Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tycolaika
#2274291
gisteren was ik wandelen met mijn nichtje en haar labje van 7 maandjes
het was heel erg donker. dus we hebben het formaat niet kunnen zien van de kikker
op een gegeven moment zagen we senna en zena achter een kikker aan rennen.
dus we riepen ze bij ons. zena kwam direct , senna had alleen aandacht voor de kikker.
dus we gingen naar senna toe. en met pakt ze de kikker in haar bek.
ze was zo snel.
ik heb geprobeert haar bek open te trekken. omdat ze niet van plan was de kikker los te laten.
met dat haar mond een klein beetje open ging , en sterk dat ze was in haar mond.
slikte ze de kikker door.
bah.
nu heeft mijn nichtje gelijk haar man gebeld om op internet te kijken , of het schadelijk is.
zoals hij zei , kwam er uit dat het niet schadelijk is ?
maar nu lees ik net dat kikkers ook gif op zich dragen ?
zou dit nu echt geen kwaad kunnen ?
het ging echt in een razend tempo. zo snel dat wij het niet bij gebeend kregen , om de kikker af te pakken
Door Decibels
#2274333
[quote="tycolaika"]
gisteren was ik wandelen met mijn nichtje en haar labje van 7 maandjes
het was heel erg donker. dus we hebben het formaat niet kunnen zien van de kikker
op een gegeven moment zagen we senna en zena achter een kikker aan rennen.
dus we riepen ze bij ons. zena kwam direct , senna had alleen aandacht voor de kikker.
dus we gingen naar senna toe. en met pakt ze de kikker in haar bek.
ze was zo snel.
ik heb geprobeert haar bek open te trekken. omdat ze niet van plan was de kikker los te laten.
met dat haar mond een klein beetje open ging , en sterk dat ze was in haar mond.
slikte ze de kikker door.
bah.
nu heeft mijn nichtje gelijk haar man gebeld om op internet te kijken , of het schadelijk is.
zoals hij zei , kwam er uit dat het niet schadelijk is ?
maar nu lees ik net dat kikkers ook gif op zich dragen ?
zou dit nu echt geen kwaad kunnen ?
het ging echt in een razend tempo. zo snel dat wij het niet bij gebeend kregen , om de kikker af te pakken
[/quote]

Padden kunnen nog wel eens allergische reacties geven, maar kikkers volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2274381
Katten eten ook kikkers.
Er is bekend dat ze daarvan afvallen omdat het niet zoveel voedingswaarde bevat, maar meer niet.
Ik zou me niet te veel zorgen maken.

Giftige kikkers zijn vaak heel fel gekleurd en komen voor in de tropen. ;)
De gewone groene en bruine kikkers hier, zijn niet giftig.
Door eelke
#2274384
Volgens mij zijn het padden die wel iets giftigs kunnen hebben, ook nederlandse.
Maar dit kan een klok en klepel verhaal zijn hoor...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2274417
Het kan zeker een pad geweest zijn ,ze zijn juist in deze periode van het jaar 's avonds druk met de paddentrek.
Ik zou de hond even heel goed in de gaten houden omdat padden mogelijk een beetje giftige stoffen kunnen uitscheiden
Gewone kikkers hebben dit niet !


Padden vergiftiging

In Nederland komt de gewone pad overal voor. Deze padden hebben klieren achter de ogen en in de huid waaruit gif afgescheiden wordt bij gevaar. Deze is wit en smaakt erg bitter.
Onze inheemse padden veroorzaken over het algemeen lichte vormen van toxiciteit. Het zijn met name exotische padden die ernstige vergiftigingen kunnen veroorzaken.


Wanneer een hond of kat een pad in de mond neemt kan dit gif uitgescheiden worden. Dit kan irritatie van de bek, speekselen, kokhalzen en braken veroorzaken. Soms ook buikpijn, koorts, lusteloosheid. In ernstige gevallen kunnen neurologische klachten zich voordoen: convulsies, incoordinatie, blindheid en soms hartritme stoornissen.

De behandeling is zoveel mogelijk het gif wegspoelen. Bij braakklachten wordt dat symptomatisch behandeld en evt wordt er actieve kool gegeven.

Kleine honden en katten die kunnen heftigere verschijnselen krijgen, maar bij het opeten van padden is de toxiciteit ook groter.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2274425
Ja,vreselijk  :(
Ik heb het dus ook met een hond meegemaakt ,
vandaar dat de DA mij  er  toen op wees.
Het hoeft dus zeker niet onschuldig te zijn ,hoewel de meeste paddensoorten hier in NL niet zulke heftige reakties geven gelukkig.
Gebruikersavatar
Door kayla
#2274554
[quote="vanaalst"]
dit was de eerste keer, mega dikke kop zijn ene oog zat gewoon dicht!
Afbeelding


dit was de 2de keer..
Afbeelding
[/quote]

Oooh, arme hond. Wat een zwelling, en dat alleen van één pad  :o?
Reageert jou hond dan zowieso extreem op bijv. insektenbeten?.
Die van mij krijgen al een bult waar een teek zich heeft vastgezogen.
Hopelijk eten ze nooit een pad op  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door