Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2272959
Mijn vriend heeft een jachthond die in het jachtseizoen mee het veld ingaat om wild op te jagen en op te halen. We wonen sinds kort samen en het eerste wat hij zei was: "jee, wat poept jouw hond weinig! Bij de mijne gaat er net zoveel uit als dat ik erin stop." En daar was de eerste interesse gewekt voor Barf  :biggrin2:
Nu vraagt hij zich af, of zijn hond ook op barf zou kunnen, of zou dat zijn werk in de weg staan? Er schijnt een verschil te zijn tussen wedstrijd jachthonden en echte werkende. Ik heb er zelf geen verstand van, misschien iemand hier??
Hij is bang dat de eendjes die Saartje op moet halen, te aantrekkelijk worden om af te staan. Zou een jachthond die link leggen? Of maken ze onderscheid tussen eten en werken?
Door Suzanne
#2272966
Laat ik voorop stellen dat ik het niet weet ;-)
Maar voor mijn gevoel zit er een vershil tussen proodieren voeren en "hapklare" stukken vlees/bot/orgaan, ontdaan van huid.
Dat eerste zou ik (denk ik) niet doen, dat tweede wel (denk ik)

Maar aan mijn antwoord heb je niets ;-) het is even afwachten tot iemand het gewoon zeker weet ;-)

Suzanne
Door millyckk
#2272978
Kom op meid, turn die vent om! Er zijn hier legio werkhonden, wedstrijdjacht- en drijfhonden die gewoon hun werk doen zonder dat ze voor de kill gaan of hun "eten" niet afstaan... is echt  een  groot misverstand!  Omturnen die vent ;D
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2272996
ABSOLUUT kan het samen: Barfen en jagen!

Mijn vriend was eerst ook huiverig, maar hij helpt nu juist mee om zoveel mogelijk barfspul voor de honden over te houden.

Onze Baiko is 5 en jaagt actief in de jacht mee. En hij legt absoluut niet de link in wild en zijn eigen voer. Als hij aan het werk is gaat hij daar helemaal voor, pas als hij het in zijn bak krijgt voorgeschoteld eet hij er smakelijk van

De fazant die hij heeft geapporteerd, de haas, eend of wat dan ook zal hij nooit willen plukken om op te eten. Maar hij weet wel dat als de baas aan het slachten is de restjes voor hem zijn. Maar ook dan zal hij het wild wat ligt te wachten  ;) met rust laten. Geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om alvast te beginnen met eten.

Ook Charlie barft en gaat straks jagen. We zijn met haar nog maar pas begonnen met de apporteertraining, maar ook zij brengt het wild netjes naar ons toe. Heel in het begin wilde ze plukken, maar dat moet je voor zijn, die kans moet je ze niet geven. Bij Charlie ging dit met de lange lijn, zodat we konden corrigeren als ze wel ging plukken. Nu doet ze dat ook niet meer, ze komt een eend of konijn netjes brengen.

Ik denk dat een jachthond die al goed jaagt en weet hoe hij een stuk wild moet apporteren en later begint met Barf echt niet ineens het wild gaat aanvreten.
Wel als je een jonge hond zomaar een stuk wild geeft. Dan zal de jonge hond willen ontdekken wat hij daar mee kan doen. En dan is de eerste ontmoeting met een stuk wild misschien wel eten voor hem. Maar dat moet je voorkomen. Wild in de veren of vacht is om te apporteren en naar de baas te brengen. Niet om op te eten.

Ik moet wel zeggen dat onze honden nooit prooidieren krijgen! Ze eten alles zoals wij dat zelf samenstellen. karkas, spiervlees en orgaanvlees in stukke in de bak. Ze pakken het er zelf uit en eten naast hun bak, maar leggen dan geen link naar de jacht. Ze eten het rustig op (zonder agressief te worden ;)). Charlie heeft alleen de allereerste keer gegromd toen ze het verse vlees kreeg voorgeschoteld, maar ja wat wil je als je zoveel lekkers krijgt?? Dat wil je voor je zelf houden. Nu is het heel gewoon voor haar en weet ze dat het allemaal voor haar is.
Baiko deed dat geloof ik ook de eerste keer, nu totaal geen problemen mee.

En inderdaad ze ontlasten stukken minder. Ik denk zeker de helft minder, als het niet meer is.

Jacht en Barf kan heel goed samen. Juist samen! Wat hebben wij voorheen veel weggegooid  :-X Zonde! Nu gaat alles wat wij niet opeten naar de honden en dat wordt stiekem steeds een beetje meer: kop, loopvoetjes e.d.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2273196
Jahoor, gaat prima. Voor dat onze hond 100% barfte kreeg hij al 'slachtafval' van eend, haas etc. Zolang er nog vacht/veren op zit, eet hij er niet van (ik voer hem dus ook niks met vacht of veren, want je hoeft het ook niet moeilijker te maken). Zo simpel is het eigenlijk. Hij kan goed smorgens een eend apporteren en deze savonds op eten. Komend jaar zal hij zijn eigen eten moeten apporteren....

Wanneer je ziet dat de hond het apport dreigt te barfen.. dan moet je gewoon ingrijpen.
#2273729
Hier idem: zowel warm als koud wild wordt zonder moeilijkheden geapporteerd, zonder dat ze de tanden er in zetten ;)
Ik geef geen prooidieren in vacht of veren, om dat onderscheid duidelijk te houden.
Door jara
#2273766
Hier ook geen probleem met het onderscheid in wild om te eten en wild om te apporteren (zowel warm als koud wild).
En ik voer ook hele prooidieren.
Wanneer ik train met Jara of mee ga in de praktijkjacht dan denkt ze er niet over om in het wild te bijten.

Nu is niet elke hond gelijk, maar ik denk dat het grootste gros heel goed het onderscheid kan maken tussen eten en en apport.

Als Jara het wild zou kraken zou ze ook geen KNJV diploma hebben behaald want daarbij is onnodig verpakken/kauwen en zeker kraken van het wild een grote NO.....is hij nog meer overtuiging nodig  dan ben ik zeker bereid met Jara een keer mee te gaan in de praktijk met je vriend  ;)  ;D
Laatst gewijzigd door jara op wo 29 feb 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2273953
jara schreef: Hier ook geen probleem met het onderscheid in wild om te eten en wild om te apporteren (zowel warm als koud wild).
En ik voer ook hele prooidieren.
Wanneer ik train met Jara of mee ga in de praktijkjacht dan denkt ze er niet over om in het wild te bijten.

Nu is niet elke hond gelijk, maar ik denk dat het grootste gros heel goed het onderscheid kan maken tussen eten en en apport.

Als Jara het wild zou kraken zou ze ook geen KNJV diploma hebben behaald want daarbij is onnodig verpakken/kauwen en zeker kraken van het wild een grote NO.....is hij nog meer overtuiging nodig  dan ben ik zeker bereid met Jara een keer mee te gaan in de praktijk met je vriend  ;)  ;D
Ja hoor, we snappen hem  ;) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#2274104
Hier verschil. Grote beer heeft het systeem wat in een ijzeren bak zit en veren heeft of vacht of bloed of lekker ruikt dat mag ik opeten. Wat niet in een ijzeren bak zit dat moet ik apporteren en af geven. Foppe heeft dat systeem helaas niet, wat lekker ruikt, veren heeft, vacht of bloed of anderzins eetbaar lijkt te zijn dat eet je op. Helaas mag grote beer geen proeven lopen omdat ze een beer is en helaas kan Foppe geen proeven lopen omdat hij het wild onderweg zeker even lekker opeet.

Je vriend zou lijkt mij in ieder geval kunnen barfen, dan doet hij geen hele prooi maar gewoon zelf samenstellen, en gewoon duidelijk in een voerbak aanleveren en hier ook duidelijk bij zeggen eet smakelijk (of verzin iets leuks), honden zijn slim zat (nou ja, Foppe dus niet).
Door eelke
#2274112
kira schreef: Hier verschil. Grote beer heeft het systeem wat in een ijzeren bak zit en veren heeft of vacht of bloed of lekker ruikt dat mag ik opeten. Wat niet in een ijzeren bak zit dat moet ik apporteren en af geven. Foppe heeft dat systeem helaas niet, wat lekker ruikt, veren heeft, vacht of bloed of anderzins eetbaar lijkt te zijn dat eet je op. Helaas mag grote beer geen proeven lopen omdat ze een beer is en helaas kan Foppe geen proeven lopen omdat hij het wild onderweg zeker even lekker opeet.

Je vriend zou lijkt mij in ieder geval kunnen barfen, dan doet hij geen hele prooi maar gewoon zelf samenstellen, en gewoon duidelijk in een voerbak aanleveren en hier ook duidelijk bij zeggen eet smakelijk (of verzin iets leuks), honden zijn slim zat (nou ja, Foppe dus niet).
Moet zijn;
Honden zijn braaf zat, Foppe is slim!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door