Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sieglinde
#2270249
Max is mager. En al helemaal voor een bull te zijn  ::)
Op haar zwaarste woog ze 28 kg( toen ze net bij ons was, dus ze kwam uit een brokkenperiode en kreeg geen beweging).
Op vers heeft ze nooit meer dan 27 kg gewogen en dan was ze ook al eeerg slank.

Tegenwoordig weegt ze 24-24.5 kg. Ze krijgt 5% van haar lichaamsgewicht dagelijks en 1x per week nog wat meer. Dus er gaat zo'n 1250 gr per dag in.
Zowel Barf als kvv. Ze krijgt voornamelijk vette soorten wegens allergie voor vanalles en nog wat.

Afbeelding
Afbeelding


We hebben er al een bezoekje bij de DA opzitten omdat ik ongerust was, ze is onderzocht en blijkt gezond te zijn.
Zijn er dingen die ik kan geven of doen om ze wat zwaarder te krijgen. Nog meer eten lijkt me dan wel erg veel worden.

Als ze binnen enkele weken op deze hoeveelheid voeding niet wat is bijgekomen ga ik wss toch maar ff naar Sleeuwijk.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2270260
hoeveel 'horen' ze normaal te wegen?
zo groot zijn ze toch niet, schofthoogte...
die van mij wegen rond de 27 kg..
hij krijgt al behoorlijk wat.....id als ie niet bijkomt toch weer effe laten nakijken..
is er bloedafgenomen?
Door Sieglinde
#2270310
Qua gewicht weegt ze wat ze hoort te wegen. Maar ze is hoger/langer dan gemiddeld dusja.
Ik kan ribben voelen, zien en ruggegraat zien/voelen dus wat mij betreft is ze toch echt wel te mager.
En ik ben zelf ook liever voor mager dan te dikke honden dus tis niet dat ik liever dikke EB zie ofzo.

Schofthoogte is 43 cm.
Door tt-tjes
#2270406
Kun je haar misschien wat vettere diersoorten geven zoals lam, geit en eend?
Door Sieglinde
#2270430
Ze krijgt voornamelijk vette diersoorte.
Eend, lam schaap, geit, vette vis.
De magere soorten krijgt ze minder vaak (paard, hert, ...)
Door Mevroi Kruim
#2270843
Logi is ook zo moeilijk goed op formaat te houden. Die heb ik echt maandenlang zeker 8% gevoerd, niet extra vet maar gewoon heel veel. Nu na zeker 6 maanden is hij goed van zwaarte.
Door smulpaap
#2270883
Toen Noa bij ons kwam was ze ook (te) mager , het heeft met haar zeker een jaar geduurd voordat ze goed op gewicht kwam . Ik ken een reutje die bij dezelfde Stichting vandaan komt als Noa van ons , het ventje woog net na herplaatsing 18 kilo , helemaal nagekeken door de d.a en er was fysiek niets aan de hand . Nu na 6 maanden komt het baasje beter op gewicht , hij heeft zijn plekje en zijn rust gevonden .

Maar jij kent Max als beste , dus ja als je het toch niet vertrouwd ?

Is Max anders qua gedrag ? Slaapt ze meer ? Hoe is haar uitscheiding /ontlasting ? Haar conditie , gaat ze graag mee ? Merk je dat ze eten zoekt bv ?
Is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan bv ?

En je weet .... Bullen zijn harde honden ..... pijn ergens ? Als ik de eerste foto in de vensterbank zie dan zeg ik .... ja dat is te mager . Als je naar Sleeuwijk wilt , Walter heeft Ma Di Do en Vrij van 8 uur tot 8.30 uur tel . spreekuur he ? Misschien kan je eerst even met hem bellen ?
Door Lizzy
#2271915
Wat voor onderzoeken zijn er gedaan, waaruit men opmaakt dat ze volledig gezond is? Is de werking van de schildklier en alvleesklier onderzocht? Bloedonderzoek gedaan?

Ik vind haar, zo op de foto, ook mager. En soms heb ik wel eens het idee dat hoe meer eten je erin stopt, hoe meer ze gaan poepen, waarvan ze ook niet echt aankomen. Hoeveel keer voer je haar per dag? Poept ze veel/grote hopen?
Door Sieglinde
#2272850
Ze hebben bloed afgenomen ja.
Over de schildklier is ze ook bezig geweest. Alvleesklier niet denk ik. Daar maar es over hebben met haar.
Ontlasting is ook gecontroleerd.

Ze poept natuurlijk wel meer dan vroeger maar niet uitzonderlijk. 2x daags ofzo. Bij veel wandelingen 3x. Maar erg weinig telkens. Paar keuteltjes, net als vroeger.

Ik vermoed dat ze niet alle onderzoeken gedaan hebben, heb er eerlijk gezegd niet op doorgevraagd  :-[.

Voor de DA was het gewichtsverlies niet zo uitzonderlijk. We moesten het in de gaten houden ja, en mss toch maar op brok overgaan  8).
Hebben wel afgesproken dat we over enkele dagen/weken weer op controle gaan want als ze nog meer gewicht verloor moesten we wel verder kijken.
Ik voer 2x daags. Vroeger maar 1x daags maar aangezien de hoeveelheden veel worden krijgt ze nu s ochtends ook wel wat. Niet veel, maar een 200/300 gram ofzo.
Door bordie
#2273010
ik zit even mee te lezen...
ik zou iig het ontbijt ophogen naar 400-500 gr...
want hoeveel krijgt ze per dag?
ik geef s avonds wel meer dan ontbijt maar tis bijna gelijk...
succes...maareh je gaat toch niet over op br*k...?? :-[ :o waarom zoek je geen provers da?
Door Sieglinde
#2273027
Ze krijgt minimum 1250 gr per dag. Maar echt nauw afwegen doe ik niet, want extra kan toch geen kwaad  ::)

Nee joh, geen brokken. Ze is allergisch aan meelmijt en al die toestanden dus liever niet!

Provers DA is hier eigl geen optie want die zitten hier niet in de buurt( België hé  :D)

Ontbijt ophogen is idd een plan maar zo vroeg(5u!) zijn ze helemaal niet gewend van te eten, slapen ze liever  ::).
Toch maar es proberen er meer in te krijgen.
Door Lizzy
#2273063
Is ze kortgeleden overgeschakeld op vers? Want het zou door de overgang van koolhydraatrijk (brok) naar koolhydraat-arm (rauw/vers) kunnen komen.
Door Sieglinde
#2273720
Nu een jaar en een half geleden dus denk niet dat het daaraan kan liggen.
Gebruikersavatar
Door chery
#2273776
Ik heb ook een bul, een franse dan ;) en zat daar ook wat mee in de medische molen. Maar werd ook mager, was 1,5 kilo in 2 weken afgevallen. Uitgebreid bloedonderzoek wees op leverproblemen. Nu bij een speciaal leverdieet, meerdere malen per dag eten was hij toch al 4 ons aangekomen. Heeft nu ook een medicijn erbij.
Toch maar een uitgebreidt bloedonderzoek doen?
Door Cupcake
#2273818
Ik vind haar op de foto's ook te schraal, maar mager....... Onze hond is niet veel dikker. Je ziet de ribben net niet. Is ze wel gewoon mooi gespierd??
De eerste foto vertekend ook wat omdat ze helemaal plat ligt.
Waarom zou je niet meer willen voeren?? Wij voeren rond de 7%, anders valt ze af.
We voeren ook bewust niet te veel vette diersoorten, juist omdat het lijkt of dat vooral snel het maagdarmkanaal doorvliegt, maar minder goed wordt opgenomen. De hoeveelheid verhogen lijkt hier althans veel effectiever. Ik sta ook wel eens te kijken van de enorme bak voer voor zo'n klein hondje, maja het gaat er met smaakt in.
We hebben haar wel volledig door de mangel laten halen om zeker te weten dat er medisch niks loos is, maar ze blijkt gewoon veel nodig te hebben.
Ik moet zelf ook enorm veel eten om op normaal gewicht te blijven, zo beest zo baasje ofzo??
Lijkt me vooral een goed plan om uitgebreid bloedonderzoek/ evt ontlastingsonderzoek te laten doen en als daar niks uitkomt toch meer voeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door