaak op schoot zit. Hij slaapt wel steeds meer nu hij ouder wordt.
Door flin
#2273510
'k zou zeggen allereerst idd een plas-check  :)

daarnaast ; staan je katbakken op n 'veilige' plek?
soms kan een kat denken dat de bak op n onveilige plek staat

komen de honden veel buiten, en rollen in 'lekkere' geurtjes??
ook dat kan een trigger zijn

katzels hier mogen niet meer in de hal-gang;
daar staan tassen van kinders etc, die overal geweest zijn, en heeel interesting ruiken,
en jah daar zaiken ze dus overheen omt weer 'eigen' te maken (katzels dus hé...  ::) )
Gebruikersavatar
Door koekje
#2273553
Alleen met azijn spoelen is naar mijn idee niet voldoende om de plaslucht eruit te halen. Zolang het nog een beetje blijft ruiken, zal het ding snel als kattenbak worden gezien en helemaal als het al langer gebeurt en een gewoonte is geworden.
Het beplaste ding gelijk laten weken in een emmer (of teil) met een sterk sopje met groene biotex. Na lang weken daarna wassen in de machine, lang programma en ook weer met groene biotex (ik doe dat spul gewoon in het wasmiddelbakje). Geen wasverzachter gebruiken, ik heb vaker gehoord dat katten daar nog wel eens graag overheen willen plassen vanwege de geur of 'structuur'.
Een niet-wasbaar of hard oppervlak 'was' je als volgt. Eerst met droge doek (of groot stuk keukenpapier) de natte plas eruit halen. Daarna royaal soppen met sterk sopje van groene biotex; dit haalt het eiwitcomponent van de urine weg. Na het drogen afnemen met alcohol (geen whiskey, gewoon fles alcohol kopen bij kruidvat of brouwmarkt bv); dit haalt het vetcomponent van de urine weg. Dan na het drogen eventueel goed insprayen met stalfris; dit haalt de laatste restjes geur weg. Eventueel alle handelingen in deze volgorde herhalen.

Een groot ding van zacht materiaal wat niet in de machine kan (bv stuk vast tapijt) is ook schoon te maken. Sop het royaal in met sterk sopje van groene biotex. Laat het drogen en behandel het eventueel goed met veel stalfris. Ruikt het daarna nog, of voel je nog een soort vettig filmpje, neem dan een zak of pak (bak)soda. Borstel dit er royaal en droog in met een borstel (oude afwasborstel of werkborstel). Laat dit minimaal een uur intrekken en zorg ervoor dat er dan niemand aanzit. Daarna alle droge soda opzuigen met de stofzuiger. Met de soda neem je dan alle geur mee. Sodahandeling eventueel herhalen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2273600
[quote="koekje"]
Alleen met azijn spoelen is naar mijn idee niet voldoende om de plaslucht eruit te halen. Zolang het nog een beetje blijft ruiken, zal het ding snel als kattenbak worden gezien en helemaal als het al langer gebeurt en een gewoonte is geworden.
Het beplaste ding gelijk laten weken in een emmer (of teil) met een sterk sopje met groene biotex. Na lang weken daarna wassen in de machine, lang programma en ook weer met groene biotex (ik doe dat spul gewoon in het wasmiddelbakje). Geen wasverzachter gebruiken, ik heb vaker gehoord dat katten daar nog wel eens graag overheen willen plassen vanwege de geur of 'structuur'.
Een niet-wasbaar of hard oppervlak 'was' je als volgt. Eerst met droge doek (of groot stuk keukenpapier) de natte plas eruit halen. Daarna royaal soppen met sterk sopje van groene biotex; dit haalt het eiwitcomponent van de urine weg. Na het drogen afnemen met alcohol (geen whiskey, gewoon fles alcohol kopen bij kruidvat of brouwmarkt bv); dit haalt het vetcomponent van de urine weg. Dan na het drogen eventueel goed insprayen met stalfris; dit haalt de laatste restjes geur weg. Eventueel alle handelingen in deze volgorde herhalen.

Een groot ding van zacht materiaal wat niet in de machine kan (bv stuk vast tapijt) is ook schoon te maken. Sop het royaal in met sterk sopje van groene biotex. Laat het drogen en behandel het eventueel goed met veel stalfris. Ruikt het daarna nog, of voel je nog een soort vettig filmpje, neem dan een zak of pak (bak)soda. Borstel dit er royaal en droog in met een borstel (oude afwasborstel of werkborstel). Laat dit minimaal een uur intrekken en zorg ervoor dat er dan niemand aanzit. Daarna alle droge soda opzuigen met de stofzuiger. Met de soda neem je dan alle geur mee. Sodahandeling eventueel herhalen.
[/quote]

Dank je wel voor het advies! Volgens mij heb ik nog ergens biotexgroen staan, anders haal ik vanmiddag gelijk wat op. Soda heb ik ook in huis. Alleen geen 'stalfris'. Maar daar ga ik wel even op googlen. Ik ga het precies zo doen zoals je zei. (En dan maar hopen dat het helpt :)). Ik had inderdaad moeite met het wegkrijgen van de geur uit de vetbedden, omdat er al zó vaak op geplast is. Op deze manier moet het vast beter lukken!
Over een paar dagen meld ik mij weer om verslag uit te brengen of het heeft gewerkt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2273608
k heb zelf ervaring met stalfris, vandaar. Er zijn meer anti-stinkmiddelen, maar ik ken de werkzaamheid daarvan niet uit eigen hand.
Mijn ervaring is wel dat met stalfris de stink eerst wat erger lijkt te worden, om daarna weg te gaan. Tijdens de ergere stink, zijn volgens mij de enzymen aan het werk ofzo.
Mochten de vetbedden echt niet meer geurvrij te maken zijn, gewoon weggooien en nieuwe kopen.
Door Nathascha
#2273612
hier de link van het 'stalfris' product:
http://www.capturine-pets.eu/capturine- ... 38&lang=nl

Sorry beetje lange link. hoop dat je het lukt hem te openen. Maar heb geprobeert je gelijk op de goede pagina te laten komen. Ze hebben nl heel veel producten.
Deze gebruik ik ook altijd na het cleanen van 'ongelukjes' nadat als de honden gespuugt hebben, of nadat de puppyren schoon is gemaakt. Ideaal spul. Even na sprayen. En je ruikt niks meer!

Dit is de link naar de site van de producten:
http://www.capturine-pets.eu
Gebruikersavatar
Door doranto
#2273660
[quote="Nathascha"]
hier de link van het 'stalfris' product:
http://www.capturine-pets.eu/capturine- ... 38&lang=nl

Sorry beetje lange link. hoop dat je het lukt hem te openen. Maar heb geprobeert je gelijk op de goede pagina te laten komen. Ze hebben nl heel veel producten.
Deze gebruik ik ook altijd na het cleanen van 'ongelukjes' nadat als de honden gespuugt hebben, of nadat de puppyren schoon is gemaakt. Ideaal spul. Even na sprayen. En je ruikt niks meer!

Dit is de link naar de site van de producten:
http://www.capturine-pets.eu
[/quote]

Ja, de link werkt hoor! Het heet tegenwoordig capturine. Wat ik er zo over lees, moet het goed spul zijn! Ik heb inmiddels in Tilburg een winkel gevonden die het op voorraad heeft. 1 liter concentraat kost daar 11,95. Ik ga het gelijk halen. De wasmachine draait inmiddels al met een deel van de vetbedden met biotex-groen. Deze vetbedden waren reeds uitgewassen, maar ik doe het voor de zekerheid nog maar een keer met biotex. Zekerheid voor alles. Ik ga alles héél grondig aanpakken nu :biggrin2: Als er helemaal geen geurtjes meer achterblijven is de kans natuurlijk veel groter dat Japie voortaan weer netjes op de kattenbak gaat.

ps. Ben reuze blij met alle adviezen :biggrin2: Bedankt!
Laatst gewijzigd door doranto op wo 29 feb 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nathascha
#2273872
En dan nadat je vetbedden uit de biotex komen, na het drogen, nog eens insprayen met capturine. Dat weet je in elk geval zeker dat je er alles aan gedaan hebt!

Ik spray ook regelmatig mijn vloerkleden, deurmatten, loper op de trap, vloerbedekking in de slaapkamer, met dit spul. Nadat ik gestofzuigt heb. Sinds ik dit regelmatig gebruik, ruiken mensen geen katten en honden lucht meer in mijn huis. ik dweil ook 1 keer per maand mijn vloeren met capturine dweilspul ( is een blauw etiket) ik ben zeer tevrede over dit product!
Gebruikersavatar
Door doranto
#2274453
[quote="flin"]

komen de honden veel buiten, en rollen in 'lekkere' geurtjes??
ook dat kan een trigger zijn

katzels hier mogen niet meer in de hal-gang;
daar staan tassen van kinders etc, die overal geweest zijn, en heeel interesting ruiken,
en jah daar zaiken ze dus overheen omt weer 'eigen' te maken (katzels dus hé...  ::) )
[/quote]

Dit met die geurtjes zet mij dus wel even aan het denken! Ik weet nu waarschijnlijk ook waaróm Japie in de manden plast! De  honden willen wel eens in een onbewaakt ogenblik stiekem een stukje karkas ofzo lekker in de mand  oppeuzelen! En doordat ik de geur van het plassen waarschijnlijk niet goed eruit kreeg, blééf het maar aan de gang! Goh, alle puzzel stukjes vallen nu op hun plek. En weet je wat zo fantastisch is........vannacht en ook vanochtend is er nog NIET in de hondenmanden geplast!!  :circle:
Nu maar hopen dat het zo blijft! In ieder geval weet ik nu wat ik eraan kan doen! Dat caturine spul is ook super! Nogmaals iedereen héél erg bedankt voor de tips!  :thumbup:
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2274496
Hallo,

Helaas heb ik ervaring met een kat die al vele jaren op de bank plast. Hij is nu bij mij in huis omdat de mensen het niet meer aan konden. Zie mijn topic over Dahras en Oxalaat. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 692.0.html

Heb je de urine laten testen? Het is meestal zo dat een kat niet naast de bak plast als hij daar geen goede reden voor heeft. Een medische oorzaak moet altijd eerst uitgesloten worden. Daarna kijken of je wat aan de kattenbakken kunt verbeteren. Ik zelf vind het een mooi aantal om voor elke kat 2 kattenbakken neer te zetten. Wanneer katten een bak lange tijd niet gebruiken kan je deze altijd nog weg halen.
Mijn ervaring is dat kattenbakken met deksels en deurtjes niet prettig zijn voor katten. Het in en uit lopen van zo'n bak met klepje is niet prettig voor de staart van de kat wanneer het klepje op de staart klapt. Daarbij blijft de stank na het kattenbak bezoek "lekker"  onder de kap hangen. Dit is echt een uitvinding van mensen en niet van de kat zelf. Voor ons blijft de geur in de kattenbak maar de kat met een veel betere reuk mag wel in de stank duiken als hij moet plassen of poepen?

Dahras plaste al minimaal 5 jaar (!!!) grote plassen op de banken. De mensen hebben alle goed bedoelde adviezen al uitgeprobeerd. De meeste adviezen gingen over wat te doen om de kater te beletten op de bank te plassen. Maar daarmee doe je nog niets aan de oorzaak aan te pakken. Wanneer je de oorzaak weet te vinden begrijp je je kat en kan je voor de oplossing zorgen.
Dahras is hier 2 weken geleden gebracht en ik nam zijn spulletjes in ontvangst. Toen ik de kattenbakken ook in handen kreeg rook ik een penetrante geur van urine, ontlasting vermengd met kattenbakvulling. Deze geur ruik je vaak zelf niet meer als je dit jaar in jaar uit onder je neus heb. Maar ik rook het maar al te goed. Ik vroeg of ze ooit wel eens geprobeerd hadden om de klepjes uit de bakken te halen. "Nee"  was het antwoord..... waarop ik meteen de klepjes er uit sloopte zodat de stank niet meer onder de bak blijft hangen. En wanneer een bak te ruiken is is het sowieso hoog tijd om hem te verschonen of misschien een idee om van kattenbak vulling te wisselen.

Dahras is hier nu 2 weken en heeft nog geen plasje naast de bak gedaan. Hij heeft hier vele zachte mandjes en dekentjes, vele kussens en een groot zacht bed. Allemaal aantrekkelijke plaatsen voor een kater om zijn oude gedrag op voort te zetten. Nou moet ik wel zeggen dat Dahras een aantal malen blaasgruis had, of het daarmee begonnen is weet je nooit. Volgens de mensen is het begonnen nadat ze erg druk en stressvol waren sinds 1 van de gezinsleden in het ziekenhuis lag. Maar een kat in huis die al 5 jaar op de bank plast en 4 nieuwe bankstellen naar zijn grootje heeft geplast.......

Volgens mij was de oplossing heel simpel te zoeken bij de bron : De Kattenbak. Elk verhaal is natuurlijk anders, maar het is de meeste simpele aanpak.
Als je echt wilt weten wat het probleem is van je kat kan je nog overwegen om een goede kattengedragsdeskundige in de arm te nemen. Eentje die uitsluitend met diervriendelijke adviezen werkt.

Succes!
Gebruikersavatar
Door doranto
#2274511
Beste @zaniematsu,
De kattenbakken zijn hier ok. Dat is het probleem niet. Het probleem was volgens mij hetgeen ik in mijn vorige reactie heb geschreven.
Ik ga nu eerst even afwachten hoelang het nu goed blijft gaan.
In ieder geval bedankt voor de input! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door